• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • zlikwidować FALĘ będą pieniądze na transport

    • 51 0

  • APEL (1)

    Apeluję wszystkich zirytowanych decyzjami Szczurków do wystawienia negatywnej opinii dla urzędu miejskiego w Gdyni na google.

    • 50 0

    • A oni by nie chcieli podać się do dymisji?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Dla mnie ostatnie zmiany są do przełknięcia (48)

    Tak szczerze to ostatnie zmiany w ZKM Gdynia są bardzo rozsądne. Cięcia są nie do uniknięcia, a wszystkie podstawowe trasy są obecnie obsługiwane liniami głównymi o znośnej częstotliwości. Wycięto głównie gdyńskie wynalazki o dziwnych trasach i rozkładach, które wielokrotnie były krytykowane (z W na czele).

    • 36 345

    • Podpisz: urzednik (8)

      I wszystko jasne!

      • 82 7

      • Troche ma racji (7)

        21 praktycznie dublowało linię S. Ceny biletów na linie pos i zwykłe praktycznie są takie same. Jesli zwiększą częstotliwość S ( wiem ze to nierealne) to nikt by za tym 21 nie płakał.

        • 10 53

        • Co ty masz z tym dublowaniem?! (4)

          21 miał o wiele więcej przystanków niż ma skm. Z Morskiej o wiele lepsza komunikacja dla starszych osób!

          • 46 4

          • (1)

            21 na Morskiej? Wow!

            • 16 1

            • Racja, z wrażenia pomyłka z trolejbusem linii 30, bo odnośnie tej linii i S rownież był komentarz, że można się przesiąść na SKM. To ta sama osoba musi pisać.

              • 6 3

          • Praktycznie ta sama trasa (1)

            21 jechal z Sopotu do Gdyni Głownej. Jedyna róznica z S to w centrum Gdyni jeden jechał Władysława IV , a drugi Świetojańską. Fakt ze S ma przystanki na żadanie ale dzięki temu niby szybciej jedzie.

            • 5 10

            • S nie zatrzymuje się na skrzyżowaniu żeby ludzie z Sopotu dotarli do szpitali , czy SORY, zarówno w Redlowie jak i w Gdyni na płac Kaszubski, bo tam jeździ 21!!! A Od SkM jest daleko jak chorzy czy starzy tyle km maja iść?? To jest odcięcie od służby zdrowia!!!! Zarówno likwidując W jak i 31 !!! Kto to wymyślił????

              • 17 0

        • Nie masz racji, np ludzie jadą do szpitala i wysiadają z 21, i idą pod ta ogromna górę!!! A S nie staje na tym skrzyżowaniu, dopiero w Redlowie. Od strony Gdyni tez , S nie staje na skrzyżowaniu !!! A W tez likwidują!!! Bilet jest droższy dużo bo policz ze to dwa bilety w ta i z powrotem i to już chyba 10 zł będzie. Jedyne co to zlikwidować zniżki na bezpłatne przejazdy, bo tam jak wsiadają to nikt nie ma biletu!!! Sami emeryci zwolnieni z opłat, a dlaczego?

          • 6 1

        • Drastyczne zmiana nie do zaakceptowania

          Bardzo dużo osób jest niezadowolonych z likwidacji 21 do Sopotu została tylko S która jest już bardzo przepełniona a częstotiwości S na pewno nie zwiększą a w okresie wakacyjno -letnim dojdą jeszcze turyści ale kogo to interesuje miasto Gdynia oszczędza na mieszkańcach likwidując jeszcze inne uczęszczane linie jak np W 34 23 itd

          • 2 0

    • Popisz UM i wiadomo kto to pisze.

      • 40 4

    • Podpisz UM

      • 30 4

    • 23

      Od lat jeździł na Dąbrowę, więc jaki to wynalazek o dziwnej trasie?

      • 31 1

    • A czym jeździsz codziennie? (10)

      • 8 0

      • (9)

        Mieszkam w Kolonii... ale mentalnie jeżdżę 23, bo jestem z Karwin :P (ta zmiana jest akurat dyskusyjna, ale to kwestia częstotliwości innych linii - do poprawy). I zupełnie na poważnie - zbiorkom w Kolonii w niczym nie jest lepszy od Gdyni, nieraz czekam 10+ minut na przystanku na U-bahn (o S-Bahn już nawet nie wspomnę, przysięgam, że SKM jeździ regularniej), w niedziele jest zupełna katastrofa. Do tego wieczne spóźnienia, awarie, brak personelu, komunikacja autobusowa jeździ jak chce. Podczas kilku ostatnich wizyt w 3city śmigałem po nim jak szalony, nawet w weekendy.
        PS
        Z tym UM to trochę przesada, nie uznaję pełnoetatowej pracy charytatywnej, a takie tam są stawki.

        • 4 29

        • (7)

          to jak pomieszkasz w Gdyni trochę dłużej i pojeździsz w godzinach szczytu nabitymi do granic autobusami z opłatami za bilety droższymi niż w Warszawie i w odniesieniu do średnich polskich zarobków, to wtedy możemy porozmawiać

          • 41 1

          • (6)

            Bo gdzieś w PL w szczycie powietrze wożą. Komunikacja w Wawie jest bdb (przed Kolonią mieszkałem tam 14 lat), ale wszyscy wiedzą, że stolica dopłaca kosmiczne pieniądze do zbiorkomu, a bilety są wyjątkowo tanie. Wszyscy zapominają, że Gdynia to nie miasto wojewódzkie, a w naszym pięknym kraju wszystko idzie do Wawy, coś skapnie dla stolic regionów, a reszta ma przerąbane. Dla pocieszenia zwykły bilet miesięczny w abonamencie w Kolonii to 92,90 ojro (437 zeta), nawet przy porównaniu zarobków to troszkę dużo. Za chwilę będzie Deutschlandticket i problem zniknie, ale przez lata rąbali aż miło za marną jakość usług.

            • 6 11

            • (5)

              Gdyby urzędnicy gdyńscy mądrzej zarządzali budżetem i nie wydawali pieniędzy na chybione inwestycje, to mieliby dość w budżecie na dofinansowanie komunikacji. Tymczasem jak się maluje buspasy, uprzykrza życie kierowcom na wszystkie możliwe sposoby, po czym likwiduje się kilkanaście linii zkm i podnosi ceny, to jaki przekaz idzie do mieszkańców? Ano taki: robimy co chcemy, bo możemy i możecie się ugryźć w tylną część ciała.

              • 26 2

              • (3)

                Całkowita zgoda, że przez kilka lat w Gdyni źle się działo z mega wtopą w postaci lotniska i ogólnym zastojem inwestycyjnym. Mam jednak wrażenie, że od przynajmniej 2019 roku jest znacznie lepiej. Ruszyły inwestycje komercyjne, a miasto obecnie robi sporo: Chwaszczyńska, Nowowiczlińska, Chwarznieńska na dwóch odcinkach, Unruga. Zostaje obwodnica Witomina, Jeziorańskiego z grubych tematów i Droga Czerwona realizowana przez GDDKiA (inwestycja kluczowa, być albo nie być dla miasta i portu). Moim zdaniem w czasach kryzysu styka.

                • 3 17

              • Masz tylko wrażenie. Jakbyś pomieszkał na Dąbrowie albo Karwinach przez 3 ostatnie lata, to zobaczyłbyś jak wspaniale są tam prowadzone inwestycje i jak lekką ręką wydaje się pieniądze np. na przebudowę dopiero co przebudowanego skrzyżowania. Fajnie się komentuje z daleka. To tak samo jak gdyńscy włodarze, którzy zachęcają do jazdy zkm i rowerami, a sami jeżdżą służbowymi autami.

                • 26 1

              • Wow! Ty chyba w alternatywnej rzeczywistości żyjesz. Takiej karmionej PRem z UM ;)

                • 6 2

              • Malowanie po asfalcie: to jedyna inwestycja

                Którą widać, a ostatnio już mniej widać, bo się zamazała.

                • 5 1

              • Zadłużeniu powinni przyjrzeć się ludzie kompetentni

                w zakresie prawa karnego. Madrzej czy mniej mądrzej to można gospodarzyć pod własnym dachem. Najwyżej nic nie zostawisz w spadku dzieciom.

                Ale od cudzych pieniędzy, więc pieniędzy podatników wara!

                • 6 0

        • Nie karmić trolla!

          • 2 1

    • Zamknij twarz

      • 1 11

    • (8)

      No dobra, W może jest do przełknięcia, ale usuwanie 21 jednak nie. Można było zmniejszyć liczbę kursów, ale nie wywalać całkowicie linię, która jeździ "od zawsze". To też cios w seniorów, ale i utrudnienie dla uczniów. Tymczasem 198 nadal wozi powietrze. Mieszkasz w Kolonii to może się nie orientujesz tak do końca. I tak, pracujemy w Polsce za 3 tysiące na rękę (mówię ogólnie, nie tylko urzędnicy), ale to nie jest praca charytatywna, tylko z tego się tu żyje, także odpuść sobie wywyższanie się.

      • 14 2

      • (2)

        Sorry, nie miałem zamiaru się wywyższać. Odniosłem się tylko do zarzutu o pracę w urzędzie, a tam stawki niestety nie powalają. Znam ludzi pracujących z pasją za niewielkie pieniądze, których bardzo za to szanuję. Zresztą ciężko się wywyższać zza naszej zachodniej granicy. W Niemczech podstawowe pensje też są nieciekawe, dobre życie dla wszystkich skończyło się już ładnych parę lat temu. No i nie da się nie tęsknić do polskiego poziomu usług i żywności/gastronomii. Obsługa klienta w DE nie istnieje (nasz klient, nasz wróg) i zupełnie nie rozumiem jak Niemcy żyją tak długo jedząc taki szajs.

        • 4 2

        • (1)

          Przyjęte przeprosiny

          • 3 0

          • A przeze mnie, bo była to odpowiedź do mnie, to ani przyjęte, ani nie przyjęte. Sam jeżdżę samochodem i wiem jak łatwo popaść w temacie komunikacji w ignorancję.

            • 0 0

      • Nie, likwidacja W nie jest "do przełknięcia" (4)

        Jest istnym skur***yństwem wobec ludzi, którzy regularnie muszą dojeżdżać do szpitala i Instytutu w Redłowie.

        • 25 1

        • (3)

          No racja, ale staram się znaleźć jakiś kompromis. W 198 wożone jest powietrze, ale jak napiszę, że można by było zmniejszyć częstotliwość kursowania tej linii, to nie chciałbym przeczytać, że jest to skur...yństwem wobec mieszkańców Meksyku, bo im się utrudnia dojazd na Obłuże :) Bo zawsze znajdzie się tego typu argument. Jeśli będziemy krytykować każdą zmianę w ZKM, tak dla zasady, to przestaniemy być traktowani poważnie. O niektóre linie nikt nie rozdziera szat. Z Cisowej też jeżdżą do szpitali w Redłowie, a bezpośredniego dojazdu nie mieli stamtąd nigdy (nie licząc 26 i z buta pod górę). Demptowo nie ma dojazdu do centrum i to jest temat, a nie linia W (której i tak szkoda).

          • 2 6

          • Mieszkańcy Gdyni już dawno nie są traktowani poważnie przez urzędników

            • 9 0

          • Znawca (1)

            Jeździłam z Obłuża do pracy na Hutniczą 163 (zlikwidowany) i 198. Nie woziły nigdy powietrza. Podejrzewam, że nie wesz ile ludzi pracuje na ul. Hutniczej? 165 do Kosakowa nie jest likwidowany a jest zazwyczaj pusty. Gdy zaczęła się pandemia zlikwidowano bardzo dużo kursów na północy Gdyni. Teraz zabrali 163, 182, (latem 309 i G) nawet nie dołożyli dodatkowych kursów. Za to postawią kolejny "kloc-pomnik" za 3 mln. Wprowadzą drogą Fale, żeby była niewypałem jak inne gdyńskie mądrości na jeden sezon, kasa będzie przytulona i na premię zasłużą !!!

            • 0 0

            • Ale ja napisałem, że to 198 wozi powietrze, a nie 163. A sam 198 praktycznie tylko Hutniczą przecina, więc nie dojeżdża do zakładów przy tej ulicy. Nie widziałem oczywiście każdego kursu, może czasem jedzie więcej osób, ale jednak jak tylko widzę 198, to widzę pusty autobus. Każdy może sam zweryfikować na ulicy. I nie musisz mi tłumaczyć tych rzeczy, o których piszesz w dalszej części, bo ja nie jestem zwolennikiem tych cięć od 30 stycznia.

              • 0 0

    • Raz na pół godziny

      To znośna częstotliwość?

      • 10 2

    • Najpierw to

      ty przełknij swoje codzienne tabletki na głowę, itp. Dobrze ci to zrobi ;)

      • 3 2

    • Swoją pochlebną opinią na temat likwidacji linii i zmniejszeniem ich częstotliwości błysnąłeś jak "pawian d..ą". (3)

      ... nadajesz niczym czopek UM i ZKM, pewnie orbitujesz w tych kręgach lub jesteś z nimi skoligacony.

      • 6 2

      • (2)

        Rządzenie polega też na tym, że jak trzeba, to podejmuje się trudne decyzje, których suweren spod znaku dej nigdy nie zrozumie.

        • 1 9

        • Rządzenie polega też na tym, że własnym przykładem należy świecić i uzasadniać te trudne decyzje

          • 2 1

        • Trudne, złodziejskie decyzje.

          Pełna zgoda.

          • 2 1

    • Że co?! W? (1)

      Akurat "W" to autobus najpotrzebniejszy i jego likwidacja to katastrofa dla wielu ludzi, głównie tych najbardziej schorowanych! To jedyna linia bezpośredniego dojazdu do dwóch szpitali w Gdyni. To, że Ciebie to nie dotyczy, nie znaczy, że masz chrzanić takie bzdury...

      • 23 1

      • Tak przychylam się, często ludzie schorowani z Sopotu nie maja siły na skrzyżowaniu wejść pod ta ogromna górę to dojeżdżali do Redłowo 21 i przesiadali się w W !! Ludzie co wy robicie? Niech to opracuje ktoś z urzędu kto dojeżdża codziennie autobusami!!! I zlikwidujcie tych wszystkich uprzywilejowanych bo jak wsiada Renoma to tylko dwie osoby ma bilety normalne, reszta ulga a najwiecej ludzi jeździ po 70 stce, i stać ich na pół biletu!!!

        • 5 1

    • Tematy zastępcze. Strategiczny powinien być wyższy płot w rezerwacie Kepa Redłowska. (1)

      Ludzie nie powinni mieć kontaktu z naturą bo to ich degeneruje- myślą wtedy o wolności, pięknie natury równowadze. Kogo obchodzą jakieś śmieszne pojazdy - kto tym jeździ? Rodzinka prezydenta przecież ma swoje osobówki, babcie wozi się na zakupy czy do przychodni- zlikwidować te autobusy tylko hałasują i płoszą małe pieski.

      • 0 1

      • Zasypać i zamknąć przedsięwzięcie pt. Gdynia

        • 1 0

    • (1)

      Bredzisz. S i 21 to jedyne linie, które się dublują? S jeździ rzadko i nie wszędzie staje. Z W chyba nigdy nie musiałeś korzystać, by dojechać do szpitala?

      • 4 0

      • Ludzie z Sopotu jeżdżą na SOry do szpitali. Tylko tym nożna dojechać do Redłowa i yo jeszcze trzeba dymac pod straszna górę, bo S się nie zatrzymuje na tym skrzyżowaniu, jak również 21 do jeżdżą pod samo Sao Paulo !!!

        • 3 0

    • A gdzie mieszkasz i czym jeździsz?

      • 0 0

    • marian

      21 to kultowy trolejbus, doskonałe połączenie pomiędzy Sopotem a Gdynią, świetny dla ludzi dojeżdżających do pracy i do szkoły, jak również dla turystów. Jak można pisać taki bzdury j.w. Trasy 21 nic nie jest w stanie zastąpić. Najłatwiej jest zlikwidować i mieć problem z głowy.

      • 4 0

    • A dla mnie ostatnie zmiany są nie do przełknięcia

      Te linie które zlikwidowali to nie były Gdyńskie wynalazki na dziwnych trasach a były bardzo potrzebne i bardzo będzie ich brakować jak właśnie W 34 21 do Sopotu 119 zmiana Trasy i tylko w weekendy i to nie są rozsądne zmiany to my pasażerowie odczujemy brak tych 11 LINI No tak ale jesli miasto Gdynia ma 1miliard długu to szuka oszczędności kosztem mieszkanców i to nie jest fajne

      • 2 0

  • Gdynia straszliwie dziadzieje i to jest smutne

    Miasto które kiedyś było wzorem nowoczesności teraz jest niechlubnym przykładem niegospodarności i złego zarządzania.

    • 54 1

  • To jest skandal. Przestańcie budować dla siebie biurowce które stoja puste!!! Czy ktoś z urzędu miasta z włodarzy jezdzi autobusem do pracy? Nie to warto spróbować. Nie będę na Was głosować!

    • 53 0

  • Pani Katarzyno. To nawijanie makaronu na uszy już nie działa.

    Bujać to my, a nie nas!

    • 49 1

  • Gruszecka-Spychała dawno powinna być zdymisjonowana (2)

    Gdynia nie ma szczęścia do włodarzy, ale nigdy nie było tak niekompetentnego wiceprezydenta jak Gruszecka-Spychała. Nie wspominając o jej cechach charakteru, braku empatii, z kulturą też bywa różnie.

    • 61 1

    • To chyba już wszyscy wiedzą

      • 6 0

    • Nie tylko ona. Wszyscy jak jeden mąż!

      • 1 0

  • Patrzccie jaka burzulazja-trolejbusa chca.na rower wynocha.

    Sekta szczura

    • 6 21

  • Likwidacja linii (2)

    Wystarczy polikwidowac wynalazki ZKM, które mają po 2-3 kursy i to wystarczy. Uważam że likwidacja powinna objąć przede wszystkim takie linie jak 104, 114 (w zamian zwiększenie 34 i kursy przez Chylonia PKP), 125 (przejęcie kursów przez 32 i 105), 134, 153 połączenie ze 145, 159, 180, 196, 203,209, 287 oraz dziwny kurs 191 do Chylonii. Trolejbusy zaś do zmiany to trzeba połączyc 29 z 33.

    • 7 25

    • Zawieź kilka siat z zakupami rowerem i odbierz dzieci z przedszkola rowerem. Gratulacje-samczy zgniocie rowerowych jaj

      • 10 0

    • Akurat 114 bym nie usuwał, to stara linia, powstała w 1954 roku (jeszcze wtedy jeździła z centrum). Powinna istnieć, choć można by było zmniejszyć liczbę kursów (o ile istniałby 34). 104 nie usunęli, bo chyba jest potrzebne, aby autobusy dojechały na północne dzielnice. Te 3 poranne kursy chyba nie generują kosztów. To już prędzej likwidacja 125, a przede wszystkim zmniejszenie liczby kursów na 198 - ja ciągle widzę, jak ten autobus wozi powietrze. 196 już nie istnieje. Ten 191 do Chyloni to myślę, że ma jakieś uzasadnienie, trzeba by było zobaczyć, czy ktoś tym w ogóle jedzie. 159 też zawsze mi się wydawał zbędny, ale teraz to obsługuje chyba tylko jeden autobus, no i widocznie te kilka porannych kursów ma jakieś uzasadnienie. Tak samo jak w przypadku 191 - trzeba zobaczyć, ile osób tym jeździ, ale chyba dzieciakom do szkoły się przydaje.

      • 1 0

  • Spychała, spychała...

    aż się...

    • 26 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane