• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody przestaną jeździć przez Bramę Nizinną?

Katarzyna Moritz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy. 

Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy.

W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł na wyczekiwany od lat remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, ale co ważniejsze mają się też znaleźć środki na przeniesienie z niej ruchu drogowego dla aut. Mieszkańcy Olszynki i Oruni trafią do Śródmieścia przez pobliski most kolejowy.



Czy warto wydawać 4,5 mln zł na remot bramy?

Gdańsk planuje jeszcze w tym roku rozpocząć realizację długo wyczekiwanego przeniesienia ruchu drogowego, stanowiącego zagrożenie dla zabytkowej, XVII-wiecznej Bramy Nizinnej na Starym Przedmieściu. Apelują o to od lat kierowcy, mieszkańcy, ale głównie miłośnicy zabytków.

Urzędnicy chcą wkrótce zlecić wykonanie dokumentacji technicznej, która określi potrzeby terenowe oraz szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące zmiany organizacji ruchu w tym miejscu.

- Dopiero na podstawie wykonanej dokumentacji będzie możliwość podania kosztów oraz terminów realizacji powyższej inwestycji. Jeśli będzie to tylko możliwe, to chcielibyśmy rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Szef wydziału nie chce obecnie zdradzać więcej szczegółów, mówił o nich trochę więcej radnym na komisji zrównoważonego rozwoju. Ruch samochodowy miałby być przeniesiony na pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. To nie jest nowy pomysł, most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a był czas, że niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę, do momentu kiedy PKP nie zablokowała go betonowymi zaporami.

Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego. 
Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego.
Choć most nie jest w najlepszym stanie technicznym, przeprowadzone niedawno badania mówią, że po jego remoncie mógłby się tam odbywać ruch pojazdów do 40 ton nośności. Obecnie przez Bramę Nizinną nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich.

- Odciążyłoby to całkowicie Bramę Nizinną, która bez ruchu aut nie będzie narażona na drgania. Na pewno to pomoże mieszkańcom Oruni, którzy przez często opuszczane szlabany kolejowe, nie będą stać w korkach, a będą mieli alternatywną drogę - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.
4,5 mln zł na remont Bramy Nizinnej

Pewne natomiast jest przyjęcie zmiany w budżecie miasta Gdańska, którą przyjęli w zeszłym tygodniu radni. Dzięki temu 4,5 mln zł będzie przeznaczone na prace ratownicze Bramy Nizinnej.

W ramach modernizacji Bramy Nizinnej będzie wykonany remont sklepienia, prace konserwatorskie elewacji i sklepienia, izolacja, wymiana okien i drzwi, zagospodarowanie terenu oraz podziemny łącznik, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota. W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota.
Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu 2013 roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Miasto już w maju zeszłego roku przekazało 1 mln zł na ratowanie bramy. Pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na wstępny etap prac, czyli na badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonanie kompletu dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz na pilne prace remontowo-konserwatorskie, w tym także na remont wrót.

Opinie (91)

  • zrobić zakaz ruchu przez bramę z wyłączeniem

    lekkich pojazdów straży pożarnej, pogotowia rat., gazowego, energetycznego, policji.

    • 1 2

  • Dolna Brama stanowi alternatywę dla mieszkańców Oruni w 50% ...

    Po tym jak powstały kolejne szlabany na Równej i Przy Torze, Dolna Brama już nie wystarczy dla pozostałych 50% zamieszkałych za szlabanami.
    Miasto od 2004 wie co sobie i mieszkańcom zgotowało i pomimo 12 lat nie potrafiło się do tego przygotować.
    Dolna Brama wymaga remontu ale dopuki nie ma innej drogi dla karetki dla Oruni za torami musi być dostępna.

    • 6 0

  • Przejazd przez bramę tylko dla rowerów!!!!!

    • 8 1

  • Hamadyk (5)

    Dobrze prawi! Polać mu!

    • 14 12

    • (4)

      jaka różnica czy pod bramą czy obok niej? Szlabany i tak tego miejsca nie dotyczą.

      • 5 1

      • pomyśl... (3)

        • 3 0

        • nie wiem o co chodzi Hamadykowi, jego wypowiedź jest bez sensu (2)

          Co ma piernik do wiatraka?

          • 3 1

          • mieszkałbyś na Orunii to byś wiedział o chodzi ze szlabanami kolejowymi, które wiecznie są opuszczone (1)

            • 3 0

            • no i co mają szlabany do bramy nizinnej skoro i tak i tak jest tamtędy przejazd?

              ta wypowiedź jest kretyńska. Nic niczego nie odciąża i nie zmienia dla oruniaków.

              • 2 2

  • Rozebrać to i postawić od nowa (1)

    Będzie 5 razy taniej i nikt niewtajemniczony się nie pozna (tak jak na Głównym Mieście). A za zaoszczędzone pieniądze ratować inne zabytki

    • 2 13

    • tak robi się w całej EU po cichu i do przodu, aby tylko turyści przyjeżdżali.
      pierwszy przykład z brzegu; Barcelona.
      tam nic nie jest oryginalne, lecz rozebrane i odbudowane.
      ale cicho sza.
      kasa płynie, może dlatego, że nikt nie macha szabelką.

      • 0 2

  • To jest właśnie Polska, poszedł już milion złotych na papierologie potrzebnej do remontu! Milion złotych!!!! Czy ktoś nie widzi tutaj wałka?

    • 9 3

  • odciac i od swiate tam mieszka zame bydlo i zlodzieje

    • 3 11

  • Ciekawe jak skancza a za jaki czas zaczna poprawiac.....

    • 1 0

  • Najwyzszy czas.

    Ze juz dawno o tym nie pomyslano.

    • 9 1

  • hihi

    Może teraz w końcu pord znajdzie inna droge

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane