• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska może być jak Stągiewna? Na razie kolejna debata

Patryk Szczerba
16 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Przesuń aby
porównać

Na środę zaplanowano kolejną debatę o przyszłości ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni i zakresie zmian, o których większość kupców nie chce słyszeć, choć o ich konieczności coraz częściej słychać wśród urzędników i mieszkańców wskazujących na wzorce z Gdańska.



Czy Gdynia jest przyjaznym miastem dla pieszych i rowerzystów?

Kilka dni temu informowaliśmy o zakończeniu prac na ul. Stągiewnej w Gdańsku na odcinku od Zielonego Mostu do Mostu Stągiewnego. Asfaltowa jezdnia z nierównymi chodnikami, skarpą przy istniejących budynkach, a także dziurawą jezdnią, zmieniła się w brukowany deptak. Przy budynkach natomiast ułożono płytę oraz kostkę granitową i ustawiono latarnie. Sukcesywnie powinny pojawiać się ławki, kosze na śmieci i inne elementy małej architektury. Prace pochłonęły 4 mln zł.

Efekty? Powinny przyjść

- Założenie jest takie, że nie będzie tam miejsc postojowych dla samochodów. Nie będą mogły się one tam także swobodnie poruszać - mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Tę sytuację natychmiast wykorzystali właściciele lokali gastronomicznych i zaczęli wystawiać na zewnątrz stoliki, krzesła, a nawet leżaki, przewidując wzrost liczby klientów. Czy słusznie? Okaże się za kilka tygodni, a może i miesięcy, ale już teraz wszystko wskazuje na to, że rewitalizacja i zamknięcie dla ruchu kołowego może przynieść więcej korzyści niż szkód. Ludzi jest tam po prostu więcej. Miejsca ustąpiły im samochody.

Czy podobnie byłoby na Starowiejskiej w Gdyni? Prawdopodobnie mieszkańcy nie przekonają się o tym szybko, a uściślając: na pewno nie do 2018 roku, kiedy odbędą się wybory samorządowe. Jak można usłyszeć z ust niektórych z urzędników, opór przed jakimikolwiek zmianami jest ogromny, więc okres przedwyborczy nie jest dobrym czasem na konfrontację z mieszkańcami.

Nie ma decyzyjności

Potwierdzają to decyzje - a właściwie ich brak - z ostatnich miesięcy, kiedy do urzędników mocniej trafiały głosy kupców i mieszkańców nie tyle przeciwko deptakowi, ile przeciw jakiejkolwiek ingerencji w ruch uliczny na najstarszej ulicy w Gdyni. Plakaty w witrynach sklepowych, pisma i listy do władz miasta, a nawet zapowiedź protestów na ulicy - okazały się wystarczającym straszakiem.

W efekcie w ramach unijnego programu Civitas Dynamo po szeregu przeprowadzonych ankiet, badań i opracowań postanowiono jedynie uspokoić ruch w ramach strefy Tempo 30, która pojawi się za kilka miesięcy. Na pocieszenie zwolenników zmian pojawiło kilka ławek na chodniku i obietnica, że niebawem zostanie wprowadzony kontraruch rowerowy. Przy okazji oznaczono miejsca parkingowe, ale wielu kierowców i tak niewiele sobie z tego robi. Zanim zajdą jakiejkolwiek zmiany, będziemy mieli kolejną debatę.

Konkretne pomysły

- Otwarte spotkanie na temat Starowiejskiej odbędzie się o godz. 16 w sali 107 budynku PLO przy ul. 10 Lutego. Podczas pierwszej debaty zarzucano, że tematyka była zbyt ogólna, więc teraz skupiamy się tylko na ul. Starowiejskiej - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni, który nie ukrywa, że z zaciekawieniem przygląda się poczynaniom inicjatorów zmian.
Emocji w dyskusji po raz kolejny więc nie zabraknie, zwłaszcza, że optujące za przebudową ulicy Stowarzyszenie Starowiejska zamierza przedstawić propozycję pakietu zmian z częściowym zamykaniem ulicy w trakcie letnich weekendów. Inspiracją jest Warszawa i ul. Nowy Świat wolna od ruchu kołowego w każdy weekend czy Ząbkowska z programem artystycznym angażującym mieszkańców organizowanym podczas kilku letnich weekendów.

- Chodzi o okresowe wyłączanie ruchu samochodowego, z wyłączeniem mieszkańców np. w wakacyjne weekendy. Mamy na myśli środkowy odcinek ulicy - od ul. 3 Maja do ul. Władysława IV. Odbywałoby się to bez szkody dla ruchu na całym obszarze, a pozwoliłoby na częściowe spełnienie postulatów tych, którzy oczekują wyłączenia ruchu na całym obszarze ulicy - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz, prezes Stowarzyszenia Starowiejska.
Wśród innych propozycji wymienia się m.in. przygotowanie i przeprowadzenie przez miasto konkursu architektonicznego na przebudowę ulicy, ustawienie dodatkowych donic uniemożliwiających parkowanie w zakazanych miejscach i przestawienie stojaków rowerowych na jezdnię.

Za mało lokali gastronomicznych

O tym, że rozwiązań ze Stągiewnej na Starowiejską nie da się przenieść w skali 1:1 przekonują właściciele i wynajmujący lokale. Podkreślają, że restauracje i lokale gastronomiczne, które najbardziej skorzystałyby na zmianach, pojawiły się niedawno.

- Wciąż dominują tu sklepy i usługi, więc obawiamy się po prostu spadku obrotów, bo sporo klientów przyjeżdża do nas samochodami. Chcą zaparkować i jechać dalej. Nie można robić nic na siłę, choć uważam, że zmieniać trzeba. Tyle że może nie od początku aż tak radykalnie - opowiada nam anonimowo właściciel jednego ze sklepów na ulicy.
Opór przed jakimikolwiek zmianami na jezdni zapowiadają z kolei znowu przedstawiciele stowarzyszenia "Starowiejska wolna od ograniczeń".

- Nie mamy nic przeciwko zmianom, natomiast nie zgadzamy się na ingerencję w ruch na jezdni, stopniową likwidację miejsc parkingowych, przeniesienie stojaków rowerowych z chodników na jezdnię i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego. Te propozycje stopniowo doprowadzą najpierw do ograniczenia ruchu samochodowego i możliwości parkowania a następnie do stopniowego zamknięcia całej ulicy. O naszym sprzeciwie przeciw takim zamierzeniom wiedzą już władze miasta - opowiada Beata Szyszka ze stowarzyszenia "Starowiejska wolna od ograniczeń".

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • (3)

    Może jeszcze gdzieś kilka " kontrapasów" dla rowerzystów i zablokować ruch samochodów ; szczęście,ze rowerzyści dbają o swoje życie i po nich nie jeżdżą

    • 13 2

    • w Gdańsku i gdzie indziej jeżdżą masowo po kontrapasach i obok nich i nic się nie dzieje

      ważne, by przy okazji wprowadzania kontrapasów wprowadzać uspokojenie ruchu i wyjaśniać jego sens. (uspokojenie ruchu do 30 km/h nie wpływa ujemnie na przepustowość korytarza ruchu drogowego).

      Być może próbowałeś(aś) ironizować, ale na przyszły raz nie używaj takich grubych nici.

      • 0 1

    • aleś błysnął wiejskim humorem... (1)

      • 1 2

      • humor bardzo trafnie oddaje rzeczywistosc pasow dla samobojcow. a ty "miastowy" go nie chwytasz.

        • 3 1

  • karakany (2)

    jak mówiłęm o budowie parkingów podziemnych bo w Gdyni nie idzie zaparkować to mnie tutaj zminusowali, wyjmijcie korek z du...

    • 3 2

    • czemu zmyślasz?

      • 0 0

    • nie idzie zaparkować?

      a parking pod Placem Grunwaldzkim notorycznie pusty.

      • 2 0

  • Gdynia (2)

    To stan umysłu.

    • 4 5

    • tak, Gdynia wyraźnie się wyróżnia na tle tego posowieckiego bantustanu zwanego Polską

      ale co ja będę tłumaczył istocie,
      której szyja nie pozwala spojrzeć w gwiazdy

      • 0 0

    • Piszesz z czystej złośliwości, ale przypadkowo masz rację...

      • 1 2

  • Kiedy będzie debata o lotnisku w Kosakowie? Chodzi o nasze 100 mln złotych! (3)

    • 7 3

    • wtedy, gdy ją zorganizujesz (2)

      Do roboty!

      • 2 0

      • Niniejszym publicznie zadaję pytanie urzędnikom rządzącym Gdynią: (1)

        Kto z odpowiedzialnych za inwestycję poniósł konsekwencje służbowe za utopienie 100 mln złotych pieniędzy gdyńskich podatników?

        • 5 2

        • i takie posty traktujesz jako formę organizowania debat?

          współczuję

          • 1 0

  • Skoro tzw. "kupcy" i mieszkańcy żądają zachowania status quo ulicy, (6)

    to potencjalni klienci powinni zagłosować nogami.
    Po prostu nie należy robić zakupów w okolicach o niskiej wartości estetycznej, bo to oznacza, że handlarze (wyraz "kupcy: byłby tutaj nie na miejscu) nie szanują swoich klientów.
    O ile na Starowiejskiej problem jest widoczny wszem i wobec, to np. na Działkach Leśnych, które przejęły rolę darmowego parkingu Śródmieścia, mało to kogo obchodzi. 2/3 szerokości chodnika zajęte przez parkujące non-stop samochody, a pieszy, kobiety z wózkami i rowerzyści walczą o ten pozostawiony korytarz komunikacyjny metrowej szerokości.

    • 7 7

    • I tak wszyscy robią zakupy tam gdzie mozna względnie bezproblemowo zaparkować (3)

      czyli w Rivierze.

      • 7 2

      • nie wszyscy (2)

        znam wielu korzystających ze sklepów przy Starowiejskiej i Świętojańskiej

        • 0 3

        • Jaki stanowią procent ogółu kupujących? Znikomy. (1)

          • 5 1

          • nie chodzi o procent kupujących, ale procent obrotów, które generują

            w ciągu miesiąca, a nie przy jednorazowym wejściu do sklepu/ galerii handlowej.

            Gdyby przeprowadzić badania, to by ci oko zbielało. Pieszych kupujących jest dużo więcej niż przypuszczasz.

            • 0 0

    • (1)

      kazdy niech decyduje za siebie, a ty nie bedziesz mowil nam co mamy robic.

      • 1 2

      • hola bolszewiku, a prawo? a morlaność? a dobre wychowanie i kultura?

        też nic dla ciebie nie znaczą
        aspołeczna grzybico?

        • 0 1

  • niespodziewany opór na odcinku (6)

    pieniądze wzięte, koniec projektu się zbliża, jest presja, a na odcinku G1.3 niespodziewany opór..


    "CIVITAS DYN@MO (..) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS",

    "Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności",

    "Projekt realizowany jest w 4 dynamicznie rozwijających się europejskich miastach: Akwizgran (Niemcy), Gdynia, Koprivnica (Chorwacja), Palma de Mallorca (Hiszpania)",

    "W celu realizacji założonych zadań każde z miast uczestniczących w projekcie tworzy swoje lokalne konsorcjum. W skład konsorcjum Gdyni wchodzą: Gmina Gdynia (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni), Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz PKT Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni",

    "W ramach CIVITAS DYN@MO przygotowano 6 grup zadań, zwanych WP (Work Packages):

    WP 1 Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego (SUMP)
    (..)"

    "G1.1 Rozwijanie dynamicznego SUMP
    Opracowanie i sformalizowanie Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego (SUMP) dla miasta w oparciu o badania, projekty i konsultacje."

    "G1.2 Społecznościowe projekty badawcze na rzecz SUMP
    Przygotowanie studium dla priorytetowych działań zidentyfikowanych w SUMP analizy, projekty, symulacje w zakresie PRT (Personal Rapid Transport rodzaj transportu miejskiego oparty na automatycznych, małych pojazdach dostępnych na żądanie), poprawienie warunków ruchu w sieci transportowej."

    "G1.3 Strefy piesze i zarządzanie dostępnością
    UTWORZENIE PIERWSZEJ W MIEŚCIE STREFY PIESZEJ (PROJEKT PILOTAŻOWY). PRZEPROWADZENIE KAMPANII PROMUJĄCYCH ruch rowerowy, STREFY PIESZE , miejski transport elektryczny, itp."

    "Całkowity koszt projektu wynosi 13 041 486 EUR (w tym 805 200 EUR na realizację części przez Gminę Miasta Gdyni). Projekt rozpoczął się dnia 1 grudnia 2012 roku i trwa 48 miesięcy".

    (..)

    http://www.zdiz.gdynia.pl/projekty-unijne/civitas-dynamo?06e7392270e935c30781fc986ac74569=4aac326dc58259ddb268416f27bebe5d

    • 4 3

    • I całe szczęście (1)

      Kasa na Civitas Dymano się kończy to i psucie miasta się skończy.

      • 5 2

      • biedny, ruski trol, ostatnie starcie

        • 1 2

    • (1)

      czyli co? czyli muszą przepchnąć ten deptak pomimo powszechnego oporu bo będą musieli oddać kasę? dlatego pompują artykuły w sprzyjających mediach?

      • 3 2

      • lepiej przepchnąć deptak niż przepychać się obok zaparkowanych samochodów

        to naprawdę jest tańsze i zdrowsze dla wszystkich.

        Zapraszam na Stągiewną do Gdańska.

        • 2 5

    • ten opór był spodziewany, ale odwagi nadal nie staje

      • 0 1

    • może zdanie refleksji by się jednak przydało?

      kopiować to każdy potrafi. Jakie wnioski?

      • 1 0

  • W Gdyni wladza woli nic nie robic, co trafnie zostalo zauwazone w ponizszym cytacie (1)

    "::.więc okres przedwyborczy nie jest dobrym czasem na konfrontację z mieszkańcami..." tak juz jest niestety od kilku lat w miescie Gdynia, czy to przed wyborami, czy po nich.

    • 5 3

    • na 100 postó tutaj 80 pochodzi od tego oto ruskiego trola

      • 0 2

  • remont kanalizacji na Starowiejskiej (1)

    Już nie mogę tego czytać !!!!!!!! czy ktoś pomyślał o tym że kanalizacja pod Starowiejską wymaga jak najszybszej wymiany ??? Po ostatnich ulewach zostały pozalewane kamienice i lokale użytkowe . Cały ten projekt to "pudrowanie kupy " Przypomina mi to motto z " Misia " Bareji . Trzeba drogo zbudować, a potem zniszczyć żeby straty były .To mówiłem ja Jarząbek .

    • 9 1

    • przecież w ramach tego projektu można zrobić modernizację kanalizacji deszczowej

      tak jak zostało to zrobione przy okazji przekształcania Świętojańskiej w ulicę bardziej przyjazną dla ludzi (trochę mniej przyjazną dla pojazdów - i słusznie).

      • 1 0

  • Bo Polak to wszędzie musi samochodem, najlepiej jakby do WC mógł wjechać (4)

    Na zachodzie ogranicza się ruch kołowy, służy to ożywieniu centrów miast, zwłaszcza części historycznych. U nas jak sobie Pan swoim golfem pod knajpę nie podjedzie to wstyd. Stągiewna to super ruch i każdy sobie to chwali, a przede wszystkim przedsiębiorcy działający na tej ulicy. No, ale cóż, debatujcie dalej.

    • 20 17

    • (2)

      to nie jest problem podjechania pod wejście sklepu, ale ogólny brak zaplecza parkingowego dla centrum miasta.
      Pojedyncze placyki nie załatwią sprawy

      • 3 2

      • to jest problem nadmiaru samochodów (1)

        a nie brak zaplecza parkingowego.

        Zapleczem parkingowym jest choćby makabryła przy Bramie Oliwskiej - wielopoziomowy parking pusty w 80%.

        • 2 3

        • a to wynika z histerycznie niskiego OC

          powinno się je podnieść co najmniej 5-cio krotnie,
          a na stare szroty 10-cio krotnie.

          • 0 1

    • 100% zgadzam się

      Nikomu nie chce sie przejść trzech kroków bez samochodu to pozostałość po poprzednim systemie, Nawet do kiosku na rogu jechało się samochodem by sasiedzi zobaczyli nową Syrenke. Do kościoła oczywiście też samochodem bo strój móglby sie pobrudzić a przecież trzeba lepiej wygląda niż sąsiad czy sąsiadka. Teraz mamy nowe pole do popisu bo coraz więcej dużych samochodów na rynku więc musi być SUV którym jadą maksymalnie dwie osoby a jeszcze lepiej gdyby żona jechała swoim. Żeby sie opamiętali co poniektórzy jestem za tym by ci posiadacze takich samochodów płacili więcej za miejsca parkingowe , bo zajmują więcej miejsca.

      • 7 5

  • Zróbcie tam deptak i szykujcie zasiłki dla sklepikarzy ze Starowiejskiej. (5)

    Ludzie z kasą mało mają czasu i nikomu nie chce się z buta biegać na zakupy, może jeszcze mają sobie kupić wózeczki z kółkami ??
    Zobaczcie - Forum Galerie poświęcają wiele pieniędzy by budować w swoich budynkach wielkie parkingi... Po co ??? Przecież ile wiecej mieliby powierzchni handlowej...!
    a oni jak jakieś matolki uparli się by samochody miały, gdzie stawać...klienci nie mogą zaparkować 1000 metrów dalej, albo autobusami przyjechać ?! Hahahhahaha!

    Jakby Owicz był dyrektorem Galerii Forum to też kłaniałby się w pas samochodziarzom a tak, wiadomo gdzie ich ma.

    Niemcy i POŁOWA Świata żyje z samochodziarzy i sklepy tak samo, zróbcie deptak i zamykajcie sklepy, będziecie żyli z powietrza.

    Chodzić nieustannie uwielbia biedota, mają dużo czasu i dowartościowują się w ten sposób, marzą o zakupach i... dobrych samochodach:-)
    No i studenciaki jak biegają po pabach a studentki na plotki po kawiarenkach, ale ile oni kupują ??

    Samochodziarze, albo bieda, wybór należy do Was.

    • 16 17

    • ludzie z kasą nie jeżdżą na Starowiejską (2)

      • 6 5

      • Starowiejska pasuje na restauracje nejbardziej

        nie ma takiego miejsca nigdzie a Świętojańska ma inny klimat,
        malownicze kawiarenki jak z obrazów Van Gogha,
        to mi się widzi

        • 1 0

      • Zawsze jakiś odprysk tam jeszcze trafi

        a klasa średnia to co? Bedą tramwajami tam dojeżdżać ? :-)

        • 4 2

    • Kupcy przy deptakach w centrum setek miast europejskich ledwo wiążą konieć z końcem (1)

      Deptaki takie jak Monte Cassino w Sopocie, Mariacka, Długa, Długi Targ, Piwna, Tkacka w Gdańsku, Chmielna w Warszawie, Piotrkowska i 6 sierpnia w Łodzi, Floriańska i Grodzka w Krakowie, Mariacka w Katowicach, Szeroka w Toruniu to po prostu wąwozy miejskie wymarłe - wygwizdowo panie nie do wytrzymania.

      Po prostu tylko się pociąć. Samochody niedługo same będą jeździły po zakupy: w Ameryce to nawet potrafią kasować samodzielnie napełniając bak paliwem!

      • 8 1

      • Trzeba było więcej obcych Galeri Forum sprowadzać

        zwłaszcza w obręb miast.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane