• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • Komunikacja w ujęciu historycznym

    Jak można było usunąć linię, która funkcjonowała od lat 40. i przetrwała kryzys trolejbusów z lat 70.? Bezczelność i zamach na tradycję, na coś, co wszyscy znają. To utrudnienie dla seniorów, bo każdy senior wiedział, że 21 jeździ do Sopotu, tymczasem ostatnio coraz częściej wywala się stare i znane linie. Rozumiem zmniejszenie częstotliwości, kursowanie tylko w godzinach szczytu, ale usunięcie całkowite akurat tej linii to jest zwyczajnie słabe. Ostatnio dużo znanych linii zostało zlikwidowanych: 30, 163, 182, W. To były linie, które jakoś się wpisały w gdyńską komunikację. Wcześniej zniknęły 170 i 172. Zniknął też 137, choć teraz wrócił, ale jest tylko dojazdówką w Kaczych Bukach. 34 była linią nową, ale dawała mieszkańcom Demptowa dojazd do centrum, a teraz znowu zostali tylko ze 114. Szkoda też linii G. Jestem w stanie zrozumieć likwidację 309, czy 196, może zmniejszenie liczby kursów, ale są pewne granice w cięciach. Z drugiej strony ciągle widzę puste autobusy 198, może tutaj można było poszukać oszczędności (nie usuwać linii, ale zmniejszyć liczbę kursów), a nie wywalać tak potrzebny 21.

    • 24 0

  • XXX (11)

    Gdynia miasto ludzi umarłych w przenośni i miasto które wpadło w taką zapaść nicości że mieszkańcy uciekają na imprezy poza miasto i co drugi nic pozytywnego nie może powiedzieć o swoim mieście które miało więcej życia i wigoru 15 lat temu.
    Mianownikiem wspólnym w wypowiedziach mieszkańców o swoim mieście jest betonoza,brak parkingów i jako wizytówka miasta główna ulica zapyziała od sklepów z tanią odzieżą,aptek, banków,pustych lokali,obskurnych kamienic i nic poza tym.

    • 39 1

    • (10)

      Dziś życie i wigor przeniosły się do Riviery i tam faktycznie jest ogromny parking (dopóki nie usadowi się tam developer). W mieście parkingi są usuwane, a te miejsca parkingowe, które jeszcze istnieją, są grubo płatne, nawet w niedzielę. Choć póki człowiek młody i sprawny, to wie, jak nie płacić, a do centrum i tak dojechać samochodem ;) Świętojańska to już dawno nie jest główną, czy reprezentacyjną ulicą Śródmieścia. My jesteśmy do tego przyzwyczajeni, że jest główną, tak na nią mówimy, ale cóż, powiedzmy sobie szczerze - nie jest. A najgorsze jest to, że jadę do Rumi i widzę rozwój. Jadę do gminy Kosakowo i widzę rozwój. Coś tam się dzieje. A już nie mówię o Gdańsku, bo można i nie lubić tego miasta i nie przepadać za panią prezydent, ale tak dynamicznie jak Gdańsk, to w Polsce rozwija się chyba tylko Warszawa. No czołówka w kraju na pewno i to już od wielu lat. A patrzę na Gdynię i co? Park Centralny się buduje - nikt nie prosił i... nikt nie potrzebował.

      • 13 0

      • (6)

        upadek Gdyni można liczyć pustymi lokalami na wszystkich tzw, głównych ulicach. ostatni gasi światło

        • 9 0

        • Ciekawe (5)

          czy świta z urzędu przechadza się ulicą Świętojańską.
          Na wysokości przystanku Traugutta w stronę Placu Kaszubskiego za przystankiem jest taki lokalik chiński
          a przed nim posadzona trawa bambusowa w rozpadających się skrzyniach zasłania brudne okna czasem żule w lato nocują pod tą syfiastą trawą.
          Obok na schodach też jakieś dwa sklepy
          schody rozpadające poręczne pozłacane pamiętają lata 90 te warstw farby tam bez liku. Jak to wygląda i to jest główna ulica miasta nie mówiąc już o tych obskurnych kamienicach maszkaronach.
          Masakra w 21 wieku z taką wizytówką ulicy.

          • 6 0

          • obskurne kamienice i zabite dechami lokale na Dworcowej niedaleko dworca głównego też radośnie witają mieszkańców i turystów. długo można wymieniać

            • 4 0

          • I jeszcze jedno - stan nawierzchni na pl. Konstytucji. No gdzie jak gdzie, ale w takim miejscu coś takiego, to jest żenada. Przecież to jest kilka dni i zrobione, tak jak zrobili Jana z Kolna. Tymczasem pl. Konstytucji dziura na dziurze od lat. Nie jestem w stanie tego zrozumieć.

            • 5 0

          • O wietnamskiej restauracji mówisz

            • 0 0

          • Stań na Wybickiego i spójrz na Świętojańską (1)

            Był taki reżyser Szulkin, który kręcił filmy fantadtyczne w takich pejzażach.

            • 0 0

            • Ten budynek z tej perspektywy to istny Bronx lat 80, czy on jest całkowicie opuszczony wszystkie piętra , tak wygląda

              • 1 0

      • (2)

        Warto wspomnieć też o Wejherowie. Filharmonia już stoi. Budują się baseny zewnętrzne! Latem będzie zimna woda w Zatoce, albo sinice! i gdzie gdynianie pojadą się ochłodzić?

        • 6 0

        • (1)

          Jeżdżą do Sopotu, Redy, mogą i do Wejherowa. W Gdyni nie ma nawet porządnego basenu.

          • 4 0

          • Ale jest słynny prezydent!

            Albo rybka, albo akwarium!

            • 0 0

  • Pospiesznośc linii S jest fikcją,do tego cała trasa tego autobusu przebiega pod siecią trakcyjną.Wystarczy przenumerować S na 21 i wprowadzić do jej obsługi trolejbusy.Jest tylko problem w stawce za tzw wozokilometr,która dla trolejbusu jest o 50% wyższa.Jeśli likwidacje tych 10 linii komunikacyjnych spowodowane są faktycznie czynnikami ekonomicznymi,to w pierwszej kolejności powinny ,,polecieć,, wszystkie linie trolejbusowe,jako najdroższe w utrzymaniu.Tymczasem polikwidowano wiele istotnych połączeń pozostawiając kilka ,,potworków,, kursujących co 30-60 minut i obsługiwanych kosztownymi w eksploatacji trolejbusami.

    • 22 0

  • 21 do Oliwa Pętla Tramwajowa a 31 do Jelitkowa

    I wtedy będzie integracja.

    • 20 2

  • Sopot powinien zaczac partycypować bardziej

    W kosztach transportu publicznego.. ile lat ska jeździła pełna. Brak przegubu to wina sopotu

    • 19 1

  • Samo chcenie nie wystarczy

    Jak chce to miech się lepiej dołoży do tej linii.

    • 8 1

  • Sopot się miga

    O tym że Sopot nie chce partycypować w kosztach utrzymania linii 21 słyszałam już kilka lat temu.Mówiło się też,że nie pociągnięto budowy drogi różowej w stronę Sopotu bo nie chcieli dać kasy.No niestety,na tzw "krzywy r.."się nie da.

    • 21 3

  • Porazka

    Zkm zeszlo juz na psy. Kiedyś byli jedna z lepszych komunikacji. 4 autobusy przesiadkowe mi wypadły z dojazdu do pracy. Zenada
    163 152 119 182.

    • 22 2

  • Linia 21

    Linia 21 przetrwała stalinizm, przetrwała komunizm, przetrwała przemiany ustrojowe i plan Balcerowicza. Nie przetrwała działalnosci urzedników prezydenta szczurka! Brawo!

    • 38 1

  • spychala niech zapiernicza pieszo... po co jezdzi autem na kosztmiasta

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane