• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • ŻENUJĄCA SYTUACJA (11)

    Tak od dziesiątek lat było na polskiej kolei i zapewne nieprędko się to zmieni. Z mojego krótkiego epizodu zawodowego w tej firmie zapamiętałem między innymi to, że u nich zawsze wszystkie plany były realizowane w 100%, co było zapewnione przez bieżące korekty tych planów do faktycznej ich realizacji. Pasażer był dla kolei traktowany jako niepotrzebne źródło kosztów. Pierwsza klasa w pociągach w połowie była zapełniana kolejarzami, ponieważ mieli darmowe przejazdy. Stanowiska pracy obsadzane były w znacznej części klanami rodzinno-układowo-związkowymi. Czasami odnosiłem wrażenie, że im wyższe było stanowisko, tym mniej kompetentny człowiek, ale za to lepiej ustawiony w układzie kolejowym. SKM-ka, nawet po jej formalnym wydzieleniu z całej kolei, również powielała ten schemat i nie zdziwiłbym się, że jest tak do teraz. Ten nieudany przetarg na modernizację składów pociągowych zdaje się potwierdzać moje przypuszczenie, że sprawność działania tej firmy nie poprawiła się. Przypomnę jeszcze, że przyjęta na początki istnienia tej spółki strategia zakładała, między innymi, wymianę taboru na nowy. Wydaje mi się, że sytuację w tej firmie mogłaby poprawić jej pełna komunalizacja ze znacznym udziałem trójmiejskich samorządów, ale, jak widać, samorządom do tego niespieszno.
    A tak w ogóle, to takie sprawy najlepiej "załatwiałaby", obecnie trudna do zrealizowania, konkurencja przewoźników starających się o świadczenie usług przewozowych na tej linii kolejowej (Gdańsk-Rumia), będącej w przyszłości własnością, na przykład, specjalnej spółki samorządowej, z ewentualnym udziałem PLK, do którego należą linie kolejowe wybiegające poza linię kolejową Gdańsk-Rumia.

    • 13 0

    • (9)

      tak - pamiętam jak SKM zaczęła funkcjonować jako "Zakład Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście" ale będącej nadal w strukturach PKP, pamiętam jak tamte kierownictwo latało i piało że jest na etapie podpisywania kontraktu na zakup nowego taboru - jakiego i skąd? - zapytałem - bez odpowiedzi, i tak to się zaczęło kulać po równi pochyłej, wtedy jeszcze SKM pełniła funkcję przewoźnika aglomeracyjnego: Gdańsk - Wejherowo, stały cykl 6/12/24 min., stabilny rozkład jazdy, składy w zestawieniu 2xEN57, czasami nawet 3, tzw. 3-ci stopień ułatwiający wsiadanie/wysiadanie, etc.
      potem nastąpił już upadek: SKM jeżdżąca po Malborkach, Iławach, Smętowach, Słupskach, Lęborkach, dobrze że na podbój Berlina nie wyruszyli

      • 3 1

      • dokładnie tak jak piszesz (8)

        a niedawno jeszcze jakiś kretyn na tym forum udowadniał, ze nigdy nie było 3 stopnia i 3 składowych pociągów.

        • 4 1

        • a ja pamiętam lata 80. jak przyjachał do Wrzeszcza w kierunku Gdańska gdzieś w okolicach 6.30 2xEN57 to była kaszana, ścisk jak w tokijskim metrze i pomimo że migało "za 1 min nast. pociąg" to ludzie naparzali do wewnątrz i robił się korek, potem pociągi stały na stoczni bo Gdańsk Gł. nie nadążał za przyjmowaniem i wyprawianiem pociągów - tak było i nikt mnie nie przekona że czarne jest czarne

          • 0 1

        • 3 (5)

          Trzeciego stopnia nie było, natomiast "3-składowe" pociągi były. Tak właśnie pisałem. Słaba pamięć.

          • 1 2

          • (4)

            włącz rozum gościu - albo jak był 3. stopień to pieluchy w zębach nosiłeś, 3. stopień znikł gdy po SKM zaczęła jeździć po wiochach i niskich peronach

            • 2 1

            • dokładnie tak, pewnie jakaś szycha z SKM pochodzi albo nawet jeszcze mieszka w tamtych kierunkach

              i dlatego wymyślili takie debilne relacje. To już lepiej jakby do Tczewa pojechali..

              • 1 1

            • Mylisz się (1)

              Pieluchy w zębach nosiłem dużo wczesniej niz ci sie zdaje. Na tyle wczesnie, żeby doskonale pamiętać berlińskie wagony, łącznie z rozróznianiem ich typów.

              Wprowadzenie na trase skm zestawów EN57 doskonale pamiętam i od samego poczatku regularnie korzystam z tych pociągów. One zresztą wiele lat nie były sztywno przypisane do obsługi SKM, bo ta nie była ani oddzielną firma, ani nawet wydzielonym zakładem. Nigdy w nich nie montowano żadnego dodatkowego stopnia, bo były wykorzystywane zarówno na liniach z niskimi peronami jak z wysokimi. Przy niskim peronie taki "trzeci stopień" przedłużający podłoge uniemozliwiłby wejście do wagonu.

              • 1 0

              • Nie mówiąc o tym, ze...

                ...takie przedłużenie podłogi wymagałoby wymiany drzwi, których konstrukcja w dolnej części uniemozliwia takie modyfikacje. Co łatwo zauwazyc i dziś: wystarczy sie przyjrzeć jaki profil maja te drzwi przy podłodze.

                • 1 0

            • Przy okazji...

              ...mozna wiedziec, dlaczego obrażasz osoby mające inne wiadomości od twoich?

              • 1 0

        • to ten psychol buch

          • 0 0

    • obyś miał rację z wysopkoscia peronów

      • 0 0

  • A kiedy SKM ma zamiar zakupić nowe fabryczne składy? (3)

    • 10 0

    • jak pan owsiak zbierze

      • 4 1

    • jak niemcy odzyskają swoje miasto danzig

      • 3 2

    • Nigdy

      Po co przecież jeżdżą

      • 2 0

  • a to szok!!! ahahahaa

    • 2 0

  • Tylko niech nie zapomną o pomostach łaczacych pociąg z peronem.

    • 6 0

  • Przyjadą francuzi niemcy ...

    Przyjedzie francuz, niemiec z dzieckiem, stanie na peronie, podjedzie SKM i ... ''popatrz synku tatuś jeździł takimi do babci na wieś jak był w twoim wieku''

    • 4 1

  • Wstyd jak zarzad SKM traktuje swoich klientów - pasażerów

    • 7 1

  • TAK DZIALA CALY TEN CHORY KOLEJOWY SYSTEM ! A JEDNO CO POTRAFIA TO SIE DRZEC , WYMAGAC SZMALU OD LUDZI , BLOKOWAC TORY I OPONY

    PALIC ! Rozwalic ten system , pozwalniac polowe tych kolejarzay, zabrac dziwaczne przywileje , rozwiazac te dziesiatki spolek , rozliczyc prezesow i za takie i rozne przewalanki zwyczajnie wsadzac za kraty . Niedlugo sobie potworza spolki od dworcowych ''kibli'' z pania Basia jako prezesem itd .

    • 4 1

  • (1)

    "SKM Trójmiasto podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie kwotą 167 mln zł projektu rozwoju swojej sieci. Dzięki tym pieniądzom SKM zmodernizuje tory i pociągi, a także przedłuży swoją linię do przystanku Gdańsk Śródmieście."

    tak wyczytałem dzisiaj na jednym z portali - co Portal Trójmiasto na to?
    bo już nic a nic nie kumam

    • 2 1

    • A co tu kumać

      Dofinansowanie wynosi 59%. SKM nie ma tych 41%.

      • 1 0

  • GŁUSZEK Popierdułko (1)

    Ciekawe jak teraz obrócisz kota ogonem. Na pewno to będzie jakiś sukces SKM-ki

    • 6 0

    • Głuszek

      Na niczym się nie zna, tylko ściemniać potrafi

      • 0 0

  • Lepiej, żeby renowację zrobiła Pesa, jeśli robią równe dobrze składy kolejowe, co tramwaje. W tych nowych skmkach, od Newag, fotele są na tyle niewygodne, że siedzenie na nich jest udręką.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane