• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galeria, osiedla, ale TLK na stacji nie staje

Patryk Szczerba
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany. Przez stację PKP Gdynia Orłowo obecnie pociągi Intercity tylko przejeżdżają. I nie zanosi się na zmiany.

Mieszkańcy Orłowa próbują przekonać władze spółki PKP Intercity do tego, by na stacji zatrzymywały się pociągi TLK. - Zyskaliby turyści, mieszkańcy oraz cała dzielnica - argumentują. Dodają, że wyremontowana kilka lat temu stacja nie jest odpowiednio wykorzystana.




Przypomnijmy: Stacja Gdynia Orłowo była remontowana przy okazji modernizacji trasy kolejowej między Gdynią i Warszawą. Od tego czasu minęło już prawie 10 lat. Pojawiła się nowa nawierzchnia, windy pozwalające mniej sprawnym dostać się z i na powstałą nad peronami kładkę.

Zastosowano białą kolorystykę, z czasem pojawiły się nowe wyświetlacze. Wielu liczyło, że tak jak przed laty, będą tu zatrzymywać się pociągi ekspresowe.

Obecnie stacja w Orłowie to bowiem jedyne miejsce z peronem dla pociągów dalekobieżnych między Gdańskiem Głównym i Gdynią Główną, gdzie "ekspresy" nie zatrzymują się.

Kiedyś nie zatrzymywały się nawet pociągi regionalne



Co więcej, do niedawna przez Orłowo jedynie przejeżdżały pociągi na linii PKM, kursujące z Kościerzyny do Gdyni Głównej i w drugą stronę. Szynobusy jadące od Wrzeszcza stawały w Sopocie i później na dworcu w Gdyni Głównej.



Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem w grudniu nowego rozkładu jazdy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przejęciem obsługi wszystkich połączeń przez Polregio. Decyzję podjęto w Urzędzie Marszałkowskim, po uwagach pasażerów.

Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM Orłowo doczekało się przystanku na linii PKM

Podobne uwagi trafią niebawem do PKP Intercity w formie petycji. Jej autor Michał Sakaluk ze stowarzyszenia Nasze Orłowo wymienia trzy powody, dla których pociągi powinny zatrzymywać się w Orłowie.

Kto zyskałby na postoju pociągów dalekobieżnych w Orłowie?



Po pierwsze zyskają turyści.

- Zlokalizowanych jest tutaj wiele punktów noclegowych. Pod tym względem naszą dzielnicę można porównać do wielu miejscowości turystycznych nad morzem i w górach, w których pociągi TLK się zatrzymują - argumentują członkowie stowarzyszenia.
Po drugie to zysk dla mieszkańców jeżdżących pociągami regionalnymi, którzy już teraz wybierają stację jako punkt przesiadkowy do południowych dzielnic Gdyni. Wśród argumentów pojawia się też bliskość dużego parkingu przy CH Klif.

Zyskać na znaczeniu mogłaby też sama dzielnica.

- Pociągi TLK zatrzymują się często na wielu mniej znaczących przystankach, niemających tak dużego znaczenia turystycznego, jak chociażby Bydgoszcz Leśna, Zagórz czy Smętowo - wskazują.


Przedstawiciele PKP Intercity od początku sceptyczni



O sprawie pisaliśmy w 2018 roku. Zadaliśmy wtedy pytania przewoźnikowi dotyczące Orłowa.

- Nie ma takiego popytu. W sąsiedztwie stacji jest tylko osiedle domów jednorodzinnych. Przewoźnik nie przewiduje w najbliższym czasie zatrzymywania się pociągów na stacji - komentowała w 2018 roku Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie? Dlaczego pociągi Intercity nie stają w Orłowie?

Po 5 latach na nasze pytania odpowiada jeszcze bardziej stanowczo.

- W zapisach planu transportowego nie jest przewidziane wprowadzenie postoju pociągów dalekobieżnych na stacji Gdynia Orłowo - ucina Agnieszka Serbeńska.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • to po co

    ten peron skoro tlk staje np w prabutach a w pruszcz gdańskim nie

    • 1 4

  • Ten redaktor albo niedoinformowany, albo niekompetentny,wręcz nierzetelny. Dokąd sięgam pamięcią to ,w Orłowie zawsze stawały kibelki osobowe. Rzadziej składy wagonowe. Bywały okresy ograniczeń , ale zawsze tam coś stawało.A Smętowo to kiedyś było nawet stacją węzłową i kiła pośpiechów zawsze tam stawało. Po cięciach i tam się urwało. Dopiero kilka lat temu w związku z decyzją polityczną obecnej władzy miały stawać pospiechy ułatwiające dojazd kilku (P)osłom dojazd do centrali(czas gdy część składów relacji Trójmiasto - stolica jeździła przez Bydzię) , a dla niepoznaki
    dołożono kilka składów w inne rejony kraju. Obecnie to chyba 7-8 par pociągów staje w Smętowie. A odnośnie relacji przez małe i duże Trójmiasto, to Reda i Rumia również są pokrzywdzone , choć mają potencjał. Zwłaszcza Reda gdzie obecnie jadący od strony Słupska muszą bujać się do Gdyni zamiast w Redzie przeskoczyć.

    • 3 4

  • Turysta

    Tak samo pociągi jadące dalej na północ powinny zatrzymywać się w Gdyni Chyloni. Składy do Szczecina kołobrzegu czy Helu Łeby Ustki. W gdansku składy IC zatrzymują się na 3 stacjach, w Gdyni tylko na dworcu głównym.

    • 3 4

  • Kolejna bzdura

    Na stacji Gdynia Orłowo jest za mały ruch. Będzie, jak na stacji Włoszczowa w Małopolsce. Pozatym taki postój to przedłużenie czasu przejazdu o kilkanaście minut. A potem narzekania, że ekspres jeździ jak osobowy. Argument o Galerii jest śmieszny. Do galerii pociągiem dalekobieżnym?

    • 8 1

  • Kto zyskałby na postoju pociągów dalekobieżnych w Orłowie? Po pierwsze zyskają turyści. (2)

    Straca wszyscy inni. Sa autobusy z dworca glownego, jest skm. Nie ma potrzeby zatrzymywac caly pociag, tylko dlatego, ze raz na iles polaczen ktos wysiadzie na tej akurat stacji.

    • 5 1

    • A Karwiny, Dąbrowa, Redlowo???? (1)

      Duża część ludzi miała by bliżej. Kogo zbai 1-2 min?

      • 0 0

      • 1-2 min to nie będzie.

        Pociag nie będzie mógł jechać pełna prędkością, dodatkowo chodzi tu dokładnie o połączenia TLK więc odjazd tej kategorii zajmuje najdłużej. Konduktorzy będą musieli jeszcze biegać i drzwi po czterech "turystach" zamykać. W rzeczywistości pociągi będą jechały o ok. 7 min dłużej.

        • 0 0

  • Orłowo Orlowem. Ale po co w Rumi? (1)

    Jak kiedyś pewien poseł z PO załatwił postoje w Rumi to tak to się tam utrzymuje. Generalnie bardziej logiczna by była Reda że względu na przesiadki na Hel. Teraz kombinacje z Orlowem. Tego nawet kolejarze nie rozumieja skoro w zeszłym roku były postoje na pociągach do Szczecina w takich zad*piach jak Reblino, Wrześnica czy Nosówko, gdzie jak dobrze poszło to wsiadała 1 osoba....

    • 1 4

    • Rumia ponad 52-tysięczne miasto.
      Reda ponad 28-tysięczne miasto.

      • 0 2

  • Gdynia Sopot i Gdańsk,

    po co wydłużać czas przejazdu, trójmiasto jest dobrze skomunikowane, można dojechać komunikacją miejską

    • 3 2

  • Maszynista

    Pośpieszne Gdynia Główna, Sopot, Gdańsk Główny, od reszty są regionalne i skm. Ruch byłby sprawniejszy jakby regio nie musiało całe trójmiasto wlec się za pośpiechem stającym wszędzie.

    • 3 2

  • W Poznaniu iC staje tylko na Głównym.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane