• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot wie, jak przebuduje dworzec

Piotr Weltrowski
24 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie. Inwestycja ma zupełnie zmienić nie tylko sam budynek dworca (po prawej), ale też całe jego otoczenie.

230 mln zł będzie kosztowała przebudowa dworca w Sopocie i terenów wokół niego. Kolej odsprzeda swoje tereny miastu, a ono w maju ogłosi przetarg i wyłoni prywatnego inwestora, który wyłoży na budowę własne pieniądze.



Czy partnerstwo publiczno-prywatne to dobry sposób na zmianę wizerunku polskich miast?

Oprócz nowego budynku dworca, wzdłuż torów powstanie kompleks budynków usługowych, hotel oraz dwupoziomowy parking podziemny na ponad 300 samochodów. Gruntownie przebudowane zostaną drogi wokół dworca.

W przyszły piątek sopoccy radni będą głosować dwie uchwały, które formalnie umożliwią rozpisanie przetargu na inwestora.

Pierwsza z nich dotyczyć będzie przyjęcia modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w drugiej radni wyrażą zgodę na podpisanie przez prezydenta Sopotu umowy przedwstępnej z koleją, dotyczącej odkupienia należących do PKP działek, które również objęte mają być inwestycją.

Ostatecznie zapłaci za nie jednak nie miasto, a prywatny inwestor. Umowy z PKP upoważnią natomiast urzędników do dysponowania kolejowymi nieruchomościami. Dzięki temu miasto będzie mogło ogłosić przetarg. Jeżeli zgłoszą się chętni i obejdzie się bez komplikacji, firmę, która przebuduje dworzec i tereny wokół niego, poznamy jesienią.

- Wariant optymistyczny zakłada, że prace mogłyby rozpocząć się w 2011 roku. Przewidujemy, że trwać będą około dwóch lat. Chcemy jednak, aby poszczególne obiekty oddawane były do użytku wcześniej. Przede wszystkim chodzi nam o dworzec - mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak inwestycja będzie przeprowadzona? Prywatny inwestor wyłoży pieniądze na budowę. Miasto zyska nowy układ drogowy, PKP - nowy dworzec, zaś inwestor pozostałe budynki.

Po zawarciu umowy PPP inwestor będzie zobowiązany zapewnić inwestycji finansowanie i przygotować projekt do realizacji, czyli m.in. zdobyć pozwolenia budowlane. Gdy bezpieczeństwo finansowe projektu zostanie zapewnione, dopiero wówczas Sopot sprzeda nieruchomości. Umowa PPP będzie zawierała wszelkie zapisy dotyczące obowiązków inwestora, m.in. do wybudowania dworca i przebudowy układu komunikacyjnego (najpierw błędnie napisaliśmy, że powstanie spółka miasta i inwestora).

Poważne zainteresowanie wartą około 230-240 mln zł inwestycją wyraziło kilkanaście firm, zarówno z Polski, jak i z Europy Zachodniej. Są wśród nich firmy z Włoch, Francji i Niemiec. - Już wcześniej realizowały one podobne projekty, traktujemy je więc bardzo poważnie - mówi nam jeden z sopockich urzędników.

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • Po co budować dworzec (8)

    jak w tym kraju nie ma kolei. Dla SKM nie potrzeba dworca.

    • 66 37

    • jak sopot wie, to ja nie chce wiedzieć (3)

      lepiej zapytaliby się ludzi na ulicy i lepsze rozwiązania by mieli dla miasta niż władze

      • 7 7

      • aj, nie czaisz (2)

        urzędnicy mają WIZJĘ.

        z reguły na tym się kończy.

        • 16 0

        • jak jest czas żeby mieszkańcy przyszli i powiedzieli (1)

          co im nie pasuje lub co by zmienili w miejscowym planie,to nie ma nikogo. Jak plan zostaje zatwierdzony to płacz i narzekanie!

          • 7 2

          • Ale zapomniałeś dodać, że dostać się do Was, to gorzej jak umówić się na audiencję u królowej Elżbiety. Robicie wszystko, żeby tylko nikt Wam nie zawracał głowy oraz nie mieszał w wizjach (najczęściej jakby narkotycznych).

            • 7 3

    • Tak... (1)

      na co dzień to regularnie opluwacie swój własny grajdoł i niech
      tak zostanie. Czego się czepiacie Sopotu ?
      Zazdrość że będzie najładniej z całego trójmiasta ?

      • 6 12

      • co najwyżej będzie

        najbardziej sztucznym
        betonowo-plastikowym
        miejscem bez duszy

        ot, taka zakonserwowana pamiątka po prawdziwym Sopocie.
        W sam raz dla plastikowych turystów.

        • 17 6

    • Nie biadolic o hotelu nie zapomnieli !!!!!!!

      • 1 0

    • bb

      strach myslec jak to bedzie wygladac.. na pewno jakies styropianowe szalenstwo. szkoda sopotu

      • 0 0

  • (1)

    W Gdyni też wiedzą...

    • 21 10

    • widać że nie zrozumiałeś tematu. to nie w Sopocie wiedzą, tylko Sopot wie - czyli począwszy od terenów przy obwodnicy - wszystkie lasy, łąki, polanki, w końcu wieżowce na Brodwinie, ulice, kamienice, parkany, parki, Monte Casino, kończąc na plaży i molo. Wiedzą, nie wiem jak ta wiedza się objawia, dopiero wstałem a moja wyobraźnia śpi, więc nie wymyślę teraz...:*

      • 1 2

  • (3)

    Przydałyby się zabudowane perony, w końcu podróżni spędzają tam najwięcej czasu. Połączenia peronu SKM i dalekobieżnego tunelem też nie widać.

    • 33 3

    • wpierw faktycznie zaintersuj sie tematem

      a dokładniej planami PKP odnośnie przebudowy peronów i przejść podziemnych w Sopocie.... jest to część przebudowy całej magistrali Gdynia-W-wa, tak samo jak w Sopocie wiele innych przystanków dostanie zadaszenie oraz powstaną dodatkowe przejścia.... i nie są to tylko wizje ale już trwający od kliku lat proces

      narzekac jest łatwo..ruszyć 4 litery to już problem

      • 4 8

    • Przydałoby się łatwe i miłe przejście z perunu podmiejskiego do dalekobieżnego.

      Mam bilet, który obowiązuje zarówno w SKM i PR. Wolę tę drugą firmę, bo zatrzymuje się na mniejszej ilości przystanków. Gdy przez megafon słyszę, że jedzie PR, muszę iść sporo okrężną drogą i wiele schodów. Ledwo zdążam.

      • 7 0

    • "Połączenia peronu SKM i dalekobieżnego tunelem też nie widać". Zalecam kupno nowych okularów, zmianę dilera lub spacer po mieście. Tunel pod ul. Marynarzy wcale nie łączy SKM i dalekobieżnych? Jeśli nie, to co łączy?

      • 0 0

  • dajcie mi (2)

    dajcie mi 1 mln zamiast premii dla urzędników z tej kwoty ok? co wam szkodzi z 230 nikt nie zobaczy ....

    • 24 15

    • (1)

      Skromnyś. Normalna łapówa to min.5% jak jest promocja, przy czym 10% jest normą.

      • 1 1

      • Po co puszczasz bąki po internecie? Jeśli jesteś taki zorientowany, to powiadom prokuratora. ( Z prawnego puntu widzenia już jako obywatel powinieneś to zrobic.) Albo sam uczestniczysz, albo tak sobie popierdujesz po kątach.

        • 1 0

  • Dla mnie gitara. Pod warunkiem, że nie zapomni się o kibelkach. I żeby koszt ich budowy znów nie osiagnął sumy miliona (3)

    złociszy;-)

    • 35 7

    • Kibelki...

      Masz pewnie jakiś kompleks - przykre wspomnienie z dziecinstwa,bo
      inaczej nie da się tego wytłumaczyć.Chyba że nerwica okrężnicy !

      • 0 4

    • Nie, po prostu po wypiciu piwa chce mi sie pisku. Większość (1)

      tak ma. No chyba, że ty poruszasz się w wozku z mamą i załatwiasz te sprawy pod siebie - do pampersa. Wtedy rozumiem:-)

      • 1 0

      • Ostatnio też miałem lipe po Browarku ...

        Ale mam rozwiazanie : opublikawac adresy radnych (a napewno mieszkanka sa w dobrych lokacjach ...) i lać im na wycieraczki . Za miesiac problem by znikną .

        • 0 0

  • "Powstanie spółka, do której Sopot wniesie aportem grunty swoje i kolejowe. " (2)

    jak myślicie gdzie będzie pracował karnol i świta po wyjsciu z więzienia?

    • 30 30

    • matołku, trzeba się było uczyć też znalazłbyś pracę a tak pozostała ci tylko zawiść i anonimowe mącenie. Do łopaty buraku

      • 5 0

    • kasu kasu?

      • 0 0

  • Czy ktoś ma zdjęcie budynku tego dworca przed wojną? (4)

    Perony może był takie same. Ale nie wierzę, że budynek też.

    • 17 2

    • Znasz magiczne słowo google? :-)

      • 4 2

    • (2)

      Tutaj, proszę bardzo :)

      http://www.dawnysopot.pl/index.php?content=zdjecialista&sort=obiekt&kategoria=&akcja=&pic=ZHdvcmNvd2FfMA&page=1&sort=obiekt

      Fajnie wyglądał, elegancko i bez udziwnień -- można by w nowym projekcie nawiązać do tych starych łuków

      • 3 0

      • Matko Boska Królowo Polski

        Teraz współczesnych architektów nienawidzę jeszcze bardziej.

        • 1 0

      • dobry pomysł

        mi też się podoba ten przed wojną, tylko żeby rzeczywiście tak wyglądało to jeszcze tych samochodów tam za dużo..mam nadzieję, że jak ten parking powstanie to będzie tam zakaz parkowania

        • 2 0

  • Sopot... (1)

    nie ustaje w działaniach,aby znależć się w ścisłej czołówce elity
    kurortów europejskich.
    BRAWO SOPOT ! ! ! Brawo zarząd miasta !

    • 22 30

    • Na razie jest w czołówce największych mordowni w kraju

      • 0 1

  • ciekawe czy doczekamy nowoczesnych wagonów w IC? (12)

    dworce wyremontują to plus, ale te wagony na składach TLK i IC to katastrofa, oczywiście do Trójmiasta najgorsze, podróż IC Małopolska w brudnych 8 osobowych przedziałach bez klimy, co to IC, skandal, w Warszawie przesiadka na TLK do Katowic i klimatyzowany skład, to samo w TLK Warszawa-Poznań,czyste,6osobowe przedziały z klimą, nie rozumiem dlaczego IC do Trójmiasta są gorsze od TLK?

    • 36 3

    • łot ? (3)

      dziwne, ja wracalem ostatnio ic z krakowa do gdanska i, pomimo, ze to 2 klasa byla, mialem klimatyzacje, 4-osobowy przedzial, gniazdka z pradem do podlaczenia laptopa, wiec nie wiem o co kaman :]

      • 2 3

      • 2 klasa i 4-osobowy przedział?

        miałeś tripa czy sen?

        • 4 2

      • jechałeś w przedziale menadżerskim (1)

        a nie 2 klasą...

        skąd wiem, bo też jeżdże :)

        • 4 0

        • może to

          menedżer drugiej klasy?

          • 2 0

    • (1)

      Tanie Linie Kolejowe - nie ma sie co dziwić

      • 3 2

      • ty chyba nie zrozumiales autora pierwszego postu

        • 3 0

    • (3)

      Małopolska to Express a nie IC, chociaż należy do tej spółki i dlatego są ich wagony gorszej "jakości' chociaż czasami zdarza się, że dadzą pojedzyńczy wagon 2 klasy z 6 miejscami w przedziale.
      W IC z 3miasta do Krakowa jest klimatyzacja i wszystkie wagony są nowe.

      • 2 0

      • Poza Małopolską wszystkie składy do Krakowa są git, (2)

        czyli EIC Kaszub, EIC Lajkonik, EIC Norwid i jako tako EIC Sawa. Do Warszawy kursuje jeszcze wypasiony EIC Neptun. Nie polecam jeździć wspomnianą już Małopolską i EIC Słupią.

        • 2 0

        • w EIC Sawa tylko 1 klasa jest z klimą

          a reszta wagonów jak na TLK,niestety miejscówka aż 25zł

          • 1 0

        • "Kaszub" też ma bardzo dobry skład.

          Klima, toalety próżniowe i prąd w 2-giej klasie. Podobno IC ma wyremontować 500 wagonów i mam nadzieje że poza ich odnowieniem zamontują wszędzie przynajmniej gniazdka z prądem bo powinien byc to już standard.

          • 1 0

    • po co kaszubom luksusy?

      no własnie?

      • 0 0

    • jesli szukasz przygod...

      ...to jezdzisz koleja. Tam przygoda znajdzie Cie sama. W cos wdepniesz, gdzies sie przykleisz. Bedziesz cos gonil, albo beda Ciebie gonili. Moze nawet troche strachu i grozy bedzie. Nigdzie nie przezyjesz tylu przygod co na PKP.

      • 0 0

  • wiedzieli to juz od dawna, czyli powielanie tematu..

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane