• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • ktos musi zapłacic

    Ktoś musi zapłacić za dojazdy do galerii i inne rozdęte inwestycje w Gdańsku-Urząd Miejski ciągle utrudnia i podnosi koszty życia mieszkańców-przykre...

    • 6 1

  • Czytając między wierszami: teraz parkują gdzie popadnie i niezgodnie z przepisami (3)

    "Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie"

    Czytaj: obecnie parkują nie zostawiając przepisowych 1,5 m dla pieszych i parkują na rozjeżdżonych trawnikach.

    "W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym"

    Czytaj: część z nich parkuje niezgodnie z prawem drogowym

    • 8 0

    • Od siebie dodam jeszcze jedno. Skoro teraz parkują nie pozostawiając 1,5 metra pieszym, to jakim cudem ZDiZ policzył te nielegalne miejsca postojowe? Czyżby ZDiZ od razu założył, że kierowcy będą parkować nielegalnie, dlatego liczba miejsc wynosi więcej niż po wymalowaniu?!

      • 1 0

    • Niekoniecznie. Można zaparkować zostawiając 1,5 m chodnika i zostawić przejezdność. Normatywne miejsce jest szersze od samochodu więc w niektórych miejscach wymalowanie zawęzi chodnik.

      • 0 0

    • Tak, cześć parkujących lekceważy sobie przepisy. Teraz zdecydowanie mniej, bo gwiazdy parkowania z pobliskich biurowców przeniosły się na Przymorze.

      • 0 0

  • Ciekawe kiedy ktoś się wkurzy i ruszy z farbą (4)

    zamalowując te białe linie likwidując miejsca płatnego parkowania!!!

    Wg przepisów tylko na tak oznakowanych miejscach należy płacić i niech urzędasy nie piszą, że jest inaczej...

    • 11 2

    • (3)

      Mnie osobiście to rybka - bo pracuje zdalnie z domu i się śmieje - ale dla ludzi pracujących na miejscu oznacza to tylko tyle że będzie trudniej - bo miejsc mniej. Strzał w kolano - ale będzie elegancko i między samochodami będzie w końcu można przejść.
      A parking jak wybudują kubaturowy płatny i tak będzie stał pusty bo 800m przejść to dramat w tym kraju - już stoi obok Trytona a cebuliony na trawnikach siedzą 100 m od niego :D

      • 1 2

      • (1)

        Polak nawet jakby 50 gr miał płacić to byłby dramat narodowy

        • 5 2

        • dokładnie, do tego darcie szat i darcie japy, że jacyś mitologiczni złodzieje nadfrunęli z mitologicznej nicości

          no ale durniom nie dogodzisz, zawsze będą pisklić

          • 2 0

      • płatny parking

        Płatny parking przy Trytonie po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania znacznie podniósł abonament - chyba z 80 na 160 zł miesięcznie. Na wprowadzeniu strefy w tej okolicy on jest największym wygranym.

        • 0 0

  • A może... (1)

    łatwiej by było obrysować białą linią całe trójmiasto?

    • 5 2

    • polać bulionem i makaronikami drobnymi

      • 1 0

  • 500 zeta (2)

    to za miesiąc czy rok na wszystkich strefach? Bo jak za miesiąc to chyba trochę przeginka...

    • 6 1

    • za miesiąc (1)

      chodzi o to, żeby poruszanie się samochodem znów stało się przywilejem ludzi najbogatszych

      • 1 1

      • to już lepiej w razie czego zaplacic 5 razy mandat za 30 zeta

        • 0 0

  • Parkingi

    Głosujcie na Adamowicza i jego klikę to niedługo każe wam płacić np. za chodzenie po mieście albo za zbyt długie stanie przed witryną sklepową.

    • 11 6

  • Kiedy skończy się to parkowanie na chodnikach ? (3)

    Przecież to wygląda jak w krajach 3 Świata!

    • 7 4

    • (1)

      - musi wzrosnąć kultura kierowców
      - musza być kary za niszczenie chodnikow
      - SM powinna reagować blyskawicznie

      • 9 4

      • ale to się nie stanie przez zwiększanie liczby "religii" w szkole

        wrręcz przeciwnie

        • 1 1

    • nie szybko, patrzac na minusujacych januszuf

      jaktoitak, jescze trzeba by isc ze 20-50 metrow do cele? niedoczekanie

      • 1 0

  • Można taniej! (1)

    Wystarczy namalować wzdłuż wszystkich chodników linię tak,aby zostało 1,5 m dla pieszych(chociaż to jest zbyt mało przy dużym ruchu pieszych). Za przekroczenie jej nawet o 1 cm karać odholowaniem na parking za miastem. I co z tego,że na Smoluchowskiego jest płatne stanie na chodniku jak dalej nie ma jak przejść,bo w niektórych miejscach pieszy nie ma nawet 1 m szerokości chodnika.Dzisiaj szłam to wiem.

    • 4 4

    • Wtedy okaże się ,że w Gdańsku na większości chodników nie będzie można parkować a co najwyżej dwoma kołami,a nie całym samochodem.Teraz na takie sytuacje straż miejska patrzy przez palce,a jak będzie linia to zostanie zmuszona do reagowania.
      Wówczas kierowcy sami będą domagali się stref płatnego parkowania, jak im samochody zaczną blokować jezdnie.
      Dla mnie niezrozumiałe jest to,że nawet na ulicach (np.Dąbrowskiego w Gdańsku) pomimo braku zakazu zatrzymywania często zastawiony jest chodnik na całej szerokości i trzeba iść jezdnią,a ruch jest tam spory.

      • 1 0

  • Adamowicz I spolka- tylko mieszkancow okradac potrafia!

    Zamiast wlazic w tylek deweloperom I wymagac miejsc postojowych przy tych wszystkich biurowcach wolala dalej cisnac mieszkancow!! zlodzieje!

    • 6 2

  • Tomasz wawrzonek jest klamca (9)

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 czerwca 2016 roku (sygn. akt II GSK 233/15)

    • 13 3

    • cytat:

      Uzasadniony jest zarzut skargi kasacyjnej dotyczący naruszenia przepisów art. 13b ust. 1 w związku z art. 13b ust. 6 pkt 1 u.d.p. poprzez przyjęcie, że w strefie płatnego parkowania opłaty za parkowanie można pobierać na całym wydzielonym obszarze strefy, a nie w wyznaczonych miejscach.

      Z regulacji prawnych zawartych w ustawie o drogach publicznych wynika obowiązek ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania. Obowiązek ten ustanowiony w art. 13 ust. 1 pkt 1 u.d.p. został doprecyzowany w art. 13b ust. 1 stanowiącym, że opłaty pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo.

      W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, z treści obu ww. przepisów wynika, że utworzenie strefy płatnego parkowania wiąże się z obowiązkiem wyznaczenia w tej strefie miejsc dla parkowania pojazdów, a opłaty pobiera się wyłącznie za postój w wyznaczonym w strefie płatnego parkowania miejscu, stosownie do treści art. 13b ust. 1 u.d.p..

      Nie do zaakceptowania jest stanowisko, iż cała strefa płatnego parkowania może być uznana za "miejsce wyznaczone" w rozumieniu przepisu art. 13b ust. 1 u.d.p.

      • 6 2

    • rzucasz jakieś tam wyroki i mydlisz ludziom oczy (2)

      A sam powinieneś wiedzieć, że w Polsce nie obowiązuje w przeciwieństwie do amerykańskiego systemu precedens. W prawnym systemie anglosaskim orzeczenie SN ma zastosowanie do bezpośredniego zastosowania w innym sądzie. W polskim systemie nie. Każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie, a orzeczenie sądu wyżej instancji może być li tyko wskazówką dla sądu niższej instancji. ps. Potwierdzi ci to choćby pan Parkingowy,.

      • 3 7

      • Rzucam wyrokami, wytykajac kłamstwo. W art. Gość z zdiz wypowiadał się ze żaden sąd administracyjny nie kwestionowal, a ja przedstawiam orzeczenie, a w jego tresci następne które temu przeczą.

        • 4 0

      • Precedensów nie ma, ale i tak jest zarąbiście. Pokaż mi skład sądu w WSA, który wyda orzeczenie sprzeczne ze "świeżym" orzeczeniem NSA. WSA ma świadomość, że jak orzeknie inaczej, to NSA uwali to szybko. Tym bardziej, że sprawa SPP, to nie są jakieś skomplikowane rzeczy.

        • 4 0

    • (4)

      ok - uważasz, iż nie będziesz płacił, dostaniesz opłatę karną, pójdziesz do sądu, być może wygrasz.

      Ale w Oliwie jest taki problem, iż praktycznie trudno jest zaparkować nie łamiąc jakiegoś przepisu.
      Rozumiem, iż jesteś za tym, aby każdego łamiącego przepisy SM bezwzględnie karała mandatami.

      • 0 2

      • (3)

        Ja nawet nie mam samochodu :) więc nie jestem stroną, ale gdy już miejsca będą wytyczone to wtedy będzie prawnie ok i nie nie będzie obaw, że naruszasz przepis parkujac na wyznaczonym miejscu

        • 1 0

        • (2)

          ok - i zawsze stosujesz się do każdego przepisu i nigdy nie popełniasz wykroczeń?

          • 0 2

          • (1)

            Ale jaki to na związek z wątkiem wyroku sądu bo nie rozumiem?

            • 2 0

            • Skoro tego nei rozumiesz, to o czym my piszemy?

              • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane