• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość

Michał Sielski
17 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe. Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe.

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość. Oprócz roszczeń miasta ma ok. 1,5 mln zł długów. Na razie nie zapłaciła firmie, która wykonała elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego i jego zasilanie. Bez pieniędzy pozostali też inni przedsiębiorcy i usługodawcy, którzy pracowali na rzecz spółki.



Czy Gdynia powinna spłacić długi spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo?

Wniosek o upadłość spółki został właśnie złożony w Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach upadłość zostanie przeprowadzona.

- O tym zdecyduje sąd. Spółka nie ma bowiem możliwości zwrotu pieniędzy, które zainwestowała w nią gmina, bo wydała je na budowę infrastruktury lotniskowej. Komisja Europejska uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Przypomnijmy: chodzi o 91,7 mln zł. Problem jednak w tym, że nie tylko Gdynia jest wierzycielem spółki. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie płaci także przedsiębiorcom. Zarówno drobnym, jak i firmom, które wykonywały najważniejsze zlecenia. Jedną z nich jest warszawski Mawilux, który budował cały elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego, czyli pozwalające na starty i lądowania oświetlenie pasów, podejścia i drogi kołowania.

Zobacz także: Komisja Europejska - 91,7 mln zł do zwrotu.

- Prace zostały zakończone, a protokół odbioru podpisany bez uwag. Firma powinna więc oddać nam 730 tys. zł wadium, które wpłaciliśmy w gotówce jako zabezpieczenie prac. Czekamy też na ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł. Po rozmowie z władzami spółki już wiem, że tych pieniędzy nam nie wypłacą - mówi prezes zarządu Mawilexu Włodzimierz Macioł. - Twierdzą, że oddając nam nasze pieniądze złamaliby prawo. To absurd, nasi prawnicy już zajęli się sprawą - dodaje wzburzony.

Tymczasem 730 tys. zł leży na osobnym koncie spółki. Ale niektórzy prawnicy twierdzą, że ich wypłacenie byłoby nielegalne.

- Nie skonsumowaliśmy tych pieniędzy, ale szukamy możliwości prawnych, by spółka Mawilux dostała te pieniądze. Jeśli analizy na to zezwolą, natychmiast je przelejemy - zapewnia prezes zarządu spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, Janusz Stateczny.

Mawilux powinien otrzymać też ok. 700 tys. zł za ostatni etap wykonanych i odebranych prac. Nie wiadomo jednak czy je dostanie. W podobnej sytuacji jest kilka innych firm oraz osób zatrudnionych na umowy o dzieło czy zlecenie. W sumie wierzytelności sięgają 1,5 mln zł. Tylko pracownicy zatrudnieni w lotniskowej spółce na umowę o pracę dostali wynagrodzenia za luty. Nawet władze miasta przyznają, że sytuacja jest trudna.

- Mamy w budżecie zapisane środki, które miały być przeznaczone na dokapitalizowanie spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Ale nie możemy ich uruchomić, bo mamy związane ręce decyzją Komisji Europejskiej - mówi Bogusław Stasiak.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Wierzyciele nie zamierzają się temu jednak biernie przyglądać i już zapowiadają podjęcie kroków prawnych z próbą zajęcia nieruchomości spółki na czele.

- Wykonaliśmy swoją pracę rzetelnie. W ostatnich tygodniach kontraktu dokonywaliśmy jeszcze oblotów i testów specjalnym samolotem-laboratorium, które kosztowały nas ponad 100 tys. zł. Skoro spółka nie miała pieniędzy, to wystarczyło renegocjować kontrakt, by nie narażać nas na dodatkowe koszty i straty. Teraz wychodzi na to, że mamy finansować czyjeś ambicje - mówi Włodzimierz Macioł.

Nie ma jeszcze wyznaczonego terminu posiedzenia sądu w sprawie upadłości, ale spółka i tak musi obecnie wszystkie wydatki uzgadniać z zarządcą sądowym. Stosowny wniosek o wypłaty dla pracowników i pokrycie części zobowiązań przygotowany zostanie na koniec marca.

Opinie (549) 9 zablokowanych

  • dzięki brukselko (2)

    czego się czepiacie lotniska a nie tych urzędasów z brukselki, to dzięki nim kolejna firma w tym kraju upada!!

    • 7 15

    • Dokładnie! Brukselka nas niszczy. (1)

      Ale komuś z POlactwa Szczurek bardzo przeszkadza.

      • 0 5

      • następny matoł z PiSuaru

        • 1 0

  • Panie szczurek!!!

    I co pan na to???? Czas odejść!!!!! Zanim będzie gorzej!!!!! Św trójmiejska trójca.... Wybierajcie dalej tych cwaniaków..

    • 11 7

  • jak odzyskać pieniądze?

    zgodnie z podpisaną umową Port lotniczy dzierżawi teren na 30 lat , w umowie precyzyjnie zaznaczono , że cała infrastruktura powstająca na lotnisku będzie wprawdzie użytkowana przez cywilna spółkę , ale docelowo przejdzie na własność wojska czyli Skarbu Państwa . Postanowienie to dotyczy wszystkich składników infrastruktury , także tych związanych wyłącznie z działalnością cywilna . Przedstawiciele Skarbu Państwa zadbali jeszcze o jeden zapis - infrastruktura stanie się własnością wojska nie za 30 lat , ale w przypadku zakończenia działalności przez lotnisko cywilne . A lotnicza spółka nie ma prawa do żadnego odszkodowania . W chwili gdy spółka zakończy działalność , cały majątek którym operuje zniknie , a stanie się własnością armii( dokładnie Skarbu Państwa) nie będzie wiec miała infrastruktury , ani odszkodowania za jej przekazanie wojsku. JAK ZWRÓCIĆ PIENIĄDZE GMINOM ? RACZEJ SIĘ NIE DA,

    • 8 0

  • A może tak skromniejsza wizja?

    Na przykładzie lotniska Tempelhof w centrum Berlina, które do 2008 roku było działającym portem lotniczym. Teraz zostało otwarte dla ludzi. Jest to idealne miejsce do uprawiania biegów, gry w piłkę, frisbee, rugby, spacer z pieskiem, jazdę na rolkach, rowerach, czy puszczanie latawca lub uprawianie landkiting-u. W szczególnych przypadkach jest miejsce do organizowania imprez masowych. Do czasu aż się nie znajdzie rozsądna inwestycja niech otworzą płytę. A w przyszłości stworzą mały areoklub np. dla amatorów szybowców, paralotni. Powstaną spore błonia do rekreacji dla mieszkańców. Czy to nie dobra promocja miasta? Zobaczcie co się dzieje na Tempelhof, do Gdyni będą waliły tłumy, a to tylko spory kawałek murawy.

    • 3 3

  • rzetelne dziennikarstwo (5)

    Artykuł bardzo stronniczy. Firma Mawilux nie zapłaciła podwykonawcom sama nie wykonywała całości prac. Pieniądze zostały zabezpieczone między innymi na poczet podwykonawców firmy. Całe zamieszanie jest robione obecnie tylko po to aby za bezcen przejąc gotową infrastrukturę. Przejmie to teraz prywaciarz, lotnisko zostanie uruchomione i nagle jemu będzie się opłacało prowadzić Port Lotniczy.
    Unia, aby żyło się nam lepiej... Wszystko nam wykupią

    • 4 7

    • (3)

      Przeczytaj co napisałam wyżej
      ......W chwili gdy spółka zakończy działalność , cały majątek którym operuje zniknie , a stanie się własnością armii( dokładnie Skarbu Państwa) nie będzie wiec miała infrastruktury , ani odszkodowania za jej przekazanie wojsku

      • 0 0

      • (2)

        A Skarb Państwa sprzeda to za grosze prywaciarzowi. Przecież trzeba czymś zapchać dziurę budżetową .

        • 0 1

        • Jak można sprzedać teren wojskowy , zastanów się , jeśli nawet spółka dostała dzierżawę, a nie przekazanie terenu

          • 2 0

        • Kto by chciał zainwestować w tak niepewny interes?

          • 1 0

    • Soiskowa teria dziejów

      Czytaj uważnie trochę wyżej. Nikt niczego nie przejmie, ani za darmo, ani za bezcen ani za grubą kasę. Teren jest skarbu państwa pod zarządem wojska, a więc cała infrastruktura stacjonarna może zostać przejęta tylko przez właściciela gruntu.

      • 0 0

  • Ciekaw jestem kto to "KUPI"? (2)

    Komu zależało na "uwaleniu " budowy lotniska i kto na tym skorzysta? Patrzcie i pamiętajcie kto się uwłaszczy za parę milionów gdy 100 milionów już zostało zainwestowane! Ciekawe kto przestawia "trybiki" w UE!

    • 3 4

    • Na pewno Putin, nie wiedziałeś?

      • 2 0

    • Szczurek wie "lepiej"

      Kto kazał Szczurkowi pchać się z tym lotniskiem?! Wszyscy Trójmiejscy urbaniści się śmiali z tego pomysłu, potem bardzo krytykowali i odradzali, a teraz się jeszcze ludzie dziwią?

      • 3 0

  • Z góry było wiadomo, że tak będzie

    nie zapłacili firmom i się nie przejmują,

    a za takimi firmami stoją ludzie, rodziny, kredyty do spłacenia

    • 4 2

  • Pan Prezydent oraz Rada Miasta powinna podać sie do dymisji!!! (1)

    Jakaś odpowiedzialność za utopienie 100 milionów powinna być!!!!
    Ku.....a!!! Co sie dzieje w tym mieście?!!!!

    • 12 4

    • to tylko folwark

      • 1 0

  • Szoook (6)

    A Gdansk powiększa terminal kontenerowy . Miasto portowe.
    A Gdynia ? Smiech na sali , port lotniczy obok drugiego.
    Może powinni zrobić rozeznanie czego to miasto jest symbolem , bo narazie na każdym kroku probuje dorównac Gdańskowi. ( z całym szacunkiem , ale ni dy rydy) ,i zdecydowanie wyróznia sie jak narazie bezsensownymi inwestycjami.
    Redłowo te szklane coś haha , prosze litosci.

    • 8 3

    • litość została okazana (3)

      na kolana paziu...

      • 0 0

      • (2)

        lezeć tam sledziu

        • 0 0

        • (1)

          gdzie leżeć paziu?

          • 0 0

          • na pasie startowym w kosakowie

            • 1 0

    • (1)

      I z czego tu się cieszyć? Jakby miał powstać jakiś zakład produkcyjny a nie kolejne miejsce dystrybucji towarów obcych to rozumiem. Jak na razie patrząc obiektywnie to oba miasta prześcigają się na bezsensowne inwestycje. Mam wrażenie że Gdańsk nieco przystopował, ale być może nie znam najnowszych pomysłów Gdańskiego UM.

      • 0 0

      • Najwieksza porażka Gdanska jest ECS . Znam paru przedstawicieli podwykonastwa , powtarzajace sie słowa to fuszerka , i grube jaja za ogromne pieniadze , nie mowiac o przedluzajacym sie terminie .

        • 1 1

  • Dymisja to oni to podpisali (4)

    Stanisław Szwabski
    Przewodniczący Rady Miasta Gdyni

    Beata Łęgowska
    Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni

    Jerzy Miotke
    Wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni

    Joanna Zielińska
    Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni

    Małgorzata Balsewicz
    Radna Rady Miasta Gdynia

    Bartosz Bartoszewicz
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Ireneusz Bekisz
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Andrzej Bień
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Stanisław Borski
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Paweł Brutel
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Joanna Chacuk
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Łukasz Cichowski
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Andrzej Denis
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Kamil Góral
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Marcin Horała
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Andrzej Kieszek
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Jarosław Kłodziński
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Mirosława Król
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Ewa Krym
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Bogdan Krzyżankowski
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Danuta Reszczyńska
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Paweł Stolarczyk
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Beata Szadziul
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Tadeusz Szemiot
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Grzegorz Taraszkiewicz
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Maja Wagner
    Radna Rady Miasta Gdyni

    Marcin Wołek
    Radny Rady Miasta Gdyni

    Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski
    Radny Rady Miasta Gdyni

    • 12 2

    • Dymisja

      albo lepiej niech ktoś napisze ile oni zarabiają .... może zapłacą za ten bubel ...

      • 2 1

    • ty nierealny matole, idź się lecz i niezaśmiecaj tego forum (1)

      skad się biorą tacy idioci?

      • 0 3

      • Tacy jak Ty? Trzeba byc niezłym idiota by innych mierzyc swoja miarą

        • 1 0

    • juz cas na wystawienie rachunku szczurkowej bandzie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane