• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Tempo 30 także w Gdyni

Michał Sielski
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu. W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu.

Gdynia przygotowuje się do wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h w Śródmieściu - podobnego, jakie obowiązuje w centrum Gdańska. Przy podobnym projekcie realizowanym na Działkach Leśnych były spore protesty, czy teraz będzie inaczej?



Czy ograniczenie prędkości zwiększy bezpieczeństwo w Śródmieściu?

Ograniczenie prędkości w centrach miast to światowy trend, który ma na celu uspokojenie ruchu w miejscach, w których oprócz samochodów jest też sporo pieszych i rowerzystów. Ostatnio odważnie wprowadzają je gdańscy urzędnicy.

Czytaj także: w Gdańsku aż 70 proc. ulic trafi do strefy Tempo 30.

Takie pomysły wywołują jednak protesty kierowców, którzy sfrustrowani staniem w korkach, mają ochotę jechać nieco szybciej choćby w niektórych miejscach. Dlatego, gdy podobny plan realizowany był w dzielnicy Działki Leśne, mieszkańcy protestowali.

- Nie chodziło im jednak o samo ograniczenie prędkości. Zmiany obejmują też zrobienie jednokierunkowych ulic z dotychczas dwukierunkowych, są też zmiany w geometrii niektórych skrzyżowań, inaczej wytyczane są również miejsca parkingowe. Teraz jednak większość kierowców widzi plusy - przekonuje Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdyni zaczynają się teraz prace nad wprowadzeniem strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Na razie jednak prace koncepcyjne, bo wiadomo, że komentarze wielu kierowców ponownie będą nieprzychylne.

- Ważne jest przeprowadzenie kampanii społecznej, która szczegółowo wyjaśni wszystkim po co i dlaczego taką strefę się w mieście wprowadza - przekonuje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który po centrum Gdyni najczęściej porusza się rowerem.

Na razie jednak nie ma ani środków w miejskim budżecie na taką kampanię, ani nawet konkretnego planu. Jest jednak to, co w Gdyni najważniejsze: zielone światło od prezydenta Wojciecha Szczurka.

- Nie chcemy robić w mieście rewolucji, bo wszystkie kroki należy wykonać we właściwej kolejności. Przede wszystkim jestem przekonany, że może być bezpieczniej, a wcale nie mniej komfortowo. Zwróćmy bowiem uwagę, że po centrum miasta wcale nie jeździmy z większą średnią prędkością. Zbieramy pomysły, tezy do dyskusji, a potem będzie czas na realizację decyzji - mówi radny Samorządności Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • ahahaha gdynia i drajwerzy (8)

    dziecko na hulajnodze teraz was wyprzedzi ;) Z drugiej strony gmina sama robi sobie strzał w kolano bo fotoradarów nie nastawiaja.

    • 38 61

    • I po Szczurku

      Wprowadźcie, to następne wybory macie .....

      Bosy, Zyga, puknijcie się w łeb, proszę.

      • 1 1

    • postuluję wprowadzić zakaz pisania komentarzy dla policjantów

      ...strażników miejskich, byłych milicjantów, sb-ków, ub-ków i członków zbowidu. Kto za - łapka w górę!

      • 5 4

    • Do tej pory mimo sędziwego już wieku - 31 lat, rowerem wyprzedzałem: (2)

      autobusy, tramwaje, trolejbusy, skm-kę oraz niektórych "kierowców" . Teraz wyprzedzę wszystkich. Z resztą patrząc na "rozwój" komunikacji, niebawem najszybszy będzie pieszy

      • 23 2

      • Bardzo dobrze

        Wielu ludzi potrzebuje organów do transplantacji. Rozpędzaj się dalej na swoim rowerku tylko nie zapomnij wypełnić zgody na pobranie narządów.

        • 3 11

      • Jak ci wprowadzą 10 km/h na rower to sie zdziwisz.

        • 20 3

    • Jak to wprowadzą to pogratuluje idiotyzmu naszym władzom.
      A na Szczurka już nigdy nie zagłosuje ..

      • 23 14

    • Wprowadzic Buspas w Srodmiesciu Gdyni! (1)

      Szczegolnie na Swietojanskiej :-)

      • 24 8

      • Trolejpas

        • 24 2

  • masakra

    idioci i tyle !

    • 2 1

  • (1)

    Nie płakać tutaj tylko płacić!!! Mam zamiar postawić 5 fotoradarów na samej Świętojańskiej!

    • 2 0

    • A dzis rano obudziłem się i myślę czy nie lansowac pomysłu Strefa Tempo 20.

      • 0 0

  • więcej rowerzystów w podróży do pracy to mniej samochodów na ulicach (12)

    kto to potwierdzi i czy warto zatem promować wolniejszy ruch i komunikacje alternatywne od samochodowych?

    • 2 1

    • (3)

      więcej rowerzystów to większy zamęt komunikacyjny

      • 2 2

      • hahah ale bzdura! (1)

        • 1 0

        • czyżby ! Już teraz jest coraz więcej wypadków rowerowych, a to kilku rowerzystów przejechało po rowerzystce, która się przewróciła, a to dwóch rowerzystów zderzyło się czołowo, będzie tego coraz więcej.

          • 3 1

      • no i?

        • 1 1

    • tempo 30 promuje - nie zmusza nikogo do jazdy rowerem, jedynie ją ułatwia (5)

      • 2 1

      • (4)

        Ułatwia jazdę rowerem poprzez utrudnianie ją samochodom.

        • 1 1

        • no przecież właśnie o to chodzi, by kierowca zauważył rowerzystę i na niego uważał (3)

          1 osoba jest w samochodzie i 1 na rowerze, tylko że jedna zajmuje dużo mniej miejsca i nie truje środowiska, dlaczego więc nie dać jej priorytetu?? do tej pory utrudnianie jazdy rowerom doprowadziło do tego ze kazdy najchętniej jeździ samochodem, a przyrostu ruchu samochodowego MIASTO chce UNIKNĄĆ

          • 3 3

          • (2)

            na ścieżkach rowerowych wyznaczonych na chodnikach należy wprowadzić ograniczenie prędkości dla rowerów do 15 km/h, aby piesi czuli się bezpieczniej. Chodzi o to, aby rowerzysta zauważył pieszego i na niego uważał. Pieszy w mieście jest przecież najważniejszy.

            • 5 0

            • czyli jednak czujesz sens, a rowerzysta miejski rzadko przekracza 20km/h (1)

              • 1 1

              • należy wprowadzić ograniczenie 15 km/h na ścieżkach rowerowych wyznaczonych na chodnikach oraz 10 km/h dla rowerzystów, którzy z jakiegoś powodu jadą chodnikiem.

                • 2 0

    • Promować ale nie zmuszać.

      • 0 0

    • czy można zaprzeczyć temu prostemu założeniu?

      chyba nie

      • 1 1

  • A za dwa lata (3)

    nasi kochani urzędnicy dojdą do wniosku, że centrum miast należy w ogóle zamknąć dla ruchu pojazdów, gdyż... są za duże koreczki. I tempo wówczas będzie wynosić 'ZERO' ale wjazdu do centrum miast.

    • 16 2

    • ale nasi "władcy"

      będą pomykać po 180km/h po centrach miast? Immunitet ochroni...

      • 1 0

    • (1)

      i to jest bardzo dobry pomysł! Jazda tramwajem nie zabija :)

      • 7 7

      • zwłaszcza w Gdyni

        • 0 0

  • NO i ul. jednokierunkowe. (2)

    Witam.
    Tak jak w Wejchertowie pół miasta trzeba objechać żeby wrócić w to samo miejsce.
    Same plusy dla budżetu:
    -paliwo spalone (VAT)
    -służba zdrowia na + (więcej pacjentów- smog)
    -jakie wpływy do kasy miasta (wideoradary) a jak zaczniemy jeździć przepisowo to wymyślą 15w mieście.
    Za pięć lat taryfiarze i kurierzy przesiądą się na riksze - no i będziemy mieli CHINY a nie IRLANDIĘ.
    SUPER POMYSŁY ---IDO=CI---

    • 19 5

    • Jest sposób na jednokierunkowe

      Jeździsz na wstecznym.

      • 0 0

    • jesteś do tyłu kolo

      to w chinach (w miastach) buduje się teraz autostrady jedna nad drugą i to tam wszyscy od smogu umierają. jak się na riksze przesiądziesz to poruszając się wdychasz mniej spalin niż przez filtry kabinowe siedząc cały czas w miejscu (znacznie większa wentylacja płuc). Pojedź do Holandii, Danii i zobacz jak oni tam strasznie chorują przez ten uspokojony ruchu i dużą ilość rowerzystów... hahahaa...Puki co w Gdyni nie ma ani jednego działającego fotoradaru, a wszystkie maszty są ustawione w miejscach, gdzie były bardzo częste i poważne wypadki.

      • 2 2

  • Dobrze prawisz kolego :)

    • 0 0

  • a Pan Bossowski dalej chce swoje rowerki wszędzie wpychać. (3)

    Jak pisałem wcześniej CHCIAŁEŚ ROWER TO PEDAŁUJ.

    EHEHEHHE.

    • 17 5

    • jak tak to rowerzyści powinni płacić ubezpieczenie, OC obowiązkowe kamizelki (2)

      oraz kask, jazda z włączonymi lampkami przez cały rok! Widoczny numer identyfikacyjny roweru, obowiązkowe przeglądy techniczne rowerów, zestaw naprawczy oraz apteczka na wyposażeniu! Jak to wprowadzicie to możemy wtedy porozmawiać o 30 km/h po mieście!!!

      • 7 3

      • i trójkąt ostrzegawczy! (1)

        • 1 1

        • na czole chyba!

          :))

          • 1 0

  • Nieoptymalna prędkość (2)

    na dwójkę za szybko, na trójkę za wolno

    • 18 1

    • To się zgadza

      Będzie do wyboru: albo wycie na dwójce, albo krztuszenie na trójce, albo nieustanny taniec na pedale sprzęgła i gazu. Serwisy samochodowe zarobią, środowisko naturalne niekoniecznie.

      • 0 0

    • Znęcanie się nad samochodem.

      Władza jeździ służbowymi to ich nie interesuje fakt
      że zniszczą silniki.Wymieni się samochody i po problemie.

      • 4 0

  • w berlinie już się najeździli samochodami w Polsce jeszcze nie? (24)

    Czy Berlin poszerza ulice? Nie, Berlin chce je zwężać. Na przykład Leipziger Strasse miałaby zostać zwężona z 8 pasów ruchu do 4 poprzez wprowadzenie nowej zabudowy, nawiązującej gabarytami i układem do tkanki przedwojennej (odtworzenie placu Spittelmarkt), a na części założenie zieleni parkowej. Na pytanie co się stanie z ruchem berliński urzędnik, bez wahania odpowiedział, że przejmie go transport publiczny (celem polityki Berlina jest podział zadań transportowych między komunikację publiczną i indywidualną w centrum w stosunku 80 : 20).

    • 2 4

    • (13)

      daleko nam jeszcze do problemów z ruchem drogowym jakie mają europejskie metropolie, a biorąc pod uwagę, że mamy ujemny przyrost naturalny, a zarobki i emerytury na poziomie na którym Grecy już dawno spaliliby swój Parlament to nie wydaje mi się żeby była potrzeba sztucznego ograniczania ruchu pojazdów. Ujemny przyrost naturalny i bieda same to uregulują

      • 1 2

      • (10)

        To tylko rowerzyści próbują na siłę wypchnąć samochody z miasta dla własnej korzyści. Chodniki już opanowali i drą się na pieszego, że z drogi im nie schodzi, teraz chcą spowolnić samochody i zawłaszczyć ulice.

        • 3 3

        • bez jaj -

          na mnie się jeszcze nikt nie wydarł:))

          • 1 0

        • więcej codziennych rowerzystów to mniej samochodów na drogach (2)

          masakra ludzie nic nie rozumieją, widać społeczny nakaz presję poruszania się tylko samochodami, bo ludzie lubią stać w korkach i smrodzie swych aut

          • 2 1

          • (1)

            masakra to 'nawiedzeni' rowerzyści, którym wydaje się, że maja jakąś misję zbawienia świata przez przepędzenie samochodów.

            • 1 2

            • Nikt nikogo nigdzie nie chce przepędzać, skąd taki pomysł?

              • 1 1

        • (5)

          to samochody zawłaszczyły ulice, które są wszystkich: pieszych, rowerzystów i kierowców, czas przywrócić równowagę. A ty grubasku rusz czasem 4 litery i przejdź się na piechotę chociaż do sklepu za rogiem

          • 2 3

          • (4)

            zawsze chodzę pieszo do sklepu za rogiem, dlatego nie chcę strefy 30, bo już nie będę mógł tak chodzić, bo zza rogu wypadnie na mnie rowerzysta i mnie potrąci.

            • 1 1

            • (3)

              co ma piernik do wiatraka? Tempo30 spowoduje wyeliminowanie rowerzystów z chodników, bo się będą czuli bezpiecznie na jezdniach

              • 2 1

              • (2)

                nie spowoduje ! Rowerzyści będą jeździć i po chodnikach i po ulicach, tak jak im pasuje

                • 1 2

              • (1)

                Skąd wiesz? masz szklaną kulę? Może podasz numery Lotto?

                • 1 0

              • z zachowania rowerzystów, nie trzeba być wizjonerem

                • 1 1

      • szanuje Twoje zdanie masz do niego prawo, ja jestem raczej eurosceptykiem, chociaż z nadzieją głosowałem za przystąpieniem do UE. Masz racje fajnie byłoby oddychać świeżym powietrzem, zarabiać tyle żeby się nie martwić o kolejną ratę kredytu hipotecznego nie czekać w kolejce do lekarza ale to utopia, nasza utopia przypomina raczej tą z Georga Orwella gdzie Wielki Brat ciągle obserwuje i zawsze wie lepiej co jest dobre dla obywateli. Tu może już nawet nie chodzi o tą strefę 30km/h, jesteśmy już po prostu zmęczeni tym wszystkim czym częstują nas politycy. Dziś jest to strefa 30, jutro będzie monitoring w każdym domu (celowo wyolbrzymiłem).

        • 1 0

      • tyle że w takim Berlinie jest już mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Gdańsku

        • 1 2

    • (6)

      Która ulicę w Gdyni proponujesz zwęzić z 8 pasów na 4 ?

      • 4 1

      • współczuję twojej zdolności pojmowania (5)

        • 0 3

        • (4)

          a ja Tobie, rozumiem, że od dzisiaj zjadasz jedną kanapkę na śniadanie zamiast dwóch, a obiad jesz tylko co drugi dzień, nieważne, że nie jesteś otyły, ale skoro otyły kolega zmniejsza posiłki o połowę to ty też musisz zmniejszyć o połowę. Taki jest twój sposób rozumowania.

          • 3 1

          • nie, chodzi o to że od dziś nie jem mięsa-jem ryby (3)

            takiemu miastu jak Berlin chodzi o to by się przesiąść z samochodów do KM i rowerów. O to chodzi i sprawdza się to niezależnie od wielkości miasta. Twedy mniej ludzi wyprowadzi się z centrum, które wcześnie było bardzie hałaśliwe i zatkane, w następstwie będą krótsze dojazdy i mniejsze zakorkowanie dróg. ZACZNIJ MYŚLEĆ a nie wymyślac argumenty aby było. Przerażająca mentalność zacofanych polaków

            • 1 4

            • (2)

              Jak ci sie nie podoba mentalnośc i zacofanie Polaków (pisze się z dużej litery pajacu) do których sam się zaliczasz to spakuj rower i jedź do Berlina. I tam bedziesz mógł dzielic się z nimi ekooszołomską madrością. Albo wziać szpadel i przyczynić się do zwężania ulic w centrum.

              • 2 1

              • skończyły sie jednak argumenty przytomnego podatnika (1)

                bo przyatakował personalnie, a Ty wez sobie szpadel i poszerzaj te ulice, napewno to cos pomoże... ech

                • 0 2

              • i po co się oburzasz ? Twoje 'argumenty' polegały na wyzwaniu Polaków od zacofanych. Dostałeś czego chciałeś

                • 2 0

    • (2)

      Nie tylko w Polsce nie najeździli się samochodami.
      W Eindhoven przez centrum przebiegają kilkupasmowe Fellenoord, Vonderveg, Frederiklaan, Mathildeleen z bezkolizyjnymi zjazdami.
      W Antwerpii np. Franklin Rooseveltplaats, Amerikalei.
      I tez nikt nie mysli o tym żeby je zaorać. Tylko u nas w imie jakieś ekooszołomskiej poprawności robi się wszystko żeby utrudnic życie ludzion nie dając w zamian zadnej alternatywy (drogie bilety, zła komunikacja). Ale po co dawać alternatywę. Ludzi się zmusi. Bo na Zachodzie tak jest. Tylko że na Zachodzie wcale tak nie jest.

      • 1 1

      • w takim Eidhoven jak zauważyłeś duża cześć transportu odbywa się rowerami

        • 1 1

      • nikt też ani myśli by je rozbudowywać

        o tym nie wspomniałeś. tu każdy tylko czeka jak na zbawienie kiedy mu poszerzą dojazd, co i tak nie odniesie pożądanego skutku

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane