• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • I znowu nie wyszło...

    • 1 0

  • .............. a co za problem ???? !! - sie wypożyczy pare składów z ... Kolei Mazowieckich... albo innych ( od somsiadów)

    ...... na czas meczyków w Gdansku - i.... pozamiatane !! SIEMA !!!! poloki.

    • 3 1

  • zakup nowych

    jedyne logiczne rozwiązanie zakup nowych np elf lub en35

    • 4 0

  • I CO MADRALINSCY ? NIEDAWNO BYL ARTYKUL ZE SIE UDA ZMODERNIZOWAC I PISALISCIE NA FORUM GLOSY POPARCIA DLA SKM ! A NA TYCH CO (4)

    MOWILI ZE SKM TO KICHA PISALISCIE ZE TO FRUSTRACI ! I co ? TO PANSTWO TO JEDNO WIELKIE SZAMBO CWANIAKOW , NIEUDACZNIKOW I KOMBINATOROW !

    • 98 6

    • Lepiej było wsparcia nie okazywać i z góry zakładać, że się nie uda? (1)

      A co by to dało? Chyba tylko posępne humory... tak przynajmniej można było mieć choć trochę nadziei, że się uda ;) I nadal wierzę, że aż tak źle nie będzie...

      • 0 6

      • Dzięki takim POwskim "optymistom" ten kraj jest takim ZEREM.

        • 3 4

    • GTS ile masz lat ? (1)

      j.w.

      • 0 3

      • tyle ile ty ''leo''

        przeciez miales isc na spacer a nie przy kompie siedziec ! znowu te swoje cienkie texty wypisujesz ?

        • 2 0

  • świetny pomysł

    ale głupoty 5 rozsadzonych od środka było napisane że systematyczna wymiana składów a nie że bendzie jeżdziło 5 gościu pomyśl co piszesz chyba dzisiaj jechałeś skm w kiblu i się smrodu nawąchałeś albo coś cię w łeb uderzyło jak odpadało od sufitu

    • 0 1

  • a może kupić nowe (4)

    wydaje ni się że lepiej byłoby kupić nowe składy jak w skm w Warszawie a nie inwestować w trupy!!!!! 5 nowych a nie 21 starych klekotów!!!!!! z tego co się wiem można uzyskać środki z funduszu europejskiego ale w trójmieście nikomu się nie chce sukcesywnie wymieniać taboru jak w Warszawie klamoty są wizytówką skm i nic tego nie zmieni!!!!!!!

    • 9 1

    • Świetny pomysł.

      5 nowych za 20 zmodernizowanych. Ponieważ już teraz jest tłok, to po czterokrotnym zmniejszeniu parku maszyn ta sama liczba pasażerów zapewne rozsadzi te nowe wagony od srodka.

      • 2 0

    • za przykład poszły Dartmundy (1)

      a Urząd MArszałkowski boi się podjąć śmiałe decyzje razem z SKM

      • 1 1

      • Dortmun to bardzo dobra niemiecka konstrukcja, warta modernizacji

        a ten obecny badziew na SKM to pierwszym porannym kursem na złom powinni wysłać

        • 1 2

    • jak owsiak zbierze to beda

      • 0 0

  • Czy aby napewno potrzebna jest modernizacja składów (4)

    Heh jakie tu wylewa się pomyje na wszystko. A czy ktoś sobie zadał pytanie czy aby na pewno jest taka potrzeba. Bo obecne składy nie są złe, a porównując je do tego co jeździło jeszcze 10 lat temu gdy korzystałem z nich codziennie dojeżdżając na studia stwierdzam, że jest dużo lepiej. W środku są fajne siedzenia, a nie te obskurne wiecznie podarte niby skóry. Dla porównania w Chicago jeżdżą jeszcze starsze kolejki i jeszcze gorszym wykończeniem, ale tam jakoś nikt nie narzeka. Do tego prędkość ich jest dużo mniejsza. Ale u nas wszyscy tylko narzekamy taka to nasza mentalność. Patrząc na godziny narzekania, to chyba każdy jest w pracy i się do niej nie przykłada. Moje pytanie czemu narzekasz na kogoś skoro sam się nie przykładasz? Proponuje następnym razem sobie zadać to pytanie zanim zacznie ktoś narzekać na tych i owych pracowników :).

    • 5 2

    • z czym się na głowy pozamieniałeś? (2)

      te 10 lat temu pociągi są tymi samymi jak dziś, tylko o 10 lat starszymi! i kolejna warstwa farby + plastik tego nie zmieni!

      • 2 1

      • Wiem o tym i co z tego (1)

        To te same pociągi, nie do końca bo widzę kilka całkiem nowych. A te wyremontowane wyglądają dobrze i jeździ się nimi dobrze, bo remont przeprowadzono głównie siedzeń, które nikomu wcześniej się nie podobały. A czy nowe będą lepsze nie sądzę. Po roku będą tak samo wyglądać jak te stare. U nas się kompletnie nie szanuje rzeczy publicznych. Nie zapomnę jak reklamowano zakupioną SKM, a za dwa dni została cała pomalowana sprayem. Efekt był taki, że jak nawet to starli to wyglądała jak pozostałe stare kolejki. Pytam się więc po co nowe, aby zostało zaraz zniszczone.

        • 2 1

        • zakupione nowe?

          już po takim stwierdzeniu widzę, że nie masz najmniejszego pojęcia o czym piszesz

          • 3 0

    • DOBRZE UJĘTE

      • 0 1

  • NOWE SKŁADY

    SKM RATUJE TYLKO SYSTEMATYCZNY ZAKUP NOWYCH SKŁADÓW A NIE MODERNIZACJA STARYCH WPROWADZONYCH ZA CZASÓW GOMUŁKI.

    • 1 1

  • kolejna trójmiejska wizualizacja

    • 1 0

  • Wytłumaczcie mi po co Gdańsk Śródmieście? Ktoś dojeżdża z Gdańsk Południe (3)

    tramwajem to może dojechać elegancko do dworca GŁ.

    • 2 2

    • (1)

      TAM TEŻ MIESZKAJĄ I DOJEŻDŻAJĄ LUDZIE JEDNI DO DOMU A JEDNI DO PRACY A TRAMWAJ TAM NIESTETY NIE DOJEŻDŻA

      • 0 0

      • Znaczy urzędnicy z UW będą mieli swoją stację!

        ..

        • 0 0

    • Nie każdym tramwajem można

      Część tramwai zawraca na hucisku. Po drugie miasto od pewnego czasu chyba pracuje ciągle nad nowym węzłem przesiadkowym, bo Główny się do tego nie nadaje ze względu na brak możliwości ulokowania dużego Parkingu. Jak do tego dodamy że aby dostać się szybko na stare miasto to trzeba po wyjściu z kolejki brać autobus to masz odpowiedź. Śródmieście akurat nie jest robione dla Gdańsk Południe, bo nie wszystko musi być robione z myślą o nich. Po każdej imprezie plenerowej widać potem te tabuny ludzi idących z centrum na stację w Gdańsku głównym, więc na pewno jest dla kogo to robić. Gdańsk potrzebuje tej stacji, aby przybliżyć centrum dla wszystkich, a nie tylko tych co dojeżdżają tramwajem.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane