• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką. Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką.

Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.



Czy przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa powinien zostać zlikwidowany?

Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku pisaliśmy o zamiarze likwidacji przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej na zawieszonej w regularnym, codziennym ruchu linii do Nowego Portu. Do rozbiórki wytypowano wszystkie perony od Stoczni aż po Zaspę Towarową. Takie rozwiązanie zawarte było w projekcie przebudowy układu torowego dla pociągów towarowych do portu.

Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.

Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki



W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.

- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Kolonia zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska, powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.

Rozkład jazdy pociągów SKM



Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy. Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy.

Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji



Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska. Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.

- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.

Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł


Letnica: nowe życie starej dzielnicy



Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany. Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany.
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.

Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.



Opinie (176) 3 zablokowane

  • Taka baśń o żelaznym wilku... (3)

    Kiedyś, dawno, dawno temu (przy okazji planów dla PKM bodajże) rozpatrywano możliwość zbudowania uniwersalnego taboru - zarówno na tory kolejowe, jak i tramwajowe. Bo jeśli nie zawodzi mnie pamięć - rozstaw torów jest ten sam, tylko inne parametry są różne. Dlaczego więc nie jest możliwy wjazd tramwaju na linie kolejowe? Bo jest inny właściciel i za Boga się nie dogadają.

    • 10 2

    • dogadać by się dogadali (2)

      ale są istotne różnice mimo wszystko. Tramwaje są dostosowane do krzyżownic płytkorowkowych, napięcie sieci 600V. Pociągi są dostosowane do rozjazdów - krzyżownica grozi wykolejeniem składu. Napięcie kolejowej sieci trakcyjnej to 3000V. Wykorzystanie nawet kawałka wspólnego torowiska wymagałoby więc wymiany wózków w większości tramwajów, przebudowy całej sieci tramwajowej oraz zabudowania przetwornic 3/0,6kV na składach przeznaczonych na taką linię. Do tego tramwaje musiałyby być zgodne z ERTMS, a motorniczy musieliby zrobić kurs maszynisty kolejowego. Za duża logistyka, za duże koszty.

      • 6 1

      • Teraz nie o to już chodzi, teraz... (1)

        to nie pociągi miałyby jeździć po torach tramwajowych, a (na stałe!) tramwaje na tym odcinku do Nowego Portu po torach obecnie kolejowych. Żaden kurs maszynisty nie byłby potrzebny, bo to nie byłyby pociągi, a tramwaje. Do tego zasilane 600V, bo to byłoby na stałe. Po prostu trzeba by wykorzystać istniejące tory, sieć trakcyjną zasilić prądem o napięciu 600V i dostosować wagony tam jeżdżące do wysokich peronów.

        • 4 3

        • Niestety-kurs maszynisty byłby potrzebny, bo to są w dalszym ciągu tory i rozjazdy kolejowe

          i podlegają pod przepisy kolejowe. Poza tym (niestety), zakup nowych "tramwajów" lub przebudowa istniejących na wysokie perony - tylko dla jednej linii, byłaby kompletnie z czapy i nieopłacalna.

          • 8 0

  • nie ma pytania

    czy chcesz odbudowę SKM do Nowego Portu? TAK!!!!!

    • 22 0

  • I pomysleć że w latach 80 jeździły tam nawet po dwa złączone składy. (6)

    Na przystanku Gdańsk Kolonia panował tłok.

    • 45 3

    • (2)

      I z Brzeźna do centrum SKM w 11 min, i komu to przeszkadzało ? Wiadomo, że upadek stoczni zrobił swoje ale teraz, gdy rosną nowe osiedla wzdłuż tej trasy to mógłby być dobry biznes

      • 32 2

      • (1)

        Ile 9sob mieszka na tych nowych osiedlach? Jak będzie z 60 000 można zrobić skm

        • 1 6

        • a gdyby tak odwrócić kolejność działań?

          zaplanować reaktywację linii, rozłożyć koszty modernizacji linii na kilka lat póki osiedla jeszcze się budują, a w odpowiednim momencie być przygotowanym i niewielkim wysiłkiem wprowadzić połączenia? Czemu włodarze wciąż stosują taktykę gaszenia pożarów zamiast im zapobiegać?...

          • 21 0

    • A kto miał wtedy auto? (1)

      A teraz po 2 w rodzinie

      • 10 4

      • I ciężko to było przewidzieć?

        Trzeba było likwidować linie SKM?

        • 7 1

    • teraz wystarczy szynobus puścić

      i argument o "wożeniu powietrza" odpada

      • 13 3

  • lubię to

    • 0 2

  • Tak jak ktoś wcześniej wspomniał (1)

    skoro nie chce tego PKM ani SKM to wpuścić w te szyny tramwaj! Taniej i skuteczniej.
    Infrastruktura po części jest.

    • 16 5

    • Problem w tym, że część tej linii to magoostrala towarowa

      Nie da się wydzielić torowiska i przebudować zasilania.
      Tramwaje wielosystemowe są poza zasięgiem finansowym tego miasta.

      • 7 0

  • kurde trzeba robic zdjecia i nagrywac filmy po potem pokazac jak przez ostatnie lata PO zniszczyło Gdańsk

    Niestety ale za PRLu Gdańsk najbardziej się rozwijał ,a potem Politycy zaczęli niszczenie miasta !!

    • 11 9

  • Jak się chce zabetonować i udusić miasto w smogu, to się likwiduje istniejącą infrastrukturę

    kolejową.

    Przecież są plany żeby poszerzać drogi kosztem miejsca do życia i zieleni, to powód musi być wyraźny i się go tworzy.

    To że ludziska zejdą masowo na raka i czeka nas katastrofa ekologiczna, jest mniej ważne niż kolejne szemrane (stop hejt zaraz zadziała) dochody kolesiów i koleżanek.

    • 17 0

  • zamiast wydawać grube 200 milionów na rozbiórkę to wystarczy zabezpieczyć czyli ekipa remontowa pkp

    wiadra z farbą antykorozyjną bezpśrednio reagująca z rdzą i niech malują przez lato w ramach własnej pracy, aż musiał sie konserwator umpominać? nie lepiej pomyśleć zamiast kasę ładowac w rozbiórkę

    • 11 0

  • To juz nie ma co ratowac. Wiele nie zostalo

    • 4 6

  • Zaraz bedą odbudowywać to takie polskie (1)

    Nowe osiedla na 5 czy 10tys. Mieszkańców i co niby samochód czy rower. Śmiech.

    • 18 1

    • te nowe schody mnie zastanawiają

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane