- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (40 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (306 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (51 opinii)
- 5 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (25 opinii)
- 6 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (168 opinii)
Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia
W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk Kolonia, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.
O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.
Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo
Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.
Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.
To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.
Remont przystanku daje nadzieję...
W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.
Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.
...ale płonną. Bo przystanek to atrapa
Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.
- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.
Groteskowe schody donikąd
W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.
Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.
Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.
W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.
Czemu ma służyć takie rozwiązanie?
Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.
- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.
Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)
Opinie (314) 6 zablokowanych
-
2021-08-19 07:46
juz widze te tłumy śmieszków robiących zdjecia na fejsa, Gdansk po raz kolejny stanie sie stolica zartów :)
- 17 1
-
2021-08-19 07:45
pkp, brg, urząd Miasta rękę w rękę zarzynają tę linię kolejową
Cały świat wraca do transportu kolejowego, który jest ekologiczny, wydajny, szybki, a u nas marzą jedynie o tym, by tę linię zaorać do końca.
- 47 5
-
2021-08-19 07:34
Typowo gdańskie jak wszystkie
- 21 9
-
2021-08-19 07:18
Tymi schodami będą nadchodzic afganczycy,ktorych Struk zaprosił (2)
działając bez zgody mieazkanców ,zaraz po decyzji "przyjaciół"z wolnych i niezawisłych !
Wiec spoko,nie krytykujcie,mają sens...- 18 25
-
2021-08-19 07:27
nie mów za wszystkich tylko mów za siebie... (1)
bo ja na pewno nie zaliczam się do twoich wszystkich, oraz moi znajomi również mają odmienne zdanie.
A jak zaczniesz pisać mantrę o braku mieszkań to zapytaj się cesarzowej na rydwanie ile mieszkań stoi pustych w Gdańsku- 3 3
-
2021-08-19 07:32
Niezrozumiały twoj bełkot,jaśniej!
- 2 2
-
2021-08-19 07:07
Bareja miałby ubaw))
- 85 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.