• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Reanimacja trupa jest niemoralna.

    tyle.

    • 4 2

  • A gdzie klima!!!!!!! (1)

    Przeciez w tych skm-ach w wakacjie nie idzie wytrzymac. Goraca jak w piecu i w dodatku smierdzi maskara a tu mowia tylko o funkconalnej wentylacji czyli wszystkie okna pootwierane;)

    • 4 1

    • Cytat : ......" wam sie w *upach poprzewracało !! " - klima ! ico jeszcze ?

      ..... dopuki bydełko jeździ(niemyte, śmierdzące papierochami i gorzałą !! ) - dotad nie widać sensu na marnowanie kasy na jakieś ... klimy ! - a wagoniki też byly swego czasu inne... - widać liberalizacja ! i w sumie postęp jakiś.

      • 0 0

  • Zmodrnizowano 20%? To znaczy, że wszystkich kolejek SKM jest 20? (3)

    Bo o ile wiem, tak jak na zdjęciu, wygląda tylko pięć zestawów.

    • 0 2

    • (2)

      A co Ty modernizację skladów kojarzysz tylko po "gębie"? To powodzenia!!!

      • 0 1

      • (1)

        to może te w których wymieniono siedzonka pięć lat temu a na ścianach została okladzina a"la mebloscianka z lat osiemdziesiątych też zalicza się do odnowionych?
        to ja dziękuję.....

        • 0 0

        • Dodaj do tych pięciu ezt. EN57-1107, EN71-046/048/051

          • 0 0

  • rozwój SKM? a jak SKM do Nowego Portu (1)

    do póki nie skrócono kolejki do Brzeźna była pelna
    jak slyszę rozwoj to pytam co to znaczy ? połączenie z Portem?

    • 2 2

    • pelna czego?

      chyba powietrza...
      na tej trasie,to gdyby nie kolejarze dojeżdżający do istniejących wtedy tam zakładów pracy jechaliby sami maszyniści

      • 1 0

  • dobry pomysł niech najpierw

    bydło i chołota, chuligananie, g*wnarzeria nauczy szanować dobro wspolne, zrobić odpowiednie paragraf na takich delikwentów a jak juz cywilizacja zawita do Polski to wowczas kupić nowe.Koszt remontu jednego taboru ok 7mln zł kupno nowego ok 20.Jesli nie potrafimy teraz tego szanowac to po co marnować kase na cos co zostanie w ciagu kilku miesiescy rozp...e.

    • 4 0

  • PYTANIE PERMANENTNE : A co a kolejką do Nowego Portu !! ?? !! (3)

    ... społeczeństwo CZEKA ! na jasną ! i konkretną !! odpowiedź.... a nie ściemnianie,że to... że tamto... a i tak wszystcy wiedzą ... - tak sie nie zdobywa zaufania u.... wyborców :D !

    • 0 1

    • nie ma i nie będzie,bo i po co? (2)

      można dojechać do portu tramwajem i autobusem,
      a ten pociąg gdy jeździł to muchy woził

      • 1 0

      • cena (1)

        gdyby cena za bilet była chociaż taka sama jak za tramwaj to by jeździli ale pewnie za młody jesteś by to pamiętać - a cena właśnie była wyższa

        • 1 0

        • cena biletu skm zawsze będzie wyższa niż biletu mzk

          a tym pociągiem jeździłem przez kilka lat do szkoły ze stacji gdańsk kolonia,
          kiedyś nawet dwa składy tam jeździły połączone,
          ale to były inne czasy/lata 80/stocznie,port,zakłady kolejowe od koloni aż do portu,hotelowce stoczniowe,
          a teraz to wszystko zaorane i stoi tylko stadion

          • 1 0

  • (1)

    poniżej zestawienie, ile spółek już je zakupiło. Do tego flirty, które kursują po Śląsku i Mazowszu, czy nowoczesne składy na linii Łódź - Warszawa...

    Trójmiasto jest epokę do tyłu. Kiedy SKM kupiła ostatnio nowy skład? Nie powinienem tego pisać, ale gdyby kiedyś z dymem puścili większą ilość wagonów, może teraz zmuszeni byliby kupić nowe składy.

    W Gdańsku odbywają się targi Trako. Ale jest to też chyba jedyne miasto, do którego nie dojeżdża w ogóle nowy tabor (poza pociągiem słonecznym Kolei Mazowieckich) wożącym latem warszawiaków nad morze. Nawet Przewozy Regionalne swoje nowe składy kierują w inne części Polski, tu w najlepszym przypadku wysyłając zmodernizowane "kible" (też rzadko kiedy).

    Szybka Kolej Miejska w Warszawie 27WE 13 zamówione, 2011
    Koleje Śląskie 22WE 8 zamówione, 2010-2011
    Wielkopolski Zakład Przewozów Regionalnych / Koleje Wielkopolskie 22WE 22 zamówione
    Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych 34WE 4 zamówione
    Koleje Mazowieckie 22WE 16 umowa podpisana, do końca 2011

    • 1 1

    • po co nam ten naszpikowany byle jaką elektroniką syf?

      • 0 0

  • Śmieci były i POzostaną. Za mało drzwi jak zwykle. PO wprowadza nas w XXI wiek.

    Oto POziom.

    • 0 1

  • SIEDZENIA W METRO - KTO JE ZAPROJEKTOWAŁ?

    Te siedzenia wrzynające się między pośladki! Głupi pomysł, nie da sie na nich siedzieć, w kolejce jade do pracy a nie po to by coś masowało mi .. prostatę... (przepraszam za wyrażenie)

    • 4 1

  • Niech modernizują ale siedzenia niech będą normalnie tzn. jak w starych składach.

    W tych wyremontowanych jest mniej miejsc i niektóre miejsca są ustawione oparciami do zewnątrz i w ten sposób pasażerowie stojący depczą po stopach siedzących osób.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane