- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (154 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.
Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.
Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.
- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki
W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.
- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno , Gdańsk Kolonia , Gdańsk Stocznia [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty , powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.
Rozkład jazdy pociągów SKM
Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji
Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa . Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.
- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.
Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł
Letnica: nowe życie starej dzielnicy
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo , który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.
Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.
Opinie (176) 3 zablokowane
-
2019-04-17 17:39
No jak musi być koniecznie rozebrany, to ma się rozumieć, że stanie tu kolejny hałs lub ofis
- 1 0
-
2019-04-19 19:16
Wygląda na to, że powrót ruchu pasażerskiego na trasie Brzeźno-Gdańsk Główny jest nieuchronny.
Czy komuś się to podoba czy też nie. W tym kontekście, przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa zmieni nazwę na Gdańsk Letniewo, i zostanie wybudowany nowy dworzec z prawdziwego zdarzenia. Nie ma co chronić prowizorki z lat 70. Kolejarze w Polsce mają wielką awersję do wybiegania myślami w przyszłość dalej niż 24 miesiące...
- 3 0
-
2019-05-04 13:16
Brzeźno
Kolejka z Nowego Portu powinna jeździć i dojeżdżać do Tczewa.
- 7 0
-
2019-08-21 13:17
Jeździłem tam do pracy, dojazdy kolejką były bardzo wygodne. W godzinach szczytu wgaony zawsze były pełne pasażerów.
POkacapy wszystko chciały zaorać i zlikwidować.
- 4 0
-
2020-06-06 14:47
Nowe szkoty już nie istnieją :(
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.