• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • Przestałem jeździć SKM.

    • 8 2

  • dziadostwo

    w przypadku skm to mało powiedziane.
    dzisiaj 50 minut spóźnienia bo co? bo przymrozek był?
    zamknąć to coś i utworzyć nowe, na nowych zasadach.
    ja bilet muszę mieć ale oni nic nie muszą, nawet jeździć zgodnie z rozkładem.
    gdzie są jakieś standardy

    • 16 1

  • i dlatego błędem było oddawanie kontraktu na pkm skm/PKP

    gdyby to była np. Arriva, to przynajmniej stawałaby się jakąś konkurencją dla SKM, a tak czują się kompletnie bezkarni i bez konkurencji, która mogłaby im kiedyś zagrozić także na terenie Trójmiasta

    • 13 2

  • (1)

    Skmki 50 minut opoznione wlasnie. Wezcie sie ogarnijcie

    • 14 1

    • Tym razem spóźnione przez PR

      To Polregio zerwał druty w Rumi.

      • 1 1

  • Oto cała urzędolandia (1)

    My ni sfinansujemy bo wy jesteście z po a my umowy nie damy bo wy z pisu

    • 6 5

    • To jest zupelnie inna linia podzialu

      Omawiana przy niedzielnym, rodzinnym obiedzie...

      • 1 1

  • (3)

    Tak jak jestem gospodarczym patriota i uwazam, ze nasze firmy trzeba wspierac to tutaj uwazam, ze powinni wpuscic DB na tory. Monopol na dana usluge to zawsze zle zjawisko.

    • 21 13

    • Zapytaj w kujawsko-pomorskiem

      O wrazenia ze wspolpracy z Arriva. Albo z trasy 50.

      • 7 1

    • Genialne..... (1)

      ....już widzę jak DB "idzie do sklepu" i kupuje nowe pociagi.Ciekawe gdzie ? Swoich niemieckich tu nie da ,nawet starych bo nie to zasilanie, poza tym brak homologacji i jeszcze wielu innych "drobiazgów" .Wiec moze nie rozwiazujcie tutaj "spraw swiatowych" nie majac o nich zielonego pojecia. Jedyne co ewentualny "nowy" przewoźnik mógłby w tej sytuacji zrobic to....odkupić od SKM / PR / stary tabor i dalej "go zarzynać".No ale na burtach było by dumne logo DB

      • 7 5

      • Byla szansa na blysk normalnosci ale marszalek wolal oddac SKM obsluge PKM i mamy to co mamy. Outsourcing panstwowy FTW, byle by sie nic nie zmienilo :)

        • 2 6

  • Pomorskie zakałą Polski.

    wszystko leży, nawet Mevo zdechło

    • 16 8

  • 300 baniek to poszło na Rydzyka

    zawracają głowę drobnymi

    • 6 9

  • Niech SKM jeżdżą punktualnie to już będzie cud!!!

    • 13 3

  • PolRegio The Best.

    Smieszne jest to ze PolRegio (Przewozy Regionalne) pomimo braku zaplecza personalnego wygrywają przetargi na obsluge linii. Oni nawet wlasnego taboru nie mają. Nowe składy (Impulsy), zmodernizowane (EN57 AP) maja od Urzędu Marszałkowskiego.

    Urząd Marszałkowski chce mieć własną kolej ale na przeszkodzie stoi nie kto inny jak skm. skm ma ma wszystko (zaplecze techniczne, własna hale, własna infrastrukturę) co potrzebuje UM do uruchomienia własnej kolei. Dlatego stosują takie a nie inne zabiegi (krótkie umowy na realizację przewozów).

    Urząd Marszałkowski dobrze zna sytuację spółki bo jest jej udziałowcem. Czeka aż SKM się wykończy, żeby móc ją przejąć za symboliczną złotówkę.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane