• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • akurat tej linii

    nie żal, wlecze się 40 min na calej trasie wobec 13 minut skm-ką w zasadzie na tej samej trasie.

    • 4 37

  • Napiszcie

    Prawdę czy Gdynia nie chciała partycypować w kosztach z Sopotem a Sopot odwrócił się zadem

    • 20 1

  • niech się Sopot dokłada więcej a nie jakieś orzeszki idą

    • 20 6

  • dlaczego

    Trudno mi pojąc dlaczego zlikwidowano linie 21? Przecież dzięki Ukraińcom jest nas znacznie więcej i oni tez korzystają z usług komunikacji miejskiej . Mało tego zmniejszono liczbe połączeń, a wautobusach/trolejsbusach robi sie tłoczno. A mówi sie o pandemii, zarazkach, ...

    • 24 1

  • Powinny być linie autobusowe czy trolejbusowe (3)

    Łączące Gdańsk z Gdynia. Taka linia21 byłaby idealna, kolejka nie wystarcza. Gdynia z Sopotem ma połączenie, Gdańsk z Sopotem też ale bezpośrednio brak.

    • 28 2

    • Jest linia 171

      Jezdzi z okolic Dabrowy co pol godziny przez Chwaszczyno i codziennie tkwi w mega korkach
      Moglaby obwodnica

      • 3 0

    • I może powiesz że będziesz jeździł prawie godzinę zamiast 20 min SKM?

      • 1 1

    • Trajtek 31 jedzie praktycznie do Jelitkowa/ Żabianka tyle że on nie jedzie z Gdyni tylko z Dąbrowy przez Orłowo no ale zawsze to bezpośrednie połączenie Gdyni z Gdańskiem poza 171

      • 0 0

  • tą linią jeździłem w latach 80 -tych. (1)

    to aż nie możliwe jak nisko władze gdynii upadły.

    • 27 1

    • Niemożliwe? Gdyni!

      • 2 0

  • Dajcie przegubowce na S! (5)

    Tłok jest niesamowity! Zwiększyć częstotliwość kursów S i dać przegubowce, większość i tak wolała jechać S niż 21 który dubluje się z S niepotrzebnie. Lepiej dać jedną mocną linię niż żeby się dublowały

    • 22 7

    • (1)

      Niewykonalne. Umowa z Irex jest na krótkie pojazdy i tak pozostanie.

      • 3 1

      • W d to powinniśmy mieć, to ich problem wtedy niech puszczają dwa autobusy pod rząd, traktują ludzi jak towarowe bydło i tak ich też przewożą

        • 1 0

    • Odnośnie pomysłu wprowadzenia przegubowców na linii S (1)

      Przy obecnej małej wydolności pętli na "Sopot Reja" to jest po prostu nierealne.

      • 1 3

      • 181 jakoś dają radę czy nie??

        • 2 0

    • Ja wolałem 21

      W S jest głośno i śmierdzi spalinami. Poza tym ta opcja z kursami na Skwer Kościuszki była rewelacyjna.

      • 1 1

  • To tylko w Trojmiescie mozliwe

    Zamykają istniejące kilkadziesiąt lat połączenie autobusowe, a potem chcą jego przywrócenia, bo nie pomyśleli. Mistrz Karnowski. Współczuje takiego prezydenta

    • 15 2

  • Jakim sposobem te dziady narobiły takie długi że nawet na podstawowe funkcje miejskie jak zapewnienie mieszkańcom komunikacji nie starcza, to się w głowie nie mieści, co to za ludzie siedzą w tym Urzędzie

    • 27 0

  • 21 nie powiela SKM i S

    Argument, że 21 jest zbędna, bo mamy SKM albo S, to nieprawda.
    SKM ma przystanki co 2-3 km, do których trzeba najczęściej dotrzeć pokonując dużą liczbę schodów. Nie wszędzie są windy, a jak są-często nie działaj. Do tego trzeba pokonać ziejącą przepaść między pociagiem a peronem. Dla osób z trudnościami w poruszaniu się przejazd SKM to wyczyn.
    21 ma przystanki co kilkaset metrów i tabor niskopodłogowy. Zatrzymuje się wszędzie, a czas przejazdu niewiele dłuższy niż S, ktora zatrzymuje się na niektorych przystankach

    • 40 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane