• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

S7 dopiero w 2013 roku, OPAT-u (na razie) nie będzie

Maciej Naskręt
9 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Przebudowa drogi krajowej nr 7 w Cedrach Małych - 2004 r. Na razie nie ma mowy na powtórzenie tego zadania w szerszym zakresie. Trzeba poczekać do 2013 r. Przebudowa drogi krajowej nr 7 w Cedrach Małych - 2004 r. Na razie nie ma mowy na powtórzenie tego zadania w szerszym zakresie. Trzeba poczekać do 2013 r.

Ministerstwo Infrastruktury odłożyło budowę drogi S7 przynajmniej do 2013 r. Samorządowcy wywalczyli jednak przygotowanie projektu tej drogi. Całkowicie przepadł OPAT.



Czy Ministerstwo Infrastruktury powinno ciąć wydatki na budowę dróg?

Ministerstwo Infrastruktury, po tym jak ogłosiło projekt "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015", ściągnęło na siebie gromy samorządowców z całej Polski, w tym także z Pomorza i Trójmiasta. Wszystko przez to, że rząd o 16 mld złotych zmniejszył wydatki na inwestycje drogowe. Nie będzie realizowanych kilkanaście kluczowych odcinków dróg w całej Polsce.

W województwie pomorskim najbardziej zagrożona jest budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku od Koszwał do Kazimierzowa pod Elblągiem. Koszt 40-kilometrowej drogi to niemal 3,6 mld zł. Trafiła ona na listę rezerwową, która zakłada budowę dróg w chwili, gdy pojawią się w budżecie dodatkowe środki. Czyli na pewno nie prędzej niż w 2013 r.

W związku z falą krytyki MI zorganizowało konsultacje z samorządowcami z całej Polski. Wzięli w nich udział także radni z Pomorza.

- Trudno było nam cokolwiek wskórać. Zresztą nie było tam w ogóle na to miejsca - mówi Włodzimierz Kubiak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, który reprezentował podczas konsultacji w Warszawie stanowisko marszałka Mieczysława Struka.

Przetarg na budowę drogi S-7 był zaplanowany według zasady "projektuj i buduj" - jeden wykonawca wykonuje projekt i buduję drogę - co daje możliwość włączenia kosztów projektowania do puli środków kwalifikowanych. Rozwiązanie gwarantuje dofinansowanie do przygotowania dokumentacji przez Unię Europejską.

Przedstawiciele Pomorza postulowali, by gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad ogłosił przetarg już teraz, ale wyłącznie na projekt drogi S7.

- W sytuacji, gdy znajdą się pieniądze na realizację trasy w budżecie państwa, zyskamy po prostu czas. Po za tym projekt nie jest kosztowny, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by zlecić jego wykonanie już teraz - wyjaśnia Kubiak.

Na liście inwestycji rezerwowych znalazła się też Trasa Kaszubska. - Całe szczęście, bo mogło być gorzej. Inwestycja miała duże szanse trafić na niższą listę [do realizacji po 2013 r.] z uwagi aktualny etap przygotowania i duży koszt - komentuje Kubiak.

Przed tym losem nie uchroniła się Obwodnica Metropolitalna. To jednak pomorskich samorządowców nie zdziwiło, bowiem trasa jest na etapie przygotowywanie studium korytarzowego, a jej realizację zaplanowano na lata 2014-2016.

Na listach "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" nie ma natomiast Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Nie rozmawiano też o tej drodze podczas konsultacji w MI. Nieszybko zatem dojazd samochodem na Półwysep Helski będzie wolny od wielokilometrowych korków.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 - realizacja dróg na Pomorzu.

Lista 1 - zadania inwestycyjne, których realizacja rozpocznie się do 2013 r.
- Gdańsk (S6, w. Południowy) - Koszwały (DK nr 7, Koszwały) Obwodnica Południowa Gdańska
- Rozbudowa wezła Obwodnicy Trójmiasta (DK S6) z ul. Kartuską (DK 7) w
Gdańsku - wezęł Karczemki.
- Budowa mostu przez rzekę Wisłę koło Kwidzyna wraz z dojazdami w ciągu DK nr 90

Lista 2, tzw. rezerwowa - zadania priorytetowe, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 r.
- Budowa drogi S6 - Obwodnica Słupska - Obwodnica Trójmiasta (Trasa Kaszubska)
- Budowa drogi S7 - Koszwały - Kazimierzowo

Lista 3 - zadania, których realizacja przewidywana jest po roku 2013.
- Budowa Obwodnicy Metropolitalnej

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • brak mi słów

    Na tym forum brak jest jakiejkolwiek merytorycznej dyskusji. Odnośnie połączenia portów czyli Gdańska. A 1 jest obecnie w budowie na odcinku od nowych marz do Strykowa a dalej jest w projektowaniu i budowie do Tuszyna, czyli miejsca gdzie zaczyna się już A 1 a potem gierkówka. Tak więc szybkie połączenie z południem kraju będzie już koniec 2012 lub 2013 Są to dwa lata. Inna sprawa, że Grabarczyk bardzo źle potraktował S 7, gdzie w województwie warmińsko-mazurskim przetargi były na ukończeniu. Z drugiej strony promuje się budowę s 8, (Wrocław -Warszawa), która nie jest tak zaawansowana jak s 7. Powód Grabarczyk jest z Łodzi zas Schetyna z Wrocławia. Obaj chcą mieć dobre połączenie z Warszawą. Jak sie popatrzy na mape po zakończeniu inwestycji na lata 2011-2013 wyłania się bardzo wyrazisty obraz. Bardzo dobre połączenia ze sobą będą miały Warszawa, Łodź, Wrocław, Kraków ze sobą oraz ze światem zewnętrznym. Gdańsk natomiast znajduje się gdzieś na północy jedynie połączony A 1 z południem i niczym więcej ( ewentualne małe odcinki s 7). O ile między bajki można było włożyc budowę trasy kaszubskiej i s 6 do Szczecina do końca 2013 ( stan zaawansowania prac był taki, że nie było jeszcze decyzji środowiskowej) i budowa i tak zaczęłaby się po 2013 , to odcinki s 7 były ju zw trakcie przetargów. Gdańsk musi mieć trzy połączenia z południem ( a1) z Warszawą i wschodem ( s 7 i 16) oraz z zachodem Szczecinem i całą Europą.

    • 2 0

  • Jak tylko w Kosakowie pod Gdynią

    powstanie lotnisko drogi nie będą potrzebne

    • 0 3

  • TELEPORTACJA

    LUDZIE CO WY TU PISZECIE???!!! JUŻ OD 2013 ROKU DROGI NIE BĘDĄ POTRZEBNE..RZĄD INWESTUJE OLBRZYMIE ŚRODKI NAD BADANIAMI NAD TELEPORTACJA..EWENTUALNIE ZAKUPIMY TE TECHNOLOGIĘ OD JAPOŃCZYKÓW...WIĘC PO CO TYLE KRZYKU?? :)))

    • 3 0

  • Reda do boju (1)

    Dziwie się mieszkańcom Redy, że nie wychodzą na S6 i nie robią latem blokad.
    Tam sie nie da mieszkać.
    Raz w tygodniu mala blokada- korek po Gdynie, a w tym korku przecież turyści z Warszawy......

    • 1 0

    • jestem za

      Dokladnie tak, mieszkancy Rumii juz dawno zapowiadali taki prostest. Chyba czas wcielic go w zycie!

      • 1 0

  • Droga (1)

    GDDKiA z uporem maniaka forsuje swoją wizję psu na budę potrzebnej Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej wgiętej w nieekonomiczny pałąk. Może w takim razie OPAT powinno się wybudować jako drogę wojewódzką?

    • 1 0

    • sam jestes psu na bude potrzebny

      Probowales kiedys przejechac w czasie "sezonu" przez tzw Male Trojmiasto? Od zjazdu z obwodnicy do samej Redy masz korek na 1,5h stania. Poki co jest to jedyna trasa na zachod wiec jakas alternatywa musi byc - po to wlasnie miala powstac Trasa Kaszubska.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane