• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • "A potok strzyży gdzie, panie wizjonerze?" (2)

    "A potok strzyży przeniesiemy tu, do Sopotu".
    Bareja stosowany w praktyce wizjonerskiej. T1, str. 153.

    • 62 7

    • już jest sprowadzony pod ziemię (1)

      można rozważyć odkrycie na pewnej długości. Najważniejsze jest przyznanie się do samochodozy i poszerzenie wyobraźni.

      • 0 4

      • Zauważyła osoba...

        ... "schowanie samochodów POD nowym skwerem" ?

        • 2 0

  • Oo już znowu developerzy dogadują się z brg

    Może zlikwidować tą wysepkę. To najlepsza koncepcja.

    • 32 5

  • Panie autor (2)

    Na ulicy są pasy nie pasma!

    • 22 7

    • Panie polonista (1)

      A ulica jest dwupasowa, czy dwupasmowa? Zanim kogoś poprawisz...

      • 2 0

      • Oczywiacie, ze dwupasowa...

        • 1 1

  • Chcialbym podjechac do Urzedu Miasta (4)

    Konno.
    Ktoredy z Matarni?
    I gdzie moge zaparkowac konia?

    • 55 8

    • (2)

      Tylko nie zapomnij torby na spaliny.

      • 3 0

      • (1)

        Spaliny dopiero byłyby po zwężeniu Grunwaldzkiej. Już czuje smród pyrkających samochodów, w niekończących się korkach

        • 7 1

        • korki już są

          poszerzanie ulic i budowa estakad ich nie likwiduje, ale zwiększa uzależnienie od samochodu

          • 0 3

    • Wio koniku a jak się postarasz

      Na kolację zajedziemy akurat :)
      Kiedyś to było, tak bardziej humanistycznie, z żywiem a nie jak teraz bezdusznie

      • 0 0

  • Wysepka wstydu

    Ta wysepka we Wrzeszczu to prawie jak dziura wstydu przed NOT w Śródmieściu. Tam po 25 latach pisania się dało, tu może po 20 latach się uda.

    • 31 8

  • na fotach bez ludzi- chyba koronawirus dalej panuje w koncepcjach " wizjonerrów" (1)

    • 35 6

    • Wszyscy siedzą w samochodach.

      • 4 0

  • Woonerw łączący ruch tramwajowy z piszeszymi jest tu niebezpieczny... (2)

    ... takie współdzielenie jest jak najbardziej ok, ale w miejscu, gdzie tramwaje jeżdżą co 20-30 minut, lub np na pętlach tramwajowych, gdzie każdy się pilnuje. Tutaj mówimy o głównej arterii tramwajowej miasta, gdzie tramwaj w szczycie przejeżdża co 2-5 minut. Połączenie ogródków piwnych i nieogrodzonej głównej magistrali tramwajowej miasta to masa wypadków na przestrzeni lat.

    • 60 6

    • jakie wypadki? (1)

      Pojedz kiedys na Stare miasto do Berna w Szwajcari gdzie tramwaje jezdza co 2 minuty przy jednoczesnych tlumach turystow z calego swiata i jakos nigdy nie bylo wypadku potracenia wiec kilkudziesieciu pieszych na przestrzeni kilkuset metrow nie sprawi najmnieszego problemu.
      Fajny projekt ale na razie zbyt odwazny na aktualna mentalnosc samochodziarzy

      • 8 3

      • Polecam Sewillę a w Polsce Katowice - cywilizacja w Gdansku to krzyk kieroffczykow

        • 6 2

  • No ładne cacko... (1)

    A co z zalaniami po deszczach?

    • 29 3

    • Zalania przeniesiemy na Saharę.

      • 6 2

  • No piękna kamienno betonowa tafla na pierwszych wizualizacjach.

    • 23 4

  • A teraz zamknij oczy i wyobraź sobie miasto bez... (3)

    ... FRAGu. Piękne, logiczne, miasto w którym można się przemieścić do pracy nie tracąc czasu w korkach, ani psujących się tramwajach. Miasto, w którym aspekt użytkowości nie jest podporządkowany wyłącznie dość tandetnej estetyce. Miasto, gdzie o lokalizacji galerii handlowej czy centrum biurowego decyduje brak wpływu tych obiektów na płynność ruchu.

    • 41 22

    • wyobraź sobie miasto z mniejszą liczbą samochodów (2)

      Sorry, nie musisz sobie nawet tego wyobrażać. W czasie pandemii to codzienny widok. Mniej smogu i hałasu. Wiele korzyści. Zwłaszcza dla twojej wyobraźni.

      • 3 2

      • Jakoś tak ponuro

        W tym mieście, jak nie ma ruchu samochodów...

        • 1 0

      • Z pomiarów wynika, że smogu tyle samo.

        Z obserwacji, że hałas to głównie tramwaje.
        I że tak ogólnie miasto rozbudowywane jest bez koncepcji, tylko pod dyktando "biznesu".

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane