• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • myslac w taki sposob:

    lepiej sobie zmodernizowac stara Syrene niz kupic nowe auto ;)

    • 6 2

  • Pimp My Train! (2)

    Jak juz musza, to niech zglosza te kolejki do Pimp My Ride. Dzieki temu bedziemy miec odjechane kolejki wyposazone w rozne gadzety (np akwarium, kino domowe czy konsola do grania - jak to robia w Pimp My Ride) i zrobimy sie slawni na calym swiecie, potem wszyscy beda chcieli takie pociagi ;)

    • 7 1

    • kino domowe

      jak nazwa wskazuje uzywa sie w domu. pociagy natomiast maja nas zawiesc do tego domu szybko i tanio. tylko tego wymagajmy od kolejki.

      • 0 0

    • wez pigulke

      • 0 0

  • a gdzie w ankiecie odpowiedź "wszystkie powyższe"?

    • 8 0

  • Największą wadą

    jest ślimacza prędkość. Te składy po prostu nie nadają się na tak częsty system hamowania stworzone zostały do regionalnych pociągów dalekobieżnych, z tego wyremontowanego AŻ 20%, to tylko jedna - tzw. "metrówka" się nadaje na kolej miejską, a reszta, no cóż...

    • 6 0

  • po co te szroty MODERNIZOWAĆ - czy w Polsce wszystko musi być klepane odmalowywane ? (3)

    kiedy nowe fabrycznie składy !? SKMowycy zacznijcie w końcu myśleć o przyszłości / z takim myśleniem właśnie jesteśmy dzikim krajem u nas sie wszystko stare odklepuje - SKM baza stara odpicowna , LOT samoloty stare nowe wnetrza , INTERCITY baza stara odmalowane wagony - W POLSCE nigdy nie będzie normalnie

    • 8 1

    • RACJA W 100 %

      • 0 0

    • POLSKA TO DZIKI KRAJ

      • 0 0

    • wiocha to bedzie EURO z angielskojezycznym personelem

      • 0 0

  • Zrezygnujcie z wagonów typu "metro"!

    No nie, znowu będą wracać do tego niesprawdzającego się i krytykowanego przedziału typu "metro"? Nie dość, że jest źle zagospodarowana przestrzeń i mniej miejsc siedzących to jeszcze trzeba mimowolnie gapić się na obce osoby, w sytuacji jakby zaraz mieli rzucić się sobie do gardeł. Po prostu super, tylko walić głową w mur.

    • 11 1

  • Modernizacji może dokonać najbliższy w okolicy warsztat blacharski

    ma to jeździć punktualnie i co sześć minut niezależnie od pory roku. Tak jak 40 lat temu - wtedy było można a teraz nie.

    • 4 0

  • (1)

    www.youtube.com/watch?v=q_sCloRJQAY&feature=topvideos

    • 1 0

    • hehe witamy w Polsce!

      LOL

      • 0 1

  • Czy dla pasażerów ?

    Trzeba wybrać takie wagony , aby mieszkańcy Trójmiasta przesiedli się z samochodów do SKM co odciążyłoby trasy przelotowe w Trójmieście.Biedni powinni wybierać droższe warianty,które w dłuższej perspektywie dają oszczędności i przyrost pasażerów.Pytanie jest czy nie lepiej kupić nowe, czy lepiej zmodernizować składy niż na dwa tygodnie mistrzostw byle jak zmodernizować i po mistrzostwach(czyli po dwóch tygodniach) problem zostanie ten sam.Jesteśmy biedni i na takie tandetne rozwiązania nas nie stać.

    9 dwóch tygodniach pozostać z tym problemem).

    • 0 0

  • SKM po modernizacji === przemalowany złom

    to jest XXI wiek moi " PANOWIE" zarządcy SKM, a WY dalej chcecie aby tu ZAŚCIANKIEM pachniało !! Kto się na to godzi ? w czyim imieniu !

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane