• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd: lotnisko ma zapłacić 70 tys. odszkodowania za hałas

Michał Stąporek
24 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zapadł pierwszy wyrok nakazujący władzom Portu Lotniczego w Gdańsku wypłacenie odszkodowania właścicielowi domu znajdujacego się w obszarze ograniczonego użytkowania wokół lotniska. Zapadł pierwszy wyrok nakazujący władzom Portu Lotniczego w Gdańsku wypłacenie odszkodowania właścicielowi domu znajdujacego się w obszarze ograniczonego użytkowania wokół lotniska.

Port Lotniczy w Gdańsku musi zapłacić 70 tys. zł właścicielom domu na Karczemkach z powodu hałasu generowanego przez startujące i lądujące samoloty - uznał w środę 24 lipca Sąd Okręgowy w Gdańsku. Wyrok nie jest prawomocny, zarząd lotniska już zapowiedział odwołanie w tej sprawie.



Czy przeszkadza ci hałas samolotów lecących do i z Gdańska?

W swoim orzeczeniu sąd zgodził się z opinią biegłej, mówiącą o tym, że nieruchomość przy ul. Jaśminowy Stok zobacz na mapie Gdańska straciła na wartości ze względu na bliskość lotniska ok. 9 proc. Do tej kwoty sąd doliczył dodatkowo koszt sporządzenia opinii biegłej, gdyż uznał, że skarżący, jako nieprofesjonalista, nie mógł sam wyliczyć zmiany wartości nieruchomości.

- Sąd po rozpoznaniu sprawy uznał, że opinia biegłej jest spójna, jasna i przekonująca, zaś odpowiedzialność zarządcy lotniska za skutki wprowadzenia OOU [obszar ograniczonego użytkowania - dop. red.] powinna być, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego, interpretowana szeroko i na tej podstawie uwzględnił powództwo zasądzając od zarządcy lotniska na rzecz powoda kwotę ustaloną przez biegłą - informuje reprezentujący właściciela nieruchomości adwokat Krzysztof Bigoszewski, współpracujący z kancelarią Campter.
Łączna kwota odszkodowania przyznana przez sąd wynosi ponad 70 tys. zł, choć powód domagał się ponad 100 tys. zł.

Władze lotniska zapowiedziały apelację



- Naszym zdaniem wprowadzenie OOU nie wpłynęło na ceny nieruchomości, które w Gdańsku, w dzielnicach objętych OOU, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i ciągle drożeją - argumentuje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Niestety sąd pierwszej instancji oddalił wszystkie wnioski dowodowe lotniska, które zmierzały do zbadania, czy biegła prawidłowo obliczyła wartość nieruchomości. Będzie to podstawowy zarzut apelacji - zaznacza Kloskowski.
To pierwszy taki, niekorzystny dla lotniska, wyrok w sprawie, która toczyła się w oparciu o przepisy dotyczące funkcjonowania Obszaru Ograniczonego Użytkowania wokół portu lotniczego w Gdańsku i ustawy Prawo ochrony środowiska, art. 129 ust. 2.

Dwa obszary ograniczonego użytkowania wokół lotniska w Gdańsku



Przypomnijmy: pozwalają one ubiegać się o odszkodowanie mieszkańcom dwóch stref wytyczonych wzdłuż torów podejściowych do lotniska: wewnętrznej strefy A (ograniczenia w dysponowaniu nieruchomością) i zewnętrznej strefy B (uciążliwości wywołane hałasem). Zostały one wytyczone uchwałą Sejmiku Pomorskiego o OOU w 2016 roku.

Dwie strefy wokół lotniska w Gdańsku, w których można liczyć na odszkodowanie


Termin składania roszczeń wobec Portu Lotniczego w Gdańsku minął 30 marca 2018 r. W tym czasie do Portu Lotniczego wpłynęło około 5 tys. wniosków od właścicieli nieruchomości o odszkodowanie z powodu zamieszkiwania w strefie OOU. Łączna wartość roszczeń wynosi ok. 1 mld zł.

Lotnisko zawiera ugody z mieszkańcami strefy A



- Dotychczas Port Lotniczy Gdańsk zawarł ponad pięćdziesiąt ugód z właścicielami nieruchomości w  strefie A, położonej blisko lotniska, w której obowiązują ograniczenia dotyczące dysponowania nieruchomościami. Lotnisko nie kwestionuje swojej odpowiedzialności w tej strefie i cały czas prowadzi negocjacje z kolejnymi właścicielami ze strefy A - informuje Agnieszka Michajłow z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

300 podobnych spraw w sądzie



W sądach toczy się obecnie około 300 spraw, w których właściciele domagają się odszkodowań za hałas z lotniska (strefa B). Właśnie w tej strefie znajduje się nieruchomość przy ul. Jaśminowy Stok.

Dotychczas zakończyły się dwie takie sprawy. W pierwszej zapadł wyrok korzystny dla lotniska, w drugiej, opisanej powyżej, zapadł wyrok korzystny dla wnioskodawcy. Oba wyroki są nieprawomocne.

Opinie (663) ponad 50 zablokowanych

  • mieszkam w centrum Gdyni - czy ktoś da mi odszkodowanie?
    jest niesamowity hałas, w nocy oczywiście nie da się spać przy otwartym oknie, w dzień czesto nie słyszę dzwonka telefonu

    gdy budowano bloki nie było węzła, były drzewa tłumiące hałas i było oczywiście mniej samochodów (a przede wszystkim niepełnosprawni nie jeździli na ścigaczach)

    co chwila ktos wali młotem pneumatycznym, kosi trawę lub robi jakieś naprawy

    jestem pewien, ze suma sumarum przy lotnisku ludzie maja spokojniej i znaczaco mniejsze natęzenie hałasu

    • 0 0

  • Zabawne jest przede wszystkim
    wyznaczenie stref A i B. Mieszkam poza nimi, ale ciągle w ich osi (tzw. Orunia Górna) i w nocy spać się przy otwartych oknach nie da, szczególnie, jeśli ktoś ma lekki sen. Pożyczyłem profesjonalny miernik i przy każdym przelocie mam odczyty na poziomie 80dBa. Skąd taki odczyt? Bo dźwięk odbija się echem od zdecydowanie wyższego Chełmu...

    • 1 0

  • Zabawne jest przede wszystkim (1)

    wyznaczenie stref A i B. Mieszkam poza nimi, ale ciągle w ich osi (tzw. Orunia Górna) i w nocy spać się przy otwartych oknach nie da, szczególnie, jeśli ktoś ma lekki sen. Pożyczyłem profesjonalny miernik i przy każdym przelocie mam odczyty na poziomie 80dBa. Skąd taki odczyt? Bo dźwięk odbija się echem od zdecydowanie wyższego Chełmu...

    • 4 3

    • dokladnie.

      a teraz pomyslmy jak zageszczono bloki na morenie.. jak tam sie robi rumor.

      • 0 0

  • nie mozna przespac sie. chyba ze ktos spi 3-3,5 godziny

    • 1 0

  • To jak mieszkać w centrum miasta (1)

    i płakać, że czasem słyszy się jakiś imprezowiczów, albo że hałas z ulicy zbyt duży, karetki, inni ludzie... Nie bądźmy śmieszni. Marudom polecam przeprowadzkę w głuszę, dziesiątki kilometrów od cywilizacji, skoro tak im przeszkadza.

    • 0 2

    • czasem? notorycznie w dzien i w dodatku nie mozna przespac sie. chyba ze ktos spi 3-3,5 godziny

      • 0 0

  • Zauważcie jak sprytnie ominięto osiedle Wiszące Ogrody (30)

    że na północy jest poprowadzona granica tej strefy, a od południa jakby szybciej schodzi do wewnątrz. Widać, że lotnisko, władza i deweloperzy to dobre ziomki.

    • 153 176

    • taaa, kup sobie działkę przy lotnisku, zbuduj do 2021 roku dom i idz walczyc o odszkodowanie, bo hałas (10)

      kto ma działkę w strefach "od przedwojny", ten ma prawo walczyć o swoje. A cwaniaczki co kupiły domki czy mieszkania w ostatnich latach doskonale wiedzieli na co się piszą.

      • 64 3

      • A ja kupiłem mieszkanie w 2011 roku (3)

        i jestem w trakcie zakończenia ugody na 50 tys. i co żal Tobie?

        • 6 21

        • No to po prostu oznacza, że całe społeczeństwo złożyło się Panu na odszkodowanie

          Lotnisko jest publiczne (budowa i rozwój finansowane z podatków). Pana mieszkanie jest prywatne.

          Gdy kupował Pan mieszkanie nie było opcji, aby nie wiedział Pan o tym, że istnieje lotnisko.

          Jak dla mnie zwykłe cwaniactwo. Ale spoko. Formalnie jest ok. Ciekaw jestem, jak ocenia Pan ludzi, którzy np. w polityce coś "przytulą". Zapewne skrajnie negatywnie.

          • 1 1

        • no i brawo - rząd wymyślił darmowy węgiel i dopłaty ... bo jakiś kolega w numerze na węgiel teraz się nachapie ... co to jest te Twoje 50 tysięcy przy tym co biorą Pisiaki z budżetu ... tylko preteksty co róż nowe

          • 2 0

        • I co zrobisz z tymi 50 tys. zł?

          Wygłuszysz sobie za nie domek czy kupisz zapas kiełbasy i węgla do grilla?

          • 13 1

      • Prawo jest dla wszystkich

        • 1 0

      • No to miasto też mogło się spodziewać i odmawiać zezwoleń na budowę bez uznania notarialneo uciążliwości przez inwestora. (4)

        Bo wiedziało o strefach.

        • 7 13

        • a niby czemu? Samobójców też już się nie każe za nieudane samobójstwa. (2)

          Jesteś odpowiedzialny i to ty ponosisz konsekwencje swoich decyzji.

          • 17 3

          • Ale też nie daje się im podstaw do walczenia o odszkodowanie. A szkoda, zawsze to jakiś cel w życiu;)

            • 0 0

          • a za udane jest karany??

            • 1 0

        • Warszawiacy mogliby nie przyjeżdżać to było by mniej bloków i domów

          • 2 1

    • bo lotnisko istnialo przed pobudowaniem tego tam (8)

      wiec swiadomie normalny madry czlowiek to wybieral

      • 101 6

      • Ale argument, boki zrywac bo karczemki (w tym zapewne dom o ktorym mowa) powstaly pozniej niz lotnisko (6)

        • 19 18

        • (2)

          Więc też bez sensu, że może się ubiegać o jakieś odszkodowanie. Wiedział, gdzie się buduje.

          • 41 3

          • za komuny latał jeden samolot na dzień (1)

            teraz to i co pół godziny

            • 2 2

            • a na obwodnicy też prawie nie było samochodów.

              I co z tego?

              Ludzie przy Grunwaldzkiej w latach '60 mieli ciszę i spokój. Czy ktoś im będzie płacił odszkodowania?

              • 3 1

        • Tu nie chodzi o to kiedy wybudowano lotnisko

          tylko o datę wprowadzenia OOU (Obszaru Ograniczonego Użytkowania), który w strefie A ogranicza możliwość korzystania z danej nieruchomości.
          Obszar został wprowadzony w 2017 lub 2018 roku, więc dla nieruchomości, które w tym obszarze powstały po wprowadzeniu OOU nie należy się odszkodowanie.

          • 7 1

        • Oczywiście, że tak.

          Karczemki wybudowane były w latach 80-tych(pierwsze domy - spółdzielcze), a lotnisko jest tam dokładnie od 1974 roku.

          • 27 2

        • zapewne czy na pewno?

          bo nic nie wiemy o tym który to dom

          • 4 2

      • Tak dla twojej świadomości to bloki i mieszkania na Karczemkach istnieją może 20 lat więc sory ale lotnisko było pierwsze

        • 13 5

    • (2)

      Tak, bo te strefy to ktoś sobie od tak narysował, na pewno na ich kształt nie ma wpływu ukształtowanie terenu i inne czynniki.

      • 21 1

      • nad suchaninem regularnie skracają sobie ścieżkę podejścia ale suchanino poza strefą bo za dużo by to kosztowalo

        • 1 0

      • Ale wysokość na jakiej może znajdować się samolot już tak.

        • 0 2

    • przecież to jest oszustwo

      Punkty badawcze są na Karczemkach i okolicach środkowej Kartuskiej. Dźwięk, na podstawie mapy rozchodzi się niesymetrycznie. Ale mieszkańcy WO jęczą i nic nie robią bo liczą że Hossa wybuduje szkołę :-)

      • 1 2

    • Przecież lotnisko istniało dużo wcześniej niż powstało Osiedle Wiszace Ogrody. Trzeba było zastanowić się przed kupnem mieszkania, a teraz nie lamentować.

      • 13 3

    • Zmiana korytarza lotu (2)

      Teraz rozumiem czemusoloty zmieniają tor lotu aby, zmniejszyć uciążliwość i przenieść na inne obszary halas

      • 9 2

      • nie dlatego (1)

        kryteria hałasu są ujęte w procedurach SID i STAR czyli odlotu i dolotu i wiążą się tylko z kątem wznoszenia i dopuszczalną mocą silników w tych momentach. To jest ustalone z góry i tego piloci nie zmieniają. Natomiast to który krąg obowiązuje i z której strony podchodzą zależy tylko od wiatru i nie ma nic wspólnego z halasem.

        • 14 1

        • krąg obowiązuje zawsze lewy, chyba że wyjątkowo atc ci zarządzi inny :) tyle że lewy wypada raz od północy, raz od południa pasa :D zależnie od wiatru :)

          • 4 1

    • To jest najlepsze :)

      Na mapie wygląda jakby samoloty miały za każdym razem omijać to osiedle, a siedząc na balkonie obserwuje jak radośnie smigaja tuz nad budynkami. Śmiech na sali

      • 6 9

    • Kocham cię.

      Biorę do swojej kamandy.

      • 1 3

  • w koncu wiesz jak poleci tych kar sporo to nie bedzie wesolo.

    • 0 0

  • "To samoloty i lotnisko są dla ludzi, nie na odwrót" tak ale tutaj widać burd...l jak panuje przy takich inwestycjach - jeśli jest budowane lotnisko - teren wokoł powinien być zarezerwowany pod jego dalszy rozwój (budowa nastepnego pasa w perspektywie iluś lat, placów, hangarów, dróg dojazdowych itp) a ścieżki podejścia w miarę możliwości nad obszarami nie zaludnionymi (tak było wbrew pozorom w Gdańsku przez lata). Ale kumple budynia mieli to głeboko w d....co widać po deweloperce i kierunkach rozbudowy miasta.

    • 2 0

  • Jak sie sprowadzalismy to byly lata 60-te 70-te. Wtedy oddawano nowe osiedla

    Niech mi ktos powie, ze to obecne lotnisko przypomina chocby to w latach 90-tych... wysmieje go.

    a odlegosc od miasta nie zmienila sie.

    Rozbudowujac je w 2011 powinni miec 100 procent swiadomosci, ze to nie obejdzie sie bez kar i problemow dla wieloletnich mieszkancow takich osiedli jak Morena Suchanino, Chelm i inne wysoko polozone .

    • 1 0

  • Prosta opcja odszkodowanie tylko i wyłącznie dla tych, którzy mieszkali tam przed budową lotniska. (3)

    Do jakiegokolwiek odszkodowania powinni mieć prawo tylko i wyłącznie ci, którzy mieszkali tam przed budową lotniska. Zero odszkodowań dla tych co pobudowali sie później. Zresztą to nie jest przypadek, że w strefie podejścia przez wiele lat nie budowano osiedli...

    • 2 2

    • to jesli juz to przed rozbudowa i nowym terminalem. licz od 2012 (2)

      za czasow tego poprzedniego lotniska nie bylo takich patologii.

      • 1 0

      • Lotnisko = hałas (1)

        zawsze tak było jest i będzie. Jeśli ktoś buduje się przy lotnisku powinien być tego świadomy w 100%, tym bardziej jesli lotnisko znajduje się przy sporym miescie (miastach) i bez wątpienia w przyszłości się rozrośnie.

        • 0 2

        • Nieprawda. ty mowisz o samym lotnisku. ja wspomne o osiedlach polozonych wyzej w Gdansku

          Trasy nalatywan mozna zmienic tak by omijaly te budynki gdzie najbardziej odczuwalna jest uciazliwosc obecnego lotniska.

          O sporym miescie to przestan pisac. Spore to sa Katowice lub Krakow a tam jakos nie maja problemu z lotniskiem. Gdansk to srednie miasto w skali kraju, a juz male zupelnie w skali Europy.

          Wiesz jakie miasto w Niemczech jest partnerskim miastem Gdanska?
          Podpowiem ci niewielka Brema.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane