• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Jeżeli z dotacją unijną jeszcze nie moża rozpocząć inwestycji to co będzie jak zakończy się okres dotacji? 0_o

    Pójdziemy śladem Grecji?

    • 5 0

  • Moze jakis przedzial rowerowy ze stojakami, ktore dzialaja, polecam podejrzec jak wyglada to w kolejsce w Kopenhadze. (1)

    Boje sie, znowu zespawaja haczyki, ktorymi mozna, co najwyzej po plecach sie podrapac, bo kolo roweru gorskiego w ogole sie nie miesci.

    • 7 0

    • ....

      ty jak masz rower, to na nim jezdzij, a nie sie skm z tym zlomem lansujesz...

      • 0 0

  • a wejscie na perony Gdansk Gl.... (1)

    ostatnio po kilku latach nieobecnosci w Gdansku musialem skorzystac z skmki, bo samochod byl w naprawie, i to cp zobaczylem w tunelu przy wejsciach na perony przyprawilo mnie o ...wlasciwie to nie wiem o co, myslalem ,ze cofnalem sie w czasie o 40 lat....najpierw kramiki z gaciami i stanikami, potem kasowniki na brudnych scianach, mrugajace zaroweczki obudowane drutem, wskazujace peron z ktorego odjezdza...no wlasnie....rozpadajaca sie i smierdzaca kolejka, to jakas paranoja, nigdy wiecej nie wsiade do tego syfu.

    • 23 1

    • a telewizji mowili ci ze rzad wprowadzil wielkie zmiany przez 20 lat

      dobrze jednak ze czasem takim burakom bez wyobrazni sie pospuje samochód.

      • 4 1

  • w ankiecie przy artykule

    CHCIAŁAM ZAZNACZYĆ WSZYSTKIE TRZY OPCJE,
    mam to nieszczęście, że podróżuję tym transportem na codzień,
    od 1994 roku

    • 6 1

  • SIEDZENIA Z TWORZYWA (1)

    Podstawowy warunek dbania o czystość,
    tapicerowane foteliki to można sobie w domu postawić.
    Wystarczy popatrzeć co się dzieje z tymi kilkoma odnowionymi składami,już się siedzenia świecą od brudu i śmierdzą po śpiących żurach.

    • 20 3

    • zur to ty

      umyj sie to bedziemy rozmawiac.

      • 0 3

  • I tak jeżdżą za wolno. (1)

    trasa z Gdańska do Chyloni - 55 minut.
    Powinno być maksymalnie 40 minut. Wystarczy żeby jeździły z taką prędkością jak w metrach

    • 14 1

    • 30 lat temu jezdziłem kolejką do Gdanska , tą trasą = 45min

      • 5 0

  • czy to ta sama firma która remontowała obecne odnowione składy ? (1)

    sprawiły na mnie pozytywne wrażenie
    siedzeniom typu metro stanowcze NIE

    • 16 2

    • Siedzeniom z "masażem" prostaty lub ugniataczem warg sromowych też mówię nie!

      A te są w tym "najnowszym" składzie.

      • 1 0

  • większość ludzi nie chce metro, ale oczywiście zarząd SKM przekabaci na swoje.

    ten układ jest wybitnie niewygodny, co z tego,że upcha się więcej ludzi, jeśli zmniejsza się komfort podróży?

    • 15 2

  • nowe kolejki rozlecialy by sie po 5 latach (2)

    dzisiejsza chinska produkcja. a polski przemysl i mysl techniczna lezy w przeciwienstwie do konca lat 70-tych.

    • 5 4

    • chińska produkcja z niemiec czy szwajcarii? (1)

      na geografii chodziłeś na wagary...

      • 1 1

      • chinczycy skladaja podzespoly

        A o moja nauke sie nie martw. Nie robie takich błedów jak twoj prezydent bez szkoły.

        • 0 1

  • LODZIARNIA SKM!!

    Kolejny przekręt z SKM w roli głównej, kto remontuje stare gruchoty na siłe? otóż ze sto pare baniek to wyrzucone pieniądze w błoto, poza paroma osobami które nieźle przytulą grosza - to interes jaki ma społeczność trójmiasta ze starych ponad trzydziestoletnich gruchotów odświerzonych za gruby szmal jest żadna. My mieszkańcy trójmiasta żadamy nowych składów.

    • 18 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane