• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • co za głupia utopia !!!...

    ... i ci wszyscy co tu piszą o tym , że takim sposobem , takim projektem to skwerów i zieleni publicznej przybędzie , to chyba nie umieją liczyć i są chyba niewidomi , intelektualnie także. Bo jak dwa pomnoży się przez dwa , to mamy wynik cztery , a nie dwa nadal i nie ma tu przy tej okazji żadnej superaty na żadną zieleń, tak jak tu te barany chcą to nam wmówić . Trzy pasmowa Grunwaldzka dzisiaj okazuje się być wąskim gardłem , a tu idea jest zmniejszenie jej do dwóch pasów w jednym kierunku , co jeszcze bardziej spowoduje zator miejski i żadnych problemów komunikacyjnych nie rozwiąże, wręcz przeciwnie . Ci geniusze planistyki zamiast płodzeniem takich planistycznych gniotów, zajęliby się planowaniem dodatkowych co najmniej dwóch arterii komunikacyjnych , równoległych do Grunwaldzkiej . Była już jedna w planie taka arteria, która miała iść ulicą Białą wzdłuż torów PKP, ale woleli zaprojektować i wybudować galerię handlową przy dworcu we Wrzeszczy, niż zrobić coś, co byłoby dla mieszkańców miasta. I tu w powyższym projekcie nadal mamy taki tok myślenia. Patrzymy na wizualizacje i co widzimy ?! , ano beton, beton i więcej betonu, oraz większa powierzchnia galerii handlowej... Więc gdzie ta zieleń ja się pytam ?..., i gdzie tu jest ten interes mieszkańców ?!.

    • 6 2

  • Tak, ale.

    Wszystko spoko, pod dwoma warunkami: 1. Nie będzie betonozy ani mikrodrzewek w mikrodoniczusiach. 2. Nie będą wyburzane stare budynki i nie powstanie na wysepce to paskudne coś z wizualizacji.

    • 6 2

  • najśmieszniej na zdjęciu nr 6

    Przecinające obie jednie pod ukosem przejście dla pieszych bez żadnych świateł. To mnie ubawiło

    • 7 1

  • FRAG i wszystko jasne. Wywalić bezsensownie grube miliony złotych, zdemolować ruch w połowie Trójmiasta i cieszyć się że będzie pięknie. I rowerowo. Jakby Gdańsk nie miał innych potrzeb. Gratulacje

    • 6 3

  • gadanie (1)

    wyburzyć wszystko na wysepce i wtedy projektować , kilka starych zagrzybionych budynków - wielki problem ---w kilka dni znikną --- co wy kombinujecie - proste praktyczne rozwiązanie - Wyprostować ULICĘ - przy okazji tunel do Galerii - ktoś chce 2 pasy zostawić --jasne i zakorkować na amen centrum ---przy wyburzeniu i mądrej koncepcji wszystko się Rozsądnie rozplanuje ,, proste rozwiązanie a sami stwarzacie Problem dla potomnych. ps za komuny zostawili obecny stan i jest problem - nie popełnijmy tego samego.

    • 4 4

    • 100% racji!

      • 0 2

  • Super pomysł

    Martwię się o realność realizacji, ale wygląda i zapowiada się świetnie. Duże natężenie ruchu pieszego, idealne miejsce na taki projekt

    • 2 7

  • cóż za wizja przyszłości ...

    Moze tak wiadukt nad grunwaldzka dwupasmowy , taki jaki powinien być od początku , najbardziej zakorkowane miejsce w gdańsku , a oni chcą po dwa pasy ruchu hahaha , jesteście the best , zero myslenia , wizja z przyszłości

    • 9 1

  • Al. Grunwaldzka jest częścią głównej arterii drogowej Trójmiasta.

    Przedstawiony projekt nie ma sensu. Po dwa pasy jezdni w dwóch kierunkach. Korki we Wrzeszczu to normalny stan. Wg projektu będą dłuższe. Trakt po którym mają poruszać się tramwaje, autobusy i piesi to pomyłka. Tam byłoby dużo wypadków. Jestem na NIE !

    • 10 1

  • Jamroż ty się puknij w dekiel (1)

    na całym świecie udrażniają ruch budując drogi dla aut i budując nowe drogi rowerowe. a nie zabierają pasów ruchu na drogi dla rowerów. Coś ci się pomieszało. Już to widzę jak w takim centrum Berlina czy Paryża zabierają pasy ruchu dla aut przebudowując je dla rowerzystów hahahaha Takie cuda to sobie w Wyborczej opowiadaj a nie tutaj ludziom chcesz papkę z mózgu robić.

    • 13 3

    • Pasy ruchu z małym stopniu zmniejszają korki, ale za to mniej świateł już tak. Przykładem, jest Aleja żołnierzy wyklętych.

      • 0 0

  • kto pamięta na wysepce (1)

    napis "rąbnie bomba"? a gdy go zamazali pojawił się nowy "a jednak rąbnie bomba"

    • 4 0

    • to było "jutro będzie wojna"

      pracowicie to zamalowywali przez jakieś kilka lat ale zaraz pojawiało się znowu.
      W końcu autor zakończył działalność artystyczną sentencją "a jednak j@#nie bomba"

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane