• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Czemu w ankiecie nie ma: kierowca SUVa?

    • 31 17

    • Dlaczego w ankiecie nie ma: rządowa limuzyna z decydentem z PiS ? :)))))))) (2)

      • 9 5

      • Meliniak spadaj.

        • 0 0

      • Meliniak ty gł**i jesteś.

        • 0 0

    • a co masz do kierowców SUVa? (1)

      Akurat tak się składa, że nim jestem. Może jakieś bardziej sprecyzowane zarzuty? Może sam się przedstawisz?

      • 2 3

      • SUVy, audi, bmw..... suvy kupują tacy co chcą czuć się bezpiecznie, bo sami nie są zbyt dobrymi kierowcami. Audi i BMW tacy co lubią łamać przepisy, często nawet się tym chwaląc poprzez naklejkę Lubię zapierda..lać.

        • 0 0

    • ja bym obstawial audi!,juz nawet bmw wyprzedzili!.

      • 4 0

    • Co to za znaczenie jakim samochodem jedziesz ja jezdziłem w swoim 50 letnim stażem za kierownicą różnymi samochodami zer

      • 1 0

    • glownie kierowczyni suwa z tipsami oraz ajfonikiem przy uchu

      • 0 0

  • Sprawca wypadku (5)

    Jest sierota, która gapi się w telefon zamiast patrzeć gdzie jedzie i osły, które myślą, że jak włącza kierunkowskaz to mają pierwszeństwo.

    • 69 4

    • (4)

      Szczególnie panie tak postępują !

      • 5 2

      • Panie i panowie.

        • 1 0

      • (2)

        Szczególnie, to tak postępują kierowcy autobusów, próbując wyjechać z zatoczki - zamiast poczekać, aż człowiek wyhamuje, to wrzucają kierunek i od razu ruszają.

        • 1 1

        • (1)

          Bo mają napięty rozkład, a kierowca auta obowiązek umożliwienia mu włączenia się do ruchu.

          • 1 1

          • Umożliwię, jak widzę kierunkowskaz wcześniej, a nie, jak jestem na wysokości połowy autobusu i wtedy nagle kierowca wrzuca kierunek i zaczyna wyjeżdżać. Przecież ja w miejscu nie wyhamuję!

            • 0 1

  • (1)

    Kolejny artykuł mający skłócić starych z mlodymi

    • 59 16

    • Albo czytajacych ze zrozumieniem

      Z tymi ktorzy nie mają tej umiejętności

      • 2 2

  • Juz nieaktualne bo nie przeszło. Zostało uznane jako dyskryminacja ze względu na wiek. (3)

    Czego nie wymyślą eurokołchozowi komisarze żeby umilić życie zwykłym ludziom. Wszystko robione w trosce o nasze bezpieczeństwo...

    • 65 11

    • Żaden komisarz w UE nie przebije i**otycznymi przePiSami ministra w Rządzie PiS :)))))))))) (2)

      • 9 11

      • Żaden komisarz nie przebije twoich głupkowatych komentarzy

        • 2 9

      • Meliniak wypad.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tak sobie myślę - za kilkanaście lat będę seniorem - młody kierowca pod prąd nie pojedzie obwodnicą :))))))))))) (39)

    A seniorom się to niestety zdarza.

    • 94 397

    • szkoda ze tej statystyki nie podali!!,bo bys sie mocno zdziwil!!,nie czekaj kilkanascie lat,juz dzis zloz plastyk w urzedzie!!.

      • 53 4

    • (18)

      Zasłabnięcie znienacka młodym za kółkiem raczej też się nie zdarza. Masz problem ze zdrowiem emerycie to lepiej oddaj prawo jazdy i sprzedaj auto bo macie świetną komunikację miejska w Gdańsku a nawet rowery dla Waszego zdrowia!

      • 9 99

      • (6)

        Na dodatek mają darmową komunikację.

        • 7 47

        • (4)

          Jak mi dołożysz to będę jeździł komunikacja a darmowa komunikacja jest od 75 roku zycia jak coś piszesz to poznaj kto jakie ma uprawnienia

          • 44 4

          • Smig,

            Unia sie wycofala, starsi kupuja autka, statystyki ,mlodzi wypadki, koszty imprezy zwrot ogrom

            • 6 1

          • komunikacja jest darmowa dla 70 latków

            sam z niej korzystam

            • 12 2

          • (1)

            Pouczasz innych sam/sama nie wiedząc co piszesz. Darmowa komunikacja jest od 70 roku zycia.

            • 3 1

            • No i co?

              • 0 0

        • Gimbaza też więc korzystaj bo później będzie 100%.

          • 7 1

      • No tak, młodzi są tak naćpani, że trudno aby zasłabli, (1)

        natomiast grzeją bez opamiętania bo dragi im myślenie wymazują.

        Tak właśnie wygląda generalizowanie.

        Zresztą taki nagły przebieg medycznego incydentu występuje głównie u ludzi w średnim wieku, takich którzy to uważają, że są nadal młodzi i zdrowi i się nie leczą bagatelizując objawy a nie u osób już zdiagnozowanych i przyjmujących leki.

        • 66 0

        • Tak też wygląda niepoprawna statystyka

          Która nie uwzględnia czasu za kierownicą. Co z tego, że 2x więcej wypadków powodują osoby w wieku 18-39 skoro to ich najwięcej jeździ na drogach. Większość ludzi w tym wieku prowadzi o wiele bardziej aktywny tryb życia i częściej sie przemieszcza, zdecydowana większość dostawców i kurierów też łapie się w te widełki, rodziców wożących codziennie dzieci, studenci jeżdżący z uczelni do pracy i co weekend do domu. Myślę że osoby z tych widełek robią conajmniej 5x więcej kilometrów niż seniorzy, powodując przy tym 2x więcej kolizji, jednocześnie więcej jeżdżą co powoduje, że gdyby wypuścić osoby z obydwu grup wiekowych w taką samą trasę to jednak senior byłby większym zagrożeniem. Można by to sprawdzić w prosty sposób, mając dostęp do bazy danych z OSKP i patrząc na roczny przebieg samochodów zarejestrewoanych na poszczególne grupy wiekowe, określić co ile przejechanych km przypada kolizja lub wypadek dla każdej z nich

          • 13 20

      • Najwięcej wypadkow

        Przez nadmierną prędkość i brawurę.
        Młodzi mi tu pasują nie emeryci.
        No i d**ile bez mózgu bez podziału na wiek

        • 45 2

      • A co powinni zrobić młodzi kierowcy? Może przestrzegać przepisów i pamiętać, że w przeciwieństwie do kotów mają 1 życie.

        • 39 0

      • (3)

        statystyki nie klamia!,nie zaklinaj rzeczywistosci!!.

        • 11 1

        • Nie? (2)

          Starszy pan wymusza, młody wyhamowuje gwałtownie. Nie dochodzi do kolizji. Ale w jego tył wjeżdża drugi młody, który nie spodziewał się hamowania awaryjnego. I w statystyce on jest sprawcą, mimo, że całą sytuację spowodował dziadek. Tak, młody mógł bardziej uważać, ale prawda jest taka, że to nie jest rzadka sytuacja, a w statystyce będzie prędkość, nawet jak jechał zgodnie z przepisami-to się nazywa niedostosowanie prędkości.
          Statystyki ogólnie kłamią, policyjne szczególnie:)

          • 2 22

          • Co za bzdura

            Gdyby młody nie siedział z giniolem w telefonie, jechał zgodnie z przepisami, zachował jakaś tam w miarę bezpieczna odległość albo miał trochę więcej w głowie niż zwykły milenialsowy płaskoziemca i wiedział, że w mieście takie sytuacje się zdarzają, to by nie było takiej sytuacji.

            • 15 2

          • Skoro się nie spodziewał, to niestety ponosi tego konsekwencje i podnosi statystyki.

            • 5 0

      • Zdarza się i to często.

        • 3 1

      • Zasłabnięcie nie ale alkohol i dopalacze to tak

        • 3 0

      • Tak

        Młody żyje aż do śmierci i dłużej

        • 0 0

    • A ja myślę, że jakaś zakręcona laska z nosem w titktoku by dała radę.

      • 17 0

    • Ciekawa teza (2)

      Jakoś dziwnie wychodzi że to młodzi kierowcy są czestrzymi sprawcami wypadków. Zmień myślenie

      • 19 4

      • Akurat te statystyki podane przez redaktorów niewiele mówią (1)

        Aby dokładnie ocenić to trzeba by wiedzieć jaki odsetek kierujących w danym wieku powoduje wypadki a nie tylko porównywać tych co je powodują. A żeby być jeszcze dokładniejszym to trzeba by to przeliczyć przez ilość godzin spędzanych za kółkiem przez każdą grupę wiekową.

        • 10 15

        • Co ty chcesz liczyć, ledwo potrafisz liczyć do 75.

          Daj se spokój z matmą.

          • 3 2

    • Na pewno będziesz?

      Wywróżyli Ci wiek którego dożyjesz?

      • 8 1

    • Nad wyraz często!

      • 0 2

    • Głupiś maliniak jak but z mojej lewej nogi

      ty nawet prawa jazdy nie masz.

      • 13 0

    • ZOMOwiec maliniak da radę

      jest głupszy niż jego pała w grudniu 1981

      • 12 2

    • Co to za statystyka?

      Autor nadaje się do tarcia chrzanu. Proszę przedstawić zakres procentowy w stosunku do faktycznych kierowców. Tak to tylko rzucenie hasełkiem, zaraz się okaże że młodych czynnych kierowców jest 4x więcej i zdziwieni ze więcej kolizji przez nich powodowanych

      • 9 11

    • a od kiedy ty trolu ruski masz mózg by myslec co kolwiek setki razy dzienie potwierdzasz jego brak swoimi wypocinami (1)

      • 6 5

      • trol banderowski zabral glos? nie brakuje ciebie na ukrainie, gdzie interesy komika i bidena moglbys bronic?

        pojedz tam i szybko przestaniesz zatruwac w polsce powietrze

        • 2 1

    • i**ota maliniak

      • 6 1

    • (1)

      Jestem kierowcą i największe problemy z koncentracją jazdą pod prąd brakiem reakcji na czerwone światło mają kierowcy w przedziale wiekowym 25-40

      • 12 1

      • Potwierdzam

        • 2 0

    • Logika (1)

      Ciężarowe częściej jeżdżą pod prąd niż seniorzy Szkoda że ta statystyka nie uwzględnia ofiar śmiertelnych Dopiero byłoby widać jak młodzi w niej wygrywają Unia chce pozbyć się jak największej liczby aut Stąd wszystkie te ograniczenia Gdyby im zależało na bezpieczeństwie to młodzi powinni być co roku porządnie badani przez psychologów

      • 7 1

      • Gdyby im zależało na bezpieczeństwie to badani byli by wszyscy kierowcy. Przepisy są dziurawe jak ser. Sam zdobyłem uprawnienia w 17 roku życia za zgodą rodziców. Gdy je zdobywałem byłem zdrowy. Teraz gdy prawo jazdy mam od 25lat wzrok już nie ten. Zacząłem nosić okulary, a później dla wygody soczewki. Gdybym ich nie używał, to nikt by nie mógł na mnie ich noszenia wymusić, bo nie mam żadnego wpisu w PJ. Poza wzrokiem (jakże ważnym) nadal jestem zdrowy jak ryba, ale gdybym nie był też by nie było konsekwencji. Myślę, iż każdy kierowca powinien co jakiś czas (5 może 10lat) przechodzić badania, które to weryfikowałyby ich zdolność do prowadzenia.

        • 3 1

    • Ty jesteś i**ota pewnie ty tak się zachowujesz i sądzisz ze starsi mają takie siano w głowie jak wy młodzi

      • 2 0

    • Meliniak jesteś złodziejem.

      • 0 0

    • A młody

      Na osiedlu 50 m do przejechania na gaz i ile fabryka dała co tam dzieci

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jedna jeszcze rzecz rzuca się w oczy, patrząc na te statystyki (9)

    Seniorzy nie powodują wypadków, w których są ofiary. Zapewne dlatego, że przyczyną nie jest nadmierna prędkość albo niebezpieczne manewry.
    A teraz porównujemy do młodych

    • 321 21

    • boże kto to pisze?! i kto to łyka?! (6)

      "Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku"
      Oczywiście, że w Gdańsku, bo ma najwięcej mieszkańców!!!

      Jeden przedział 6 lat, drugi 14 trzeci 19 i reszta 60+ :D

      • 32 1

      • Tak to jest jak się humaniści biorą za nauki ścisłe (5)

        • 29 1

        • Wiem, ze aktualnie jest moda i kult inzynierki wszelkiej maści (3)

          i nauk matematycznych. Dlatego nie wypada zle pisać o umyslach scislych. Ale w tym przypadku to umysł ścisły wziął sie za nauke humanistyczną czyli pisanie. Z miernym skutkiem. Otóż matematycznie to się zgadza, fakt, w Gdańsku odnotowano największą liczbę kolizji. Tyle, że pisanie tego przypomina gościa, matematyka w szkole na lekcji języka polskiego, ktory aby zapełnić chociaz 1 stronę wypracowania, tworzy zdania pozbawione twórczej analizy. Coś w stylu, "Wokulski miał 2 nogi i potrafił czytać " :)

          • 3 5

          • Chłopie przestań.

            Matematycy robią statystyki a ktoś to tłumaczy dla takich ludzi co ty, którzy będą przekręcali wszystko bo im baśnie Tolkiena w głowie psalmy śpiewają.
            Masz napisane ile kto spowodował wypadków, twojego zdania na ten temat - po pierwsze - nikt nie potrzebuje, - po drugie - nikt nie doda do statyk. Jakby było inaczej to byś zapewne nie siedział na 3miasto wypisując bzdury.

            • 2 0

          • (1)

            Wręcz przeciwnie, to umysł humanistyczny wziął się za analizowanie danych. Naprawdę słabo to wyszło. Jakie są szerokości przedziałów? Jaka jest liczba kierowców w każdym z przedziałów? Bez tego nie zrozumiemy, kto naprawdę wywołuje najwięcej wypadków. Przy czym lepsze analizy są dostępne i można od razu powiedzieć: bardzo młodzi mężczyźni. A jeśli wyróżnimy tylko wypadki z ofiarami śmiertelnymi, to ten trend tylko się pogłębi.

            • 11 0

            • Dlaczego myślisz,że masz rację?

              Statystyki zrzucane są z urzędów do komputera , następnie informatycy przekładają liczby na wykresy. Wchodzi team humanistów i nie humanistów, inżynierowie tłumacza statystyki dla ludzi mniej technicznych a później Ci 'humaniści' piszą to co przedstawiają statystyki.
              Ale widać, że nie masz pojęcia o czym piszesz, skoro według ciebie 'matematycy' i 'humanisci' pracują przy statystykach.

              Ale zgadzam się w 100%, opisał to pewnie jakiś gamoń z Trójmiasto.pl

              • 1 1

        • Z ignoranta od razu robisz "humanistę"

          dobry inżynier też może być humanistą

          • 1 0

    • Po przeanalizowaniu statystyk stwierdzam że...

      1. Najniebezpieczniejsza grupa kierowców to osoby 18-80 lat
      2. 99.8% wypadków powodują osoby które przynajmniej raz piły herbatę

      • 18 1

    • ale są rokowania

      Teraz młodzi powodują tragiczne w skutkach wypadki swoją brawurą to w przyszłości strach pomyśleć.
      Młodzi też będziecie seniorami, przygotujcie sobie przepisy które będą wam odpowiadały.

      • 2 0

  • (5)

    To jest dyskryminacją ze względu na wiek. A przecież lewicowe
    towarzystwo tak bardzo walczy o równość i tolerancję, zwłaszcza w UE. Ale pewnie te obostrzenia, jak to w komunie, nie będą dotyczyły, europarlamentarzystów, posłów, senatorów itd.

    • 68 6

    • (4)

      A nie ma dyskryminacji jak się planuje że autem nie wjedziesz do centrum miasta?! Strefy SCT - mówi to coś? A jakoś przeszło!

      • 4 2

      • Właśnie!

        • 1 1

      • No i jakoś tutaj nie ma dyskryminacji pojazdów ze względu na wiek?!

        • 3 0

      • Jest dyskryminacja ludzi ze względu na stan posiadania zatem nie powinni ludzie w Warszawie i Krakowie siedzieć na d... tylko walczyć sądownie przez rpo nsa walczyć z bezprawiem

        • 0 0

      • W każdej dziedzinie życia jest jakaś "dyskryminacja". Ja też jako facet nie mogę skorzystać z przebieralni damskiej. A żeby nie było, do męskiej zapraszam wszystkie chętne, jak trzeba to nawet szafkę odstąpię.

        No i w moim piecu kaflowym nie mogę spalić co tylko mi się podoba, to też dyskryminacja, za chwilę będę zmuszony zamienić go na jakąś tam pompę ciepła bez duszy.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Zagrożenie na drodze (14)

    Nie ma znaczenia czy osoba młoda czy starsza, ważne co ma w głowie.
    Może być 20 letni ostrożny kierowca z wyobraźnią i 60 latek, który ma nie wiadomo jakie cudne wyobrażenie o swoich umiejętnościach. Prawko ma 40 lat, a jeździ 3 razy w roku...

    • 117 68

    • Nie bełkocz (10)

      Stary dziad bez odruchów jest za kierownicą małpą z brzytwą i powinno się dziadkom prawo jazdy odbierać obligatoryjnie

      • 3 45

      • (9)

        Może przy odrobinie szczęścia też kiedyś będziesz starym dziadem i co wtedy?

        • 29 2

        • Przy tej inteligencji jaką zareprezentował wypowiedzią (3)

          to raczej nie ma szans. Wcześniej się przekona dlaczego Darwin miał rację.

          • 32 2

          • Oho wapniak się zagotował (1)

            • 1 8

            • Skoro używasz słowa "wapniak", to Tobie też bliżej do "starucha" niż dalej xD

              • 2 0

          • To jakim cudem ty doczekałeś?

            • 3 0

        • Nie będzie bo nie doczeka. Jest za głupi. (1)

          • 17 2

          • Ty jak widać doczekałeś

            Więc dla każdego głupka to wykonalne

            • 0 7

        • Będzie starym dziadem

          A jakim będzie kierowcą to osobna zagadka

          • 3 3

        • Wtedy oddam prawko i będę jeździł transportem publicznym

          Za darmo i z ulgami. I nikogo nie zabiję przez swoją starość

          • 0 8

        • Z jego odruchami to nie dożyje.

          • 3 0

    • Tak się składa, że młodzi najczęściej łamią przepisy. (2)

      Na całym świecie ubezpieczenia dla młodych kierowców są droższe, nie bez przyczyny.

      • 15 1

      • Ubezpieczlnie umią w matematyki (1)

        Drogie ubezpieczenia są dla kierowców do 4-5 roku ubezpieczania samochodu. 25-letni "wariat" bez kolizji będzie miał tańsze oc niż kobita, która postanowiła się "uniezaleznić" w wieku 40 lat.

        • 1 4

        • Dla ubezpieczalni liczą sie lata posiadania prawa jazdy a nie czy potrafisz jezdzic

          Bedziesz mial prawo jazdy 20 lat i nigdy nie wsiądziesz z za kierownice to dla ubezpieczyciela zawsze bedziesz lepszym kierowca niz ten co ma 5 lat i goni miesiecznie po 10 tys km.

          • 0 0

  • (1)

    Jazda na zderzaku. Odebranie prawa jazdy dożywotnio.

    • 64 9

    • Jadę za Tobą na zderzaku bo blokujesz lewy pas !! Jesteś szeryfem nikt Cię nie wyprzedzi

      • 3 14

  • (1)

    Podział na takie dwie przyczyny jest niezrozumiały, to tak ja pytać wolisz matkę czy ojca, albo przedmioty humanistyczne czy matematyczne bo co z tego wynika tyle,że każdy jest inny.

    • 45 3

    • Każdy odpowiada za swoje czyny a wiek nie ma tu znaczenia jesli masz prawo jazdy. Czy przepisy Kodeksu Karnego inaczej traktują 20 latka a inaczej 60+.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane