• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • 40 letni złom po liftingu (1)

    Z maluchów też się nie dało zrobić mercedesów, dlatego nawet najlepsza modernizacja nic nie pomoże złom jest złomem tym bardziej że te skłądy mają ponad 40 lat, dlatego szkoda jest na to pięniędzy a nowych składów jak nie było widać tak nie ma

    • 2 2

    • 30 a nie 40

      I to jest dopiero wiek średni dla taboru kolejowego. W znacznei bogatszych krajach taki tabor sie modernizuje i uzywa. Na złom to dopiero po 60 - 70 latach eksploatacji.

      • 1 0

  • no ładnie (9)

    • 34 5

    • A spójrzcie na ten horror (1)

      tzn. przestrzeń między peronem a kolejką, która przyprawia o palpitacje serce matki z małymi dziećmi, z wózkami, oraz inwalidów, ludzi starszych i osób lękających się wysokości. Za wysokie progi na przeciętne nogi

      • 0 0

      • Za wysokie progi...

        cenowe również, zwłaszcza gdy się chce pojechać przystanek lub dwa

        • 0 0

    • (2)

      Ale i tak dalej będzie to ten sam kibel co wcześniej, dalej będą tylko dwie pary drzwi. Dalej będzie przepaść między peronem a kolejką, dalej będzie komfort jazdy jak w traktorze, no i dalej NIE BĘDZIE KLIMATYZACJI!

      • 25 0

      • (1)

        W traktorze jedziesz sam, no - góra z pięcioma kolegami z PGR-u. Oj, takiej samotności błogosławionej i komfortu to w SKM-ce nie zaznasz!

        • 10 0

        • ........ echhhh ;) - co wy wiecie o pracy na traktorze... !!

          traktoristka Frosia - to może cóś powiedzieć... :D! - ale wy ??? ! - a widzieli traktor z klimatyzowaną kabiną i dolby w srodku ?? ! - zapraszam na Pe-Ge-Ery w Unii :)! - tam też i SKM-ki sa troche inne... Do siego roku !! .... traktorzyści - za dyche !!

          • 3 0

    • A to Polska właśnie....

      Miało być dobrze, a wyszło tak jak zwykle....

      • 6 1

    • widocznie zarządzanie w SKM do d... i nawet MBA pracownikom nie pomogło (1)

      obiecanki cacanki,a głupiemu radość, ciekawe czy kara się posypie dla SKM w związku z tym,że firma przetarg wygrała a kasy nie dostała

      • 10 0

      • i przechwałki,że zysk taki a taki nic nie dały

        • 8 0

    • brzydko

      ale takie jest oblicze historii

      • 6 2

  • drzwi (3)

    Po co one w ogóle? Czujniki-srujniki, guziki-sruziki... Żadne znane mi metro nie ma drzwi i przedziałów, te drzwi to jakaś fiksacja związkowa kolejarzy, tylko po to by mogli se zrobić kanciapę dla samych swoich na początku składu, palić w niej papierochy i wozić znajomych. A koszt tej fanaberii idzie w miliony.

    • 8 1

    • tu jest mowa o drzwiach...

      ...miedzy wagonami. A nie do przedziałów służbowych.

      • 0 0

    • zgadzam się:) (1)

      ostatnio kupowałem bilet w nowym składzie i jak otworzyłem drzwi, bo po pukaniu nikt nie odpowiadał powitała mnie ściana dymu :]

      • 7 0

      • bez klamek

        To sukces, że jakoś otworzyłeś. Niekiedy maja klamkę tylko od wewnątrz. I wejdź tam z wózkiem z dzieckiem, albo z rowerem... sama, do tych ludożerców... Spróbuj je otworzyć jedna ręka, drugą trzymając wózek, rower, bagaż. Brrr....

        • 2 0

  • Nieudaczniki rodem z SKM (3)

    Wszyscy,począwszy od prezesa poprzez jego dyrektorów i niedorzecznika opowiadali od ponad trzech lat dyrdymały czego to nie zrobią ,czego to nie kupią ,czego to nie zmodernizują....Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle....Czyli co, właściwi ludzie na właściwych stanowiskach. :-)))) W cywilizowanym kraju to towarzystwo bajarzy i wzajemnej adoracji wyleciało by dawno z pracy.....A pan Dyrektor Buczek zamiast pisać książki o historii SKM mógłby się zająć pracą za którą bierze cieżkie pieniądze.No chyba ,że chce zostać kustoszem skansenu "SKM" I jeszcze jedno podobno nie będzie sie modernizowało ezt EW 58 z uwagi na zbyt wysokie koszta.Idę o zakład ,że za chwilę dowiemy sie ,że sprzedali je Kolejom Mazowieckim tak jak EW 60...Tam modernizacja tego ezt-a się opłaciła....

    • 10 0

    • i to najbardziej boli - bo EW 58 i 60 były projektowane na tę linię (2)

      a nie znienawidzone 'kible'

      • 1 0

      • Zwłaszcza EW60.. (1)

        ....choć konstrukcja "typowo ruska" toporna z zewnątrz to jednak jak na czasy kiedy powstawała....a było to co najmniej z 10-15 lat !!!! to było to "coś"najlepszego dla SKM.W KM po modernizacji spisuje się znakomicie...

        • 1 0

        • EW 60...

          ...powstał w dwóch prototypowych egzemplarzach. Czyli to był praktycznie jeden pociąg. Dość zawodny. Owszem można było zostawić, zmodernizować, wymienić awaryjne podzespoły. Ale nadal to byłby jeden taki pociąg. Co on by zmienił w ogólnym funkcjonowaniu SKM w trójmieście?

          W Warszawie ten pociąg nie kursuje w cyklu co kilka minut, tam rzeczywiście do czegos mógł sie przydac.

          EW58 z kolei to tez była krótka seria niezbyt udana technicznie, która zdążyła się po prostu wykruszyć zanim SKM stała się oddzielna firmą.

          • 0 0

  • Kolejki są w porzo. (1)

    Jestem z Gdańska, ale pomieszkuję sobie w Krakowie, we Wrocławiu i w Poznaniu.
    Powinniśmy się cieszyć, że ta kolejka w ogóle jest, dzięki temu Trójmiasto ma sprawną komunikację... sprawną jak na polskie standardy.
    Ja tak jak wielu komentujących też wolę stare składy, bo jest w nich więcej miejsc siedzących i mają swój klimat. I naprawdę nie obchodzi mnie zdanie kibiców piłkarskich.

    • 3 3

    • Myślę, że idąc tą logiką możemy się cieszyć, że nie jesteśmy pod zaborem albo że mamy co jeść.

      • 2 1

  • bilety (1)

    to może wróci stara cena biletów?:)

    • 2 0

    • Na to nie licz. Powód podwyżki już dawno nie ma znaczenia dla tych kacapów. "Karawana jedzie dalej."

      • 1 0

  • I słusznie!

    Przecież na to liczą zagraniczni goście! Nareszcie przejadą się pociągiem z poprzedniej epoki. Koniecznie należy w pociągach SKM otworzyć wszystkie toalety, by goście z zagranicy mogli na własne oczy obejrzeć te słynne na cały świat opadające deski i obszczane ściany plus kostkę mydła wykręcaną z dziwnej rurki! Obowiązkowo we wszystkich składach mają być te twarde, czerwone siedzenia - idę o zakład, że zagraniczniacy takich cudów u siebie nie widzieli.
    Uda się panowie, panie! Te przygłupy pomyślą, że w Polce na co dzień jeździ się z pewnością w technologii kosmicznej i tylko z okazji Euro, jakiejś rocznicy, czy święta kościelnego Polacy rzucili na tory zabytki, które pozostają nawet po tylu latach sprawne.

    • 3 0

  • (1)

    Tak to jest jak się porywa z motyką na słońce. Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie. W Polsce można co najwyżej zorganizować to mistrzostwa wioskowych drużyn piłkarskich. Znając "polnische Wirtschaft" coś takiego organizować. Od początku było wiadome, że 90% planu zwiazanego z Euro nie da się zrealizować, w kraju pełnym kombinatorów, oszustów. Ach ta ulańska fantazja

    • 0 2

    • A no tak, bo Euro to już się odbyło

      Przesadzasz i tyle. To co obiecaliśmy, że zrobimy to było głównie dla wyciągnięcia kasy i tyle. To co dokonano jest w pełni wystarczające i nie będzie jakiś tam większych problemów z tym Euro. Robi się koło tego tyle szumu jakby mieli nas napaść czy co. Żadnego tam wielkiego najazdu kibiców nie będzie, bo większość państw europejskich dotknął kryzys i wielkiego ruszenia do Polski nie będzie. Więc zarówno dróg, jak i lotniska nam starczą. Jak się kibice przejdą na piechotę to też im krzywda się nie stanie, bo i tak połowa będzie na tyle na bombana, że jak trafi na stadion to będzie dobrze. A i tak będzie koczować pod stadionem więc problemu z dowozem nie będzie. Jakoś jak RPA robiło i miała być wielka klapa to się okazało, że jednak i bez kasy dużej da się zrobić w Państwie które miało większe problemy od nas z organizacją.

      • 0 0

  • No to Europa zobaczy kolejowy skansen ,ale będzie wstyd (4)

    • 213 8

    • WYSYP ZDZIWIONYCH LEMINGOW (1)

      to sie LEMINGI znowu zdziwily ze czegos nie ma ale spoko w tvn powiedza ze to wina Camerona:))

      • 3 2

      • Nie lepiej było obiecać kolej magnetyczną...; można by teraz zwalić na kryzys. Wyszło jak zwykle, nawet Pinokio zrobił z siebie kłamcę i durnia.

        • 1 0

    • francuscy kibice poczują się prawie jak w domu

      • 16 1

    • trzeba to tylko odpowiednio przedstawic

      ze to taka atrakcja i ze mieszkancy sa sentymentalni ;)

      • 36 0

  • A po co modernizowć, przecież kibole wszystko zdewastują

    Komu potrzebne jest to euro i kto na nim zarobi ?
    Chyba paru producentów z chin od gadźetów, i doradcy od uzyskiwania środków unijnych, że nie wspomnę o urzędnikach decydujących o dotacjach .
    Ale koszty utrzymania stadionu poniosą mieszkańcy miasta, oczywiście w czynszach i podatkach. No bo po euro stadion będzie kosztował wszystkich (kredyty trzeba spłacać).
    No ale co tam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane