• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Pisowcy robcie przekop przez mierzeje,tam budujcie nabrzeza kontenerowe i i siatke torowisk.

    Kolej soniczna z Gdyni glownej na Mierzeje wislana i dojedziemy do pracy w 10 minut.

    • 2 1

  • Super Rząd!! (2)

    W końcu jakieś konkretne inwestycje. Polska się rozwija!!

    • 6 7

    • Konkretnie to dwie..I to jeszcze w sferze obietnic?

      Obietnicami jeszcze niczego nie rozwinieto chyba ,ze kampanie przedwyborcza obecnej ekipy.

      • 0 0

    • Super Rzad .

      Z tym rzadem Polska sie zwija .

      • 0 1

  • Inwestycje Pisu na Dla Gdanska i okolic:...kilka kilometrow drogi czerwonej i rozbudowane torowisko...

    Czyli zadna poprawa dla codziennego zycia i funkcjonowania zwyklych mieszkancow a jedynie chec zwiekszania przewozow chinskich kontenerow i dochodow do dziadowskiego przejedzonego budzetu i zakupu niewidzialnego uzbrojenia kiedys tam za iles tam lat.Donald wracaj czas dokonczyc budowe nowoczesnej Polski bo inaczej skonczy sie tylko na pisowskich obietnicach przedwyborcych

    • 2 2

  • obwodnica juz jest nieprzejezdna

    powstal plan zawalenia jej dodatkowymi dziesiatkami tys tirow z portu !
    rzad widac gasi pozary benzyna

    • 0 1

  • można ? można ! brawo Horała ! (4)

    w końcu deklaracja a nie stękanie -
    brawo Horała ! zaczynam powoli wierzyć, że coś się zmieni

    • 12 21

    • Odp..

      To juz teraz Horala decyduje nie Balbina?ale jaja!!!

      • 0 0

    • Wiara ma ponad tysiącletnią tradycję

      Polecam!

      • 0 0

    • Via PIS

      Dlaczego nic się nie dzieje, Panie Horała i Smoliński, w kwestii Via Maris. O OPAT nie wspominam już.

      • 2 0

    • zakłamane zgniłki pisowskie

      • 3 1

  • szczur i ta nieudolna partia co zrobili dla portu? (3)

    • 10 8

    • Odp..

      To tak dla przypomnienia bo zapomnialem ...co takiego Balbina zrobil?umknelo mi

      • 0 2

    • jak to co?!

      Ujęła mu trudów i odciążyła od "zbędnych" terenów...

      • 2 0

    • Nieudolna partia zwana PiS nie zrobiła nic.

      I tu się zgadzam.

      • 2 3

  • Platfusy beznadziejne... (2)

    Co wam się nie podoba? Że ktoś coś wreszcie chce zrobić w Naszym Mieście? Tak jak jest, jest dobrze? A co robi wasz Szczurek i Łucyk? Biegi, rowerowe spędy na dziurawych gdyńskich drogach? Gdynia staje się Bangladeszem Polski dzięki waszej, zapartej opozycji. Nie, bo nie, niech będzie syf, chaos i zastój, aby tylko było po naszemu...

    • 14 16

    • Odp...

      Ale ty glupi jestes....jeszcze nic nie zrobili aty juz jedziesz....hulajnoga hehe

      • 0 0

    • jaki wasz Szczurek?!

      Te opadnięte ręce i jeszcze głowę pogięło! Taki ze Szczurka platfus jak z Horały działacz Wiosny!

      • 1 0

  • Wygląda to na propagandę przed wyborami, W 2014 już wbijali łopatę. Swoją drogą co dla Gdyni zrobił Pan Aziewicz jest posłem

    • 2 0

  • Władze Gdyni pewnie ogłasza to jako swoj sukces. (34)

    Niedawno wywiadzie Pan Stepa mówił że Gdynia nie jest zainteresowana drogą czerwoną

    • 115 50

    • Kłopoty z pamięcią? (13)

      Mówiłem i powtarzałem to wielokrotnie na przestrzeni lat w Sejmie, w mediach, gdzie się tylko dało, że Droga Czerwona nie jest niezbędna z punktu widzenia potrzeb ruchu lokalnego ale jest absolutnie niezbędna dla drogowej obsługi portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i jej budowa winna być przedmiotem troski władz centralnych! Czyżby w końcu dotarło?!

      • 12 12

      • nie jest też niezbędne

        -trzy pasy do jazdy na wprost na Śląskiej skrzyżowanie z Kielecką
        -poszerzenie Kwiatkowskiego do skrzyżowania z Dąbka
        -wiadukt lub tunel na Puckiej
        -prawdziwe rondo na Puckiej/Unruga
        -rondo najlepiej turbinowe przy Witawie
        -również rondo Kwiatkowskiego/Dąbka a nie pasy do stania w korku jak to zrobiono przed przejazdem Chylońska/Północna Przypomnę o zalanych asfaltem kocich łbach po skargach mieszkańców na chałas
        -brak zatoczek na Wiczlińskiej i powtórny remont przy szkole przy Filipkowskiego
        i dziesiątki innych i**otycznych rozwiązań i tłumaczeń wmawianych nam przez ludzi z zdiz-u bez prawa jazdy
        Jeśli geniusz stępa nie wie jak sprawdzają się ronda to proponuję wycieczkę do Iławy miasta bez sygnalizacji świetlnych a z rondami na każdym skrzyżowaniu

        • 3 0

      • "nie jest niezbędna z punktu widzenia potrzeb ruchu lokalnego" (8)

        Wypowiedź dorównująca najszczytniejszym osiągnięciom mistrza Wałęsy...

        Ale jakoś trzeba uzasadnić upór w forsowaniu dokończenia estakady "przez las" zamiast właśnie przedłużenia obwodnicy. Za tym rozwiązaniem optował zarządca dróg.
        Podtrzymanie akcesu do europejskiego korytarza "Północ Południe" też specjalnie "się zapomniało" aby dać szansę opinii publicznej na pochylenie się nad tym zagadnieniem? Port podgryzało sie przy każdej okazji, ot tak, mimochodem?

        Władze Gdyni, po porażkach w potyczkach z południową "spółdzielnią" postanowiły przyjąć taktykę "samorządzenia" i "samozaspokojenia". Dlatego budżet miasta dzielnie zagospodarowały "samodzielnie" na własne potrzeby, bez zaprzątania sobie głowy sprawami mieszkańców.

        Urzad sam się wyżywi!

        • 9 11

        • A ja to rozumiem inaczej (1)

          Gdyby ruch do i z portu przebiegał np. Drogą Czerwoną to na trasach lokalnych byłoby dużo luźniej. I to ma sens taki, że jej budowa nie była niezbędna dla mieszkańców. A że z jej budowy by skorzystali to przy okazji niejako.

          • 5 1

          • Bardzo "wysublimowana" logika

            Czyli tlumaczeniem lapsusa wynikajacego z nieodpowiedzialnego chlapania jezorem. Brac wzor z szefa, on nic nie mowi. A jak mowi, to nie wiadomo czy potwierdza, czy zaprzecza.

            • 0 0

        • (5)

          pisuar zawsze bojkotowal sprawe drogi czerwonej, teraz przed wyborami obiecuje wszystko co tylko kto chce, w tym gruszki na wierzbie w postacii obietnicy zbudowania czegos za osiem lat, mieli okazje wykazac sie i dokonczyc s6 to ja wykreslili, nie dam sie nabrac na te obiecanki

          • 7 7

          • dlatego podpisał umowę na modernizację i przebudowę układu torowego wokół portu (2)

            Wraz z budową i przebudową kolizji z drogami?

            • 2 6

            • (1)

              pisy jak wiadomo choruja na malo dzis jeszcze rozpoznana chorobe oczu, artykul jest o drodze czerwonej, nie o torowiskach

              • 5 5

              • już Tuwim pisał o strasznych ludziach, co to wszystko widzą osobno...

                Jeśli nie widzisz związku, to nic dziwnego, że jest jak jest...

                • 3 2

          • OPAT został zdjędy z budżetu przez premiera Tuska

            ma odchodnem na europejskie salony w 2014 roku. W tym samym czasie (mniej - więcej) upupiono gdyńskie lotnisko a prezydent sąsiedniego miasta kulał z tych wydarzeń medialną bekę we wszystkich dostępnych rozgłośniach RTV...
            Kiedy PIS miał szansę bojkotować tę drogę?
            Chyba jedynie przez brak działania nieudacznika Śniadka. Ale to juz nasz pech, że to sie tu zagnieździło...

            • 5 2

          • Eeee tam, nie marudż

            wrócą twoi to znowu podniosą ci zmniejszoną wysoką emeryturę.

            • 4 3

      • ty tam nie mieszkasz, nie bywasz w północnych dzielnicach to skąd możesz wiedzieć co mieszkańcom jest potrzebne?? (2)

        jeżeli to faktycznie Stępa to niech opowie co robi jako naczelnik w wydziale ochrony dziedzictwa.

        • 4 5

        • jak to co robi? (1)

          pensję bierze.

          • 4 1

          • dokumentuje dokonania horala? nic dziwnego ze nie ma co robic

            • 2 3

    • czego to Pinokio nie ogłosi? (9)

      elektryczne samochody produkowane w polsce, mosty w każdej gminie, podziemne koleje wielkich prędkości, przywrócenie polikwidowanych PKS ... i dołoży do IIfilaru 230zł/rok, ale zabierze 15% co miesiąc !!!

      • 23 21

      • I o to chodzilo (1)

        Żeby Drogę Czerwoną zbudował rząd a nie Gdynia. Dlatego teoretycznie droga nie była potrzebna.

        • 2 3

        • czyli na "krzywy ryj"

          Polityka um w całej okazałości.

          • 4 3

      • (6)

        Ja mam tylko jedno pytanie, prom w Szczecinie już zbudowali ?

        • 24 8

        • No, ale nie porównuj zaraz do PO, przecież to miała być dobra zmiana, bez porównania lepsza od poprzednich (2)

          • 14 10

          • i jest, masz jakies watpliwosci ? (1)

            • 14 13

            • a ty nie masz polskich znaków na klawiaturze? z petersburga piszesz?

              • 9 4

        • nie ale za to aleksander grad(PO) wybudował elektrownie atomową (1)

          • 17 15

          • I dobrze, że projekt elektrowni atomowej się nie udał

            Bylibyśmy uzależnieni od dostaw paliwa na minimum 50 lat. Uzależnieni albo do Rosji, albo od Francji. Z Rosją to jest jak każdy widzi. Nie każdy natomiast wie, że Francja wsparła kilka lat temu przewrót w Nigrze właśnie ze względu na zasoby uranu i to, że Nigrowi Chiny zaproponowały lepsze warunki.

            • 6 7

        • nie

          Ale z S6 to im lepiej idzie.
          W pomorskiem to ani promu ani drogi...

          • 13 1

    • Oby tylko władze Gdyni nie przeszkadzały (5)

      Największą pomocą ze strony władz Gdyni będzie, gdy nie będą przeszkadzać. Na nic więcej z ich strony nie można liczyć. Mam nadzieję, że ktoś ich rozliczy za niegospodarność i marnotrawstwo publicznych pieniędzy (vide lotnisko).

      • 24 22

      • (4)

        przecież jesienią były wybory i mieszkańcy rozliczyli kogo trzeba, Horała dostał tęgiego kopniaka w zadek i w Warszawie wylądował

        • 12 10

        • i przynajmniej coś może

          w odróżnieniu od lokalnych impotentów, którym stale wiatr w oczy...

          • 3 5

        • Tak rozliczyli (1)

          że syf w mieście coraz większy.

          • 6 5

          • to ze masz syf w glowie to nie wina prezydenta szczurka

            • 5 4

        • stchorzyl, ogon pod siebie i uciekl do stolicy na ciepla posadke, pod opiekuncze skrzydelka balbiny

          • 5 6

    • Był nawet uprzejmy powiedzieć, (1)

      że ta droga nie rozwiązuje żadnego problemu mieszkańców.

      • 4 3

      • nie przeinaczaj, przykazanie pierwsze

        • 2 3

    • a to Stępa załatwiał? brawo Marek Stępa, brawo Gdynia

      są skuteczni jak pilarki w polskich lasach
      tam chyba ktoś inny działał ..hahhaa ;)

      • 1 2

    • droga czerwona

      budowa Gdyni to przecież "zasługa" PIS-u, bo Kwiatkowski i Wenda należeli do PIS-u

      • 5 11

  • (17)

    Najlepsze obietnice to takie, które będzie można rozliczać za dwie kadencje.

    • 161 8

    • Przekopu nie potrafią od lat zrobić. (14)

      Obwodnica metropolitalna leży.
      Trasa Kaszubska powstaje? Jakoś nie bardzo.
      A teraz kolejna obietnica.

      Ciemny lud to kupi.

      • 24 14

      • (6)

        Dodatkowo zniknęły pieniądze na modernizację linii kolejowej Gdynia - Słupsk

        • 7 3

        • za to robią Szczecinek - Ustka (3)

          bo tam już była totalna katastrofa i odcięcie od świata...
          Lata gospodarowania wojewódzkiego samorządu...

          • 2 1

          • (2)

            Nie, nie robią. Ten remont robi województwo za własne pieniądze.

            • 1 1

            • I bardzo dobrze, cos sie nalezy za lata zaniedban i polityki likwidacji (1)

              Zobaczymy jak marszalek wywiaze sie z obietnic kolei do Bytowa...

              • 0 0

              • a za komuny wszystko to hulalo

                • 0 0

        • (1)

          zemsta pis do siodmego pokolenia
          a swoja droga poplecznicy pis w slupsku chyba bolesnie odczuwaja ze zrobiono z nich frajerow

          • 4 3

          • Podobnie jak ci, co liczyli na droge czerwona

            W 2014...

            • 1 0

      • Kto to minusuje? Prawda jest dla was niewygodna? Kłuje was w oczy?? :)))) (5)

        "Przekopu nie potrafią od lat zrobić.
        Obwodnica metropolitalna leży.
        Trasa Kaszubska powstaje? Jakoś nie bardzo.
        A teraz kolejna obietnica. "

        Tak pisowcy - to smutna rzeczywistość za waszych rządów.

        • 17 15

        • (1)

          a ty skutecznie od lat robisz pod siebie

          • 3 2

          • wymien waszemu pampersa

            • 1 1

        • Kolejne wybory idą, trzeba kiełbasę rzucić (1)

          Przez 4 lata swoich nierządów nie zbudowali nic oprócz pomników, więc skąd te minusy?? Bo rozdają naszą kasę, to wam się tak podoba?? Rozdawnictwo kosztuje, państwo na kredyt, zero inwestycji tylko przejadanie. Jak zwykle obiecanki, nic nie zbudują.

          • 10 6

          • Z toruńskiej fabryki trolli

            • 6 1

        • minusuja zawowi trollskuksy, najwazniejsza pisowa agenda

          • 6 3

      • ciekawe jak tam słynny prom co miał być już zbudowany, a prace nawet nie ruszyły

        wtedy też bajki opowiadali w ramach obietnic dla ciemnego luda

        • 6 3

    • (1)

      Będziesz se mógł rozliczać jak wolnych wyborów już nie będzie. Powodzenia!

      • 21 5

      • bo są?

        a może były? hahahaha
        Gdyby kiedykolwiek wybory były wolne, to w Polsce nie funkcjonowałby partie polityczne.

        • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane