• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • O.o

    Całe życie prowizorka...
    Komuniści zrobili kolejki - i teraz teraz przez następne lat 100 będzie się je klepało... W sumie jak wszystko. Przyznać się że po 20 latach reformowania wszystkiego i rozsprzedawania nadal nie stać nas na nowy tabor!

    • 8 0

  • Po co układ siedzeń "metro"?

    Przecież ten układ siedzeń ma sens tylko w metrze, czyli kolei PODZIEMNEJ, gdzie nic nie widać za oknem. W SKMce mam możliwość popatrzenia sobie na ten boży świat, to dlaczego zmuszać nas będą do oglądania facjat ludzi siedzących na przeciwko lub środkowych części ciała osób stojących w przypadku tłoku (czyli zazwyczaj)?

    • 18 0

  • Układ siedzeń "metro" ma jedną zaletę: można upchać więcej ludzi. Oczywiście to zaleta nie dla pasażerów ale dla SKM, które w ten sposób będzie mogło powiedzieć, że komfort się zwiększył bo ludzie rzadziej zostają na peronach.

    • 8 0

  • DLACZEGO TO WSZYSTKO ODBYWA SIE W POSPIECHU PRZED EURO ? CZY GDYBY NIE BYLO EURO TO NIC BY NIE REMONTOWANO ?

    Taka ''chamska '' Polska filozofia !!! Wszystko robione na pokaz , zamiast juz dawno zmodernizowac . Tu przyjadą ludzie z Europy i niestety tymi wagonikami po remoncie ''dziadostwa'' i biedy nie ukryjemy i dobrze bo zobacza ten cały Polski ''syf'' bo tego sie nie da zamalowac i ukryc. Bedzie obciach i wstyd bo tak to jest jak biedak w dziurawych gaciach bierze sie za organizacje Euro !!!!!!!!!!!!!

    • 12 0

  • I tak jeżdżą za wolno. (1)

    trasa z Gdańska do Chyloni - 55 minut.
    Powinno być maksymalnie 40 minut. Wystarczy żeby jeździły z taką prędkością jak w metrach

    • 14 1

    • 30 lat temu jezdziłem kolejką do Gdanska , tą trasą = 45min

      • 5 0

  • Gdańsk Śródmieście????????? (1)

    co to za nazwa? Ani to centrum ani Śródmieście? Z geograficzbego punktu widzenia centrum Gdańska jest gdzieś w okolicach Wrzeszcza, więc mówienie o Śródmieściu prawie że na peryferiach Gdańska to bezsens totalny. A nie lepiej nazwa tytu "Stare Miasto", "Główne Miasto" czy nawet "Biskupia Górka"? Bo na pewno nie Śródmieście........

    • 8 2

    • Chyba " Stare Miasto" jw.

      • 1 1

  • fajne i nowoczesne są nowe wagony

    firmy PESA Bydgoszcz, robią na mnie bardzo pozytywne wrażenie

    • 10 2

  • najgorsze wyjście (1)

    Modernizacja składów to konieczność, ale jest to najgorsze wyjście. To tak jakbyśmy poprawiali karoserię syrenki i wmontowali do niej nowy silnik.
    Trzeba pamiętać, że nowe składy będą miały stary układ jezdny. Wymiana silnika, czołów składów i unowocześnienie wnętrza (układ 'metro' nie jest dobrym rozwiązaniem na SKM) nie zmieni faktu, że większość z nich ma ponad 30 lat.
    Kilka lat temu SKM miało okazję zakupić wycofywaną z S-Bahn serię BR400 (jeśli dobrze pamiętam). Nie były to wprawdzie nowe składy, ale o wiele młodsze od używanych obecnie. PESA była nawet chętna na ich przystosowanie (przetwornice 800V / 3kV i zamontowanie pantografów na dachach). Składy przystosowane do wysokich peronów i z 3-ma drzwiami w wagonie (po jednej stronie).
    Oczywiście, że najlepszym rozwiązaniem byłby zakup nowych składów, ale trzeba by było je zaprojektować, bo obecne propozycje krajowych producentów są przeznaczone do ruchu podmiejskiego a nie systemów kolei miejskiej (de facto EN57 też taki jest).
    W Polsce jednak sporo osób zapomniało do czego służy mózg

    • 99 7

    • bardzo ważne

      3 pary drzwi w wagonie, czyli po 3 wejścia/wyjśca po jednej stronie. Kolejka podmiejska SKM ma to do siebie, że często się zatrzymuje gdyż obsługuje dużą lilość przystanków trójmiejskiej aglomeracji. Niezmiennie też cieszy się dużą popularnością, co sprawia, że w godzinach szczytu wagony najczęściej są nabite ludźmi na maksa (zwłaszcza jak jedzie krótki skład wagonów). Na każdym przystanku zaczyna się wsiadanie i wysiadanie, które z uwagi na jedynie 2 wyjścia/wejścia w każdym wagonie nie jest płynne i trwa zdecydowanie za długo.
      Ponieważ niemal na każdym kolejnym przystanku wymuszony postój SKMki się przedłuża w efekcie następuje opóźnienie, które rośnie z kążdym kolejny przystnkiem. Dlatego tak ważne jest przywrócenie 3 par drzwi w wagonach przeznaczonych do remontu. Mimo wszystko szkoda, że nie remontuje ich bydgoska firma, która ma w tej materii doświadczenie i spore osiągnięcia.

      • 11 2

  • LODZIARNIA SKM!!

    Kolejny przekręt z SKM w roli głównej, kto remontuje stare gruchoty na siłe? otóż ze sto pare baniek to wyrzucone pieniądze w błoto, poza paroma osobami które nieźle przytulą grosza - to interes jaki ma społeczność trójmiasta ze starych ponad trzydziestoletnich gruchotów odświerzonych za gruby szmal jest żadna. My mieszkańcy trójmiasta żadamy nowych składów.

    • 18 3

  • a wejscie na perony Gdansk Gl.... (1)

    ostatnio po kilku latach nieobecnosci w Gdansku musialem skorzystac z skmki, bo samochod byl w naprawie, i to cp zobaczylem w tunelu przy wejsciach na perony przyprawilo mnie o ...wlasciwie to nie wiem o co, myslalem ,ze cofnalem sie w czasie o 40 lat....najpierw kramiki z gaciami i stanikami, potem kasowniki na brudnych scianach, mrugajace zaroweczki obudowane drutem, wskazujace peron z ktorego odjezdza...no wlasnie....rozpadajaca sie i smierdzaca kolejka, to jakas paranoja, nigdy wiecej nie wsiade do tego syfu.

    • 23 1

    • a telewizji mowili ci ze rzad wprowadzil wielkie zmiany przez 20 lat

      dobrze jednak ze czasem takim burakom bez wyobrazni sie pospuje samochód.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane