• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • Po co te tablice skoro autobusy jeżdżą jak chcą. Codzienne czekam we Wrzeszczu po 20minut choć w tym czasie powinny odjechac 3-4 autobusy i nic.

    • 1 1

  • ZKM---ZAKLAD KOMPROMITUJACY MIASTO !!!!!ZTM--ZAKLAD TUMANIACY MIASTO !!!! A ADAMQWICZ ZADOWOLONY !!!!

    KOLEJNA KOMPROMITACJA PO TRANWAJACH Z MODERTRANSU !!!

    • 3 2

  • BIALE TLO CIEMNO-ZIELONE LITERY !!!!!! I BEDZIE GITARA !!!!!

    • 2 3

  • Nie dość że te tablice pokazują rozkładowy przyjazd a nie rzeczywisty to jeszcze nie ma tam linii , które obsługuje pks (np. 207,232,255,256)

    • 1 0

  • największy węzeł przesiadkowy i tam mamy nie widoczne kolorowe - rzec by można gówniane tablice. Największym bezsensem jest ustawienie tablicy na wyspiańskiego zwlaszcza dla linii jadacych z zaspy. nie dośc ze tablica stoi na samym koncu przystanku to jeszcze równolegle do barierek. Jednak najbardziej nierouzmiem dlaczego na dworcu głównym nie postawiono tablic LED ???

    • 1 0

  • wczoraj jechałem linia nr 12 za mną jechała tez 12 . i otóz na monitorze przy operze migała linia 12 w której ja siedziałem ze własnie stoi na przystanku i napisane było ze nastepna 12 bedzie za 01 minut. Uważam ze cały system jak juz bedzie ze sobą całkowicie powiązany bedzie super fajna sprawą - są tylko dwa minusy : tablice na dworcu głównym tramwajowym powinny byc te bardzij czytelne no i problem na wyspiańskiego czyli na klinicznej.

    • 0 0

  • to mogło by wypalić ale...

    ma to szanse ten system ale powinien on dzialac na zasadzie ze informuje mnie ze np atobus spozni sie i przyjedzie na dany przystanek z opoznieniem a nie ze na ekranach pisze to samo co na tablicy z rozkladem odjazdu bo to bez sensu ale wydaje mi sie zeby to moglo zadzialac potrzebny bylby jakis system automatycznej komunikacji pomiedzy naszym wyzej wymienionym autobusem a systemem najrozsadniejszy sposob to gps no ale nie oszukujmy sie kto ma za to placic ...

    • 0 0

  • umiejscowienie tablic

    moim zdaniem na tak wąskich przystankach jak pod dworcem głównym, gdzie trudno minąć się wsiadającym i wysiadającym osobom (trzeba korzystać z tramwajów aby widzieć to zamieszanie ) tablice powinny być wgłąb przystanków aby wymuszać ruch pasażerów a nie blokować i tak wąskiego peronu przez odcyfrowujących napisy. KONIECZNIE PROSTOPADLE DO TORÓW I OBUSTRONNIE WIDOCZNE jeśli mamy nie wpadać pod tramwaj i nie oglądać tablicy z okien tramwaju w przeciwną stronę (jak to jest przy Klinicznej) DLACZEGO NIE KORZYSTAĆ ZE SPRAWDZONYCH - ŚWIETNYCH ROZWIĄZAŃ NP. JAK W WARSZAWIE tylko błądzić w ciemnościach ?????

    • 1 0

  • Kolejny wspaniały tytuł i kolejna wizualizacja...

    Już mi się nawet czytać nie chce tego

    • 0 0

  • ...

    Wszystkie tablice powinny być jak na przystanku tramwajowym : opera bałtycka
    żeby lepiej były widoczny rozkład jazdy a nie co przy dworcy głównym , że nic nie widać... piniądze wydane w błoto tylko ... !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane