• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Olo

    I tak się ładnie skm 3miasto prześlizgnęło przez te wszystkie lata nie wymieniając ezt-szacun panowie przy tym korycie

    • 3 1

  • Dlatego gdańsk jest zasciankiem ruropy bo jest zacofany i jest skansenem historycznym zacofaniem!Prehistoryczna SKM (3)

    Urzedasy miasta prowadza tylko walkę polityczna o stołki,bo nic innego nie potrafia! Wybieracie do rządzenia miastem tylko Polityków zamiast apolitycznych. To sami karierowicze obecnie zaczynają już w radach dzielnic, potem do rady miasta i na i\urząd prezydenta itp. A z stamtąd już do sejmu niedaleko.!! Takich ludzi interesuje tylko ich własna kariera polityczna i stawiają ją ponad wszystko kosztem mieszkańców.

    • 2 1

    • (1)

      Kiedy wreszcie do Was, drodzy krytykujący miasto Gdańsk, że SKM to PKP - a nie spółka samorządowa.
      Tabor SKM jest "prehistoryczny", a i sama spółka to skansen, ale pretensje lepiej kierować do Warszawy.

      • 0 4

      • to ty sie doucz.

        znizki i ulgi sa uzaleznione od urzedu marszalkowskiego.

        • 2 0

    • Gdyby tylko to. Wladze maja w dodatku kompleks i zapatrzeni w duze miasta tego nie widza.

      i robia ludziom, wieloletnim mieszkancom worms armagedon z zycia tutaj.

      • 1 0

  • Prima Aprilis?

    Dzkoda, ze nie zamowicie z dostawa w 2345 r. Beka z was.

    • 2 3

  • Ja nie korzystam z skm (5)

    Przez dziure miedzy peronem a skladem

    • 22 2

    • Są rampy (1)

      • 5 6

      • niestety nie we wszystkich kolejkach

        • 0 2

    • (1)

      To masz problem...

      • 3 5

      • Tak sprawny mam problem

        • 6 1

    • i przeszkody w dojazdach na perony

      vide wiadukt na Zaspie

      • 3 1

  • Tempo budowy składu

    kolejowego oraz lata dojrzewania biurokratycznych procedur i papierów widać jak na dłoni. by żyło sie lepiej, nie? Hihi

    • 1 2

  • Dziesięć nowych pozwoli na wycofanie dwudziestu najstarszych składów (25)

    Czyli kolejka kursująca w środku dnia powszedniego co 15min! Brawo SKM!

    • 125 14

    • Janusz, coś u Ciebie kiepsko z logicznym myśleniem. (2)

      SKM chce wycofać najstarsze składy EN57, które zawsze jadą w trakcji podwójnej. Nowe składy mają mieć pojemność porównywalną do zestawu 2xEN57. Gdzie więc widzisz tu zmniejszenie częstotliwości, genialny matematyku?

      • 15 5

      • "Nowe składy mają mieć pojemność porównywalną do zestawu 2xEN57."

        tylko na papierze! Pojedź raz SKMką w godzinach szczytu i zrozumiesz jakie banialuki opowiadasz! EN57 mieści dużo ludzi na miejscach stojacych. Impulsy kupione w 2014/2016 nie mają miejsc stojących w ogóle! Po 5 w korytarzyku i z 10 w przedsionku przy drzwiach. To jest makabra!

        • 5 4

      • Twierdzisz, że jak EN57 jest zatłoczony, to ludzie czekają na następny? I dlatego rozwiązaniem jest dłuższy skład, bo wejdą ci co czekają i ci co dopiero przyjdą za 5 minut?

        • 6 2

    • Tak, bo te 20 starych (1)

      I tak jeździ jako 10 - są połączone. Więc wyjdzie na jedno.

      • 13 3

      • nie wyjdzie, totalnie nie

        chociażby dlatego, ze stare EN miały na końcach przedziały bagażowe (bydlęce), w których mogło się zmieścić mnóstwo ludzi.
        Wymiana 20 starych pociągów na 10 nowych to dramatyczne zmniejszenie liczby miejsc stojących czyli mozliwości przewozowych!

        • 5 0

    • (1)

      Nowe składy będą dłuższe. Jeden siedmioczłonowy skład, zastąpi 2 składy EN57.

      • 7 3

      • i się do niego zmieści mniej ludzi

        a jak się już poupychają, to w wąskim przejściu się nijak nie miną i nie dadzą rady wysiąść...

        • 3 1

    • Chodzi o to, że nowe składy będą dwa razy dłuższe (10)

      Myślenie nie boli :)

      • 18 31

      • Po co mi dwa razy dłuższy skład jak będę na niego czekać dwa razy dłużej? (8)

        • 47 13

        • Dlaczego dwa razy dłużej? (5)

          Teraz skład jest złożony z dwóch kolejek trzyczłonowych.
          Nowe będą np. siedmioczłonowe, to jasne że potrzeba ich wtedy 2x mniej żeby zachować tę samą częstotliwości i pojemność.
          Ty jeździsz SKM czy tylko trollujesz pod wpisami o niej?

          • 15 22

          • ale to nei prawda

            Stare EN miały ze 200 miejsc siedzących i drugie tyle stojących.
            Ostatnio kupione newagi mają może tyle samo siedzeń, ale stojących na pewno 2x mniej (o ile i nie 3x). Transport w 3mieście to przejazd kilku przystanków przez 10 minut, a nie podróż do granic województwa.

            Miejsca stojące liczą się najbardziej, a ich będzie tyle co kot nakakał..

            • 7 2

          • to co piszesz to by się idealnie sprawdziło 30lat temu pod tłumy nierobów stoczniowych (3)

            a teraz w XXIw. to lepiej by było - małe składy - co 5min

            • 15 3

            • sam jesteś nierobem (1)

              gryzipiórku...

              • 0 7

              • miałem studenckie praktyki w stoczni 80th /a i teraz też tam regularnie zaw. zagladam/ ... to dobrze znam i wiem

                Solidarusko-Styropianowy etos nieróbstwa obibokstwa i kac-ochlaństwa tam ciągle żywy

                • 6 1

            • Nie przesadzaj

              Teraz to jeździ dużo mniej osób niż kiedyś, a częstotliwość w szczycie zmieniła się tylko z 6 na 7,5 minuty. (no i oczywiście ługość, ale to jest to co postulujesz - krótsze często.

              • 4 4

        • Po to, żeby nie jeździły dwa złączone tylko pojedynczy a dwa razy dłuższy.
          Motto z trojmiasto.pl jednak pasuje "Ludzie głupieją hurtowo i mądrzeją detalicznie."

          Wisława Szymborska

          • 12 9

        • Janusz, Ty przecież masz limuzynę z kierowcą!

          • 5 6

      • są mniejsze

        • 10 0

    • (1)

      Co za ludzie... Nie kupują nowych - źle! Będą kupować - źle! Polska, mieszkam w Polsce..

      • 11 12

      • bo kupują głupio

        kumasz?

        • 7 5

    • Awaryjność (1)

      A może te stare składy są tak bardzo awaryjne, że potrzeba dla nich dużej rezerwy? Nowe składy rozwiązały by ten problem, choć stosunek 1 do 2 faktycznie wydaje się duży.

      • 12 10

      • nie są

        to te nowe się zawieszają. Pociągi z lat 70tych to technologia gniotsa-niełamiotsa, w sam raz na polskie warunki.

        • 13 2

    • będą krótsze składy mało pojemne ale za to nowoczesne (1)

      generalnie ludzkość wytrzyma, w upale 30 stopni, upchnięci jak śledzie w konserwach

      • 13 3

      • ludzie 1000km uczepieni klamek z sybiru wracali na -30 stopniowym mrozie

        a teraz nosem tu smarkają, że za mało gąbkowatych miejsc siedzących i klimy nie ma?

        • 10 11

    • Jeden skład 6-7 wagonowy może zastąpić dwa mające 3 wagony, które i tak jeżdżą w parze.

      • 11 2

  • Pytanie nr jeden (2)

    czy jak pociąg dojedzie do peronu to będzie jedynie minimalna przerwa między składem a peronem na każdym z dworców skm? Czy dalej będziemy jeździć jak w Tadżykistanie?

    • 4 5

    • Jezdzilem tak niemal 40 lat i zyje

      Po prostu ludzie kiedys wiecej uwagi zwracali na bezpieczne poruszanie sie po miescie. Na siebie byli uwazni.
      Dzis chodzą wgapieni w telefon. Uwaga calkowicie rozproszona i non stop brak kontaktu z drugim czlowiekiem na ulicy.
      Nawet jakby mogl jeden drugiemu pomoc to go nie zauwazy.

      • 2 1

    • nie masz większych problemów?

      ...

      • 1 1

  • wskakując lub wyskakując (2)

    Czy dalej będzie taki wielki odstęp pomiędzy wagonem a peronem?W innych miastach ,np na liniach metro,trudno w ten odstęp wcisnąć buta,a u nas biedni starcy i niepełnosprawni!!

    • 4 3

    • to nie wskakuj.

      • 1 1

    • wstyd dla skm

      • 1 1

  • Istnieje miejsce gdzie jest lepiej. :) (4)

    Warszawa - metro co 2,5 min, klimatyzacja w każdym rodzaju komunikacji miejskiej, jeden bilet na wszystko. Można? Wystarczy się przeprowadzić, a nie narzekać. Pozdrawiam :)

    • 13 6

    • Warszawa nie jest miastem portowym. To calkiem inna organizacja komunikacji. (3)

      Własnie przez to, że włądze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku.

      • 1 6

      • Minusuj głupku. Ale wpierw dowiedz sie jak funkconuja konkretne modele miast. (2)

        Jak sie je projektuje i co jest wazne. Ignoranci patrza tylko przez szybke klimatyzowanego metra i zakladaja, ze kazde miasto jest takie samo.

        • 2 0

        • Metro (1)

          Miasta portowe Oslo, Barcelona, Marsylia mają metro (wymieniam tylko te, gdzie byłem). Brać się za łopaty gdańszczanie i budować metro!

          • 1 2

          • a przyjrzyj sie mapie Gdansk Sopot Gdynia.

            Predzej tu poplyna promy lub kanalami barki.
            Metro musi miec siatke w praktyce oparta na mozliwosci jezdzenia dookola miasta. Lacznie z przedmiesciami. Gdzie to widzisz w 3m?

            • 2 1

  • Wszystko bedzie drozsze, bo zbyt duzo ludzi zbyt wiele pokonuje km na terenie 3m

    Prosze sie nie dziwic bo taki "rozwoj" prowadzi tylko do tego. A tego nawet dotowana komunikacja nie udzwignie. UM gdanska musi w trybie natychmiastowym wprowadzic wysoki podatek katyastralny jaki ma w planach PO. Po to chca samorzadowego organu zamiast senatu.

    Jeszcze wiec mozecie sie zdzwicic.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane