• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • A mam pytanie, na ile aut będą parkingi przy PKM? Na 30 czy na 300?

    • 11 2

  • Drogi osiedlowe drogami miejskimi? Tylko nie to. (2)

    Na deweloperze/osiedlu musi spoczywać obowiązek budowy, a następnie utrzymania takich dróg. W innym przypadku jest to przerzucanie tego obowiązku na miasto. Dojazdy robi miasto, ale drogi osiedlowe to sprawa osiedla.

    • 26 5

    • (1)

      Tyle, że wówczas taką drogą można by było jechać bez prawka czy nawet po pijaku, bo to w końcu teren prywatny ...

      • 2 12

      • wystarczy znak D-46

        • 6 0

  • a czy Budyń będzie obecny?

    ponieważ z przedwielkanocnych zakupów została mi cała faska zbuków
    więc pytam się o obecność Pawła A na spotkaniu by móc odpowiednio spożytkować posiadane zasoby

    • 5 6

  • Węzeł przesiadkowy

    Zrobili przy skrzyżowaniu Armii Krajowej i Havla.
    Stoją tam na stałe dwa samochody z reklamami i czasami jeszcze jeden, lub dwa
    Ten kto to wymyślił chyba nigdy nie był w tym rejonie.Do przejścia do tramwaju jest kilkaset metrów i pokonanie kilku świateł, na których oczekiwanie na zielone dla pieszych jest wyjątkowo długie. Przez ten czas samochód jest już prawie w centrum nawet stojąc w korku.

    • 10 4

  • Zamknąć Centrum Gdańska!!!

    Aby to zrobić trzeba tylko wybudować następujące drogi i szlaki tramwajowe:
    - Nowa Małomiejska-Sandomierska i Nowa Wałowa. Jednojezdniowe ulice z lewoskrętami, obok linia tramwajowa z węzła Świętokrzyska (Orunia Górna) do ul. Elbląskiej, następnie w ciągu ul. Głębokiej, przecinamy Siennicką i nowym szlakiem do Jana z Kolna przez proj. Młode Miasto i tym sposobem zamykamy wjazd do Centrum, bramki na Błędniku (przy Placu Zebrań Ludowych), Jana z Kolna (pod wiaduktem Nowej Wałowej), Podwale Przedmiejskie (przy GKSie), Brama Nizinna, Trakt św. Wojciecha (Wiadukt kolejowy przy Zaroślaku), Armii Krajowej (przy SKM Śródmieście), Hucisko i zamykamy w ten sposób centrum miasta i wtedy przywracamy historyczny kształt, musimy wyrzucić cały ruch samochodowy! Strefa tylko dla mieszkańców, zaopatrzeń, taxi i komunikacji miejskiej! Dojazd do Dworca dla wszystkich Podwalem Grodzkim od Huciska, za starą przychodnią i to wszystko, rejon przed Dworcem jako piękny skwer, tylko przystanki zbior komu. Trzeba to robić bardzo radykalnie!

    • 7 13

  • w ramach udogodnień proponuję budowę punktów teteportacyjnych

    i problem się rozwiąże.

    • 8 2

  • W ankiecie zabrakło furmanki

    • 7 2

  • Więcej ścieżek rowerowych na pewno - ciekawa jestem czy powstaną na Dolnym mieście? Trwa rewitalizacja ale czy pomyślano również o ścieżkach rowerowych?

    • 20 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane