• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Ewa Budnik
9 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • kładka

    tradycyjnie kasa jest na coś takiego zbędnego a na nową Chmielna nie ma przecież potrzeba dosłownie parę groszy żadnych mostów wiaduktów itp . skrzyżowanie Toruńska -Chmielna przedłużamy w kierunku hoteliku i dalej po zerwaniu płyt i ponownym utwardzeniu lejemy asfalt dalej przez most kolejowy i dalej do Sandomierskiej ale to za tanie i zbyt proste prawda ??? musi być duże bezsensowne jak śmieszny przebieg ul. Słowackiego i kolejna zmiana przebiegu ul. Uczniowskiej MARNOTRAWSTWO !!!!!

    • 4 1

  • ... wczesniej bez kladki i problemu nie bylo.

    Przez tyle lat nie bylo kladki i bylo ok. Teraz kladka i to nowoczesna konstrukcja na starym miescie ? Glupi pomysł! Tym bardziej ze w sezonie co chwile przeplywają jednostki bialej floty, czesciej bedzie otwarta niz zamknieta! Moze obok biedronke ? Albo jakieś centrum handlowe ?

    • 3 2

  • druga nagroda o niebo lepsza... (4)

    zupelnie nie rozumiem dlaczego nie wybrali drugiej pracy. znow jakies uklady i machloje. Bielawski musi odejsc!!!!

    • 57 63

    • Typowe dla PiS - jak czegoś nie potrafią zrozumieć to musi być układ i machloja (3)

      • 22 11

      • Poczucie estetyki nie ma przynależności partyjnej, (2)

        bałwanie. Mi się podoba bardziej projekt, który wygrał, a z Budyniem mi bardzo nie po drodze. Po co mieszasz do tego politykę, kretynie?

        • 8 7

        • spadaj pisowcze (1)

          • 1 4

          • wg mnie tez druga koncepcja jest o wiele lepsza niż 4. zbyt toporna sterownia

            • 1 0

  • fajna ta kładka (4)

    no i szok, że znowu nie wygrał ktoś od nas, ale to dobrze ;)

    • 70 38

    • a działke ktora akurat sie sprzedala to wystawiono przypadkiem

      po 2 - slabej stronie kladki ? i jakos poszla po 1mln zł..... a po postawieniu kladki bedzie warta ok 6mln... czy to jest dzialanie na szkode wlasciciela? miasta GDANSK ktory sprzedaje cos wiedzac ze waartosc wzrosnie dzieki jego INWESTYCJI W KLADKE ?

      • 1 0

    • Kladka powinna byc w kolorze cegly

      a nie pseudonowoczesnym zimnym koszmarkiem, nie pasujacym do tla i okolicy.

      • 8 1

    • Gdzie, gdzie to jest umiejscowione..... litosci???

      KOMU BĘDZIE TAM SIE CHCIALO CHODZIC DALEKO?!
      Jak zawsze ZERO ROZUMU i jedynie promocja Filharmonii, a nie okolicznego terenu

      • 1 11

    • świetna! jak Ci po zimie Elektrociepłownia Wybrzeże wystawi rachunek rękami GPECu, to będziesz wiedział, że za tę kładkę, skoro oni w to kasę pakują.

      Głupi pomysł, widać Dworakowski dał się omotać jednej babcie!

      • 4 3

  • OBY TYLKO RUCH STATKÓW TURYSTYCZNYCH MÓGŁ NADAL SPOD ŻURAWIA UATRAKCYJNIAĆ GDAŃSK !!!

    • 1 0

  • Gdańskie wyspy i kładki

    Kto tam rządzi ? Kładkę za 13 milionów ? Za to można naprawić walące się nabrzeża wokół wysp na Motławie - i usunąć ten wrzód na Wyspie Spichlerzy - ruiny - unikat Europy / żaby i chaszcze w centrum miasta Hanzy - wstyd na skalę europejską /.
    Wystarczy splantować ziemię , ogrodzić od Motławy , posiać trawę , zrobić promenadę i parking - a dla potomnych ku przestrodze zostawić jeden lub dwa fragmenty murów zrujnowanych spichlerzy . I na to nie pójdzie 13 milionów - a jak zyska miasto na wyglądzie .

    • 9 5

  • Kladka

    Ona jest potrzebna jak na ch..u "szankier".Od 1945r.mieszkalem na ul. Grobla Angielska i chcac przedostac sie na druga strone Motlawy,korzystalem z promu.Dzisiaj spacerkiem dookola mozna pokonac ten dystans w 15min.Budowa tej kladki to poroniony pomysl.Odrebna sprawa sa koszty budowy kladki-13mil. zl. mozna schowac miedzy bajki!

    • 9 3

  • Kładka

    A może zamiast kładki pomyśleć o wyremontowaniu pobrzeża które jest fatalnym stanie ruszające się płyty a w sezonie tysiące turystów spaceruje z kładki będzie mało kto korzystał na ołowiankę pływa już przecież prom i niema problemu aby przedostać na drugą stronę.

    • 8 3

  • A budyn i banda peło dalej męczy debilny pomysł z kładką peruckiego.Budyniu jakbys miał chociaz odrobine honoru i ambicji dawno bys odszedł.Perucki tez musi odejsc

    • 4 3

  • Wolałbym zwykły most albo tunel. (2)

    Budowa kładka to najgorsze z możliwych rozwiązań.

    • 6 21

    • czemu?

      czemu? czemu?
      uzasadnij.

      • 1 1

    • Koszty tunelu byłyby gigantyczne w porównaniu do kładki, a klasyczny most (nie podnoszony) musiałby być duuużo wyższy aby jachty pod nim przechodziły.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane