- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (212 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (67 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (153 opinie)
- 4 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (135 opinii)
- 5 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (130 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2016-11-15 20:32
Niech walczą!
Może za kilkadziesiąt lat coś z tego będzie, he he he...
- 0 0
-
2016-11-14 16:32
Przyłączyć Kowale do Gdańska (7)
Z Kolbudami marne szanse na inwestycje
- 100 34
-
2016-11-15 20:19
kosovo je srbija!
- 4 0
-
2016-11-14 22:00
Żadnego połączenia z Gdańskiem
- 5 8
-
2016-11-14 19:35
Apollina
Jestem za przylaczeniem do Gdanska:)
- 16 6
-
2016-11-14 16:42
(1)
Wara od Kowal...nie chcemy dołaczyc do gdanskiego dziadostwa
- 20 52
-
2016-11-14 19:22
A my nie chcemy finasować rozbudowy tego węzła
Miłego stania w korkach. Pozdrawiam
- 38 9
-
2016-11-14 16:49
Kowale chciałyby korzytać z bliskosci Gdańska, ale być z boku i korzytać i z drugiej strony?
a moze to wpisał miejscowy urzędnik i boi się o stołek...
- 16 9
-
2016-11-14 16:43
kolbudy sa bogata gmina
co roku oddaja pare baniek janosikowego
- 17 5
-
2016-11-15 12:14
Myśleć
Ciekawe czy ktoś zastanowił się jak rozbudowa wpłynie na otoczenie, i jakość życia mieszkających już tam ludzi! Przecież tam powstają i już istnieją osiedla! Nie można od tak postanowić o poszerzeniu obwodnicy do 3 pasów w każdym kierunku, plus to tego drogi zbiorczo-rozprowadzające bowiem podróżni będą "pukać" do okien osób tam mieszkających! Proszę spojrzeć na osiedle realizowane przez Polnord w Kowalach. Przecież oni budują niemal przy samej obwodnicy! Więc gdzie tam zmieścić całą planowaną infrastrukturę! A przypomnę że GDKiA jak ognia broni się aby uznać że z chwilą wybudowanie południowej obwodnicy ruch i tym samym HAŁAS uległ zwiększeniu i trzeba coś z tym zrobić poprzez np. budowę ekranów lub innych przegród izolujących.
Może redaktorzy rusza się za biurka, pojadą w teren, przejdą się po okolicy i wtedy zamieszczą jakiś artykuł?! A jak taka podróż wpłynie na wiedzę i dalszą możliwość zadawania pytań decydentom i pomysłodawcą rozbudowy!!!!! Proponowane znajdy na wysokości Kowal są nierealne - bowiem we wskazanych miejscach stoją budynki!!!!!!!
Poza tym - czemu Trójmiasto.pl nie przypomniało teraz że całkiem niedawno mieszkańcy Kowal protestowali przeciwko rozbudowie drogi nr 221 biegnącej przez Kowale i że po proteście przedstawiciele ZDW wycofał (?) się lub zawiesił rozbudowę w planowanym zakresie!- 1 2
-
2016-11-14 16:46
ministerstwo nie odpowiedziało... dlaczego mnie to nie dziwi (3)
Cóż, czy rzeczywiście w budżecie nie ma kasy, bo poszła na 500 + i inne pomysły tzw. dobrej zmiany? A obligacje 12 i 6 letnie dla rodzin 500 + sprzedają się fatalnie
- 50 21
-
2016-11-14 19:29
Nie drogi mądralo (2)
kasa poszła na stadiony, orliki i inne pierdoły, przez osiem lat nic nie było dla społeczeństwa, tylko zwiększenie biurokracji i etatów dla rodzin i znajomych. A teraz nagle kasa potrzebna? To może Soros da, jak dawał wcześniej na bzdury?
- 6 13
-
2016-11-15 11:35
?
A stadiony, orliki, place zabaw i te inne "pierdoły" to nie dla społeczeństwa?
- 6 0
-
2016-11-15 09:45
właśnie masz pan/pani rację poprzedni rząd kasę dla bachorów (orliki itd) obecny 500+ dla bachorów..... a co z nami
- 1 2
-
2016-11-14 16:41
to bedzie koniczynka czy jednak bubel? (1)
- 18 6
-
2016-11-15 10:54
Niczego nie będzie
Na początku jest zdanie: "Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.". Tyle w temacie.
Parafrazując, jest szansa, że dam każdemu po milionie, brakuje mi tylko kasy na to.- 4 1
-
2016-11-14 17:47
Koniec rozbudowy obwodnicy wokół Gdańska na koszt wszystkich Pomorzan (9)
Gdańsk za rządów PO przychylnych Budyniowy Adamowi dostał kasę na:
- Obwodnice Południową
- Tunel pod Martwą Wisłą
- Węzeł Karczemki
- Drogę Zieloną
- Słowackiego (też za pieniądze państwowe + UE)
Koniec.
Może w końcu Gdynia+Rumia+Reda+Wejherowo coś dostaną z GDDKiA? To prawie 400 000 mieszkańców!!
OPAT, alternatywa dla Estakady Kwiatkowskiego, Droga Kaszubska, ...
Koniec faworyzowania Gdańska i inwestycji sprzyjających jego mieszkancom i Budyniowi Adamowi co ma 7 czy 8 mieszkań (on sam nie wie ile)!!- 8 26
-
2016-11-14 18:40
a WY nie korzystacie z infrastruktury Gdańska z np Obwodnicy Południowej? (4)
Nie? a gdzie jeździcie do szkół, szpitali, pracy i zwiedzać zabytki?
Stolica Pomorza służy każdemu i na każdego jest otwarta, od wieków przyłączamy do Gdańska miasta i wsie i są GDAŃSKIEM na równych prawach.
Milcz więc.- 8 3
-
2016-11-15 10:52
Dramat
Gdansk... zwiedzic w 3 godzinki i spadac. Idz do polityki bo wiecej w glowie nic nie osiagniesz.
- 1 0
-
2016-11-14 22:18
A wy nie korzystanie z infrastruktury Gdyni i małego Trojmiasta? (2)
No tak, tylko chyba arogancja kogos kto mieszka w Gdansku moze byc tak duza.... Gdynia i Małe Trojmiasto to prawie 400 tys mieszkancow ale tam nic GDDKiA w ostatnich 10 latach nie wybudowala za rządów PO sprzyjających swoim.
A wy nie korzystacie z infrastruktury Gdyni i Małego Trojmiasta? Notabene wiekszosc Obwodnicy Poludniowej lezy poza obszarem miasta Gdansk - słaby argument pani Beatko.
Odpowiadając na inny komentarz. Aby się znaleźć na liscie inwestycji uprawionych do dofinansowania z budzetu centralnego w ramach GDDKiA to trzeba aby inwestycja byla zaaprobowana na szczeblu centralnym. Dlatego potrzebny OPAT wypadal przez ostatnie 8 lat bo PO nie miala w tym interesu tylko pomagała Gdanskowi. KONIEC tego! Nie jestem za PiS ale poki PIS rządzi Gdańsk nie dostanie zlotowki a teraz inne miasta beda mialy inwestycje - mam taka nadzieje.
I jeszcze jedno: fakt, Szczurek jest słaby ale ja nie mieszkam w Gdyni więc mi to rybka :)- 1 4
-
2016-11-14 22:59
nie jesteś za PiS ale brzmisz tak samo zawistnie i roszczeniowo jak oni.....
- 6 0
-
2016-11-14 22:43
Na złość babci
- 2 0
-
2016-11-14 18:11
nie bredź pomorzaninie (1)
ci jak ci tam inaczej. Jedynie Obwodnica Południowa była inwestycją centralną. Zaś finansowanie unijne wymaga wkładu własnego miasta i często prefinansowania przez inwestora. Gdańsk miał na to własne pieniądze. A Gdynia ? No właśnie Gdynia, słabe wykorzystanie pieniędzy unijnych. Dlaczego? Wniosków nie umieją napisać, czy nie mają na wkład własny? A może jedno i drugie? To może słynna Norda powołana pod egidą Gdyni się złoży na projekty i wkład własny? Wątpię.
- 9 2
-
2016-11-15 10:49
Troche wiecej obiektywizmu
Gdynia nie weszla w uklady jakie sobie Gdansk od lat tworzyl... caly Gdansk to jeden budyniowy uklad, a i w Warszwce sobie go robili... stad tyle srodkow unijnych.
- 0 1
-
2016-11-14 18:02
to nie wina Gdańska, że Szczurek jest taki słaby (1)
- 13 4
-
2016-11-15 10:46
To nie wina Szczurka
że w Warszawce dużo budyniowych robiło.
- 0 1
-
2016-11-15 10:41
Ale na "swoje" kasa jest
Na bzdurne inwestycje jest kasa (galerie, deweloperka, ECS) a na inwestycje konieczne nie ma... i wszystko przez PAZERNOŚĆ, bo z tych koniecznych nie ma wpływów do miasta z tytułu podatku od nieruchomości... typowe gdanskie podejscie.
- 1 2
-
2016-11-15 10:30
Trzy banery w tle, kartka w okładkach i długopis
i już mamy bohaterów i wybawców. Tylko taki mały zonk... kasiorki nie ma i zapewne nie będzie.
Niedobrze mi się robi jak patrzę na tych rządzących. Reagują a właściwie reklamę sobie robią kosztem naszych problemów. Nic nie planują do przodu, tylko "jakoś to będzie"... Najchętniej to widziałbym ich jak na taczkach wyjeżdżają ze swoich urzędów....- 3 2
-
2016-11-15 09:52
Mi te węzły nie są potrzebne.
W końcu to obwodica czy osiedlowa ulica?
- 1 2
-
2016-11-15 09:48
komunikacja miejska
A komunikacja miejska w Kowalach, Osiedlu Cytrusowym i Nowy Horyzont kiedy będzie? Dlaczego tak trudno dogadać się z ZKM Gdańsk? Kasa kasa ale ludzie dojeżdżają do Gdańska do pracy . 3 włodarzy Kolbudy ,Pruszcz i Gdańsk a
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.