• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • Czyli PISowski rząd robi wszystko by upokorzyć niepokorny samorząd na Pomorzu. (3)

    • 6 15

    • ale to nie nowość

      • 0 2

    • tani i latwy przekaz

      co "wszystko" tłumaczy...
      A tak naprawdę, nic...
      Ale fajnie być kombatantem.

      • 3 1

    • niestety ja ze wszystkim Energa wyciulana, Lotos wyciulany

      • 0 3

  • A ie kosztuje nas Urząd Marszałkowski ze wszystkimi przybudówkami typu Kolej Metropolitarną (biurowiec urzędników)?

    Może w dobie kryzysu i ściemy pracy zdalnej czas na redukcje zatrudnienia i szukanie oszczędności wśród powinowatych i pociotków?

    • 15 2

  • Ale się zebrała

    gromada znawców. Tak gryząc sobie kanapkę w robocie pisują uczone teksty. Prywatyzacja jest klęską! Na początku wszystko cacy, nawet może kawkę pasażerom przy wsiadaniu ale im dalej tym więcej drzew. Koleje śląskie przez kilka lat co pół roku prezes z ekipą szedł do ciupy. Mazowieckie bajzel nie do opisania, itd itp. Co stało się z komunikacją autobusową po prywatyzacji. Z początku cacy cacy ale po cichu rosły ceny malała ilość kursów a i tabor stał się taki że strach wsiadać. W dużym mieście może tak nie widać ale tam skąd przyjechały słoiki straszno oj straszno.Obecnie gdyby nie pomoc tego "złego" PISu to by nic nie jeździło. SKM po prostu nie da rady kupić taboru, może go lizingować ale musi mieć długi termin umowy ot co.

    • 8 2

  • cwaniaki caly czas udaja paniska,ze potrafia rzadzic,ale jak klopoty to wszystko na rzad,ktorego nie uznaja,niech sie zwroca do namiestnika

    • 11 1

  • Są pieniądze na kupowanie gazet, firm energetycznych, jachtów, na propagandę - ale na pociągi nie ma... (1)

    I tak sami pozbawimy się unijnych poeniędzy...

    • 8 9

    • Durnota

      To jest zadanie samorządu,który woli rozkradać i wydawać na politykę niż na to co służy ludziom!

      • 3 0

  • Koleje

    Nie budujcie dróg i zamknijcie wszystkie parkingi dla samochodów Będzie 100% obłożenie kolei.Brak kasy?Bierzecie za duże łapówy.

    • 3 3

  • Pytanie. (3)

    A czy nie lepiej faktycznie kupić samemu składy by kursowały pod szyldem PKM? Jedynie zrobić przetarg na firmę lub firmy które 1. Dadzą maszynistów i obsługę 2. Zapewnią serwis taboru. Chyba tak właśnie sie dzieje na liniach które obsługuje PKM obecnie. Lecz mogę się mylić.
    Czy takie rozwiązanie było by droższe? Tańsze? A może nie było by różnicy w kosztach?

    • 1 1

    • a wiesz kto ma tory? (1)

      • 1 0

      • na tory też sa metody

        ale trzeba chcieć...

        • 0 0

    • a znasz takie

      firmy?
      Co mają ze trzy kompanie maszynistów na podorędziu i wolne warsztaty przystosowane do obsługi taboru?
      Jak myślisz, dlaczego nasze, swojskie IC i TLK ciągną czeskie maszyny i drużyny?

      Bo u nas to tylko chce się zarządzać i przy pieniądzu robić.

      • 0 0

  • przemyśl to jeszcze raz (1)

    jak nie kupicie, to SKM straci pozyskane już 160 mln z UE. Jak wam się jednak zechce kupić, to będzie już drożej o te 160 mln

    • 4 2

    • z tych 2 miliardów na PISpropagandę w TVPis można by było kupić, nie?

      • 1 1

  • skm trojmiasto to sp.z.o.o pto ona ponosi wszystkie koszty z taborem

    • 5 0

  • (1)

    Czyli cały czas "kiblami" będziemy się przemie-szczać?

    • 4 1

    • A co jest złego w jeździe kibelkiem?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane