• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są sterty piachu, będzie tramwaj

Natalia Burczyk, Anna Mozołowska
13 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Tory układane są już zarówno na Chełmie... Tory układane są już zarówno na Chełmie...
...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej. ...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej.
Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa. Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa.

Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.



Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.

Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.

- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.

Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.

Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.

Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.

Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.

Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:

- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Natalia Burczyk, Anna Mozołowska

Opinie (54) 9 zablokowanych

  • Nie wiem, czy plaserowi uda się ustawić tor w poziomie.

    • 0 0

  • ... ba tam cały czas górka, Panie.

    • 0 0

  • Petla ma byc z tego powodu, ze w planach jest rozprowadzenie trakcji tramwajowej na kolejne Zapiecki i Zadupia ;)

    Odnosnie ramki "Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:"
    gdzie sa liczby w informacjach:
    - budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
    - wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
    - budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
    - budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.

    "Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami – szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca." - a jak tylko odejda to gownarzeria i tk przemaluje na "po swojemu"

    • 0 0

  • o boshe

    ale stękanie w tym temacie. trakcja s****cja, tory srory, plasery bajery. co was ludzie to obchodzi, jesteście użytkownikami, a nie wykonawcami.

    jak winda będzie to będzie. jak ją rozpieprzą to będzie to dowód na to, że mieszkańcy chełma to imbecyle i zamiast tramwaju powinno się zbudować dyby na całej długości linii tramwajowej i zakówać w nich wszystkich agresorów. no a kierowcy podczas stania w korku będą mogli gasić im kipy na czole;)

    • 0 0

  • bawo krz

    mądrze i ciekawie napisane :)

    • 0 0

  • Fotorelacja

    Zapraszam na fotorelację z prac mojego autorstwa:
    http://www.imagestation.com/album/pictures.html?id=2090026865&code=28855816&mode=invite&DCMP=isc-email-AlbumInvite

    • 0 0

  • A propos podkładów

    Betonowe są trwalsze, twardsze, ale torowisko jest sporo "głośniejsze" i mniej sprężyste - przenosi drgania. W obszarze w pobliżu zabudowań i mieszkań stosuje się drewniane, a tam, gdzie nie ma znaczenia hałas i drgania, mocniejsze, betonowe, które umożliwiają tez budowę torów o większej dopuszczalnej prędkości maksymalnej dla poruszających się po nich składów.

    • 0 0

  • Do "zgredziszon"

    ""mocujące przyszłą trakcję tramwajową."
    Nie trakcję tramwajową, tylko przewody trakcyjne, kochane Panie Redaktorki!"

    Trakcja Tramwajowa ,Tramwajowa Siec Trakcyjna ,Tramwajowe Przewody Trakcyjne sa poprawna forma i mozna je uzywac do jednego odnisienia

    • 0 0

  • tramwaje:_)

    fajnie, przynajmniej nie będzie się stało w korkach !!! popieram rozój trakcji tramwajowej !!

    • 0 0

  • Zrobienie niecałych 4 km drogi tramwajowej to 60 mln zł

    Stworzenie nowego lotniska na Babich Dołach to koszt 100 mln zł

    Teraz przeliczcie, co bardziej się opłaca, i kto rozsądniej zagospodarowałby forsą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane