• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galeria, osiedla, ale TLK na stacji nie staje

Patryk Szczerba
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany. Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany.

Mieszkańcy Orłowa próbują przekonać władze spółki PKP Intercity do tego, by na stacji zatrzymywały się pociągi TLK. - Zyskaliby turyści, mieszkańcy oraz cała dzielnica - argumentują. Dodają, że wyremontowana kilka lat temu stacja nie jest odpowiednio wykorzystana.




Przypomnijmy: Stacja Gdynia Orłowo była remontowana przy okazji modernizacji trasy kolejowej między Gdynią i Warszawą. Od tego czasu minęło już prawie 10 lat. Pojawiła się nowa nawierzchnia, windy pozwalające mniej sprawnym dostać się z i na powstałą nad peronami kładkę.

Zastosowano białą kolorystykę, z czasem pojawiły się nowe wyświetlacze. Wielu liczyło, że tak jak przed laty, będą tu zatrzymywać się pociągi ekspresowe.

Obecnie stacja w Orłowie to bowiem jedyne miejsce z peronem dla pociągów dalekobieżnych między Gdańskiem Głównym i Gdynią Główną, gdzie "ekspresy" nie zatrzymują się.

Kiedyś nie zatrzymywały się nawet pociągi regionalne



Co więcej, do niedawna przez Orłowo jedynie przejeżdżały pociągi na linii PKM, kursujące z Kościerzyny do Gdyni Głównej i w drugą stronę. Szynobusy jadące od Wrzeszcza stawały w Sopocie i później na dworcu w Gdyni Głównej.



Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem w grudniu nowego rozkładu jazdy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przejęciem obsługi wszystkich połączeń przez Polregio. Decyzję podjęto w Urzędzie Marszałkowskim, po uwagach pasażerów.

Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM

Podobne uwagi trafią niebawem do PKP Intercity w formie petycji. Jej autor Michał Sakaluk ze stowarzyszenia Nasze Orłowo wymienia trzy powody, dla których pociągi powinny zatrzymywać się w Orłowie.

Kto zyskałby na postoju pociągów dalekobieżnych w Orłowie?



Po pierwsze zyskają turyści.

- Zlokalizowanych jest tutaj wiele punktów noclegowych. Pod tym względem naszą dzielnicę można porównać do wielu miejscowości turystycznych nad morzem i w górach, w których pociągi TLK się zatrzymują - argumentują członkowie stowarzyszenia.
Po drugie to zysk dla mieszkańców jeżdżących pociągami regionalnymi, którzy już teraz wybierają stację jako punkt przesiadkowy do południowych dzielnic Gdyni. Wśród argumentów pojawia się też bliskość dużego parkingu przy CH Klif.

Zyskać na znaczeniu mogłaby też sama dzielnica.

- Pociągi TLK zatrzymują się często na wielu mniej znaczących przystankach, niemających tak dużego znaczenia turystycznego, jak chociażby Bydgoszcz Leśna, Zagórz czy Smętowo - wskazują.


Przedstawiciele PKP Intercity od początku sceptyczni



O sprawie pisaliśmy w 2018 roku. Zadaliśmy wtedy pytania przewoźnikowi dotyczące Orłowa.

- Nie ma takiego popytu. W sąsiedztwie stacji jest tylko osiedle domów jednorodzinnych. Przewoźnik nie przewiduje w najbliższym czasie zatrzymywania się pociągów na stacji - komentowała w 2018 roku Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie? Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie?

Po 5 latach na nasze pytania odpowiada jeszcze bardziej stanowczo.

- W zapisach planu transportowego nie jest przewidziane wprowadzenie postoju pociągów dalekobieżnych na stacji Gdynia Orłowo - ucina Agnieszka Serbeńska.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • nie "galeria" a Centrum Handlowe

    chociaż w Orłowie oczywiści też jest galeria, ale to nad morzem.

    • 16 2

  • TLK (2)

    Bydłowóz inaczej. Klasa 1 bez ładowarek w przedziałach, brudno, opóźnienia (bydłowóz łapie opóźnienia bo jako "najgorszy" sort przepuszcza inne opóźnione pociagi "lepszego" sortu ludzi), przeładowany często. Łazienki brudne.

    • 11 11

    • Ale za bardzo niską cenę jak na dzisiejsze realia.

      Coś za coś. Jak Ci nie pasuje to korzystaj z Pendolino.

      • 6 2

    • kto jeździ TLK. To największy syf.

      • 4 3

  • ANI regio ani PKM ani TLK nie staje na Wzgórzu a niby na Orłowie ma coś stawać? (4)

    Może jeszcze Grabówek i Żabianka

    • 16 8

    • (1)

      To oczym mówisz jest niemożliwe. Pociągi dalekobiezne jada torami, gdzie Wzgórze i Redlowo nie ma peronów

      • 12 0

      • I wielka szkoda, bo akurat w Redłowie przystanek miałby znacznie więcej sensu niż w Orłowie.

        • 0 0

    • W orlowie!!!

      Ludzie co wy macie z tymi przyimkami? Tak samo w Oliwie, we Wrzeszczu itp!

      • 4 0

    • O to stawanie na Wzgórzu to ty się nie bój. Jest jeszcze siła w narodzie!

      • 0 0

  • Jezeli tylko turysci mieliby na tym zyskac, to mialoby to sens tylko 3-4 miesiace w roku

    Przyniosloby to w roku wiecej strat niz zyskow, nie ma co ukrywac

    • 14 2

  • Rozszeniowi hipokryci co nie korzystaja z pkp chca postojow expresow buahaaa-szczyt bezczelosci galopujacej.

    • 10 5

  • Widać jakie tłumy tam wsiadają i wysiadają z polregio.

    • 18 2

  • po co zatem w ogóle ten drugi peron? (1)

    to mieszkańcy musieli pisać specjalne petycje, aby PKM stawała w Orłowie? Jaki sens miał zatem remont drugiego peronu.

    • 6 5

    • Dla polregio. Tam jest sens.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    OLIWA to jest zagadką ? (16)

    Po co się tam zatrzymuje. Orłowo jak najbardziej a końcowy/początkowy w Gdyni powinien być w Chyloni. Po to chyba powstał tam duży parking podziemny.

    • 42 165

    • Po prostu o pewne rzeczy się nie pyta bo sa oczywiste (3)

      Na Oliwie się zatrzymuje, na Orłowie nie. Bo tak. Czego nie rozumiesz. Kolejarze mają gdzieś czy ktoś wsiada, czy nie, czy chciałby czy nie, tak im pasuje i tyle.

      • 10 48

      • (2)

        Na Oliwie, na Orłowie...
        Skąd przybyłeś?

        • 57 3

        • Mysle, ze w tym przypadku to skrot od "na stacji Oliwa", ale moge sie mylic.

          • 5 17

        • W Grabówku, w Chyloni.

          • 1 5

    • (1)

      Podejdź sobie na dworzec w Oliwie jak podjeżdża pociąg i dowiesz się dlaczego on tam się zatrzymuje. Ludzi wchodz/wychodzi nieco mniej niż we Wrzeszczu, ale i tak jest ich mnóstwo.

      • 71 5

      • no nie

        dlatego planowana jest zmiana

        • 1 14

    • Gdańsk Oliwa ma 16. miejsce w Polsce (5)

      pod względem wymiany pasażerów. Głównie za sprawą Przymorza i Żabianki

      • 62 2

      • (1)

        Przecież koleś trolluje sobie. Każdy kto był na oliwskim peronie wie jakie tłumy potrafią się tam przewalać zwłaszcza w okresie letnim.

        • 48 3

        • Oo i nie tylko w lecie masa studentów jeździ chociażby do Tczewa i dalej kiedy kończą się zajęcia wracają do domu kilkaset km od Gdańska

          • 9 1

      • i dlatego będzie w następnych latach zmiana na Przymorze (1)

        • 2 16

        • Taka koncepcja się pojawiła, ale zmiana jak już to będzie na stację pomiędzy Przymorzem i Oliwą, taka Oliwa Centralna ;)

          • 2 2

      • I Osowej, o wiele wygodniej osowiakom podejść z pętli niż tłuc się do Wrzeszcza

        • 8 0

    • będzie zmiana na planowany do rozbudowy węzeł PKP Przymorze (2)

      w Oliwie zostanie tylko SKM. Na Przymorze trafią Intercity i Regio.

      • 1 15

      • Może za 100 lat ciekawe gdzie wybudują dworzec w powietrzu zapewne

        • 11 1

      • Zobacz te plany uważnie

        Stacja dalekobieżna nowa ma sie pojawić pomiędzy Oliwą i Przymorzem dokładnie, jakoś na wysokości OBC, z dojściem od obu

        • 4 2

    • spieszę z odpowiedzią

      Oliwa -> Spacerowa, Wrzeszcz -> Słowackiego, Gdańsk -> Kartuska i ArmiKrajowej, Sopot -> Sopocka.
      To sa ulice wylotowe z centrum, dlatego własnie tam zatrzymują sie wszystkie pociągi

      • 2 4

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    kolejarze sa dosyć konserwatywni, a pewne rozwiązania rozkładowe pochodza jeszcze sprzed II wojny swiatowej. W Orłowie pociągi dalekobieżne nie zatrzymywały się nigdy od coi najmniej 70 lat. Tak samo jak pociągi do Kościerzyny jeździły z Gdyni do Osowej. Dopiero po budowie PKM jeżdża z Gdyni do Wrzeszcza, a następnie przez Brętowo i Port Lotniczy do Kościerzyny.

    • 17 53

    • Nie jest to prawdą.

      W latach 90tych jeszcze stawały chociażby.

      • 31 1

    • Nieprawda (3)

      Przez długie lata, po wyjeździe z Gdyni Głównej, pociągi dalekobieżne zatrzymywały się w Orłowie, potem w Sopocie, Oliwie i Wrzeszczu zanim dojechały do Gdańska Gł.

      • 23 3

      • (1)

        Za dużo stacji w ramach praktycznie jednego miasta

        • 6 6

        • 2 stacje w Krakowie

          Kraków dwa lub trzy razy większy od Gdańska a zatrzymują się pociągi tylko na dwóch stacjach Kraków Płaszów i Kraków Główny. Resztę przystanków kolejowych w jego obrębie obejmuje szybka kolej aglomeracyjna.

          • 3 1

      • a w jakich latach? Bo z tego co pamiętam zatrzymywały się tylko osobowe.

        • 3 0

    • Bredzisz kolego

      • 5 1

    • i dlatego mieszkańcy Osowy muszą się przesiadać by dostać się do Kartuz albo Kościerzyny bo pociągi muszą jeździć naokoło.

      • 2 0

  • w orłowie nawet winda nie działą dla starszych i niepełnopsprawnych. wysiądą ludzie i zostana na tym peronie, bo co zrobią?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane