• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Halo halo, najpierw klimatyzacja w tych szrotach może co? I powrót biletów okresowych tydzien, weekend itp

    i wywalenie zarządu i Głuszca.
    KLIMATYZACJA DLA PODRÓŻNYCH, to skm jest dla nas nie my dla skm, radzę o tym pamiętać!

    • 10 1

  • SKM , Kolej Metropolitalna, PKP

    W trójmieście będą już niedługo 3 systemy kolejowe wzajemnie nie pasujące do siebie ( np. wysokości peronów i ich odległości od drzwi wagonów) i mające odrębne przystanki i torowiska oraz Zarządy. Ciekawe jak to będzie z biletami metropolitalnymi ? Jadąc z lotniska Gdańsk Rebiechowo do Gdańska Głównego trzeba będzie przesiadać się w Gdańsku -Wrzeszczu na SKM i kupić odrębny bilet. Nie ma żadnej informacji co do cen biletów na kolej metropolitalną i jej powiązanie z systemem SKM oraz budową drugiej części kolei metropolitalnej z Lotniska do Gdyni Głównej i dalej do Gdyni Oksywia i Babich Dołów.

    • 5 1

  • Tory do Wejherowa (1)

    Lepiej niech SKM wybuduje własne tory między Rumią a Wejherowem, a nie do Tczewa się pchają!

    • 14 6

    • Ciekawe gdzie byś tam miejsce znalazł - chyba wycinka lasu za Redą?

      • 0 2

  • Wszystko po staremu

    Skoro "o wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu", to podejrzewam, że, tak naprawdę, chodzi tu o odpierdzielenie tematu, a nie o rzetelną analizę.
    A tak w ogóle, to SKM-ka nie powinna być właścicielem linii kolejowej i powinna być tylko przewoźnikiem przystępującym do przetargów na realizację kolejowej komunikacji trójmiejskiej, ewentualnie z najbliższymi przyległościami.

    • 2 3

  • żeby zwiększyć obszar napływu pasażerów

    warto tworzyć na stacjach SKM strzeżone, darmowe parkingi dla rowerów.

    • 7 1

  • SKM zbuduje tory

    No to musi być to jednak bogata firma

    • 7 0

  • najniższa cena i worek niekończących się problemów

    kiedy zakończy się taka głupawka?

    • 18 3

  • a potem bilety 50% w górę

    • 29 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane