• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rydzyński: rozkład PKM ma też plusy

Paweł Rydzyński, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
9 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowy rozkład pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest kompromisem, wynikającym z możliwości finansowych samorządu oraz możliwości infrastruktury kolejowej - przekonuje Paweł Rydzyński. Nowy rozkład pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest kompromisem, wynikającym z możliwości finansowych samorządu oraz możliwości infrastruktury kolejowej - przekonuje Paweł Rydzyński.

Nie ma możliwości, żeby rozkład jazdy pociągów w równym stopniu zaspokoił wszystkich. Skoro jednak pojawiają się głosy krytyczne odnośnie nowego rozkładu jazdy PKM (pisał o tym m.in. Maciej Naskręt), to warto wyeksponować również plusy, zwłaszcza te, o których jak dotąd praktycznie się nie mówiło - pisze Paweł Rydzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który brał udział w pracach nad przygotowaniem nowego rozkładu.



W jaki sposób korzystasz z PKM:

Kilka dni temu opisaliśmy minusy nowego rozkładu jazdy na linii PKM. Dziś jeden ze współautorów rozkładu przekonuje, że ma on także plusy.

Oto jego argumenty:

Większość pociągów relacji Kościerzyna - Gdynia od 11 grudnia nie będzie kursowała tradycyjną dla nich trasą przez Gdańsk Osowę i Gdynię Wielki Kack, lecz pojedzie linią PKM do Gdańska Wrzeszcza, a dalej do Gdyni przez Sopot.

Łączna liczba połączeń bezpośrednich pomiędzy Kościerzyną a Gdynią w dzień roboczy wzrasta w nowym rozkładzie jazdy z 8 do 10 (w jedną stronę).

7 z nich pojedzie przez linię PKM, a większość z nich nie zatrzyma się w Rębiechowie (Baninie) i Pępowie Kartuskim, co spotyka się z niezadowoleniem części pasażerów.

Jednak trzeba pamiętać, że pozostałe pociągi, kluczowe z perspektywy codziennych podróży do pracy i szkoły w Gdyni, pozostały na trasie przez Gdańsk Osowę i one będą nadal zatrzymywać się zarówno w Rębiechowie, jak i w Pępowie, umożliwiając dotarcie do Gdyni na godzinę 7, 8 i 19, oraz powrót, po godzinie 14, 15 i 19.


Dodatkowo należy podkreślić, że pierwszy poranny pociąg z Kościerzyny do Gdyni przez Gdańsk Wrzeszcz, (przyjeżdżający do Gdyni na godz. 5:11) zatrzyma się w Pępowie i Rębiechowie. Jednocześnie, w nowym rozkładzie uruchomiony zostanie zupełnie nowy pociąg z Gdyni do Kościerzyny przez Osowę (z zatrzymaniami m.in. w Rębiechowie i w Pępowie), odjeżdżający z Gdyni o godz. 14.36. Oznacza to, że również np. mieszkańcy Banina i Pępowa pracujący na pierwszą zmianę (w godz. 6-14) będą mieli bezpośredni dojazd i powrót pociągiem z Gdyni.

Skomunikowania na przystanku PKM Rębiechowo

To będzie trudny rozkład. Nie może być inaczej, jeśli praca eksploatacyjna (czyli liczba kilometrów na liniach PKM oraz połączeniach do Kartuz i Kościerzyny, za przejechanie których samorząd wojewódzki zapłaci przewoźnikowi) zmniejszy się w nowym rozkładzie o ok. 25 proc. Do wyboru były dwa wyjścia: albo po prostu zlikwidować średnio co czwarty z kursujących obecnie nowych pociągów, albo zbudować rozkład praktycznie od nowa. Pomimo tych trudności - udało się zabezpieczyć bezpośrednie i szybkie połączenia Pępowa i Banina z Gdynią w porannym, popołudniowym i wieczornym szczycie przewozowym.

Nie można też nie zauważyć kwestii, której media jak dotąd praktycznie nie zauważyły, a która jest bardzo istotna w nowym rozkładzie jazdy. Udało się bowiem utworzyć skomunikowanie, na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo, większości pociągów relacji Kartuzy - Gdańsk Główny (a więc zatrzymujących się m.in. w Pępowie i w Rębiechowie) z pociągami relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna. Czas oczekiwania na przesiadkę na przystanku PKM Rębiechowo wynosić będzie najczęściej tylko kilka minut.

De facto zatem, dostępność Gdyni transportem kolejowym z punktu widzenia mieszkańców Banina i Pępowa, ale też np. Żukowa, od nowego rozkładu nie pogorszy się, lecz wręcz polepszy. Dojazdy pociągiem do i z Gdyni będą bowiem możliwe nie (jak obecnie) kilka razy dziennie, lecz praktycznie przez cały dzień, średnio co godzinę. A że część połączeń będzie się odbywać z przesiadką? Taka jest specyfika przewozów w aglomeracjach: nie jest możliwe zapewnienie każdemu podróżnemu bezpośredniego połączenia z każdym potencjalnym docelowym miejscem podróży.

Rozkład to zawsze kompromis

Czemu większość pociągów kursujących od 11 grudnia w relacji Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna nie będzie się zatrzymywać na wszystkich przystankach? Zasadniczym powodem było dążenie do skrócenia czasu przejazdu z Kościerzyny, Somonina i Kiełpina Kartuskiego do Gdańska - tak, aby transport kolejowy był pod tym względem konkurencyjny względem samochodów i autobusów. Wprowadzenie postojów na wszystkich przystankach wydłużyłoby łączny czas przejazdu o około 15 minut, a wówczas utracilibyśmy społeczny sens uruchamiania bezpośredniej komunikacji kolejowej pomiędzy Trójmiastem (Wrzeszcz, Oliwa, Sopot) a powiatem kościerskim, której, co należy podkreślić, nie było nigdy wcześniej w historii.

Dobór lokalizacji dla zatrzymań nowych przyspieszonych pociągów został dokonany w oparciu o realne badania wielkości potoków podróżnych dla całej trasy. Dlatego również na linii PKM te pociągi będą zatrzymywać się tylko na wybranych przystankach. Takie decyzje zawsze stanowią kompromis pomiędzy oczekiwaniami różnych grup pasażerów. Biorąc pod uwagę, że od 11 grudnia będzie można m.in. dojechać z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza w ok. 70 minut, a z Żukowa do Gdańska w godzinach szczytu pociąg pojedzie co pół godziny - liczę jednak na to, że zadowolonych podróżnych będzie więcej.

Nowy rozkład to maksimum, co można było zaproponować, jeśli chodzi z jednej strony o przepustowość istniejącej infrastruktury (jednotorowe linie do Kartuz i Kościerzyny), a z drugiej - jeśli chodzi o możliwości finansowe samorządu województwa.

Rozkład ten należy traktować jako rozwiązanie przejściowe, do czasu elektryfikacji linii PKM oraz tras do Kościerzyny i Kartuz (do Kościerzyny zostanie też wybudowany drugi tor). Po zakończeniu tych prac zniknie większość infrastrukturalnych "wąskich gardeł". Wprowadzenie taboru elektrycznego, cechującego się lepszymi parametrami trakcyjnymi od tzw. szynobusów, będzie dawać szansę na dalsze skracanie czasu jazdy. To będzie moment, kiedy będzie można wprowadzić wreszcie docelowy model ruchu pasażerskiego dla naszego regionu.

O autorze

autor

Paweł Rydzyński

prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, współautor wielu ekspertyz transportowych, pomysłodawca nazwy „Pomorska Kolej Metropolitalna”

Opinie (172) 1 zablokowana

  • Gdyby pociagi jezdzily co 15 - 20 min to ciagle zmiany rozkladu nie bylyby tak odczuwalne.
    Ale tak, przykladowo ktos jezdzil pociagiem o 7.00 a teraz ma pociag o 7.40. Pomiedzy 7-7.40 nic to po prostu calkowicie traci mozliwosc dojechania do pracy czy szkoly.
    Koscierzyna stracila dlugoletnie polaczenie z Gdynia. Niech mi nikt nie mowi, ze dojazd przez Wrzeszcz to jakis plus, bo jest dluzszy!! Pociagi z Koscierzyny byly zapchane ludzmi, ktorzy wiele lat tak dojezdzali do pracy. Teraz ktos im to zabral i jeszcze trabi, ze to sukces.

    To co sie dzieje we Wrzeszczu to horror. Ciekawe ile podroznych pojedzie do Gdyni zamiast na Lotnisko, bo skad maja wiedziec, ktory pociag gdzie jedzie? Beda biegac jak szaleni po peronach.

    I jeszcze czemu pociag tak dlugo stoi na przystankach? Po co stoi 5-10 na lotnisku? To bardzo wydluza czas przejazdu.

    Czestotliwosc kursow z Gdyni i do Gdyni to jakas masakra, wstyd, zenada :(

    • 5 0

  • (4)

    Ta PKM-ka to jest kabaret,szkoda tylko,ze na koszt podatnika!

    • 79 71

    • Jak idziesz do teatru na kabaret, kupujesz bilet (2)

      więc o co ci chodzi

      • 10 2

      • Czy idąc do kina podatnik dopłaca do każdego biletu 25zl ? A tak jest z PKM (1)

        Dopłata do przejazdu jednego pasażera:
        +25 zł w PKM
        +0.5zl w SKM

        Cz widzisz różnicę? Czteroosobowa rodzina - dopłata 100zl dla PKM.

        Sto zlotych. Do jednego przejazdu.

        Czy znacie środek transportu w Polsce, gdzie jest większa srednia dopłata?

        PS a Trybuna Wyborcza cenzuruje te kwoty aby lemingi się nie polapaly

        • 3 10

        • masz rację - zaorać

          i zrobić cokolwiek aby i przez 1000 lat nie odbudowano

          • 0 1

    • Nie będę się chwalił kto jest kabaretem na tym forum

      • 11 0

  • Struk na bezrobiocie (1)

    Pamietam zachwyty Struka nad milionami pasażerów, które przewiezeo.
    No i wyszło jak wyszło.
    To może teraz czas odpowiedziec za publiczne pieniądze wyrzocone w błoto.

    Gdyby chodził o prywatną spółkę, Struk byłby na bezrobociu.

    • 18 3

    • To nie marszałek Struk nachachmęcił, ale jego poprzednik Jan Kozłowski.

      Struk wystąpił jedynie w roli klakiera.

      • 0 0

  • A to są plusy dodatnie, czy ujemne?

    Bo takie PiS teraz preferuje.

    • 2 0

  • raz na godzinę to niech sę w d*pę wsadzą przesiadam się na auto

    • 3 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? ?? (1)

    • 15 2

    • czas żeby wyburzyć północ Gdyni

      i skończą się te durne posty :)

      • 0 0

  • Tylko PKM i PKM (2)

    Niech w końcu ktoś napisze, jak UM pociął rozkład między Trójmiastem a Tczewem. To jest dopiero dramat. Ludzie przy wyborach PO na taczkach wywiozą

    • 10 2

    • Z 47 jest 26 pociągów. Rynek kolejowy juz o tym pisał. Teraz nasze woj będzie w gazecie.

      • 2 0

    • No to zrób im na złość i zamiast koleją jeździj 50-tką do Gdańska.
      Szybko zrozumiesz różnicę...

      • 1 1

  • Co się tak na prawdę dzieje w woj. Pomorskim przeczytacie o tym na rynku kolejowym.

    Zobaczycie jaki upadek kolei jest w naszym województwie. W skali kraju jesteśmy na samym końcu.

    • 4 0

  • pie*rzenie bzdur (3)

    z punktu widzenia mieszkańca Banina, Rębiechowa, Miszewa, Pępowa będzie gorzej.. przestraszyliście się negatywnych opinii i stąd ten bzdurny artykuł - inaczej tego nie można zrozumieć. Czy autor w ogóle korzysta na co dzień z PKM?

    • 13 3

    • Autor teoretyzuje, nie korzysta

      • 0 0

    • no korzysta (1)

      przecież chyba nie był konsultantem za free

      • 1 3

      • ojcem dyrektorem

        • 0 3

  • (1)

    No same plusy, a minusy ?kto o nich myśli? Mały problem

    • 18 7

    • Czemu rozklad pkm nie jest polaczony w zaden sposob z pkp.

      Jak ktos kto nie wie, ze istnieje pkm i wpisuje w neta lotnisko gdansk do gdynia glowna to nic w necie nie wyskakuje, a strona pkm to smiech na sali. Pelno laurek itp, a najwazniejsze info poukrywane

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane