- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (88 opinii)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (462 opinie)
- 3 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (82 opinie)
- 4 Mapa pożarów aut w Trójmieście (117 opinii)
- 5 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (44 opinie)
- 6 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (51 opinii)
Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut
Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.
Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta
Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.
- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".
Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.
Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.
Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.
Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.
- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego , gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).
- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).
Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?
- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.
Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska
Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 ) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.
Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.
Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 ). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".
Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim
We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.
Miejsca
Opinie (297) 4 zablokowane
-
2015-04-15 11:25
A mam pytanie, na ile aut będą parkingi przy PKM? Na 30 czy na 300?
- 11 2
-
2015-04-15 10:13
Drogi osiedlowe drogami miejskimi? Tylko nie to. (2)
Na deweloperze/osiedlu musi spoczywać obowiązek budowy, a następnie utrzymania takich dróg. W innym przypadku jest to przerzucanie tego obowiązku na miasto. Dojazdy robi miasto, ale drogi osiedlowe to sprawa osiedla.
- 26 5
-
2015-04-15 10:47
(1)
Tyle, że wówczas taką drogą można by było jechać bez prawka czy nawet po pijaku, bo to w końcu teren prywatny ...
- 2 12
-
2015-04-15 11:21
wystarczy znak D-46
- 6 0
-
2015-04-15 11:20
a czy Budyń będzie obecny?
ponieważ z przedwielkanocnych zakupów została mi cała faska zbuków
więc pytam się o obecność Pawła A na spotkaniu by móc odpowiednio spożytkować posiadane zasoby- 5 6
-
2015-04-15 10:53
Węzeł przesiadkowy
Zrobili przy skrzyżowaniu Armii Krajowej i Havla.
Stoją tam na stałe dwa samochody z reklamami i czasami jeszcze jeden, lub dwa
Ten kto to wymyślił chyba nigdy nie był w tym rejonie.Do przejścia do tramwaju jest kilkaset metrów i pokonanie kilku świateł, na których oczekiwanie na zielone dla pieszych jest wyjątkowo długie. Przez ten czas samochód jest już prawie w centrum nawet stojąc w korku.- 10 4
-
2015-04-15 10:40
Zamknąć Centrum Gdańska!!!
Aby to zrobić trzeba tylko wybudować następujące drogi i szlaki tramwajowe:
- Nowa Małomiejska-Sandomierska i Nowa Wałowa. Jednojezdniowe ulice z lewoskrętami, obok linia tramwajowa z węzła Świętokrzyska (Orunia Górna) do ul. Elbląskiej, następnie w ciągu ul. Głębokiej, przecinamy Siennicką i nowym szlakiem do Jana z Kolna przez proj. Młode Miasto i tym sposobem zamykamy wjazd do Centrum, bramki na Błędniku (przy Placu Zebrań Ludowych), Jana z Kolna (pod wiaduktem Nowej Wałowej), Podwale Przedmiejskie (przy GKSie), Brama Nizinna, Trakt św. Wojciecha (Wiadukt kolejowy przy Zaroślaku), Armii Krajowej (przy SKM Śródmieście), Hucisko i zamykamy w ten sposób centrum miasta i wtedy przywracamy historyczny kształt, musimy wyrzucić cały ruch samochodowy! Strefa tylko dla mieszkańców, zaopatrzeń, taxi i komunikacji miejskiej! Dojazd do Dworca dla wszystkich Podwalem Grodzkim od Huciska, za starą przychodnią i to wszystko, rejon przed Dworcem jako piękny skwer, tylko przystanki zbior komu. Trzeba to robić bardzo radykalnie!- 7 13
-
2015-04-15 10:32
w ramach udogodnień proponuję budowę punktów teteportacyjnych
i problem się rozwiąże.
- 8 2
-
2015-04-15 10:31
W ankiecie zabrakło furmanki
- 7 2
-
2015-04-15 10:10
Więcej ścieżek rowerowych na pewno - ciekawa jestem czy powstaną na Dolnym mieście? Trwa rewitalizacja ale czy pomyślano również o ścieżkach rowerowych?
- 20 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.