• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Specjalna strefa wokół lotniska. Będzie można dostać odszkodowanie

Maciej Korolczuk
18 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r. Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy z dzielnic położonych w pobliżu lotniska w Gdańsku, narażeni na hałas lotniczy, wkrótce będą mogli ubiegać się o odszkodowanie za spadek wartości nieruchomości czy zwrot kosztów dodatkowego wyciszenia budynków. Wokół Portu Lotniczego w Rębiechowie powstał długo oczekiwany obszar ograniczonego użytkowania.



Czy mieszkając przy lotnisku ubiegałbyś się o odszkodowanie?

O problemie ze wzrostem hałasu wokół rosnącego z roku na rok lotniska (zarówno pod względem infrastruktury, jak i obsługiwanych pasażerów) pisaliśmy już przed czterema laty. Mieszkańcy dzielnic położonych w pobliżu portu lotniczego po raz pierwszy zaapelowali wówczas do władz województwa pomorskiego, by te - wzorem np. władz lotniska w Warszawie - wprowadziły wokół płyty startowej w Rębiechowie obszar ograniczonego użytkowania (OOU).

Czym jest Obszar Ograniczonego Użytkowania

- Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania nakazują przepisy ustawy o ochronie środowiska. Wyznaczenie obszaru jest też naturalną konsekwencją rozwoju gdańskiego lotniska i zwiększenia liczby operacji lotniczych. Z punktu widzenia lotniska o obszarze decydują więc obiektywne kryteria techniczne. W relacji lotnisko - planowanie przestrzenne, powstanie obszaru działa porządkująco i stabilizuje sytuację prawną nieruchomości - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

Wokół gdańskiego portu lotniczego powstały dwie strefy: A (wewnętrzna) i B (zewnętrzna). W obu nie można będzie przeznaczyć terenu pod budowę nowych szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (tj. szkół, przedszkoli, internatów, domów dziecka etc.).

Dlaczego OOU powstał dopiero teraz?

- Poprzedni obszar utworzony przez wojewodę w 2002 r. byłby nieodpowiedni dla stanu po rozbudowie lotniska. Lotnisko jest dziś, po rozbudowie, zupełnie innym obiektem. Wyznaczenie OOU zgodnie z przepisami musi być poprzedzane wdrożeniem możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, ograniczających hałas lotniczy oraz szczegółowymi analizami tego hałasu. Nie chcieliśmy bazować na modelach teoretycznych, stąd utworzenie obszaru opiera się na wynikach systemu kilkuletniego, ciągłego monitoringu hałasu, który wdrożyliśmy w pełni w 2011 r. i wnioskach, jakie mogliśmy wysnuć na tej podstawie po zakończeniu rozbudowy. Chodziło więc o to, by ograniczenia dla mieszkańców, wprowadzane w uchwale tworzącej obszar, były minimalne i naprawdę niezbędne oraz miały podparcie w rzeczywistych i wiarygodnych danych - dodaje Michał Dargacz.
Wicemarszałek województwa - Krzysztof Trawicki, który zajmował się opracowaniem OOU z ramienia władz wojewódzkich tłumaczy, że jego wprowadzenie wymagało wypracowania kompromisu między mieszkańcami a władzami samorządowymi.

- Ze względu na ograniczenia w lokalizacji budynków użyteczności publicznej, jakie OOU narzuca samorządom, władze np. Żukowa chciały, by strefa była jak najmniejsza. Mieszkańcy - ze względu na możliwość uzyskania rekompensaty - odwrotnie. Wypracowanie wariantu, który byłby najbardziej realny do zrealizowania trwało ponad rok - przyznaje Krzysztof Trawicki.
W obu strefach będzie dopuszczalna zabudowa mieszkaniowa. Inwestorzy będą jednak musieli pamiętać, by wytłumić nowe budynki, co z pewnością podniesie cenę inwestycji.

Co z budynkami, które już istnieją i znalazły się w jednej lub drugiej strefie? Ich właściciele mogą domagać się teraz odszkodowania np. z tytułu utraty wartości nieruchomości czy za wykonanie dodatkowego wyciszenia budynku lub lokalu użytkowego. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleci ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji poniesie zarządca lotniska, ale na razie trudno oszacować, jakiego rzędu będą to kwoty.

- Na dziś uchwała o obszarze nie weszła jeszcze w życie, a doświadczenia innych lotnisk pokazują, że do kwestii roszczeń, jakie pojawiają się w związku z hałasem lotniczym, nie można przyłożyć jednej miary. Zmienia się również stosunek ludzi do lotnisk, sąsiedztwo lotniska w wielu przypadkach staje się częściej niż kiedyś szansą, a nie ograniczeniem. Każdą ze spraw będziemy analizować indywidualnie, dopiero wyniki tych analiz wyznaczać będą kwoty. Mówienie o nich obecnie jest przedwczesne - dodaje Dargacz.
Uchwała została już opublikowana w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego. W życie wejdzie pod koniec marca. I dopiero po tym terminie (ustawowe 14 dni mija 30 marca) mieszkańcy będą mogli składać pierwsze wnioski o ewentualne odszkodowania.

Start wojskowego MIG-a 29 z lotniska w Rębiechowie.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • niedobre (1)

    Już wczesniej na stronie opisywałam problem hałasu samolotów ze nie można spokojnie spać bo halas jest nekający,w ciągu dnia są takie straszne hałasy od samolotów ze nie słyszy sie rozmówcy,chce dodać ze od nadmiaru spalin ze silnikow samolotów też napewno więcej chorujemy ,bynajmniej tak to odczówam na wlasnym zdrowiu,zastanawiam sie czy problem z błednikiem nie wynika od tego hałasu i zanieczyszczenia od spalin.

    • 4 2

    • Samolot przeszkadza mi w ortografii :D

      no to jak "bynajmniej" tak odczÓwasz to chyba nie jest źle.

      • 2 0

  • Kpina :)

    Zarządca lotniska wyceni ile musi zapłacić :) zapewne będą to realne ceny...
    A co z tymi co rok temu sprzedali za bezcen?

    • 1 2

  • bez tytułu

    Kiedy zostanie zapewnione normalne połączenie komunikacją miejską łączącą Morenę z Wrzeszczem?? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • Banino

    Myśmy wprowadzili się do Banina w 2ooo roku, kiedy ruch samolotowy był o wiele mniejszy. Teraz samoloty o 6 rano startują co kilka minut i jest duży hałas zarówno w dzień jak i w nocy. Nie rozumie tych złośliwych komentarzy.

    • 5 4

  • Zyczę zdrowia

    ,,,,Halas jaki powoduja startujace i ladujace samoloty bardzo zle wplywa na uklad nerwowy i sluch zywego oranizmu ,wiec odszkodowanie bardzo sie nalezy tym mieszkancom,,,,oni nie maja pojecia jakie spustoszenie wywola halas z lotniska w ich życiu.

    • 3 0

  • mieszkańcy Brzeżna za świeże powietrze, także dostaną odszkodowanie

    • 0 2

  • Pytanie do Prezesów!!!

    Czy pracownicy firmy INTEL też dostaną odszkodowanie?
    Cały kompleks budynków mieści się tuż przy lotnisku. Pracownicy tej firmy przebywają od rana do wieczora w pracy. Czekamy na odzew ze strony pracodawcy.

    • 1 3

  • Dostać to powinni po raju za cwaniactwo!!! Jeżeli wiedząc że jest lotnisko to nie trzeba było tam się budować lub kupować mieszkania. Wasza strata... Jedynie ci powinni otrzymać odszkodowanie jak ich domy powstały przed budową lotniska i tyle w temacie!!!! A może wszyscy wzdłuż torów w Polsce dlaczego nie?

    • 0 4

  • BZDURA

    Każdy który zakupił tanie mieszkania w pobliżu szadółek musial się liczyc z uciążliwym zapachem, a wiec na własne życzenie nierozumiem pretensji

    • 1 2

  • odszkodowania...

    a co mają ,,powiedzieć"spoczywający na cmentarzu Łostowice ...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane