• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: czy zabronić wjazdu TIR-om do Trójmiasta podczas drogowych szczytów?

Maciej Naskręt
11 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wielu kierowców, głownie osobówek, życzyłoby sobie zakazu ruchu dla TIR-ów w godzinach szczytu. Wielu kierowców, głownie osobówek, życzyłoby sobie zakazu ruchu dla TIR-ów w godzinach szczytu.

Czy za korki w Trójmieście możemy współwinić tranzyt? Tak uważa część kierowców i postuluje częściowy zakaz wjazdu TIR-ów do miasta. Na razie nie ma na to szans.



Czy zakazu ruchu TIR-ów w godzinach szczytu pomoże odkorkować ulice?

W miniony poniedziałek na rogatkach Wrocławia stanęły znaki zakazu wjazdu pojazdom ciężarowym o masie powyżej 18 ton. Ograniczenie w ruchu w całej stolicy Dolnego Sląska obowiązuje w godzinach porannych (od 9 do 12) i popołudniowych (od 16 do 19). Wielu kierowcom z Trójmiasta spodobało się to rozwiązanie i chcieliby je zobaczyć na drogach Gdańska i Gdyni.

- Pomysł wrocławian jest świetny. Po jego wprowadzeniu zniknęłyby korki m.in z Podwala Przedmiejskiego, Estakady Kwiatkowskiego, części ul. Kartuskiej, czy Traktu św. Wojciecha. Ciężarówki ruszają i jeżdżą powoli. To przecież pogarsza płynność ruchu kołowego- komentuje decyzję władz stolicy Dolnego Śląska, pan Mariusz.

Co o pomyśle drogowców Dolnego Śląska sądzą specjaliści od organizacji ruchu drogowego w Trójmieście?

- Owszem jest to jakiś sposób na rozładowanie utrudnień w ruchu. Niemniej w Gdyni duży tranzyt nie odbywa się po drogach miasta. Ruch pojazdów ciężarowych koncentruje się na Obwodnicy Trójmiasta i Trasie Kwiatkowskiego. Pojazdy ciężarowe zmierzają głównie do portu - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik gdyńskiego Biura Inżynierii Transportu.

Jego zdaniem zanim Gdynia zdecydowałaby się na takie rozwiązanie, trzeba by przeprowadzić dogłębną analizę ruchu.

Gdańscy inżynierowie ruchu nie odżegnują się od takiego pomysłu, ale wolą zaczekać do maja 2012 r. - Wtedy zostanie otwarta Południowa Obwodnica Gdańska. Ruch tranzytowy skierowany będzie właśnie na tę drogę. Trasa W-Z zostanie odciążona od samochodów ciężarowych. Zakaz ruchu może okazać się zbędny - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

A co z Traktem św. Wojciecha, al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa w Gdańsku? - Droga ta nie stanowi szlaku tranzytowego. Jeździ tam niewiele ciężarówek. Nie ma powodu, by tu wprowadzać jakieś ograniczenia - dodaje Wawrzonek.

Co o sprawie myślą ci, których zakaz miałby dotyczyć? - Zdecydowanie jestem przeciwny takiemu zakazowi. Ograniczenia w ruchu przyczyniają się do wolnego rozwoju aglomeracji - mówi pan Tomasz, właściciel firmy przewozowej.

Co zatem zrobić, by ograniczyć ruch ciężarówek w mieście? - Zanim ktoś wprowadzi taki zakaz, trzeba wybudować na rogatkach aglomeracji centra przeładunkowe. W takim centrum towar dostarczony TIR-em trafiałby do samochodów dostawczych, które nie potęgują korków w mieście. Dotąd takich obiektów w samym Trójmieście praktycznie nie ma - dodaje.

Przewoźnicy podkreślają, że największy problem stanowią pojazdy przewożące kontenery. Powód? Nie sposób ich rozładować, co zrobić może tylko odbiorca kontenera. Takie ciężarówki powinny przemierzać miasto w specjalnie utworzonym dla nich korytarzu drogowym. Niestety w Trójmieście, z racji portów kontenerowych, takie pojazdy stanowi większość całego tranzytu.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • Popieram (1)

    Zdecydowanie pomysł popieram.Gdzie w zachodnich miastach spotyka się Tiry w samym centrum. Tylko że powinny powstawać poza miastem węzły logistyczne, gdzie cały ciężki transport rozkładałby się na mniejsze pojazdy. Drugi problem to brak pomysłu urbanistów na dzielnice przemysłowe. Skutek jest taki, że na osiedlach powstają np. hurtownie, składy budowlane, inne obiekty przemysłowe i od razu mamy tam Tiry.

    • 14 8

    • W takim razie proponuje przeniesc

      wszystkie cztery terminale kontenerowe w jedno miejsce na rogatki miasta albo i moze nawet i dalej.

      • 2 0

  • Kolej (1)

    Wybudować to się powinno (w Tczewie, Cieplewie, Baninie, Gdyni) towarowe terminale kolejowe. Tylko wtedy pan Tomasz będzie musiał zmienić branżę. Katastrofą jest niemożliwość nadrobienia wielkich zapóźnień w kolejnictwie.

    • 15 1

    • To do roboty! Bierz łopatę, i daj dobry przykład: buduj skoro powinno się budować

      • 1 0

  • TIRY NA TORY!

    j.w

    • 9 12

  • tiry na tory!

    W końcu PKP odżyje:)

    • 13 9

  • Tak TAK zakażmy jeszcze w trakcie szczytu ruchu autobusów i samochodów osobowych, co jeszcze możemy zrobić żeby nie było syfu na EURO 2012 , to kolejny pomysł do koszyczka prezydenta miasta typu skrócenie roku szkolnego.
    TIRY muszą jeździć żebyśmy mieli towar w sklepach, ty lepiej budyniu drogi zbuduj żeby TIRY nie musiały cisnąć się Jabłonoiwą bo to jakaś żenada,

    • 17 4

  • Na tory: (2)

    przywrocic transport kontenerow na kolej,a tiry wynocha z miast tak jest w cywilzowanych krajach.

    • 11 10

    • ciekaw co to znaczy cywilizowany kraj.
      A niestety kolej nie dojedzie wszedzie. I nie bedzie mozna zrobic zakupow w biedronce :)

      • 2 0

    • A zastanawiałeś się może, bywalcu cywilizowanych krajów, z jakiego powodu TIRy na przejeżdżają przez centra miast?

      Tak, masz rację - bo nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie tracił czasu na przepychanie się przez centrum miasta jeśli ma do dyspozycji obwodnicę albo inną trasę szybkiego ruchu.

      Podobnie jest w Polsce - kierowcy ciężarówek to nie idioci pchający się bezmyślnie w miejskie korki. Jeśli to robią, to znaczy, że SĄ ZMUSZENI warunkami.

      Jasne, że typowo polskie rozumowanie: zabronić!, ale może wreszcie czas zacząć działać konstruktywnie, zamiast tradycyjnie szczuć jednych kierowców na innych?

      • 3 0

  • Typowo polska myśl - rozwiazywanie problemów przez zakraz... żałosne

    też wolę tiry na torach...ale bez przesady

    • 17 3

  • problem lezy.....

    ....gdzie indziej,Tir jak wiemy nie poruszaja sie po centrach miast bo w wiekszosci sa zakazy wjazdu ........problem lezy w sygnalizacj swietlnej,3 city nie ma zsychronizowanej sygnalizacji swietlnej i stad biora sie ogrombe korki w godzinach szczytu......inaczej sie zapalaja swiatla w Gdyni,inaczej w Sopocie a inaczej w Gdansku...........de fakto plynne przejechanie z Gdanska do Gdyni jest niemozliwe.

    • 7 8

  • zakazywac ?? w wolnym kraju ??

    jw

    • 4 1

  • A ci z niebieskiemi "wannami"

    Kierowcy tych "wanien" jeżdżą tak, że Kubicę by zawstydzili. Zwłaszcza około godz.14.00 na odcinku Elbląska - Armi Krajowej. Trzy pasy to za mało.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane