- 1 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (148 opinii)
- 2 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (211 opinii)
- 3 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (164 opinie)
- 4 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (80 opinii)
- 5 Poważny wypadek w Chyloni (118 opinii)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (209 opinii)
Stare Mevo na sprzedaż. Rozruch systemu w kwietniu
Na trzy miesiące przed rozruchem Mevo 2.0 dość niespodziewanie zapadła decyzja o sprzedaży rowerów z pierwszej edycji roweru metropolitalnego. Pierwotnie miały one przejść przegląd, naprawę i dołączyć do nowego systemu. Obszar OMGGS postanowił je jednak wystawić na sprzedaż, a nowy operator w ich miejsce dostarczy 1 tys. zupełnie nowych rowerów. Na przełomie stycznia i lutego do Trójmiasta ma dojechać pierwsza transza ok. 1 tys. nowych jednośladów.
Według pierwotnych założeń 1,2 tys. rowerów elektrycznych, które są własnością Obszaru Metropolitalnego i ostatnią pozostałością po pierwszej, nieudanej edycji Mevo, miało przejść przegląd techniczny, a następnie po demontażu silników i baterii zostać dołączone do nowej puli 3 tys. rowerów elektrycznych.
Cała flota będzie nowa
Dość niespodziewanie, na ostatniej prostej przed powrotem rowerów na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji, zapadła jednak decyzja, by 800 rowerów z puli Mevo 1.0 wystawić na sprzedaż.
- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Jak dodaje, według założeń projektu w ciągu 6 lat obowiązywania umowy z hiszpańskim operatorem, rowery i tak byłyby stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Jako że zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, OMGGS wyraził na nią zgodę.
Z baterii Mevo powstanie samochód elektryczny?
Wystawione na sprzedaż rowery zostały wyprodukowane w 2017 roku, a zakupione przez Obszar Metropolitalny dwa lata później. Średnio każdy z rowerów był eksploatowany przez ok. 4 tys. godzin w okresie od marca do października 2019 roku.
Każdy z nich waży ok. 32 kg. Co istotne - rowery zostały wystawione na sprzedaż bez baterii litowo-jonowych. Obszar wystawił na sprzedaż 800 spośród 1200 jednośladów. Pozostałe będą służyć urzędnikom do poruszania się po mieście, a baterie trafią do studentów z Politechniki Gdańskiej.
- Młodzi naukowcy, pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego, zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe - dodaje Kołodziejska.
Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy minimalna cena za rower Mevo wynosi 430,50 zł brutto.
Konieczna wizja lokalna w... Szczecinie
Co istotne, aby wziąć udział w postępowaniu, osoba lub podmiot zainteresowany kupnem roweru lub rowerów musi wcześniej odbyć wizję lokalną, by zapoznać się z ofertą i stanem technicznym rowerów.
I o ile samo spełnienie tego warunku nie powinno być większą przeszkodą, to miejsce do tego wyznaczone już tak. Wizja ma się bowiem odbyć w... Szczecinie.
Dlaczego akurat tam? Rowery znajdują się w stolicy zachodnio-pomorskiego w specjalnym magazynie (ul. Władysława IV 1, budynek nr 8), po tym jak przed rokiem wyjechały z Trójmiasta na przegląd i naprawę, by mogły stać się częścią Mevo 2.0 (już jako rowery konwencjonalne - bez silnika elektrycznego i baterii).
Wizję lokalną zaplanowano na poniedziałek 23 stycznia w godz. 12-14.
- Wymagana wizja lokalna odbędzie się w obecności przedstawiciela Stowarzyszenia, który sporządzi dla uczestników listę obecności. Dodatkowo wraz z ofertą wymagane będzie złożenie przez oferenta oświadczenia o przeprowadzeniu wizji lokalnej i zapoznaniu ze stanem sprzętu. Niewzięcie udziału w opisanej wyżej wizji lokalnej bądź niezłożenie ww. oświadczenia wraz z ofertą skutkować będzie dyskwalifikacją podmiotu zainteresowanego nabyciem rowerów i odrzuceniem oferty - informuje Obszar Metropolitalny.
Wcześniej nieudana sprzedaż baterii i silników
To kolejne podejście Obszaru metropolitalnego do zbycia części systemu pierwszej edycji Mevo. Wcześniej na sprzedaż wystawiono zdemontowane z rowerów baterie i silniki. Zainteresowanie używanym napędem i bateriami, których nie dało się ładować (były sprzedawane bez ładowarek) było jednak znikome. W sumie dwie osoby kupiły dwa silniki i trzy baterie.
Trwają prace nad aplikacją, siedziba Mevo na Młyniskach
Nowe rowery produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.
Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.
Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji.
Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.
W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.
Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
Miejsca
Opinie (308) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-12 15:24
Kolejny skok na kasę.
Kiedy trzeba ciąć wydatki miasto wydaje pieniądze na coś bez czego mieszkańcy mogą funkcjonować. W dodatku mamy hulajnogi.
- 2 0
-
2023-01-12 15:09
Używany rower 32 kg bez baterii
Jest warty 32x cena 1 kg złomu na skupie.
- 2 0
-
2023-01-12 14:52
Przegrają
z bardziej praktycznymi i dostępnymi hulajnogami .
- 2 0
-
2023-01-12 14:40
Za używany rower elektryczny bez baterii i bez silnika to śmiech na sali !!!!!! niech sobie ten rzeczoznawca kupi !!!!!!
- 2 0
-
2023-01-12 14:00
Demontaż silników i baterii?
To po co komu taki rower, który najczęściej jest zdezelowany a do tego mega ciężki nawet bez silnika i baterii?
- 3 0
-
2023-01-12 13:45
Rozumiem że stare MEVO na sprzedaż
ale pytanie, kto finansował i stare i nowe MEVO? Skąd pieniądze na tę inwestycję?
- 2 0
-
2023-01-12 13:45
I to tak co roku będzie szło 150mln na rowery?
W sumie to niezły biznes ktoś sobie wymyślił.
Było zostać działaczem, a nie jakimś lekarzem czy inżynierem ;)- 4 0
-
2023-01-12 13:35
województwo zachodniopomorskie, województwa zachodniopomorskiego
- 1 0
-
2023-01-11 16:06
Opinia wyróżniona
mevo dwa zero (17)
przy tych cenach biletów, rower się przyda
- 161 51
-
2023-01-11 23:18
(3)
ale nie taki
- 1 1
-
2023-01-12 07:37
(2)
A nowy ile będzie ważył?
- 3 0
-
2023-01-12 11:12
Pierwszy lepszy rower miejski za 1100 PLN (1)
ma masę 16kg. To wielka różnica.
- 5 0
-
2023-01-12 12:59
ale nie elektryczny
- 1 1
-
2023-01-12 11:22
Na wybory kopertowe wydano 70 milionów i afera była na całą Polskę na kilka lat (1)
Tu wydano na Mvo 1.0 150 milionów i wszystko poszło na złom i cisza a teraz kolejne prawie 200 milionów wydają. Nikt za to nie odpowiada! Ja przypominam że Gdańsk już nie dostanie 200 milionów zł z podatków od Lotosu z Gdańska bo teraz to Orlen z siedziba w Płocku!!!! Czym załatacie ta dziurę w budżecie?
- 4 4
-
2023-01-12 12:08
Sasza podniesie podatek od nieruchomości.
- 1 1
-
2023-01-11 16:14
(3)
lepszy rower własny, tylko jak tu jeździć po rozkopanych drogach rowerowych w gdyni
- 35 6
-
2023-01-12 00:50
Mała Sycylia. Mevo 5.0 bez przedawnienia (2)
było?, nie ma! będzie? nie - zmiana!
jest git , wylooooozować proszę! trójmiato rządzi :/- 9 5
-
2023-01-12 08:40
a może UM kupi nam też wszystkim auta elektryczne? :) (1)
deal? :))
- 3 0
-
2023-01-12 11:01
Czejają az Morawiecki wyprodukuje
- 7 2
-
2023-01-11 19:19
Po klęsce mevo jeden zero kupiłem sobie rower. (2)
A z mevo dwa zero nie skorzystam, bo żywię do tego przedsięwzięcia głęboka urazę. Nie oddali mi pieniędzy, jak i tysiącom innych użytkowników. Pamietam czasy, kiedy takie zachowanie było nazywane złodziejstwem.
- 36 1
-
2023-01-11 20:29
przypuszczalnie ściemniasz (1)
zainwestowałem w ten interes 30 złotych, korzystałem z roweru MEVO tylko kilka razy, ale i tak mam poczucie, że zaoszczędziłem dużo więcej czasu niż warte było te parę złotych wydać. Ciekawe, jak oceniasz to, że straciłeś w wyniku inflacji w ostatnim roku równowartość dwóch miesięcznych pensji (nie mówiąc o stratach na oszczędnościach trzymanych na koncie publicznego banku).
- 6 21
-
2023-01-12 10:23
Ale mu pewnie chodzi o to, że można było mieć kase na koncie mevo, która można było wydac na abonament, a która przepadła po tym, jak mevo splajtowało
- 8 1
-
2023-01-11 17:47
tak ale tylko własny bo taniej jest hulajnoge wynajac (1)
- 14 11
-
2023-01-12 00:51
tak. za 10x razy drożej.
Ojjj błażeju! uważaj co piszesz.
K*rwa w domu mamy TRZY! a i tak korzystasz z płatnych...- 5 1
-
2023-01-11 22:47
32 kilowy rower, to nie rower.
- 21 1
-
2023-01-11 18:21
Uważaj, bo się zdziwisz ile będziesz płacił za to mevo! Tanio już było.
- 24 1
-
2023-01-12 12:51
Kiedy Prokurator w końcu te Gdańskie walki prześwietli.
Bardzo transparentnie widać przecież, że źle się dzieje w Gdańsku .
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.