• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Nic nie robić do euro

    i składać pieniądze na nowe .Jak france i giermańce zobaczą tak wspaniałe pociągi to nawet 1 euro nam nie dadzą po mistrzostwach.

    • 1 2

  • Powoli do przodu...

    Ja proponuję scenariusz tick tack, czyli zamiast remontu 30 wraków zakup 5 nowych rakiet i remont ~20 starych.

    • 2 1

  • kupić nowe niz modernizować

    • 1 2

  • Po jakiego grzyba ?

    jw po co remontować stację SOPOT?!
    tam już chyba wszystko jest zrobione!
    W Gdyni stoczni przydałaby się nowa kładka nad torami, bo ta co jest rdzewieje i robi się dziurawa ...

    • 2 1

  • Niech już nic nie ulepszają

    jak były stare SKMki to byłu wygodne kanapy, a teraz siedzenia plastikowe jak w metrze, gdzie każdy na każdego się patrzy i się obciera.

    • 1 2

  • NARZEKACIE JAK STARE PIERNIKI

    Zamiast ciągle narzekać, byście się cieszyli, że coś się ruszyło ku dobremu..... marudy...

    • 0 2

  • w Berlinie roznica miedzy peronem a stopniem jest bardzo mala okolo 10 cm albo i nie, w tej chwili matka z dzieckiem ma problemy z wyjsciem i wejsciem do SKM, takze osoba niepelnosprawna nie daje rady, rowniez dla osob starszych to problem - jestem za zakupem nowych, popieram realiste

    • 1 1

  • o szerokie ! dobre do malowania !

    • 1 1

  • Ciekawe, czy...

    ..zakres modernizacji obejmuje m.in. zainstalowanie silników asynchronicznych i falowników – co umożliwi min zwrot energii trakcyjnej do sieci energetycznej podczas hamowania i przyczyni się do zmniejszenia kosztów eksploatacji oraz poprawy osiągów składów, czy też modernizacja obejmie jedynie wymianę ścian czołowych i krzesełek wraz odmalowaniem pudła, a pod spodem wciąż rozruch oporowy rodem z lat 30tych ubiegłego wieku.

    • 1 0

  • ....

    a 200 melonów przytulił prezesik skm...a co !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane