• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straszyn: mieszkańcy chcą dodatkowych barier przy drodze

Maciej Naskręt
9 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy przekonują, że do wypadku w Straszynie nie doszłoby, gdyby chodnik został odgrodzony barierą ochronną. A to wiąże się z pomniejszeniem ścieżki rowerowej. Mieszkańcy przekonują, że do wypadku w Straszynie nie doszłoby, gdyby chodnik został odgrodzony barierą ochronną. A to wiąże się z pomniejszeniem ścieżki rowerowej.

Mieszkańcy Straszyna wiedzą jak poprawić bezpieczeństwo po tragicznym potrąceniu pięcioosobowej rodziny przy głównej drodze. Chcą, by drogowcy dostawili bariery ochronne. Ci do tego pomysłu nie są jednak przekonani.



Czy drogowcy powinni umieścić bariery oddzielające pieszych od drogi w Straszynie?

Około godz. 15, 31 grudnia, kierowca samochodu marki alfa romeo, będący pod wpływem alkoholu, wjechał niespodziewanie na chodnik przy ul. Starogardzkiej w Straszynie zobacz na mapie Gdańska i tam potrącił pięcioosobową rodzinę. Na skutek zderzenia 6-letni chłopiec zmarł w szpitalu. Spośród pozostałych poszkodowanych matka miała obrażenia głowy, ojciec kręgosłupa, czteroletnie bliźniaki także trafiły do szpitala.

Wypadek, do którego doszło pod Gdańskiem, wstrząsnął nie tylko mieszkańcami Straszyna, ale także mieszkańcami Trójmiasta.

Na reakcje lokalnej społeczności nie było trzeba czekać. Mieszkańcy Straszyna chcą poprawienia bezpieczeństwa na głównej drodze. - Zbieramy podpisy pod petycją do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Apelujemy do zarządcy o ustawienie barierek ochronnych, odgradzających często uczęszczaną drogę wojewódzką, przebiegającą przez miejscowość Straszyn, od biegnącego wzdłuż niej chodnika - mówi sołtys Straszyna, Karolina Helmin-Biercewicz.

Aktualnie bariery są już ustawione. Umieszczono je tuż za chodnikiem. Jednak nie chronią one pieszych przed autami, a jedynie kierowców przed wypadnięciem z pasa drogowego i trafieniem do rowu.

O pomysł dostawienia kolejnych barier zapytaliśmy drogowców z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. - Nie będziemy odgradzać chodników. Droga była przebudowywana w ostatnich latach. Od czasu zakończenia robót, czyli od czterech lat, nie mieliśmy sygnałów, które nakazywałyby zmiany w układzie drogowym. Ruch podczas ostatniej przebudowy drogi wojewódzkiej [na której doszło 31 grudnia do wypadku przyp. red.] został znacznie uspokojony - mówi Zdzisław Jabłonowski, zastępca dyrektora do spraw utrzymania i budowy dróg.

Umieszczanie barier ochronnych, wygradzających chodniki od jezdni, budzi kontrowersje. Za ich ustawieniem przemawiają prędkości, jakie kierowcy rozwijają na miejskich drogach. Często przekraczają one dozwolone 50 km/h. Z drugiej strony bariery zabierają część przestrzeni miejskiej (utrudniają poruszanie się chodnikami i ścieżkami rowerowymi) i szpecą miasto. Dlatego nie zobaczymy ich choćby przy al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Sopotu. Na domiar tego statystyki wskazują, że zdecydowana większość potrąceń ma miejsce w obrębie przejścia dla pieszych, a nie po zjechaniu auta na chodnik.

Drogowcy, policja i służby ratownicze powtarzają jak mantrę, że drogi są bezpieczne, ale tylko wtedy, gdy stosujemy się do przepisów ruchu, bez względu na to, czy jedziemy autem, czy idziemy chodnikiem. Ponadto na drodze ogromne znaczenie ma doświadczenie i bogata wyobraźnia. Tymczasem tylko w ostatni weekend w całej Polsce śmiertelnie zostało potrąconych aż 18 pieszych. W sumie zginęło 30 osób, a 394 zostało rannych - to tragiczny bilans 307 wypadków.

Opinie (141) 7 zablokowanych

  • Słuszna teza, bariery niczego nie załatwią (21)

    Pora na wysokie kary za jazdę po pijanemu. Proponuję 10 lat ciężkich robót.

    • 166 19

    • dlaczego tylko po pijanemu? PRĘDKOŚĆ ZABIJA (10)

      • 24 12

      • Nom, i dlatego na autostradach jest tyle wypadków (7)

        Oj, pomyliło mi się - jednak nie ma.

        • 20 9

        • ale jak sa to.. (4)

          ...w 90% śmiertelne.

          • 5 9

          • 90% śmiertelnych. (3)

            Podaj źródło tych danych ponieważ znam inne dane które mówią że na autostradach było bardzo mało ofiar śmiertelnych.

            • 7 0

            • Zabija przede wszystkim prędkość (2)

              W statystykach Policji nazywa się to "niedostosowanie prędkości do ograniczeń lub warunków jazdy".

              • 4 3

              • Zabija więc niedostosowanie, a nie prędkość. Czyli, jak ktoś słusznie zauważył powyżej, GŁUPOTA. No, ale tej nie da się u nas wyeliminować, bo należałoby zastrzelić 90% społeczeństwa.

                • 4 0

              • Najczęściej zabija zła organizacja ruchu i zły stan infrastruktury. Poczytaj o bezpieczeństwie transportu drogowego w Polsce.

                • 3 3

        • najgroźniejsza jest tępota

          spróbuj tutaj

          • 3 2

        • nie udawaj debila

          Przecież nie rozmawiamy o autostradzie która jest dostosowana do dużych prędkości. Rozmawiamy o drodze w terenie zabudowanym.

          • 2 0

      • zapamiętaj

        to nie prędkość zabija, tylko nagłe jej pozbawienie

        • 21 2

      • Prędkość nie zabija. Zabija jej nagła zmiana.

        • 8 0

    • (2)

      Jacy wy madrale bezdzietne.
      Jesli kraweznika brak albo jest za niski to bariera jest mjedynym i koniecznym przejsciowym rozwiazaniem. Trzeba poprawic ta jezdnie i zachowac bariere. Oczywiscie nalezy karac za pijanstwo wysokimi karami pienieznymi.

      • 6 9

      • jakimi pieniężnymi ???? konfiskata samochodu, prawa jazdy BEZWZGLĘDNIE i prace np. układanie chodnika z bruku przez miesiąc skutecznie oduczy... ale to polska wszystko g**no

        • 7 0

      • dlaczego?

        przecież po alkoholu człowiek nie wie co robi... może nawet nie pamiętać, że prowadził. znam parę osób, które straciły tak prawko, a na trzeźwo mówiły, że sobie nie wyobrażają, jak można po alkoholu siąść za kółkiem

        • 0 0

    • w tesco ? (1)

      • 2 1

      • taaaa

        przez tesco leci A2 przecież!

        • 0 0

    • (3)

      Apel do wlasicieli Skod, Peugeotow, Vovlo, Opli, VW...jezeli jade 60-70km/h w miescie gdzie mamy swiatla, przejscia dla pieszych, doly, koleiny, zwezenia i brak oznaczen to do ciezkiej cholery nie wyprzedzajacie bo i tak postoimy razem na najblizszych swiatlach! Puknijcie sie w leb ze ryzykujac wiele nie otrzymujecie nic w zamian!

      • 18 2

      • (2)

        w całej rozciągłości popieram czasem mam ochotę wyjść i takiemu burakowi w golfie czy BMW nastukać nieźle, a jestem w stanie...

        • 4 3

        • (1)

          Nie przesadzaj, powiem szczerze ze BMW zadko mnie wyprzedzaja, ludzie gadaja bo to glupi stereotyp ktory dzisiaj nie ma odzwierciedlenia, tych aut poprostu jest przytlaczajaca mniejszosc. Marki w ktorych bezmyslni kierowcy wyprzedzaja bez sensu to te ktore wymienilem wczesniej...

          • 1 8

          • Mnie kiedyś tico łykło na Obwodnicy :)))

            • 4 0

    • Sołtysina walczy z wiatrakami, byle nie współpracować z innymi

      Mieszkańcy Straszyna i lokalni radni prowadzą działania skierowane do policji i straży gminnej - chodzi o znaki drogowe i fotoradary.
      Sołtysina sama, na przekór walczy o bariery, które nie zostaną zrobione - po co? Tylko dlatego, że nie chce współpracować ze społecznością. Dziwne to.

      • 0 0

  • Czemu tylko bariery,może lepiej od razu postawic tam mur tak żeby i tir się nie przebił (2)

    • 64 16

    • DEBIL (1)

      • 1 12

      • debil to cię robił pajacu,wiesz co to jest ironia przedwczesny wytrysku?

        • 9 2

  • Za późno. (2)

    Mądry Polak po szkodzie... jak zwykle. Nikt wcześniej nie mógł się poruszyć żeby coś zmienić. Mam też na myśli zarządców drogi.

    • 20 24

    • bart (1)

      co lepsze tkwić w błędzie, czy też do niego się przyznać?
      wyciągnięto wnioski, lepiej późno niż wcale,
      oby jeszcze do każdego kierowcy dotarło PIŁEM - NIE SIADAM ZA KÓŁKIEM !

      • 7 0

      • Nie popieram jazdy po pijaku, żeby było jasne...

        • 6 0

  • (4)

    Podajcie informację co ze sprawcą ! I nie tylko teraz, ale i na bieżąco

    • 26 7

    • a co mnie obchodzi ten śmieć (3)

      siedzi w ciepły i żre za moje podatki, a ten 6 letni chłopaczek leży kilka metrów pod ziemią

      • 18 1

      • jeszcze nie

        nadal leży w lodówce i czeka az rodzice wyjdą ze szpitala żeby mogli go pochowac :(

        • 2 4

      • to poczeka po pochówek kosztuje (1)

        rodziców nie stać na pochówek żeby firmy pogrzebowe zarobiły krocie, a państwo pożal sie boże da jakieś ochłapy w postaci dodatku pochówkowego który sie ma nijak z rzeczywistością. Takie państwo. takich wybraliście.

        • 3 6

        • państwo da...

          Państwo tylko ustala jak podzielić to co dostanie (zabierze) nam. Myślenie w kategoriach "państwo da" jest skrajnie oderwane od rzeczywistości, szkodliwe dla społeczeństwa i cechuje osoby bardzo podatne na populizm. Mam nadzieję, że autor komentarza użył po prostu "skrótu myślowego" krytykując sposób dystrybucji wypracowanych przez nas dóbr i zaciąganych w naszym imieniu pożyczek.

          • 9 0

  • Może zakazać samochodów. (12)

    Kiedy ludzie zrozumieją, że sankcje, zabezpieczenia i ostrzeżenia nic nie dadzą, dopóki się nie zmieni mentalność?

    Każdy mądry, a sami zapier....ją samochodami ile wlezie.
    Dobrze, że większość dieselami jeździ.

    Każdy musi myśleć za siebie.

    • 51 5

    • diesel (6)

      " Dobrze że większość Dieslami jeździ " a przepraszam bardzo, myślisz że diesel musi być wolniejszy od benzyniaka ? Jak tak to gruuuubo się mylisz.

      • 8 5

      • Zostaw, to blondynka

        I to rasowa.

        • 4 4

      • Oho! (1)

        Rolnik się oburzył.

        Najszybszy diesel w wiosce. Pewnie szybko (gruuuuubo) orzesz pole swoim traktorkiem.

        • 8 5

        • 767i naucz się czytać

          Jakbyś przeczytał do końca to byś wiedział " jeżdżący na benzynie " a tak w ogóle te twoje 767i brzmi jak model traktora. Pozdrawiam.

          • 5 3

      • No z tym dieselem to Kasia nieco pojechała (2)

        Nie to żebym się chwalił (bo za bardzo nie ma czym - parametry nie są kosmiczne) ale mój dieselek generuje 125KM i daje 280Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr/min. Łba nie urywa, ale spokojnie "objadę" tym jakieś 75% pojazdów poruszających się po drogach (prędkość max powyżej 200km/h, przyśpieszenie do setki 10-11sek). A to wszystko przy spalaniu oscylującym wokół 7 litrów/100km (albo miasto albo A1). W takich warunkach i przy takim stylu jazdy benzyniak łyknie przynajmniej 10litrów/100km. I to jest Pani Kasiu powód, dla którego ludzie jeżdżą dieslami.

        • 0 5

        • He-he. Marchewka już nie pomaga, trzeba było kupić większą furę....

          • 2 0

        • Alfa Romeo 156 Sportwagon, 2006

          Diesel, spalanie 4.8 l (trasa) - 5.4 l (miasto), 140KM...

          • 0 4

    • Oprócz zmian mentalności można zmienić geometrię drogi

      tak, by nie można było rozwijać zbyt dużych prędkości. Można też zmienić szczelność systemu egzekwowania opłat za przekraczanie prędkości, można zmienić sposób oddziaływania na mentalność: siła nie okazuje się tutaj zbyt skuteczna, ale są odpowiednie metody perswazji - docenienie podmiotowości ludzi

      • 1 0

    • (1)

      nie każdy, chociaż jadąc 50 przez Gdańsk czuję się piętnowany przez innych kierowców swojego postępowania nie zmienię... do burakow w golfach - siedzcie mi na zderzaku jak wam tak wygodnie

      • 9 0

      • mam golfa i tez jezdze 50

        i popieram wolna jazde po miescie

        • 0 2

    • zgadza sie, diesele najczesciej zamulaja, ale to i dobrze (1)

      • 2 0

      • zamulają biedacy

        bo diesle są dla biedaków:)

        • 2 1

  • Gdzie te czasy, kiedy to (1)

    w Straszynie można było spokojnie pospacerować nie obawiając się niczego i nikogo..

    • 20 6

    • po prostu minęły

      • 5 0

  • Proponuję tunel

    • 13 13

  • Żadna bariera (1)

    nie uchroni przed kierowcą idiotą.

    • 75 3

    • uchronić przed idiotą nie, ale może pomóc przeżyć.

      • 12 1

  • Jak zwykle fajny artykuł (1)

    Panie Maćku, trzyma Pan poziom :)

    • 18 9

    • Sołtysina upiera się przy dodatkowych barierach, zapominając, że to nie wszystko

      Lokalna społeczność i radni tworzą petycję do policji i straży gminnej o znaki i o fotoradary na newralgicznych odcinkach w Straszynie. To miejsce nie jest jedyne niebezpieczne.
      Niestety sołtysina nie chce działać razem z ludźmi i własną rzepkę ciągnie, choć jak widać, drogowcy barier raczej nie zmienią.

      • 3 2

  • uważam że należy stawiać nowoczesne bariery ochronne wykonane z kompozytu metalu grafu i duraaluminium (1)

    one zajmują mniej miejsca są super trwałe tylko drogie

    • 11 15

    • Nie chodzi o trwałość tylko o udarność. Do tego się w końcu sprowadza uderzenie samochodu w przeszkodę nie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane