- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (402 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (276 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (52 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.
Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.
Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.
- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki
W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.
- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno , Gdańsk Kolonia , Gdańsk Stocznia [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty , powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.
Rozkład jazdy pociągów SKM
Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji
Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa . Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.
- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.
Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł
Letnica: nowe życie starej dzielnicy
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo , który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.
Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.
Opinie (176) 3 zablokowane
-
2019-04-08 07:52
W sytuacji gdy planuje się budowę nowych osiedli, 2500 mieszkań plus to co już istnieje należy się zapytać gdzie tu sens i logika likwidacji przystanków SKM do Nowego Portu. Tym samym można być zapytać po co budowano PKM przecież nie potrzebna można zamknąć? Zamiast rewitalizować linię kolejową która była potrzebna aż do czasu rozkwitu komunikacji samochodowej to w sytuacji gdy przybędzie tam ok 10 tys nowych mieszkańców chyba zrobi się na drogach gęsto tym bardziej że żadnych inwestycji drogowych na widnokręgu nie widać.Ale co tam pomyślimy o tym gdy będzie już za późno, patrz rejon Jabłoniowa i dojazd do Fashion House, wszystko o kilka lat za późno i po co są jakieś biura analiz, projektowania,planiści itp. tysiące myślicieli którzy mają myśleć by było lepiej.
- 42 0
-
2019-04-08 07:55
Czas sie
Tam zatrzymał w 1985
- 13 2
-
2019-04-08 08:00
W Letniewie budują ogromne
Osiedla, trzeba tam przywrócić ruchu. Jak nie pociągi to może szynobusy. Bardzo dobrze że przystanki nie zostaną zlikwidowane. Plus ma być "rewitalizowany" Nowy Port, czyli kamienice wyburzą i powstaną brzydkie bloki jak wszędzie teraz, białe klocki bez polotu.
- 27 1
-
2019-04-08 08:04
Zamknęli linię SKM przez miasto, za to wybudowli PKM przez pola. (2)
Dalej wypełniajcie testament i dziedzictwo...
- 39 5
-
2019-04-08 08:14
Pkp to twoi ludzie, pampersiaku (1)
Nie odwracaj kota ogonem
- 1 14
-
2019-04-09 08:17
PO to nie moi ludzie "pampersiaku"
- 0 0
-
2019-04-08 08:14
Mój kraj taki piękny
Gdzie nieliczni wybiegają w myśleniu i planowaniu dalej niż ich czubek nosa,
gdzie trzeba toczyć zacięte boje by zgodnie z wszelką logiką nie likwidować infrastruktury, która wkrótce będzie potrzebna.
Kraj gdzie niestety wciąż dominuje egoizm, hipokryzja, populizm i oszustwo.
Kolej to podstawowy filar systemu komunikacji, bez niej reszta jest niewydolna i skazana na przegraną w walce z samochodami- 30 2
-
2019-04-08 08:24
Czy ktos pamieta o planach linii kolejowej
Przez nadmorskie dzielnice?
Kiedys ludzie mysleli, jak to ma funkcjonowac, teraz tylko komu ma sie to oplacac?- 20 1
-
2019-04-08 08:37
Heh (1)
Przetarg został rozstrzygnięty 13 marca. A przystanek Gdańsk Kolonia od początku w przetargu był do pozostawienia, ze względu na wpis do rejestru zabytków. "Ocalili" tylko przystanki Stocznia i Kolonia.
- 9 0
-
2019-04-08 08:48
W poprzednim był do likwidacji.
- 0 1
-
2019-04-08 08:43
(3)
Kiedyś był projekt kam z Sopotu przez Brzeźno do nowego portu i dalej do gdanska
- 15 1
-
2019-04-08 09:27
(2)
To akurat głupi projekt.
- 3 7
-
2019-04-08 10:39
niby dlaczego? (1)
Jeśli taka linia by powstała, to byłaby świetna do podróży turystycznych a linię istniejącą na obecnych torach, byłoby można zrobić pospieszną na trasie Gdańsk-Gdynia i dalej.
- 7 0
-
2019-04-09 11:08
Lepiej by było gdyby z Żabianki pociągnąć tramwaj do Sopotu przy Ergo Arenie.Tak wiele dobra a tak niewiele trudu i pieniędzy na coś takiego.
- 1 0
-
2019-04-08 08:48
Konserwator
No tak, jak trzeba bronić zapadłego peronu to konserwator zabiera głos. A w sprawie rozpieprzenia Browaru we wrzeszczu to nawet nie pisnął.
- 22 3
-
2019-04-08 08:54
Zaraz bedą odbudowywać to takie polskie (1)
Nowe osiedla na 5 czy 10tys. Mieszkańców i co niby samochód czy rower. Śmiech.
- 18 1
-
2019-04-08 09:04
te nowe schody mnie zastanawiają
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.