• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galeria, osiedla, ale TLK na stacji nie staje

Patryk Szczerba
30 czerwca 2023, godz. 07:00 
Opinie (128)
Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany. Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany.

Mieszkańcy Orłowa próbują przekonać władze spółki PKP Intercity do tego, by na stacji zatrzymywały się pociągi TLK. - Zyskaliby turyści, mieszkańcy oraz cała dzielnica - argumentują. Dodają, że wyremontowana kilka lat temu stacja nie jest odpowiednio wykorzystana.




Przypomnijmy: Stacja Gdynia Orłowo była remontowana przy okazji modernizacji trasy kolejowej między Gdynią i Warszawą. Od tego czasu minęło już prawie 10 lat. Pojawiła się nowa nawierzchnia, windy pozwalające mniej sprawnym dostać się z i na powstałą nad peronami kładkę.

Zastosowano białą kolorystykę, z czasem pojawiły się nowe wyświetlacze. Wielu liczyło, że tak jak przed laty, będą tu zatrzymywać się pociągi ekspresowe.

Obecnie stacja w Orłowie to bowiem jedyne miejsce z peronem dla pociągów dalekobieżnych między Gdańskiem Głównym i Gdynią Główną, gdzie "ekspresy" nie zatrzymują się.

Kiedyś nie zatrzymywały się nawet pociągi regionalne



Co więcej, do niedawna przez Orłowo jedynie przejeżdżały pociągi na linii PKM, kursujące z Kościerzyny do Gdyni Głównej i w drugą stronę. Szynobusy jadące od Wrzeszcza stawały w Sopocie i później na dworcu w Gdyni Głównej.



Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem w grudniu nowego rozkładu jazdy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przejęciem obsługi wszystkich połączeń przez Polregio. Decyzję podjęto w Urzędzie Marszałkowskim, po uwagach pasażerów.

Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM

Podobne uwagi trafią niebawem do PKP Intercity w formie petycji. Jej autor Michał Sakaluk ze stowarzyszenia Nasze Orłowo wymienia trzy powody, dla których pociągi powinny zatrzymywać się w Orłowie.

Kto zyskałby na postoju pociągów dalekobieżnych w Orłowie?



Po pierwsze zyskają turyści.

- Zlokalizowanych jest tutaj wiele punktów noclegowych. Pod tym względem naszą dzielnicę można porównać do wielu miejscowości turystycznych nad morzem i w górach, w których pociągi TLK się zatrzymują - argumentują członkowie stowarzyszenia.
Po drugie to zysk dla mieszkańców jeżdżących pociągami regionalnymi, którzy już teraz wybierają stację jako punkt przesiadkowy do południowych dzielnic Gdyni. Wśród argumentów pojawia się też bliskość dużego parkingu przy CH Klif.

Zyskać na znaczeniu mogłaby też sama dzielnica.

- Pociągi TLK zatrzymują się często na wielu mniej znaczących przystankach, niemających tak dużego znaczenia turystycznego, jak chociażby Bydgoszcz Leśna, Zagórz czy Smętowo - wskazują.


Przedstawiciele PKP Intercity od początku sceptyczni



O sprawie pisaliśmy w 2018 roku. Zadaliśmy wtedy pytania przewoźnikowi dotyczące Orłowa.

- Nie ma takiego popytu. W sąsiedztwie stacji jest tylko osiedle domów jednorodzinnych. Przewoźnik nie przewiduje w najbliższym czasie zatrzymywania się pociągów na stacji - komentowała w 2018 roku Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie? Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie?

Po 5 latach na nasze pytania odpowiada jeszcze bardziej stanowczo.

- W zapisach planu transportowego nie jest przewidziane wprowadzenie postoju pociągów dalekobieżnych na stacji Gdynia Orłowo - ucina Agnieszka Serbeńska.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • No pewnie, najlepiej na kazdej stacji niech sie TLK zatrzymuje (2)

    Garstka mieszkancow dla swojej wygody chce gmerac w rozkladzie. Naprawde tak daleko maja do Sopotu albo Gdyni Glownej? A potem zdziwko ze pociagi 300 km pokonuja w 3 h. No tak, bo z samych miast wyjezdzaja 40 minut. Gdynia Gl, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz (te dwie tez blisko siebie ale ruch turystyczny duzo wiekszy) Glowny i z Bogiem

    • 101 19

    • Na Chyloni też nie powinno stawać TLK

      • 6 5

    • A po co w ogole stacje w Sopocie i Gdyni? Mają blisko, niech podjadą do Gdańska

      Albo w ogóle zróbmy kolejowy hub w Tczewie, a z trójmiasta ludzie tam podjadą, kto będzie chciał, przecież to blisko. Chociaż tak właściwie to po co pociągi, każdy ma samochód, a w ogóle lepiej siedzieć w domu

      • 6 17

  • I będzie wsiadać 1 osoba. (1)

    Cicha i kameralna dzielnica, sypialnia. Niepotrzebne zupełnie.

    • 79 10

    • Zwykłe pociągi powinny się zatrzymywać

      Ekspresy/pośpieszne to zrozumiałe że nie. Tymczasem w Orłowie dopiero od niedawna zatrzymuje się jakiś sprejowiec do Elbląga - a powód taki, że kolejarze boją się pasażerów trójmieskich - zresztą był tu niedawno artykuł na ten temat.

      • 0 4

  • Widzę jak czasami w Oliwie wysiada jedna osoba (6)

    Niby są za ekologią a nie mają pojęcia ile prądu potrzeba żeby ruszyć taki skład

    • 50 28

    • Z którego pociągu?

      często przyjeżdżam do Oliwy dalekobieżnym pociągiem i nawet późnym wieczorem zawsze wysiada kilkanaście, bądź kilkadziesiąt osób - w pobliżu są akademiki studenckie Uniwersytetu i AWFiS. Poza tym największa dzielnica Gdańska - Przymorze + Żabianka.

      • 25 7

    • (3)

      Rozruch oporowy wywołuje duże straty energii. Energia jest tracona w oporach zamieniając się w ciepło.

      Dlatego lokomotywa elektryczna tak głośno wyje gdy rusza.
      Na jutubie można zobaczyć i posłuchać na filmiku tmechatronika:
      Lokomotywa EU07 - wentylator oporów rozruchowych

      • 9 1

      • No i ...? (1)

        • 1 6

        • To że PKP będzie stratne.
          Za więcej kasy lok prądu zużyje w trakcie ruszania niż wsiadający tam pasażerowie zapłacą za bilety.

          • 7 0

      • Ale to nie oporniki wyją tylko wentylator w pkmkach wentylatory wyją jeszcze głośniej

        • 0 0

    • To masz słaby wzrok, zresztą fajna maniupulacja. "Czasami" to i w Gdyni wysiądzie jedna.

      • 8 3

  • (1)

    Na stacji (w zasadzie: stacyjce) Bydgoszcz Leśna zatrzymują się nie tylko TLK ale i expresy. Ze względów historyczno-strategicznych. Kiedyś mieściło się w pobliżu dowództwo Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Trepy mogły se na piechotę przejść wprost z PKP choćby do Hotelu Garnozonowego. Obecnie nadal mieszczą się tam różne szefostwa wojsk (w tym NATO-wskie). A wojsko ma jednak ciut większe możliwości nacisku na PKP niż turyści ;)

    • 13 21

    • W pobliżu Bydgoszczy Leśnej są duże blokowiska, w których mieszkają dziesiątki tysięcy ludzi.

      Zupełnie inny przypadek niż Gdynia Orłowo.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Dalekobieżny (15)

    powinien stawać tylko Gdynia Główna i Gdansk Główny. Na innych stacjach zatrzymuje się SKM.

    • 214 117

    • + (4)

      Sopot Główny

      • 43 12

      • Sopot to dziura

        Nic tu nie ma, oprócz masy pijaków i narkomanów w sezonie

        • 42 24

      • Sopot od 1 maja do 1 października

        OK?

        • 9 3

      • nie ma czegoś takiego jak Sopot Główny - jest Sopot

        • 8 2

      • A Sopot Poboczny

        to nie łaska?

        • 4 0

    • Wrzeszcz (5)

      jest stacją węzłową od jakiegoś czasu.

      • 43 1

      • W sumie fakt, z Wrzeszcza mozna sie dostac do Chojnic, Koscierzyny i Kartuz (4)

        Nawet jak sie jezdzi z Gdyni do Chojnic, to pociag jedzie do Wrzeszcza, a pozniej jedzie w druga strone. To stacja wezlowa od jakiegos czasu

        • 23 0

        • z Gdyni do Chojnic (2)

          pociąg jedzie przez Gdańsk Główny 16:43, Tczew. W wakacje nie zatrzymuje się w Orłowie

          • 1 0

          • (1)

            Ale do Chojnic można jechać przez Kościerzynę z przesiadka tam i następnie przez Lipusz i Brusy do Chojnic .Trasa jest o wiele bardziej malownicza. Niedawno też wyremontowali tory Kościerzyna Chojnice. Poza tym pociąg nie musi zmieniać kierunku ruchu jak w Tczewie. We Wrezsczu nie ma oblatywania składu, bo trasę obsługuja spalinowe jednostki trakycjne. Tylko obsług amusi przejśc do drugiej kabiny co zajmuje najwyżej 5 min.

            • 7 1

            • no chciałeś zabłysnąć a słabo wyszło

              jaką zaletą jest zmiana czoła dwa razy we Wrzeszczu i Kościerzynie zamiast raz w Tczewie? pewnie nawet nie wiesz że pomijając wjazd na samą stację Tczew można do Chojnic dojechać bez żadnej zmiany czoła, albo że trasa malownicza? a przez Tczew to niby z okna nic nie widać? zaleta jazdy przez Tczew jest taka ze trasa bardzo prosta, nie buja na zakrętach, dwa tory na prawie całej trasie obniżają ryzyko opóźnień wtórnych przez mijanki

              • 4 4

        • I na lotnisko

          z obserwacji sporo podróżnych wsiada/wysiada na lotnisku

          • 5 0

    • a w Warszawie tylko Centralny ;)

      • 8 1

    • A potem jedzie 12h

      Dalekobiezny jest dalekobiezny. A potem zdziwienie, ze pociagi jezdza 50km/h. Bo zatrzymuja sie co 5 min, zamiast na stacjach dalekobieznych co 30min.

      • 7 2

    • No i sopot

      • 1 1

    • Bez sensu. Idąc takim tokiem myślenia to pociąg nie powinien się nigdzie zatrzymywać i przewozić powietrze, bo tak będzie najszybciej ;)

      • 1 1

  • (2)

    Idąc tym tokiem rozumowania, to na Oruni i Chyloni też się powinny zatrzymywać.

    • 59 5

    • I politechnika albo zabianka buahaaa

      • 6 1

    • przy czym Chylonia i Orunia miałyby jeszcze jakieś szanse że byliby pasażerowie

      w Orłowie w pociągach Regio jest znacznie mniejsza wymiana pasażerów niż w Oruni czy w Chylonii

      • 9 0

  • Po pół roku byłyby płacze, że pociągi hałasują przy zatrzymywaniu, piszczą hamulce

    To są tego typu ludzie.

    • 61 4

  • Dajcie spokój, kto z tego korzysta, (1)

    Tak samo należy usunąć Oliwę

    • 45 23

    • Co się tak tej Oliwy uczepiłeś?

      • 7 6

  • (4)

    Włoszczowa Północ. Tam nic nie ma, a zatrzymują się pociągi międzynarodowe.

    • 28 8

    • Nie ten rejon.

      • 1 2

    • ostatnio się przesiadałem na tej stacji

      Jechałem Kraków-Warszawa. Śmiali się z tego dworca jak z lotniska w Radomiu, ale akurat ta stacja się broni na pewno lepiej jak Oliwa.

      • 4 5

    • Po co wypisujesz bzdury, jak nie masz o temacie zielonego pojęcia? (1)

      Ten przystanek jest akurat strzałem w dziesiątkę i ma bardzo dużą frekwencję. Korzystają z niego nawet mieszkańcy Kielc. A jak nie wierzysz to się tam wybierz i sam się przekonasz.

      • 0 6

      • Za co minusy tępe trolle?

        Myślicie że minusami zakłamiecie rzeczywistość? Banda dyletantów i innych internetowych ekspertów od wszystkiego.

        • 1 0

  • To mogłoby mieć sens, gdyby w Orłowie był poważny węzeł integracyjny. (1)

    Jest SKM i są pociągi regionalne, które obsługują uczniów szkoły plastycznej i pracowników galerii handlowej. Gdyby było dobre połączenie autobusowo/trolejbusowe z górnym tarasem Gdyni, to i popyt byłby większy. Ale nie ma, a tak jaka jest to faktycznie za mało żeby Pendolino stawało. Szkoda, bo to spora stacja, a stoi bezproduktywnie.

    • 54 7

    • Ta stacja jest do przeniesienia w sąsiedztwo Wielkopolskiej

      Wtedy by było pełno pasażerów. A tak to ludzie z Karwin jadą 181 do Sopotu na pociąg bo obecna lokalizacja stacji Orłowo jest absurdalna. To jest koniec dzielnicy z najrzadszą zabudową i najmniejszym ruchem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane