• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galeria, osiedla, ale TLK na stacji nie staje

Patryk Szczerba
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany. Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany.

Mieszkańcy Orłowa próbują przekonać władze spółki PKP Intercity do tego, by na stacji zatrzymywały się pociągi TLK. - Zyskaliby turyści, mieszkańcy oraz cała dzielnica - argumentują. Dodają, że wyremontowana kilka lat temu stacja nie jest odpowiednio wykorzystana.




Przypomnijmy: Stacja Gdynia Orłowo była remontowana przy okazji modernizacji trasy kolejowej między Gdynią i Warszawą. Od tego czasu minęło już prawie 10 lat. Pojawiła się nowa nawierzchnia, windy pozwalające mniej sprawnym dostać się z i na powstałą nad peronami kładkę.

Zastosowano białą kolorystykę, z czasem pojawiły się nowe wyświetlacze. Wielu liczyło, że tak jak przed laty, będą tu zatrzymywać się pociągi ekspresowe.

Obecnie stacja w Orłowie to bowiem jedyne miejsce z peronem dla pociągów dalekobieżnych między Gdańskiem Głównym i Gdynią Główną, gdzie "ekspresy" nie zatrzymują się.

Kiedyś nie zatrzymywały się nawet pociągi regionalne



Co więcej, do niedawna przez Orłowo jedynie przejeżdżały pociągi na linii PKM, kursujące z Kościerzyny do Gdyni Głównej i w drugą stronę. Szynobusy jadące od Wrzeszcza stawały w Sopocie i później na dworcu w Gdyni Głównej.



Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem w grudniu nowego rozkładu jazdy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przejęciem obsługi wszystkich połączeń przez Polregio. Decyzję podjęto w Urzędzie Marszałkowskim, po uwagach pasażerów.

Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM

Podobne uwagi trafią niebawem do PKP Intercity w formie petycji. Jej autor Michał Sakaluk ze stowarzyszenia Nasze Orłowo wymienia trzy powody, dla których pociągi powinny zatrzymywać się w Orłowie.

Kto zyskałby na postoju pociągów dalekobieżnych w Orłowie?



Po pierwsze zyskają turyści.

- Zlokalizowanych jest tutaj wiele punktów noclegowych. Pod tym względem naszą dzielnicę można porównać do wielu miejscowości turystycznych nad morzem i w górach, w których pociągi TLK się zatrzymują - argumentują członkowie stowarzyszenia.
Po drugie to zysk dla mieszkańców jeżdżących pociągami regionalnymi, którzy już teraz wybierają stację jako punkt przesiadkowy do południowych dzielnic Gdyni. Wśród argumentów pojawia się też bliskość dużego parkingu przy CH Klif.

Zyskać na znaczeniu mogłaby też sama dzielnica.

- Pociągi TLK zatrzymują się często na wielu mniej znaczących przystankach, niemających tak dużego znaczenia turystycznego, jak chociażby Bydgoszcz Leśna, Zagórz czy Smętowo - wskazują.


Przedstawiciele PKP Intercity od początku sceptyczni



O sprawie pisaliśmy w 2018 roku. Zadaliśmy wtedy pytania przewoźnikowi dotyczące Orłowa.

- Nie ma takiego popytu. W sąsiedztwie stacji jest tylko osiedle domów jednorodzinnych. Przewoźnik nie przewiduje w najbliższym czasie zatrzymywania się pociągów na stacji - komentowała w 2018 roku Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie? Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie?

Po 5 latach na nasze pytania odpowiada jeszcze bardziej stanowczo.

- W zapisach planu transportowego nie jest przewidziane wprowadzenie postoju pociągów dalekobieżnych na stacji Gdynia Orłowo - ucina Agnieszka Serbeńska.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Panie, a zimnej wodzie ten pociąg staje?

    Chyba kaczorowi...

    • 6 3

  • PKP leśne dziadki

    Kilka lat temu pytałem PKP IC dlaczego nie zatrzymuje pociągów na stacji Oleśnica Rataje. Otrzymałem w odpowiedzi, że nie ma popytu. Jak może nie być popytu na pociąg w 40 tysięcznym mieście??? Może dlatego nie było bo pociąg tam nie stawał. Tak czy siak, ktoś wreszcie poszedł po rozum do głowy i pociągi tam się zatrzymują i nikt przy zdrowych zmysłach nie powie ze nie ma popytu.
    Niestety odnoszę wrażenie, że osoby odpowiedzialne za planowanie przewozów w spółce IC nie ogarniają tematu.

    • 2 8

  • Przestarzała galeria

    handlowa i domy jednorodzinne, to powód, żeby zatrzymywały się tam pociągi? Często korzystam z tej stacji w podróżach pociągami regio. Zawsze pusto, sennie, wsiadają/wysiadają dwie, trzy osoby. Orłowo nad morzem jest rzeczywiście atrakcyjne, ale nie ma tam, na szczęście, wielkiego nagromadzenia kurortów jak we Władysławowie.

    • 9 0

  • Orłowo w tym miejscu miało sens, gdy była granica państwa, czyli przed wojną

    Pełnowymiarowy dworzec powinien powstać nad ulicą Wielkopolską. Tam są potoki ruchu i tam byłyby odpowiednie warunki dla zatrzymań wszystkich pociągów z pendolino włącznie. Zupełnie zgrubnie licząc mamy tam około 40 tys. ludzi od strony Karwin i Dąbrowy, do tego mniej więcej 10 tys. od strony Orłowa/Redłowa. Dla porównania Malbork ma 23 tys., a Iława 15 tys. Co ciekawe, mniej więcej w tym miejscu istniała jedna z pierwszych dwóch stacji kolejowych na terenie dzisiejszej Gdyni (drugą była stacja Kielau, czyli dzisiejsza Chylonia).

    Teraz w Orłowie nie ma za bardzo sensu zatrzymywać pociągów IC, chyba, że w sezonie letnim.

    • 8 0

  • SKM

    Myślę że najbardziej racjonalnym rozwiązaniem byłoby szybkie połączenie Gdynia - Gdańsk bez przystanków pośrednich i zwiększona częstotliwość SKM co 7 min max

    Jakoś nie przemawia do mnie hipoteza że akurat mieszkańcy Orłowa chcą dodatkowych turystów.
    Trochę już żyje na tym świecie i w samej Gdyni i to raczej dość zamknięta dzielnica dla obcych!

    • 9 1

  • bzdura (6)

    Pociągi dalekobieżne, a tym bardziej typu Pendolino, powinny na terenie Trójmiasta zatrzymywać się jedynie w Gdyni Głównej, Sopocie i w Gdańsku Głównym. Po to żeby dojechać do tych stacji jest SKM i komunikacja miejska!!! Każdy dodatkowy przystanek jest kompletną bzdurą (tak jak obecnie Wrzeszcz i Oliwa). Pendolino z Warszawy do Gdyni jedzie około 3 godziny w tym ostatnie 20 minut od stacji Gdańsk Główny. Dołożenie kolejnego przystanku jeszcze wydłuży ten czas, co jest po prostu i**otyzmem. W Warszawie, która liczy prawie dwa miliony mieszkańców (czyli dwa i pół raza więcej niż całe Trójmisto) przystanki są tylko trzy, a resztę załatwia komunikacja miejska. Nie wymyślajmy już kolejnych głupot bo sprowadzimy pociągi ekspresowe do roli alternatywnej SKM-ki

    • 12 5

    • Ty od Eugeniusza jesteś? (2)

      Kiedyś, z ...dzieści lat temu, był taki dzban w DOKP, rodem z Tczewa i na jeden rozkład polikwidował postoje - wtedy ekspresu "Kaszub" w Oliwie i Wrzeszczu. Zebrał takie joby, że mało co stołka nie stracił,

      • 1 5

      • (1)

        Jeżdżę do Warszawy z Gdyni kilka razy w miesiącu, mam takie a nie inne zdanie na ten temat i tyle. Z doświadczenia w Oliwie prawie nigdy nikt nie wysiada/wsiada, jedynie pojedyncze osoby, we Wrzeszczu też tłoku nigdy nie widziałem chociaż zazwyczaj widać kilkanaście osób na peronie. Dokładanie do tego kolejnego przystanku w jakiejkolwiek kolejnej dzielnicy jest po prostu durnym pomysłem. Ekspresy nie są po to żeby zatrzymywać się na każdym przystanku, od tego jest skm, pkm itp. Ponadto jak chcesz zobaczyć "dzbana" to spojrzyj w lustro.

        • 6 6

        • A ja widzę codziennie ile osób wsiada w Oliwie czy Wrzesczu do pociągów jadących "w kraj"

          Ale ty pewno jesteś słoikiem, który wraca z Warszawy ostatnim pociągiem, z reguły już pustym,
          z Gdyni jedziesz gdzieś pewno na Kacze Buki albo inne Wilcze Doły
          I pewno rano jest to samo. Takich "podróżujących" na szczęście nie jest zbyt wielu.
          I przestań pleść bzdety bo od tego zęby bolą.

          • 2 3

    • Cezar postoje Pendolino w Oliwie i we Wrzeszczu są nie do ruszenia (2)

      Pamiętaj, że w po torowisku dalekobieżnym Gdynia Gł. - Gdańsk Śródmieście pociągi poruszają się z prędkością do 100 km/h.

      Prędzej pociąg nie zatrzyma się w Tczewie, Malborku, Iławie, Działdowie.
      O te postoje możesz pisać do przewoźnika.

      Wrzeszcz to jak Warszawa Wschodnia
      Oliwa jak Warszawa Zachodnia

      Jeszcze raz powtarzam obie nie do ruszenia.

      • 3 2

      • (1)

        Nie zgadzam się z Tobą. Co najmniej jeden jest zbędny. Stawiam na Oliwę. Tam naprawdę ruch jest minimalny

        • 0 2

        • Zbędny to ty jesteś ze swoimi bzdetami rodem z Kaczych Buków

          • 2 0

  • Kombinacje

    W końcu z Gdańska do Gdyni dalekobieżny będzie jechał dłużej niż SKM. Taki skład powoli rusza - konduktorzy muszą wysiadać i pilnować drzwi. Ludzie będą wysiadać w Gdańsku żeby szybciej SKM do Gdyni dojechać.

    • 4 3

  • Tak się zastanawiam po co na peronie w Orłowie jest 11 podwójnych ławek skoro tam parę osób wsiada i wysiada.I do dziś tego nie mogę rozgryść ,może przedstawiciel PKP mię oświeci.

    • 5 0

  • W dwa razy większym Poznaniu też zatrzymanie tylko na jednym dworcu głównym

    Orłowo nie jest wyjątkiem.

    Temat wraca jak bumerang tylko po co jak tam nigdy pociągi pospieszne nie zatrzymywały się i na to się nie zanosi.
    To jest nieopłacalne dla PKP InterCity.

    Przypomnę tylko, że trójmiejskie stacje są w czołówce pod względem obsługi ilości podróżnych w kraju:
    1. Wrocław Gł.
    2. Poznań Gł.
    3. Kraków Gł.
    --------------------
    7. Gdynia Gł.
    9. Gdańsk Gł.
    10. Gdańsk Wrzeszcz
    13. Sopot
    19. Gdynia Wzgórze Św. Maks.
    20. Gdańsk Oliwa

    • 6 0

  • Zlikwidować stacje, zostawić przystanek SKM

    To jest osiedle domków, a nie blokowisko. Tam powinien być tylko przystanek SKM

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane