• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania aut na prąd powstaną w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego. Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego.

Gdańsk zbuduje trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych. Choć inwestycja jest realizowana z myślą o pojazdach służbowych dla urzędników, do specjalnej ładowarki swoje auto będzie mógł podłączyć każdy posiadacz takiego pojazdu.



Czy właściciele pojazdów na prąd powinni mieć specjalne przywileje, np. darmowe parkowanie i ładowanie?

Stacje, a właściwie stanowiska do ładowania pojazdów powstaną w trzech lokalizacjach - przy ul. Partyzantów zobacz na mapie Gdańska (obok siedziby Zarządu Dróg i Zieleni), w pobliżu wejścia do ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska oraz przy ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska (kilka minut pieszo od siedziby Straży Miejskiej). Lokalizacje te są ściśle powiązanie z uwarunkowaniami technicznymi oraz przede wszystkim z planami zakupu pojazdów na prąd dla wspomnianych instytucji.

- O wyborze lokalizacji decydowały trzy czynniki: koszt doprowadzenia zasilania od złącza energetycznego, możliwość dozorowania i stałego monitoringu tych miejsc oraz instytucje, które zakupią pojazdy elektryczne i będą je testowały - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który koordynuje budowę stacji.

Czytaj też: Gdańsk zamówi auta elektryczne. Czy to początek eko zmian w Trójmieście?

Ze stacji będzie mógł jednak skorzystać każdy posiadacz auta na prąd. Miasto nie planuje bowiem pobierać opłat ani limitować dostępu do specjalnego "gniazdka". Nadmiernego zainteresowania nie należy się jednak spodziewać - w ubiegłym roku w Gdańsku zarejestrowanych było tylko 24 pojazdów elektrycznych oraz 15 hybryd.

- Ze stacji skorzystać będzie mógł każdy bez wyjątku. Utrzymanie urządzeń oraz opłaty za prąd regulować będzie gmina - zapewnia Kaczmarek.

Stacje ładowania gotowe mają być najpóźniej do 29 sierpnia br. O wyborze wykonawcy decyduje cena. Musi on też zagwarantować trzyletnie świadczenie usługi serwisowej urządzeń.

Zapomnijmy o benzynie - apeluje gdański inżynier.



Przeczytaj także historię inżyniera, który w Gdańsku przerabia samochody spalinowe na elektryczne.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • pierdu pierdu niech lepiej zezwola na silniki diesla ktore pala 3 litry (4)

    po co ja blokuja w produkcji?

    • 57 32

    • I diesle dają chooroby - głównie rak

      Najwięcej na pomorzu jest chorych.

      • 0 0

    • taaaa

      3 litry w mieście. chyba w cinquecento:)

      • 13 6

    • Wsadź sobie leb do rury wydechowej z tego diesla,

      bo i tak już spaliny Ci zatruły mózg.

      • 8 12

    • 3L to propaganda samych producentow.

      • 14 5

  • (8)

    aby wyprodukować prąd trzeba spalić węgiel (najczęściej) lub dokonać reakcji atomowej. To oczywiście zanieczyszcza środowisko ale sam samochód już nie. Tego nikt nie bierze pod uwagę ale wg trendów panujących w UE jest się ekologicznym.
    Poza tym skoro taki samochód jest ekologiczny i neutralny dla środowiska dlaczego jego cena nie jest niższa od ceny samochodu spalinowego?? Wtedy spalinowy odszedłby do lamusa. Odpowiedzcie sobie sami dlaczego tak jest

    • 56 26

    • Na wytworzenie paliwa potrzeba dużo więcej prądu

      niż do jazdy elektrycznym autem na tym odcinku, dlatego też silnik spalinowy jest gorący.

      • 0 0

    • (1)

      Aby wyprodukować paliwo do silnika spalinowego, trzeba je wydobyć, przetransportować z drugiego końca świata, przerobić w rafinerii, dostarczyć do stacji benzynowej. Nawet jeśli potrzeby podobnej ilości energii do ww. i do wyprodukowania i przesłania energii elektrycznej w ilości potrzebnej do naładowania takiego samochodu, to myślę,że i tak warto ponieważ sprawność napędu elektrczynego samochodu jest znacznie wyższa niż silnika spalinowego.

      • 1 0

      • Ale dlaczego porównujesz sprawność silnika spalinowego

        i napędu elektrycznego? Porównaj sprawność od paliwa do ruchu. Czyli np elektrownia+silnik w samochodzie w porównaniu do silnika spalinowego. Możesz jeszcze dorzucić wydobycie paliwa jego transport plus (dla elektryka) przesył elektrownia-stacja ładowania.

        • 0 1

    • Piszesz BREDNIE !!!

      Nie masz najmniejszego pojecia o produkcji energii elektrycznej a duzo sie madrkujesz. BREDNIE WYGADUJESZ!!!

      • 3 4

    • (1)

      lepiej, jak zanieczyszczenie koncentruje się koło elektrowni, niż ma zalegać w skupiskach ludzkich. Doczekamy myślę całkiem niedługo czasów, gdy spalinowy silnik w pojazdach stanie się anachronizmem. Gdyby nie kwestia ładowania baterii, już dawno silniki elektryczne wyparłyby spalinowe. Czy ktoś wyobraża sobie Segwaya odpalanego na kopa?

      • 12 4

      • Gdyby nie kwestia ładowania... ale własnie to ładowanie jest olbrzymim minusem

        Jak już ten problem rozwiążą to luz ale do tego czasu nie co sobie zawracać głowy.

        • 7 1

    • kiedyś samochód spalinowy wart był tyle co cały tabun koni

      sam sobie odpowiedz dlaczego tak było/jest

      • 7 3

    • Po pierwsze energia atomowa jest znacznie czystsza od węglowej. Po drugie sprawność elektrowni i silnika elektrycznego jest o wiele większa niż silnika spalinowego. Energia elektryczna jest czystsza. Kłopot pojawia się w postaci akumulatorów których wytworzenie i utylizacja mało mają wspólnego z ochroną środowiska.

      • 26 9

  • c.d. Mehran Keshe

    Więcej na stronie monitor-polski.pl - wklikajcie w google ,bo tu nie można wkleić strony.

    • 0 0

  • Mehran Keshe prezentuje

    Irański konstruktor i fizyk atomowy proponuje inne rozwiązanie :
    Samochód antygrawitacyjny . Więcej na stronie:

    • 1 0

  • Pytanie do znawców tematu

    Jak się tylko jedno auto ładuje średnio ok. 8-10h, to ile aut dziennie obsłuży taka stacja tankowania? Chętnych to dziennie kilka aut, każde trzeba ładować do pełna co 2-3 dni średnio. Teraz nie dziwie się że ta droga przez mękę i pilnowanie swojej kolejki na początku ma być za darmo. He,he,he...

    • 0 0

  • Adamkor (2)

    Samochody elektryczne mają przyszłość.Do poruszania się po mieście w sam raz.Na chwilę obecną w miarę dobre akumulatory LiFePO4 o wadze około 180 kg i pojemności 200 Ah wystarczą na przejazd około 150 km. Planuję taką konwersję na EV. Bazą będzie VW szóstej generacji. Zastosuję silnik trójfazowy AC o mocy 20 KW. Masa auta nie wzrośnie,bo cały układ spalinowy zostanie zdemontowany. Według obliczeń samochód powinien rozpędzić się do około 120 - 130 km/h.
    Na zachodzie jest to bardzo popularne. U nas wszystko co nowe wchodzi z dużymi oporami ...

    • 0 0

    • Cytuję:

      "Do poruszania się po mieście w sam raz" i "powinien rozpędzić się do około 120 - 130 km/h." - jakos mi się to nie zgrywa.
      Niestety jeśli samochód do jazdy tylko po mieście to większość będzie potrzebowała drugiego samochodu do jazd międzymiatowych. Tankowanie trwa wieki. Ja rozumiem, że "prąd jest wszędzie" to naturalne odczucie ale mówimy tu o olbrzymim dodatkowym zapotrzebowaniu jesli samochody elektryczne wejdą na masową skalę - potzreba kompletnie nowej instalacji osiedlowej/wewnątzr miejskiej na to. Niestety w odróżnieniu od paliw płynnych, w elektrykach musisz "zatankować" nie paliwo, a energie - tyle energii ile zuzyjesz i dodatkowo ta energia musi przejść przez sieć. Teraz samochody stoją wszędzie, Gdy wejdą elektrycznę będzie potzreba jeszcze więcej miejsca bo jak pisałem na tyklo miejskim sie nie skończy. Widzisz u siebie miejsce na to żeby mieć miejsca do "tankowania" dla wszystkich chetnych pod blokiem?

      • 0 0

    • no niestety

      bo nasze państwo jest zapóźnione i nie ma żadnych ulg dla posiadaczy z tego tytułu a w dodatku nie można ich ograbić na akcyzie

      • 0 0

  • wystarczy ludzi zmotywować

    gniazdka, wjazd na Główne Miasto, jazda bus pasem dla EV i hybryd (tak jak jest np. w Wilnie) i założę się, że zacznie przybywać takich samochodów w Gdańsku. A konserwa niech nadal jeździ swoimi czarnymi golfami dizelkami, proszę bardzo.

    • 0 1

  • Fajne,ale tylko na miasto i jak się ma sponsora! (10)

    Kilka faktów:

    -zużycie energii na 100km to przeciętnie 15-25 kWh dla małego/średniego auta.

    -pakiet akumulatorów przeciętnego auta ma ładunek energii od 30 do 90 kWh

    -zasięg auta około 100-200 km

    A co do ładowania:

    -ładowarka standardowa: moc 10kW, czas ładowania 5-10 godzin

    -ładowarka szybka: moc 45 kW, czas ładowania 2-3 godziny

    Życzę powodzenia na trasie, gdy zabraknie prądu!

    (BTW: ilu, nawet tych mających domki, ma przyłącze energetyczne 50-100 kW, z możliwością przyłączenia szybkiej ładowarki?)

    • 44 32

    • No i jeszcze warto wspomnieć o kosztach baterii (2)

      Koszt akumulatorów to około połowy ceny auta. Przy czym takie akumulatory po 4 latach jazdy nadają się już do wymiany wiec.... kupujesz nowy samochód i po 4 latach chcesz go sprzedać tyle że nikt go nie kupi bo żeby nim jeździć musiałby wpakować w niego połowę wartości nowego samochodu. Świetna inwestycja.

      • 16 12

      • nie masz wogóle pojecia a sie wypowiadasz

        Co ty myślisz, że instalują tam akumulatory takie jak masz w swoim blachosmrodzie ? Tamte akumulatory mają gwarancje 10 lat a działają jeszcze dłużej np. w takim hybrydowym Priusie

        • 0 2

      • jak kupujesz

        nowy samochodzik elektryczny to się nie martwisz o baterie bo one są leasingowane okolo 300zł za miesiąc
        KOszty są tak duże, ze tylko bogacze mogą sobie pozwolić na wywalanie pieniędzy w błoto.

        • 6 1

    • (5)

      Obecny hit rynkowy elektryczna Tesla Model S:
      http://www.teslamotors.com

      Ma następujące parametry:
      Zasięg: 300 mil (ok. 480 km)
      Przyspieszenie do 100km/h: 4.2 s
      Bateria: 85 kWh
      Gwarancja na baterie: 8 lat, bez limitu kilometrów

      • 17 5

      • Fajna zabawka...dla milionerów. (3)

        Ceny w USA:
        (w Polsce jak nic będą o 50% wyższe)

        Najtańszy Model S z 40 kWh bateriami to wydatek 57400 USD.
        Przy średniej prędkości 55 mph (amerykańskie standard) ma zasięg 258 km i rozpędza się do 60 mph w 6.5 s, osiągając maks. 177 km/h.

        Za 10 tys. USD ekstra mocniejsze baterie 60 kWh zwiększą zasięg do 370 km, przyspieszenie spadnie do 5.9 s, a prędkość maks. wyniesie 193 km/h.

        Tesla Model S - cena i specyfikacjaTesla Model S - cena i specyfikacja
        Dopłacając do modelu podstawowego dumne 20 tys. USD otrzymamy 80 kWh akumulatory, będące w stanie wydłużyć zasięg do 482 km i prędkość zwiększyć do 201 km/h, zaś przyspieszać będzie w 5.6 s. To oczywiście same wersje silnikowe, bo będzie jeszcze odmiana usportowiona Performance z 85 kWh zestawem baterii i prędkością zwiększoną do 209 km/h.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Czyli ten samochodzik, o którym napisano powyżej (85kWh), to spokojnie >100tys USD!

        • 10 0

        • tak jak pierwsze samochody (2)

          pierwsze komputery pierwsze telefony pierwsze ....
          JAK WSZYSTKO!!
          drogie jest to co nowe i dopiero wchodzi co cie o to głowa boli, bogaci pokupują produkcja się rozkręci to i ceny spadną, przynajmniej nie będziemy wąchać spalin i zatykać uszu od hałasu dziurawych tłumików

          • 11 5

          • Tyle, ze elektryczne samochody to zadna nowosc. Kombinuje sie w tym kierunku praktycznie od poczatku motoryzacji, poki co bez sukcesow. Tzn. sukces jeden jest - melexy. Najwidoczniej tylko w tym segmencie naped elektryczny ma praktyczny sens.

            • 11 2

          • Prywatne samoloty też są tylko dla wybranych bogaczy...

            a większość sie ciśnie w komunikacji zbiorowej. Podobnie jest właśnie z pojazdami elektrycznymi i akurat nic w tej dziedzinie się szybko nie zmieni chyba ze chce się poruszać małym, niewygodnym pojazdem o krótkim zasięgu.

            • 8 1

      • Cena, czas ładowania i jaka wartość zmniejszenia się pojemności baterii uważa się za normę nie podlegającą gwarancji?

        • 10 0

    • Mało tego

      szybsze ładowania skraca czas użytkowania akumulatorów (ich żywotność).

      • 23 1

  • hybrydy jak stanieją będą modne (1)

    Tendencje światowe są takie, że w centrach miast wprowadza się ekologiczny napęd elektryczny to jestem przekonany, że w najbliższym okresie, jeżeli ceny ropy i paliwa będą rosły, to każda stacja benzynowa będzie miała po kilkanaście stanowisk do ładowania i do wymiany akumulatorów zasilających.

    • 0 1

    • używane hybrydy

      nie są wcale takie drogie, jeżeli 8 letniego Priusa można kupić za 25tyś.
      i się wogóle nie psuje

      • 0 0

  • Sprawność silników spalinowych vs elektrycznych (2)

    Spalinowe: sprawność około 30% (fuj, ale kicha!)

    Elektryczne:
    -sprawność silnika 80-90% (fajnie!)

    Ale dalej:
    -sprawność elektrowni cieplnej (węglowej): 45%
    -sprawność sieci przesyłowej: 85%
    -sprawność przetwornicy (ładowarki): 90%
    -sprawność akumulatora: 80%
    -nie uwzględnione pozostałe straty (np. przetwornicy silnika, itp.)

    No i już się zrobiło tylko 27% sprawności auta elektrycznego.
    A przypomnę, że w Polsce energia elektr. jest głównie ze spalania węgla.

    Do tego wątpliwy aspekt ekologiczny: setki kilogramów metali ciężkich w każdym akumulatorze.

    • 15 2

    • (1)

      No to dodaj,że z tony ropy itrzymujemy około 300 kg ropy,więc tak licząc sprawność spalinowego masz na poziomie 10%

      • 0 0

      • Alex

        300 kg paliwa miało być :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane