• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są sterty piachu, będzie tramwaj

Natalia Burczyk, Anna Mozołowska
13 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Tory układane są już zarówno na Chełmie... Tory układane są już zarówno na Chełmie...
...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej. ...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej.
Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa. Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa.

Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.



Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.

Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.

- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.

Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.

Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.

Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.

Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.

Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:

- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Natalia Burczyk, Anna Mozołowska

Opinie (54) 9 zablokowanych

  • Tramwaj

    Miło słyszeć, że praca postępuje. I nie tylko na tym odcinku. Wspólny bilet, nowa linia SKM... tylko nie lotniskow w Gdyni, w sumie jedno w Trójmieście wystarczy... może idzie ku dobremu wreszcie?
    Z Krakowa pozdrawiam wszystkich myślących.

    • 0 0

  • Chełma czy Chełmu?

    gosz...

    no i co w tym dziwnego, zeby cos zbudowac trzeba budowac, buduje sie zazwyczaj na placu budowy... wiec co dziwnego, ze sa robotnicy i piasek i inne potrzebne rzeczy?

    bez tego drogie Panie redaktorki tramwaj by nie dojechal... to niestety nie tak, ze ktos idzie na zakupy, kupuje i juz jest...

    • 0 0

  • Ma ktoś zdjęcia...

    ...jak koparka robi te pomiary? Wiem, że te nowoczesne koparki to sprzęt wielozadaniowy, ale żeby i geodetów umiały zastąpić? No, no, ależ ta technika poszła do przodu...

    • 0 0

  • hmmm

    Bylem ostatnio w Gorzowie Wielkopolskim. Co zwrocilo moja uwage to tory tramwajowe biegnace srodkiem ulicy (jezdza po nich rowniez samochody) idace pod katem niemal takim samym jak te biegnace na Chelm. Zastanawia mnie fakt,z e u nas trzeba bylo jakis specjalnych tramwwai i niewiadomo czego aby ruszyc z budowa linii na Chelm a tam maja to juz dawno.... Moze ktos komus .... (reszte dopiszcie se sami).

    • 0 0

  • Tramwaj tylko do Chełmu to porażka,
    Chełm jest już w miarę starym osiedlem , teraz tramwaje powinny juz dochodzić do osiedla 5 Wzgórz i wtedy to by miało sens, wszystko jest 10 lat za póxno , wiem że to sceptyczne , i pewnie tzreba się cieszyć że cokolwiek buduja.......tiaa........minimaliści zas....

    • 0 0

  • środek transportu dla plebcu

    • 0 0

  • a gdzie przygotowania na SKM z Zaspy na Lotnisko

    na starym wale kolejowym nic sie nie dzieje , przy wiaduktach tez , chyba juz czas zeby cos ruszyc?,a moze znowu plany sie zmienily?

    • 0 0

  • apropo pytania czemu betonowe

    slyszalem ze to sa podklady strunowo betonowe czyli nie zwykle betonwe sa tyo podklady bardzo drogie a niekoniecznie dobrze tlumiace halas kladzone sa tu pewnie dlatego ze nachylenie bedzie powodowalo duze naciski np przy hamowaniu a stunowo-betonowe podklady lepiej rozprowadzaja drgania. a co do ostatniej wypowiedzi nie zgodze sie ze tramwajami jezdzi pleps...

    • 0 0

  • To i ja swoje "trzy grosze"...

    "mocujące przyszłą trakcję tramwajową."
    Nie trakcję tramwajową, tylko przewody trakcyjne, kochane Panie Redaktorki!

    • 0 0

  • zgredziszon

    "Mocujące" też jest źle, bo to nie słupy mocują tylko na nich są mocowane przewody trakcji (a w zasadzie to wsporniki do tych przewodów). Autorka do szkoły!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane