- 1 Tunel zamiast kładki nad obwodnicą? (131 opinii)
- 2 Upił się kradzionym alkoholem i zasnął (28 opinii)
- 3 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (284 opinie)
- 4 Był klub Pokład, będzie hotel (169 opinii)
- 5 Absurd drogowy na Przymorzu (142 opinie)
- 6 Tomasz Augustyniak wiceprezydentem Gdyni (200 opinii)
Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21
Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.
Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni
Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.
W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.
Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji
Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21
Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.
- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Rozkład jazdy ZKM Gdynia
Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna
Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.
- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.
- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).
Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach
Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.
Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (313) 7 zablokowanych
-
2023-01-31 18:44
Komunikacja w ujęciu historycznym
Jak można było usunąć linię, która funkcjonowała od lat 40. i przetrwała kryzys trolejbusów z lat 70.? Bezczelność i zamach na tradycję, na coś, co wszyscy znają. To utrudnienie dla seniorów, bo każdy senior wiedział, że 21 jeździ do Sopotu, tymczasem ostatnio coraz częściej wywala się stare i znane linie. Rozumiem zmniejszenie częstotliwości, kursowanie tylko w godzinach szczytu, ale usunięcie całkowite akurat tej linii to jest zwyczajnie słabe. Ostatnio dużo znanych linii zostało zlikwidowanych: 30, 163, 182, W. To były linie, które jakoś się wpisały w gdyńską komunikację. Wcześniej zniknęły 170 i 172. Zniknął też 137, choć teraz wrócił, ale jest tylko dojazdówką w Kaczych Bukach. 34 była linią nową, ale dawała mieszkańcom Demptowa dojazd do centrum, a teraz znowu zostali tylko ze 114. Szkoda też linii G. Jestem w stanie zrozumieć likwidację 309, czy 196, może zmniejszenie liczby kursów, ale są pewne granice w cięciach. Z drugiej strony ciągle widzę puste autobusy 198, może tutaj można było poszukać oszczędności (nie usuwać linii, ale zmniejszyć liczbę kursów), a nie wywalać tak potrzebny 21.
- 24 0
-
2023-01-31 18:47
XXX (11)
Gdynia miasto ludzi umarłych w przenośni i miasto które wpadło w taką zapaść nicości że mieszkańcy uciekają na imprezy poza miasto i co drugi nic pozytywnego nie może powiedzieć o swoim mieście które miało więcej życia i wigoru 15 lat temu.
Mianownikiem wspólnym w wypowiedziach mieszkańców o swoim mieście jest betonoza,brak parkingów i jako wizytówka miasta główna ulica zapyziała od sklepów z tanią odzieżą,aptek, banków,pustych lokali,obskurnych kamienic i nic poza tym.- 39 1
-
2023-01-31 19:05
(10)
Dziś życie i wigor przeniosły się do Riviery i tam faktycznie jest ogromny parking (dopóki nie usadowi się tam developer). W mieście parkingi są usuwane, a te miejsca parkingowe, które jeszcze istnieją, są grubo płatne, nawet w niedzielę. Choć póki człowiek młody i sprawny, to wie, jak nie płacić, a do centrum i tak dojechać samochodem ;) Świętojańska to już dawno nie jest główną, czy reprezentacyjną ulicą Śródmieścia. My jesteśmy do tego przyzwyczajeni, że jest główną, tak na nią mówimy, ale cóż, powiedzmy sobie szczerze - nie jest. A najgorsze jest to, że jadę do Rumi i widzę rozwój. Jadę do gminy Kosakowo i widzę rozwój. Coś tam się dzieje. A już nie mówię o Gdańsku, bo można i nie lubić tego miasta i nie przepadać za panią prezydent, ale tak dynamicznie jak Gdańsk, to w Polsce rozwija się chyba tylko Warszawa. No czołówka w kraju na pewno i to już od wielu lat. A patrzę na Gdynię i co? Park Centralny się buduje - nikt nie prosił i... nikt nie potrzebował.
- 13 0
-
2023-01-31 20:12
(6)
upadek Gdyni można liczyć pustymi lokalami na wszystkich tzw, głównych ulicach. ostatni gasi światło
- 9 0
-
2023-01-31 20:38
Ciekawe (5)
czy świta z urzędu przechadza się ulicą Świętojańską.
Na wysokości przystanku Traugutta w stronę Placu Kaszubskiego za przystankiem jest taki lokalik chiński
a przed nim posadzona trawa bambusowa w rozpadających się skrzyniach zasłania brudne okna czasem żule w lato nocują pod tą syfiastą trawą.
Obok na schodach też jakieś dwa sklepy
schody rozpadające poręczne pozłacane pamiętają lata 90 te warstw farby tam bez liku. Jak to wygląda i to jest główna ulica miasta nie mówiąc już o tych obskurnych kamienicach maszkaronach.
Masakra w 21 wieku z taką wizytówką ulicy.- 6 0
-
2023-01-31 20:45
obskurne kamienice i zabite dechami lokale na Dworcowej niedaleko dworca głównego też radośnie witają mieszkańców i turystów. długo można wymieniać
- 4 0
-
2023-01-31 22:13
I jeszcze jedno - stan nawierzchni na pl. Konstytucji. No gdzie jak gdzie, ale w takim miejscu coś takiego, to jest żenada. Przecież to jest kilka dni i zrobione, tak jak zrobili Jana z Kolna. Tymczasem pl. Konstytucji dziura na dziurze od lat. Nie jestem w stanie tego zrozumieć.
- 5 0
-
2023-02-01 00:41
O wietnamskiej restauracji mówisz
- 0 0
-
2023-02-01 08:49
Stań na Wybickiego i spójrz na Świętojańską (1)
Był taki reżyser Szulkin, który kręcił filmy fantadtyczne w takich pejzażach.
- 0 0
-
2023-02-01 13:29
Ten budynek z tej perspektywy to istny Bronx lat 80, czy on jest całkowicie opuszczony wszystkie piętra , tak wygląda
- 1 0
-
2023-01-31 22:41
(2)
Warto wspomnieć też o Wejherowie. Filharmonia już stoi. Budują się baseny zewnętrzne! Latem będzie zimna woda w Zatoce, albo sinice! i gdzie gdynianie pojadą się ochłodzić?
- 6 0
-
2023-02-01 06:19
(1)
Jeżdżą do Sopotu, Redy, mogą i do Wejherowa. W Gdyni nie ma nawet porządnego basenu.
- 4 0
-
2023-02-01 08:50
Ale jest słynny prezydent!
Albo rybka, albo akwarium!
- 0 0
-
2023-01-31 19:12
Pospiesznośc linii S jest fikcją,do tego cała trasa tego autobusu przebiega pod siecią trakcyjną.Wystarczy przenumerować S na 21 i wprowadzić do jej obsługi trolejbusy.Jest tylko problem w stawce za tzw wozokilometr,która dla trolejbusu jest o 50% wyższa.Jeśli likwidacje tych 10 linii komunikacyjnych spowodowane są faktycznie czynnikami ekonomicznymi,to w pierwszej kolejności powinny ,,polecieć,, wszystkie linie trolejbusowe,jako najdroższe w utrzymaniu.Tymczasem polikwidowano wiele istotnych połączeń pozostawiając kilka ,,potworków,, kursujących co 30-60 minut i obsługiwanych kosztownymi w eksploatacji trolejbusami.
- 22 0
-
2023-01-31 19:22
21 do Oliwa Pętla Tramwajowa a 31 do Jelitkowa
I wtedy będzie integracja.
- 20 2
-
2023-01-31 19:27
Sopot powinien zaczac partycypować bardziej
W kosztach transportu publicznego.. ile lat ska jeździła pełna. Brak przegubu to wina sopotu
- 19 1
-
2023-01-31 19:30
Samo chcenie nie wystarczy
Jak chce to miech się lepiej dołoży do tej linii.
- 8 1
-
2023-01-31 19:31
Sopot się miga
O tym że Sopot nie chce partycypować w kosztach utrzymania linii 21 słyszałam już kilka lat temu.Mówiło się też,że nie pociągnięto budowy drogi różowej w stronę Sopotu bo nie chcieli dać kasy.No niestety,na tzw "krzywy r.."się nie da.
- 21 3
-
2023-01-31 19:40
Porazka
Zkm zeszlo juz na psy. Kiedyś byli jedna z lepszych komunikacji. 4 autobusy przesiadkowe mi wypadły z dojazdu do pracy. Zenada
163 152 119 182.- 22 2
-
2023-01-31 19:43
Linia 21
Linia 21 przetrwała stalinizm, przetrwała komunizm, przetrwała przemiany ustrojowe i plan Balcerowicza. Nie przetrwała działalnosci urzedników prezydenta szczurka! Brawo!
- 38 1
-
2023-01-31 20:04
spychala niech zapiernicza pieszo... po co jezdzi autem na kosztmiasta
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.