• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o kładkę na Ołowiankę. Zwolennicy popierają konserwatora

rb
18 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.

W dyskusję nad budową kładki na Ołowiankę włącza się kolejne stowarzyszenie. Członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, w przeciwieństwie do Towarzystwa Opieki nad Zabytkami i Naszego Gdańska, popierają jej budowę i również piszą do minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



Czy kładka przyczyni się do ożywienia terenów wokół Ołowianki?

Przypomnijmy, nieco ponad tydzień temu pisaliśmy o wniosku, będącym odwołaniem od pozytywnej decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ws. kładki na Ołowiankę. Pismo przygotowały Towarzystwo Opieki Nad Zabytkami oraz Nasz Gdańsk.

Zdaniem tych stowarzyszeń kładka zepsuje krajobraz miasta, będzie ingerencją w zabytkową strukturę miasta, a lepszym rozwiązaniem dla połączenia obu brzegów Motławy byłby prom.

Z takimi stwierdzeniami nie zgadzają się członkowie stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wystosowali również pismo do minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, aby ta podtrzymała decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a tym samym możliwa była szybka budowa kładki.

- Prom proponowany przez TOnZ oraz Nasz Gdańsk nie zastąpi funkcjonalności kładki. Prom może być ciekawą atrakcją turystyczną, ale w tym miejscu potrzebne jest połączenie pieszo-rowerowe z myślą o osobach, udających się do filharmonii, jak i wracając z zakupów do domu. Prom, w przeciwieństwie do kładki, nie przyczyni się do rozwoju zaniedbanych terenów zakładów mięsnych zobacz na mapie Gdańska oraz rejonu ulic Na Stępce zobacz na mapie Gdańska, Dziewanowskiego zobacz na mapie Gdańska, Angielska Grobla zobacz na mapie Gdańska czy Seredyńskiego zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.

Czytaj też: Hotel w budynku po dawnych zakładach mięsnych

Zapomniana ul. Na Stępce oddalona jest o ok. 400 metrów od planowanej kładki. Zapomniana ul. Na Stępce oddalona jest o ok. 400 metrów od planowanej kładki.
Zdaniem FRAG-u "kładka jest naturalnym elementem miast portowych", a przy odwołaniach do historycznego kształtu "zapomina się, że Ołowianka była niegdyś terenem przemysłowym, a tym samym potrzeby komunikacyjne były całkowicie inne".

- Dzisiaj nie ma już w tym miejscu portu handlowego, zmieniły się potrzeby i kładka w tej okolicy powinna istnieć już przynajmniej od kilku lat. Nie możemy nigdy traktować obecnego etapu rozwoju miasta za docelowy i musimy go zmieniać z poszanowaniem historii i tradycji, a taką jest kontynuowanie procesu zbliżania się miasta do wody i zaspokajania potrzeb jego mieszkańców - dodaje Spieglanin.



Warto zauważyć, że opinia FRAG-u nie będzie miała większego wpływu na postępowanie w ministerstwie. Urzędnicy będą bowiem sprawdzali wydaną przez WKZ decyzję pod kątem spełnienia procedur formalnych, a nie zalet i wad konstrukcji przez Motławę. Pismo stowarzyszenia może być jedynie potraktowane jako sugestia, aby nie zwlekać z wydaniem decyzji dla umożliwienia jej budowy.

Dotychczas planowano, że rozpoczęcie budowy kładki nastąpi jeszcze w tym roku i potrwa do maja przyszłego, aby uruchomić ją przed sezonem turystycznym. Tym samym pomysł kładki zmaterializowałby się ponad dekadę po tym, jak rozpoczęto o niej dyskusję.

Wizualizacja zwycięskiego projektu kładki z 2013 r.

Kładka, która połączy rejon ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma się otwierać i zamykać w czasie nie dłuższym niż dwie minuty. Za jej projekt odpowiada słoweńska firma Ponting, która wygrała międzynarodowy konkurs pod koniec 2012 r. Szacunkowy koszt budowy wynosi 13 mln zł, z czego po 3 mln zł wyłożą Gmina Gdańsk i Urząd Marszałkowski, a 7 mln zł elektrociepłownia EDF Wybrzeże.
rb

Miejsca

Opinie (132) 1 zablokowana

  • czy kto widział króliczka jak biegnie uliczką?

    bo nie o to im chodzi by złapać króliczka
    ale by gonić go go go!
    cza cza cza, bęc

    przyjdzie prezio Duda, przeczyści lufy NIKom i prokuratorom
    i dobiorą się do d*py tym którzy kradli te wszystkie
    ekspertyzy konkursy wizualizacje opinie nagrody itd itp
    grube miliony już wydano

    znacznie więcej niż kosztował by prom

    • 0 2

  • Jestem za kładką jednak nie w tym miejscu .Za blisko "Ołowianki" . Poza tym nie powinna być tak "nowoczesna" chodzi oczywiście o wygląd .

    • 1 2

  • (1)

    W tym zdaniu mamy totalną "przeginkę" - Zdaniem FRAG-u "kładka jest naturalnym elementem miast portowych"

    Gdańska Motława przestałą pełnić funkcję portową wraz z "wyzwoleniem" w marcu 1945, więc użyty argument jest manipulacją.

    P.S. Cały FRAG to dyskutanci z skyscrapercity, więc swe wizje mają mocno tendencyjne.
    Zaorać, zniszczyć, zbudować ale nie myśleć co!.

    • 17 4

    • skoro Motława nie ma już funkcji portowych to w czym będzie przeszkadzać kładka? nie chcesz chyba powiedzieć że żeglarzy bęzdie więcej niż pieszych turystów? jak tak uważasz to załóż swoje stowarzyszenie o nietendencyjnych wizjach a nie tylko hejtujesz.

      • 2 3

  • 1-2 etaty w UM, w jakimś fantazyjnym referacie i FRAG szybko zmieni zdanie. (6)

    • 31 11

    • (5)

      W tej sprawie ma zbieżne zdanie z UM, problemy z myśleniem?

      • 8 3

      • widocznie rozmowy o etatach są zaawansowane (3)

        • 8 2

        • I to jest sedno sprawy! (1)

          A lokal na Ogarnej dalej będzie służył jako imprezowania dla znajomków.

          • 8 2

          • oj boli kogoś frag. brg?

            • 2 4

        • przecież szymański ma już etat i jeszcze kolesi mógł zatrudnić

          • 5 2

      • bo i kasa z UM już jest :)

        • 6 2

  • (5)

    Głupota - kładka zepsuje zabytkową strukturę miasta. Kładka ma służyć mieszkańcom i turystom dla ich wygody a nie dla oszołomów o ptasich móżdżkach wydumanych widzimisię. Konserwatorzy w wielu przypadkach jak i ich poplecznicy pozostają daleko z tyłu za biegnącą kulturą do przodu. Ci jak zwykle cofają się i blokują rozwój miasta. Miasto ma się rozwijać i być przyjazne dla ludzi a życie w średniowieczu to wszystko niweczy. Jeśli są tak wielkie rozbieżności społeczność Gdańska w referendum na temat swego miasta powinna się wypowiadać.

    • 15 15

    • (1)

      A dlaczego mieszkaniec np. Moreny dla którego dokładam się z podatków aby wygodnie dojechał nowym tramwajem, ma w referendum zabronić mi, mieszkańcowi Angielskiej Grobli bym też szybciej i wygodniej mógł dostać się do centrum. To może wypowiadajmy się w sprawie każdej zmiany komunikacyjnej blokując się nawzajem.

      • 2 0

      • Do jakiego centrum? Co masz niby skomunikowane w okolicach Targu Rybnego. Weź nie ściemniaj że mieszkasz na Angielskiej Grobli.

        • 3 2

    • Jaką zabytkową strukturę? To co uważamy za zabytek jest w ogromnej większości powojenną rekonstrukcją. W obrębie głównego miasta żaden obiekt, oprócz kościoła św. Mikołaja nie przetrwał wojny w całości. Okolice kładki to pruskie kamienice / jak ta z Kubickim / albo zbudowane po wojnie od parterów "kamieniczki" Targu Rybnego. Kiedyś gdy działały promy, nawet jadący z plaży na Stogach, wysiadali przy ul. Wiesława i pieszo, potem promem docierali na ul. Wałową i dalej do centrum. Akurat w Gdańsku nie brakuje miejsc, z których można kontemplować widoki nie zasłaniane przez kładkę.

      • 4 3

    • Nie chcę kładki psującej widok wśród zabytków. (1)

      • 5 6

      • Psujesz wygląd zabytków swoją fizjonomią, dlatego zostajesz wydalony z miasta.

        • 0 5

  • tylko tunel, jak w Antwerpii

    Sint-Annatunnel wybudowany w 1933 roku tunel dla pieszych i rowerzystów, biegnący pod rzeką Skaldą, w Antwerpii, w Belgii. Łączy centrum miasta z dzielnicą Linkeroever - sobie wygooglajcie

    • 4 4

  • jedyni beficjenci kładki to deweloperzy zza Motławy ... (1)

    ... turyści chętnie przepłyną się promem albo pójdą pieszo, chodzi o to żeby mieszkania na anielskiej grobli drożej sprzedać i już

    • 12 6

    • No iiii? Wolisz stan obecny? Bo po co turystyczne Główne Miasto, jak wokół niego syf, kiła i mogiła? Ludzie narzekają na umieranie śródmieścia - a jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niski poziom zurbanizowania. Wszyscy się zachwycają, jak w Krakowie czy Wrocławiu jest wielkomiejsko i gwarnie? Wystarczy zobaczyć ilość zabudowy mieszkaniowej/usługowej wokół obszarów staromiejskich. W Gdańsku jest pustynia, ruiny i kilka komunistycznych bloków.

      • 5 1

  • Ta kładka to ratunek dla tych terenów

    Te tereny są zapuszczone i zdegradowane. Czy kładka może wpłynąć na rozwój deweloperki? No jasne, że tak! A czy to nie jest jeden z celów, do których należy dążyć? By ucywilizować tereny blisko śródmieścia, które wyglądają jak 3 świat? To tu powinno tętnić życie, a nie na jakichś osiedlach na kompletnym zadupiu! Wolicie by stały tam ruiny i chaszcze? Bo to czeka te tereny bez dobrej infrastruktury i komunikacji.

    • 4 11

  • Gondole nad motławą to były by atrakcja turystyczna ale nie kładka. Jachty muszą mieć swobodny przepływ, a turyści widok

    • 8 3

  • Lepszy byłby tunel a nie przegroda na motławie, a jachty i statki są super własnie przy żurawiu. (6)

    • 16 10

    • przegroda to jest dla mieszkańców

      chcesz sobie statkiem pod sam Żuraw podp[ływać, to sobie czekaj na otwarcie mostu egoisto, a mieszkańcom daj w końcu możłiwość dojśc na Stare i Główne Miasto

      • 3 3

    • (4)

      tunel to abstrakcja - to kilka razy drozsze, bedzie blokowac ruch statków (tak bo ma byc na dnie) - wymaga regularnego czyszczenia przeszklen I w dodatku nic w nim nie bedzie widac. Abstrakcja

      • 4 2

      • (2)

        Dlatego powinien być prom. Ale nie ciężki wolny wycieczkowiec jak obecnie pływają pod nazwą "tramwaju wodnego", czy ten pływający co 15 minut do Muzeum Morskiego, tylko mały zwinny promik jak w Kopenhadze:
        https://youtu.be/AcXUIDF_Alw

        • 1 2

        • Zwinny czy nie i tak będzie powolny

          To jak prom sobie radzi pokazała np noc muzeum. Gdy ludzie rezygnowali i szli na około. Bo nawet jakby zwiększyć szybkość jego, to cumowania się nie pominie, a do tego jeszcze dochodzi ilość ludzi, którzy zostaną zabrani za 1 razem.

          Nawet najszybszy statek w 5 minut nie obróci, bo ludzie nie lubią czekać.

          • 2 1

        • I prom będzie kursował po północy

          czy nakażesz wszystkim okolicznym mieszkańcom spać o tej porze?

          • 3 1

      • A po co przeszklony w brudnej Motławie.

        Tunel taki jak pod Tamizą w Greenwich. Wykonać zbrojoną rurę o średnicy 4m. Pogłębić dno, zatopić rurę, umocować i wypompować wodę.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane