• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • BRAWO BRAWO mydlą mydla i niby wszystko co robili do tej pory to dla EURO i pasażerów, ŻAENADA!

    • 7 0

  • Ale beka (1)

    dobrze, że stadion choć zbudowali i się jeszcze nie zawalił, tak by na klepichu grali. Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie - z motyką na słońce.

    • 14 1

    • bekusia

      • 0 0

  • Dobrze że zostawili te piękne barwy !!! Żółto niebieskie to SOPOT a Sopot to ARKA (5)

    • 6 32

    • nikogo powyżej 60 punktów IQ nie interesują barwy klubowe (1)

      • 16 3

      • Ale to flaga Ukrainy jest.

        Хай живе Україна!!! ;--)

        • 5 3

    • (2)

      s****ka nie arka, barwy skm mamy dzięki Szwedzkim wykonawcą.

      • 1 4

      • -om, a nie -ą (1)

        • 1 0

        • szfeckim

          • 0 0

  • i tak za chwile kolejka idzie na emeryture

    i do muzeum.

    • 3 2

  • Modernizowany (1)

    Modernizowany ZŁOM z lat 70-tych nie zapominajmy o tym

    • 13 4

    • To dla taboru kolejowego całkiem przeciębtny wiek, nawet w rozwiniętych i zamoznych krajach

      • 3 4

  • Siedzenia w nowych składach to porażka (2)

    Chodzi o składy w stylu metra - siedzenia tam są z takim garbem pod kroczem. Są to najbardziej niewygodne siedzenia na jakich siedziałem. Normalnie karny jerzyk dla klientów SKM.

    • 42 1

    • garb pod kroczem??

      kurcze nie pojde chyba tero sprawdzac.

      • 2 0

    • Wyprofilowanie nowych siedzeń

      dostosowane do jednego konkretnego rozmiaru pasazera. Biada każdemu, kto ma zbyt niski, albo zbyt wysoki wzrost, albo jest zbyt chudy, lub zbyt gruby.

      • 9 0

  • ŻENADA (4)

    tylko spalić się ze wstydu, jeśli ktoś z Europy Zachodniej (chociaż nie tylko) zobaczy, czym my jeździmy. Obciach na cały świat. Brud, smród, stare, nadające się na złom żelastwo - ale za to mamy Złoty Nocnik Budynia i Europejskie Centrum Solidarności z 21 niezrealizowanymi postulatami wypisanymi na dwóch sklejkach w środku ogromniastego, pustego budynku (jeśli zdąży się toto wybudować).
    Proponuję na czas Euro zawiesić niechlubną działalność SKM, zaoszczędźmy sobie wstydu i kompromitacji.

    • 21 5

    • niech sie pali

      ten co robi nie ten co widzi.

      • 2 1

    • SKM jest z Gdyni. Budyń nic do niej nie ma (2)

      • 1 4

      • a remona skad jest ? (1)

        • 3 0

        • a nie wiem co to remona

          • 1 1

  • SKM to sitwa !spolki , spoleczki , prezesi i pralnia syfu !

    50 lat tak ten bajzel funkconuje i wyciaga tylko lape po nasz szmal . ROZGONIC TO CALE KOLEJOWE BADZIEWIE BO PIENIADZE SA BRANE OD LUDZI OD PARUDZIESIECIU LAT I NAWET NA OBSR.... NĄ MODERNIZACJE BRAKUJE ALE PREZES PENSJE PEWNIE ZA SWOJE NIUDACZNICTWO BIERZE BO MA WIZJE !

    • 21 0

  • (2)

    zdjęcie fajnie przedstawia sytuację na polskich kolejach - zmodernizowany pociąg i drewniana, brudna wiata peronowa. Do tego płyty chodnikowe na peronie. Istny folklor

    • 18 2

    • co racja to racja (1)

      ale lubie ta drewniana budke. mam do niej sentyment bo czekalem tam jeszcze 30 lat temu jezdzac do swej pierwszej dziewczyny.

      • 3 0

      • ale ta wiata to może już zabytek wg pana kunserwatora Kwapińskiego, teraz jak by zaczęli ją rozbierać i znaleźli jakieś chrząszcze sprzed miliona lat - zlecieliby się owadoznawcy i roboty na 10 lat wstrzymane - lepiej nie ruszać

        • 4 0

  • brawo

    to całe euro będzie się nam odbijać przez kolejne 10 lat...

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane