• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką. Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką.

Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.



Czy przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa powinien zostać zlikwidowany?

Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku pisaliśmy o zamiarze likwidacji przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej na zawieszonej w regularnym, codziennym ruchu linii do Nowego Portu. Do rozbiórki wytypowano wszystkie perony od Stoczni aż po Zaspę Towarową. Takie rozwiązanie zawarte było w projekcie przebudowy układu torowego dla pociągów towarowych do portu.

Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.

Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki



W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.

- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Kolonia zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska, powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.

Rozkład jazdy pociągów SKM



Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy. Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy.

Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji



Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska. Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.

- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.

Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł


Letnica: nowe życie starej dzielnicy



Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany. Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany.
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.

Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.



Opinie (176) 3 zablokowane

  • nie ma pytania

    czy chcesz odbudowę SKM do Nowego Portu? TAK!!!!!

    • 22 0

  • przystanek kolonia zostanie ?????? O NIE !!!!!!!!!! (2)

    Skoro konserwator tak zadecydował, to niech teraz zamontuje tam kamery(liczba mnoga!!!), pośle kilka razy na dobę patrol(w dzień i w nocy), usunie wszelkie pseudo ławeczki WOKÓŁ peronu.
    Może w ten sposób zlikwiduje odbywające się na peronie i wokół niego libacje(alkohol, narkotyki i sex). No i sprzątnie co najmniej raz na tydzień pobliskie ogrody z wrzucanych tam przez biesiadników śmieci.
    Kolejarze do tej pory się z tym nie uporali, to może uda się konserwatorowi. Powodzenia

    • 6 2

    • Niech peron zostanie, niech sobie tam robią te libacje (alkohol, narkotyki i sex)

      Byle nie pod moim blokiem.

      • 5 2

    • co ci zwyrolu przeszkadza cudzy seks?

      chadzasz w czarnej kiecy maxii tylko twój jest cacy?

      • 1 1

  • zmiana układu torowego

    A jest już jasne, że Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zlikwidowana i nie powstanie przystanek w tym miejscu dostosowany do nowo planowanego układu torowego?

    • 3 0

  • a co z przystankiem ostatnim - w Nowym Porcie? jeden za "Brzeźno"?
    nic tu nie ma o nim.

    • 10 0

  • a co z n-portem?

    • 9 0

  • auto wszędzie (2)

    wystarczy wprowadzić opłatę za posiadanie auta.
    tak ze 2 tyś. co roku.
    od razu będzie zapotrzebowanie na kolej i inne środki lokomocji.

    • 7 4

    • wystarczy wprowadzić opłaty za pisanie tak i**otycznych komentarzy, np 200zł za jeden (1)

      i od razu by wzrósł poziom merytorycznych wypowiedzi na forum trójmiasta.

      • 5 3

      • napisał duży brzuch ze szrotu niemieckiego na 4 kołach

        • 0 2

  • to jest jakaś paranoja... (2)

    Mieszkamy nad Zatoką i nie funkcjonuje ŻADEN masowy pasażerski transport wodny. To co pływa, głównie sezonowo, ledwo trzyma się na wodzie (z racji wieku-zabytkowości, może nie spełniać wielu norm).
    Do tego nie rozwija się albo chce likwidować pasażerski transport kolejowy, który w obecnym świecie jest zbawienny! Powaga, niebawem się skończy, że 5-osobowa rodzina ma 6 samochodów i każdy jeździ solo z 3-4 miejscami wolnymi. I co wtedy? Hulajnogi, motocykle i rowery?

    • 12 0

    • motocykle i skutery to akurat bardzo dobre rozwiązanie. (1)

      Nie wiem dlaczego ludzie tak niechętnie podchodzą do tych pojazdów. Roczne koszty utrzymania np.skuterka 50cm to około 200zł z OC i przeglądem, nie potrzeba prawka (ewentualnie AM którego koszt to ok.500zł) + spalanie 2l/100km (przy 4-suwie). Taniej niż autobusem i na pewno bardziej niezawodnie.

      • 2 2

      • niech motocykle spełnią normy emisji hałasu.
        a nie, że jedzie takie g*wno i słychać to przez całą dzielnicę

        • 1 0

  • czyli najbardziej przeskadza
    i jest jedynym powodem likwidowania przystanku
    osiedle Mieszkanie Pięćset Plus

    brawo pisiory, brawo dobra zziajana

    • 3 1

  • uratować Zaspę Towarową

    Ten przystanek ,to naturalny węzeł przesiadkowy! Dzielnica się zmienia i rozbudowuje.Tramwaje nie wystarczą.Przystanek okazjonalny - przy stadionie , jest oddalony od ciągów komunikacyjnych.Czemu likwidują coś co może mieć kolosalne znaczenie dla przyszłych mieszkańców tej okolicy?!

    • 11 0

  • Ale Chernobyl

    .

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane